Prima "palma" peste fata carcotasilor care o tin cu a lor ca Dacia nu este romaneasca, ci frantuzeasca, vine de la acest Duster. Ei bine, noul Duster a fost realizat in Romania. Echipa romaneasca a lucrat la dezvoltare, iar pe partea de design tot romanii s-au ocupat. Piesele sunt romanesti, asamblarea se face la noi, fabricarea completa se face la Mioveni, la Uzina Dacia, singurul lor din lume care produce Dacia Duster. Asadar, masina asta e cea mai romaneasca Dacie de dupa 2004.
Oficialii Dacia spun ca absolut fiecare element exterior al lui Duster este nou. Chiar daca forma generala a ramas la fel, piesele sunt diferite. In primul rand, avem faruri total noi cu tehnologie LED pentru luminilie de zi, montate in colturile partii frontale. Capota este redesenata, cu forme rotunjite, iar aripile sunt mai umflate, dand impresia de sportivitate. De departe, spatele a primit cele mai multe imbunatatiri: niste stopuri aproape rotunde, compacte, care incorporeaza toate luminile. Mai avem bare din aluminiu pentru plafon, jante pe 17 inch si oglinzi laterale mai mari ca la generatia anterioara. Urmatoarea animatie ne arata exact cum s-a schimbat Dusterul 2018.
Fara doar si poate, Duster este o masina extrem de reusita, cel putin pe partea de design exterior. Iar micile detalii fac diferenta. De exemplu, noile faruri au un mic secret: atunci cand dai semnal, lumina LED de zi se stinge, ca soferii altor masini sa vada mai bine semnalul.
Cand privesti exteriorul iti mai dai seama ca vorbim de Duster, "dupa forma, dupa port". Dar daca te urci in masina legat la ochi, interiorul te va surprinde si mai mult: nu iti vei da seama in ce masina te afli. In habitaclu nimic nu mai este cum a fost. Avem volan nou cu 4 spite si comenzi, un bord nou, o pozitie noua a ecranului Media Nav, guri noi de aerisire, ceasuri de bord noi, scaune noi, panou de climatizare nou si asa mai departe. Nou si iar nou. Nimic, absolut nimic nu mai este ca inainte!
Poate ca unele materiale sunt la fel de rigide la atingere, dar avem si materiale noi, in locuri si mai noi. De exemplu, cotierele de pe portierele fata sunt imbracate in aceeasi piele ecologica ca a scaunelor, avand cusaturi albe, pentru un plus de eleganta. Dar sa le luam pe rand.
Scaunele au fost complet realizate de la zero, au o mai buna sustinere laterala, ofera mai mult confort si au sezutul cu 2 cm mai lung ca inainte. Mai mult, scaunul de la sofer are si reglaj lombar. O alta noutate pentru masinile Dacia este ca volanul se regleaza acum si pe inaltime, dar si pe adancime, astfel incat soferul sa isi gaseasca cea mai buna pozitie. Apropo de volan, are acum claxonul in mijloc, nu pe maneta laterala, si are butoane de la pilotul automat si de la computerul de bord usor de apasat.
Scaunul pasagerului are acum un sertar sub el cu o capacitate de aproximativ 2 litri, suficient incat sa depozitezi sau sa ascunzi acolo tablete, telefoane sau, de ce nu, portofelul cand pleci cu masina la plaja. Din pacate, numai soferul are cotiera, o cotiera incorporata in scaun, iar bancheta spate nu are nici acum o cotiera pentru pasageri. Ceea ce este pacat, mai ales daca ne gandim ca ar fi fost utila in cazul transportului de schiuri sau obiecte lungi fara rabatarea spatarului.
Automobilele Dacia se mandresc cu niste calitati iesite din comun oferite la cel mai accesibil pret de pe piata. Iar spatiul generos este una dintre aceste calitati. Portbagajul are o capacitate de 445 litri in cazul modelelor cu tractiune fata si 411 litri daca alegi varianta 4x4. Aceste capacitati pot ajunge la 1623 litri cu spatarul banchetei culcat, adica suficient incat sa incarci o lada frigorifica. Plina cu pulpe de porc. Si vreo 200 de kg de peste. Si cativa vitei. Sau, daca esti vegan si crezi ce spune PETA, poti transporta linistit cam 30 de saci cu varza, cartofi si brocolli.
Mult mai interesanta la noul Duster este impartirea spatiilor de depozitare. Fiecare portiera are acum un buzunar mare in care poti pune orice. Scaunele fata au fiecare cate un buzunar pentru reviste, tablete sau ce-ti trece prin cap. Pe langa sertarul de sub scaunul pasagerului mentionat mai sus, te mai bucuri de un torpedou inchis numai bun de tinut acte si accesorii pentru iarna, dar si de un torpedou deschis, direct pe bord, unde pasagerul isi poate lasa telefonul sau cheile. Avem suporturi pentru sticle, pentru cheia de tip card, iar in stanga volanului este un spatiu mic in care soferul isi poate pune telefonul.
Nu e neaparat legat de spatiu, dar mentionam aici si cele 3 prize de 12V prezente in interior: una in fata, alta pentru pasagerii spate si inca una in portbagaj. Cine stie, fiind masina de aventura, poate ai vreun frigider in portbagaj in care sa tii berea rece pentru campare. Utile, cu adevarat.
Singurul capitol la care Dusterul nu ne arata nicio modificare momentan este gama de motorizari. Aceleasi propulsoare pe benzina sau motorina ca si pana acum: 1.6 SCe de 115 cp, 1.2 TCe de 125 cp, 1.5 dCi de 90 sau 110 cp. Aceleasi puteri, aceleasi performante. Noi am condus la test-driveul international motoarele 1.2 TCE si 1.5 dCi, unul manual, altul automat. Insa aceleasi propulsoare le-am mai testat in trecut atat pe modele Dacia, cat si Renault, asadar nu au fost surprize demne de mentionat. Dar motorul diesel de 1.5 si 110 cp ramane preferatul nostru. Am reusit, in combinatie cu transmisia EDC, sa obtinem un consum de sub 5.5 litri in regim mixt.
Surpriza cea mai mare este insa alta: izolarea fonica. In trecut, motorul diesel era cam zgomotos la turatie mare, dar acum masina este izolata mult mai bine si nu se mai aude niciun zgomot sau vibratie ca in trecut. Asadar, daca pana acum cineva avea impresia ca in Dacia este zgomot puternic la viteze mari, il putem asigura ca nu mai este cazul.
Mare, mare, MARE pacat ca nu exista nici acum un Duster 4x4 cu transmisie automata. Pentru ca asta si-ar cumpara romanii: Duster diesel 4x4, cu echiparea de varf si transmisie automata. Insa motivul pentru care Dacia nu are transmisia EDC cuplata la tractiunea integrala este simplu: majoritatea clientilor de Duster la nivel european cumpara masina cu tractiune fata. Asadar, nu se justifica dezvoltarea unei cutii sau adaptarea celei actuale astfel incat sa poata functiona cu tractiune 4x4. Adica de ce sa cheltuiesti bani si timp in dezvoltarea unei trasaturi auto pe care nu o cere majoritatea?
La testarea internationala am condus si masina cu transmisie manuala, dar si cea cu transmisia EDC, adica Efficient Dual Clutch. Pe ambele le-am mai testat in trecut, iar varianta automata ne-a placut cel mai mult, chiar daca avea numai tractiune fata. Cutia manuala este si ea decenta, dar mai dificil de folosit in oras din cauza primei trepte extrem de scurte, gandita special pentru plecarea de pe loc in teren accidentat.
Acceleratie: cel mai rapid Duster 1.5 dCi de 110 cp, manual, face 0-100 in 11,8 secunde si atinge 171 km/h viteza maxima;
Franare: franele sunt si acum cu discuri numai pe puntea fata si tamburi pe spate, dar sunt asistate de ABS, AFU si ESC, plus asistenta la urcarea in rampa;
Suspensii: la prima vedere, suspensiile par similare cu cele de pe modelul anterior, orientate spre confort, capabile sa absoarba bine orice obstacol.
Duster nu este un model performant si nici nu trebuie privit sau caracterizat ca atare. Cu o garda la sol asa de inalta este normala aparitia ruliului la viteze mari, cand tragi mai agresiv de volan. Acesta a ramas dar e mult mai putin sesizabil, poate datorita jantelor mai mari care au acum anvelope cu talon ceva mai mic. Sau poate datorita directiei electrice...
Apropo de asta: absolut toate Dusterele, inclusiv cele din gama de jos numita Essential, vin dotate cu asa ceva. Si cine a mai condus Duster pana acum va simti imediat diferenta. Adica directia merge mult mai usor, inclusiv pe loc, este asistata la fel ca una hidraulica, adica se intareste pentru siguranta la viteze mari. Dar nu este neaparat mai precisa, adica nu transmite mai bine in volan ceea ce fac rotile. Pentru ca, din nou, nu avem o masina de performanta sau sportiva.
Aici as mai mentiona un lucru: sasiul a fost intarit. Multa lume spune ca platforma este aceeasi ca in cazul vechiului Duster. Asa este, in mare parte, dar a fost imbunatatita. De exemplu, lonjeroanele inferioare ale sasiului au fost marite, iar montantii A au fost intariti. Teoretic, asta inseamna o mai buna rigidizare a masinii care ar trebui sa flexeze mai putin in tensiune si sa stea mai bine pe sosea.
Tinuta de drum este mai buna ca la modelul precedent, dar departe de a fi una exceptionala, mai ales pe un drum virajat asfaltat. In off-road, insa, Duster exceleaza si face de rusine concurenta doarece este extrem de usor.
Incep partea aceasta prin a spune ca scaunul soferului are un reglaj al inaltimii diferit fata de pana acum. Adica poti avea o pozitie la volan destul de inalta, vazand astfel traficul mult mai bine. Montantii parbrizului au fost rigidizati, dar fara a castiga in grosime, asadar in fata si laterale te poti asigura corespunzator. Oglinzile laterale au crescut in dimensiuni fata de vechea generatie, iar asta inseamna un singur lucru: vezi mai bine tot ce se intampla in spatele masinii. La fel si in luneta care a ramas generoasa.
Insa vizibilitatea noului Duster a crescut simtitor si datorita sistemelor electronice noi cu care vine masina. Versiunile de top se pot dota cu sistemul Multiview Camera, un sistem cu 4 camere video montate in oglinzile laterale, in grila fata si langa numarul spate, care iti arata pe rand, pe monitorul Media Nav, pe unde merge masina.
La parcare, de exemplu, intra automat in functiune camera de marsarier si vezi pe monitor la ce distanta trebuie sa opresti. Cand bagi ulterior in prima treapta sau in Drive, intra automat camera fata, astfel incat sa opresti masina la distanta sigura. Cat despre camerele laterale, le vei folosi cel mai probabil cand parchezi langa bordura. Sau in teren accidentat, ca sa nu ajungi in sant. Avem si senzori de parcare spate disponibili, tot pentru a-l ajuta pe sofer sa parcheze mai usor.
Noul model de Duster inca nu a fost testat de Euro NCAP ca sa ne spuna cat de sigura este masina in caz de accidente. Dar vechea generatie a primit numai 3 stele in urma testarii, prin 2011. Nu trebuie sa uitam, insa, ca in 2017, noul Ford Mustang a primit tot 3 stele de siguranta, asa ca ne putem linisti.
Ce-i drept este ca trebuie sa asteptam pana la anul ca sa vedem unde se incadreaza noul Duster. Oficialii se asteapta tot la 3 stele de siguranta, de cand cu inasprirea conditiilor de testare, dar s-ar putea sa vedem si 4 stele, ceea ce ar fi o surpriza placuta.
Cu sau fara stele, noul Duster are 6 airbaguri, inclusiv doua de tip cortina laterala, o noutate pentru gama Dacia. Mai are sisteme ESC, ABS, AFU, dar si BSW, adica Blind Spot Warning care iti spune prin intermediul unui martor luminos din oglinda daca este sau nu o masina in unghiul mort. Aici mai trecem si Isofix pentru bancheta spate, asistenta la plecarea in rampa si, optional, asistenta la coborarea in panta.
Versiunea de baza a noului Duster vine echipata cu o serie de dotari destul de numeroase. Noi am testat insa varianta de top, Prestige, care avea clima automata, o noutate pentru SUV-ul romanesc, geamuri electrice, inchidere centralizata, keyless entry, sistem Start/Stop, pornire motor la buton, pilot automat, limitator de viteza, comenzi volan, volan si schimbator imbracate in piele, scaune din piele ecologica, scaune incalzite fata, sistem Media Nav, functie ECO, multi view camera, senzori de parcare, sistemul HSA - Hill Start Assist, sistemul HDC - Hill Descent Control (numai pe varianta 4x4), senzor de lumina automat, Blind Spot Warning, comenzi vocale, jante pe 17 inch, directie electrica, clinometru digital incorporat in Media Nav, faruri cu lumini de zi LED, computer de bord, sistem audio cu 6 difuzoare, senzori de presiune in roti si sistem Isofix.
Poti configura noul Duster pe site-ul oficial www.Dacia.ro
Cu functia ECO activata, noi am reusit sa obtinem un consum mixt cu varianta 1.5 dCi si tractiune fata, cu EDC, de 5.5 litri. La drum intins, consumul era de 4.5 litri, dar in oras acesta crestea. Am condus si versiunea benzinara cu transmisie manuala, aceasta avand un consum mixt de circa 7 litri. Nu trebuie sa uitam ca aceste motorizari vin cu sistemul Start/Stop care face ca media consumului sa fie foarte mica.
Duster incepe de la 12.350 de Euro si ajunge pana la 20.300 de Euro in cea mai echipata versiune, cu toate echipamentele optionale bifate. Oricum ai calcula, este cel mai accesibil SUV din Europa. Si la banii astia, este cel mai spatios si cel mai dotat. Ca sa pui tractiune 4x4 si motor diesel pe asa zisa concurenta, trebuie sa platesti peste 25.000 de Euro. Un Duster diesel de echipare decenta, diesel, cu 4x4, este in jur de 15.000 de Euro.
NOUTATI. Poate ca multi dintre voi sunteti obisnuiti cu masini germane, second-hand, pline de dotari. Este o greseala sa compari un automobil nou cu unul second-hand. Fiecare masina are scopul sau si cheltuielile sale de intretinere. Noul Duster trebuie privit prin prisma a ceea ce a fost pana acum SUV-ul romanesc si a ceea ce este de acum inainte.
De la micile imbunatatiri pe care nu le vede oricine, cum ar fi stergatorul cu impuls sau faptul ca daca stropesti parbrizul, stergatoarele pornesc automat, dupa care fac pauza si mai sterg o data surplusul de lichid, pana la volanul care pana acum nu se regla pe adancime si semnalul care clipeste singur de trei ori. O lista completa cu noutati o puteti gasi in alt articol. Cert este ca noul Duster a primit multe chestii in plus, iar cele vechi au fost imbunatatite.
Concluzia, dupa parerea noastra, este una singura: nu ne trece prin cap ce ar mai putea spune criticii despre masina romaneasca. Toti acei indivizi mult prea buni pentru un automobil Dacia, care spun in gura mare ca ei nu si-ar lua Dacie niciodata, dar conduc Pisicute vechi de 20 de ani sau alte animale mancate de rugina, ar fi bine sa-si schimbe parerea. Tot ce le putem recomanda acestor vesnici "hateri" este sa conduca noua masina la un test-drive si sa-si dea cu parerea ulterior.
Pentru noi, vechiul Duster era o masina grozava care oferea mult peste asteptari la pretul pe care il plateai pentru ea. Noul Duster este diferit. Ramai surprins ca cel mai ieftin SUV din Europa arata asa de bine, este atat de spatios, ofera atatea dotari si are niste capabilitati in teren accidentat la care absolut toata concurenta doar viseaza. Da, este in continuare o Dacie. Dar nu trebuie sa gasim in asta un motiv ca sa nu o cumparam, ci trebuie sa ne mandrim ca aceasta masina care se pregateste sa devina un succes mondial este romaneasca, este a noastra, purtand acelasi nume ca si masina pe care o conduceau, candva, bunicii nostri.