De ce este Dacia Duster cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania?
- Dacia Duster are un pret de la 11.000 Euro
- Cea mai ieftina versiune 4x4 costa 13.100 Euro
- Un Duster pe motorina incepe de la 13.800 Euro
Am condus, am testat si v-am prezentat in trecut detalii amanuntite despre Dacia Duster. O masina pe care am considerat-o cea mai buna afacere pe care o poti face in Romania, daca vrei sa-ti cumperi un autoturism. Acum s-a lansat generatia noua de Duster. Care, la fel ca si predecesoara sa, a reusit sa ne uimeasca. Si va spunem si voua motivele pentru care Dacia Duster este, in continuare, cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania.
Spuneam anul trecut ca Dacia Duster este cea mai buna masina si modelul preferat, din toate cele pe care le-am testat de cand am inceput rubrica dedicata testelor auto. Si v-am prezentat doua teste in detaliu cu masina, unul scris si altul video. Intre timp, s-a lansat noua generatie de Duster, despre care am reusit sa ne facem o impresie si mai buna. Iata de ce credem noi (fara sa fim platiti de Dacia ca sa promovam acest model) ca noul Duster este cea mai buna masina pe care o poti cumpara in ziua de azi, fara niciun compromis, fara nicio ezitare si cu toata increderea.
1. Pretul de achizitie
Normal, cu pretul incepem. Nu are rost sa mentionez de la cat incepe un Duster, pentru ca niciun om intreg la cap nu isi va cumpara un Duster 4x2 (da, suntem impotriva cumpararii de Duster 4x2!). Ci va spun ca un Duster 4x4 are un pret ce porneste de la 13.100 Euro cu tot cu TVA. Problema este ca la acesti bani primesti o masina cheala, pe benzina. O versiune decenta pe motorina, cu motorul dCi de 110 cp, cu aer conditionat, adica versiunea Laureate, costa 17.100 de Euro. In timp ce un Duster "full", cu toate bunatatile pe el, adica Laureate cu toate extraoptiunile bifate, costa 19.700 de Euro cu TVA.
Problema este ca versiunea de top este cea pe care vrei sa o ai. Adica la banii astia nu prea iti vine sa te descotorosesti de nimic. Poate doar de tapiteria din piele care te lasa sa pastrezi in buzunar 500 de Euro. In rest, le cam vrei pe toate... Dar chiar si asa, sa zicem ca platesti pentru un Duster 19.700 de Euro cu TVA.
Mai jos am ales competitorii lui Duster. Dar, spre deosebire de Duster, unde am ales pretul cel mai mare pe care il poti plati pe SUV-ul romanesc, dupa ce ai bifat tot ce se poate din lista, de la navigatie si pilot automat, pana la piele, scaune incalzite si senzori de parcare, celelalte masini din tabel sunt primele versiuni diesel cu tractiune 4x4 din oferta, fara a bifa nimic din lista de optionale. Asadar aceasta este diferenta de pret dintre cel mai bine dotat Duster diesel 4x4 si concurenta pe motorina si tractiune 4x4 cea mai... cheala.
Marca / Model / Echipare | Carburant | Tractiune | Pret cu TVA |
Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110cp | Motorina | 4x4 | 19.700 Euro |
Renault Koleos Privilege 2.0 dCi 150 cp | Motorina | 4x4 | 31.500 Euro |
Chevrolet Trax LT Plus 1.7D 130 cp | Motorina | 4x4 | 20.740 Euro |
Kia Sportage DSL Style 2.0 136 cp | Motorina | 4x4 | 24.164 Euro |
Skoda Yeti Active 2.0 TDI 110 cp | Motorina | 4x4 | 22.455 Euro |
Hyundai Santa Fe 2.2 197 cp | Motorina | 4x4 | 41.333 Euro |
Hyundai ix35 Clasic Premium 2.0 184 cp | Motorina | 4x4 | 26.242 Euro |
2. Masina veritabila de off-road
Multi "auto experti" spun ba ca Dacia Duster este un SUV, ba ca este un Crossover. De fapt, poate fi si una, si alta. Depinde cum privesti: prin prisma spatiului, cea a dimensiunilor, sau prin ce poate face in teren accidentat. Oricum l-am numi, SUV sau Crossover, Dusterul este o masina incredibila in off-road. Si aici nu ne referim la soft-road, sa fim bine intelesi! Ci la conditii grele de drum. Ba chiar as baga mana in foc ca in teren accidentat face de rusine absolut toate masinile enumerate mai sus si chiar alte modele mai mari si mai scumpe, precum Range Rover Evoque, X3, X-Trail, etc. Stiti de ce?
Dacia Duster este incredibil de usoara. Iar acest aspect conteaza enorm in off-road. Sa va dau un exemplu: Skoda Yeti are o greutate de 1522 kg, Chevrolet Trax are o greutate de 1429 kg, Hyundai Santa Fe cantareste 1962 de kg... Asta, in timp ce Dacia Duster diesel cu tractiune 4x4 si toate dotarile posibile are o greutate de numai 1395 kg.
Dar de ce conteaza asa de mult greutate? Nimic mai simplu. In off-road, daca te aventurezi pe drumuri de noroi, asa cum am facut-o si noi, risti mereu sa te afunzi si sa ramai "pe burta", adica cu rotile in sleauri sau santuri si cu burta masinii pe pamant. Cand ai o masina usoara, riscul de a ramane suspendat scade, iar rotile trag mult mai repede masina din sant cand aceasta ramane suspendata. In schimb, o masina grea, odata ce a ramas suspendata pe burta, greutatea mare nu-i va permite sa se deblocheze, decat tractata de alta masina sau de troliu.
Greutatea redusa este principalul atuu al lui Duster in off-road, dar nu singurul. Garda la sol ridicata, unghiurile de atac si de degajare mari, protectiile zonelor vitale de sub masina si cuplul motorului diesel transforma aceasta masina intr-un adevarat vehicul capabil sa se lupte cu multe situatii grele de drum.
Dacia Duster nu are niciun diferential blocant pe puntea fata sau pe spate. Chiar si asa, cu niste anvelope All-Terrain, datorita greutatii scazute, nu va exista o panta abrupta ce nu poate fi urcata, drumuri forestiere sau de pamant pline de noroi inaccesibile sau cursuri de apa imposibil de trecut. Daca in cazul altor masini, cel mai rau scenariu este cel in care ramai impotmolit si ai nevoie de asistenta altei masini, cu Duster nu prea sunt sanse sa ramai blocat, eventual vei fi nevoit sa te intorci pentru a aborda un alt traseu.
Prima treapta de viteza a cutiei cu 6 rapoarte este extrem de scurta. Special gandita pentru a oferi un cuplu mare in cazul situatiilor de urcare sau atunci cand vrem sa iesim dintr-un blocaj si avem nevoie de forta. Aceasta treapta lucreaza exact ca un reductor.
Dacia Duster are o protectie buna pe dedesubt, diferentialul spate avand scut, la fel si motorul. Evacuarea insa nu este protejata, nici suportul cutiei de viteze, care se va indoi daca lovesti pietre sau abordezi un unghi mult prea strans si stergi cu burta ceva rigid.
3. Dotari exceptionale, peste ce ai nevoie
Dacia mereu s-a pozitionat ca o masina de succes pentru ca ofera clientilor strictul necesar. Ei bine, Duster, in versiunea de top, cea de 19.700 Euro, iti ofera dotari pentru care altor producatori le-ai plati bani grei. Duster vine cu ESP, ASR, ABS, sistem HCA (Hill Climb Assistance) care iti infraneaza masina la urcarea in rampa, sistem navigatie cu ecran tactil Media Nav (costa doar 300 de Euro optional), scaune incalzite, geamuri electrice cu functia confort la sofer, inchidere centralizata pe cheie cu inchidere automata la acceleratie, oglinzi electrice si incalzite, pilot automat si limitator de viteza, senzori de parcare spate, functia ECO de economisire a carburantului (scade consumul cam cu 1,5 litri/100 km), computer de bord, bancheta rabatabila, jante de aliaj, asistenta la schimbarea treptelor de viteza, sistem Isofix, Bluetooth, mufa USB, proiectoare de ceata, etc.
Adica la sub 20.000 de Euro, iti cumperi o masina cu toate aceste dotari. Niste dotari pentru care, in cazul altor producatori, le vei gasi la niste preturi uriase, adaugate peste pretul de achizitie al masinii. Asadar, daca punem in balanta pretul cerut de Dacia cu ceea ce primim... vom avea surpriza sa cumparam o masina care ne va oferi mult peste asteptari, adica vom primi "marfa" si calitate de toti banii. Iar sentimentul ca ai aruncat banii pe fereastra nu va fi prezent niciodata.
4. Siguranta
Desi la testele Euro NCAP nu a primit punctaj maxim prima generatie de Duster, aceasta masina este una sigura. Si asta nu doar datorita dimensiunilor mai mari ale masinii sau multumita garzii la sol mai inalte. Ci si pentru ceea ce iti ofera Dacia in materie de sisteme active sau pasive de siguranta.
Dacia Duster are 4 airbaguri, toate pentru pasagerii din fata: doua frontale si doua laterale. Centurile de siguranta pentru locurile din fata sunt reglabile pe inaltime si sunt dotate cu senzori de prezenta vizual si acustic. Scaunul de copil se prinde cu sistem Isofix pe bancheta spate, toate cele 5 locuri sunt dotate cu tetiere reglabile, portierele au intarituri interioare, coloana de directie este telescopica si sistemul ABS are incorporat si sistem AFU, pentru franarea de urgenta, dar si EBV, pentru o distributie uniforma a fortei de franare.
Un lucru interesant este faptul ca sistemul ESP se poate decupla manual, insa se activeaza automat la pornirea motorului sau cand viteza masinii depaseste 30 km/h. Adica nu poti decupla permanent ESP-ul niciodata, ci el va intra imediat cum viteza creste. Asta da grija pe care Dusterul ti-o poarta!
5. Spatiu si confort
Portbagajul noului Duster a ramas la fel de mare, adica are o capacitate de 475 litri in mod normal. Insa spatiul de transport poate fi marit pana la 1636 litri cu bancheta rabatata. Mai mult, sub capacul portbagajului, unde se ascunde roata de rezerva, mai sunt cateva locuri utile in care poti depozita diverse accesorii: extinctor, trusa de prim-ajutor, cabluri electrice, etc.
In plus, noul Duster are un bord special configurat, cu doua noi spatii de depozitare, ce insumeaza o capacitate de 3.3 litri. Mai exista spatii de depozitare in portiere, in buzunarele din spatele scaunelor, dar si in torpedoul generos sau in cotiera centrala din fata. Din pacate insa, pasagerii din spate vor trebui sa imparta un singur suport pentru pahare, iar usile din spate nu au niciun fel de loc in care sa poti pune ceva. Bancheta spate, din pacate, nu are nici cotiera centrala, un lucru ce lipseste total din oferta Dacia.
Cei 5 pasageri care pot merge la bordul lui Duster au loc din plin. Nu vor atinge plafonul cu capul si nici scaunele cu genunchii. Si acest lucru este extrem de interesant, pentru ca de la exterior SUV-ul romanesc nu pare un automobil generos. Insa odata intrat in habitaclu, ai parte de confort din plin.
Tot la confort as mai sublinia si izolarea fonica. Mult mai buna decat cea a modelului precedent, nu se mai aude motorul, nu se aude mediul exterior, iar la viteze mari nu se mai simte asa de pronuntat viteza aerului. Sunt insa si mici probleme: cand claxonezi, ai impresia ca goarna este sub scaun, in habitaclu, nu in afara lui. Poate ca pozitia claxonului sub capota nu este cea mai fericita. La fel este si cu noile chedere de la portiere si haion, care te vor forta sa trantesti usile daca vrei sa le inchizi din prima. Se pare ca aceste chedere noi, dintr-un cauciuc mai tare, sunt raspunzatoare pentru imbunatatirea izolarii fonice.
6. Consum infim, performante crescute
Poate sa para o fraza de marketing, dar, repetam: acest articol nu este unul publicitar, nu am luat bani ca sa laudam aceasta masina. Ci va spunem parerea noastra. Insa chiar asa si este: Dacia Duster consuma "nimic", dar are performante foarte bune.
Motorul dCi consuma in oras, cu tractiunea fata selectata, numai 7,2 litri la 100 km parcursi in aglomeratia urbana. Asadar, un SUV care consuma cat o masina subcompacta de oras. La drum intins, te poti bucura si de 5.2 litri la 100 km parcursi, cu functia ECO activata.
Daca insa vrei acceleratie crescuta, din motorul de 110 cp si 240 Nm, dezactivezi functia ECO si vei ramane surprins de acceleratia micului motor dCi de 1.5 litri in orice treapta de viteza.
Cat despre tinuta de drum, aceasta este exact ca a unei masini de oras. Desi vechea generatie avea o mica tentativa de ruliu in viraje luate ceva mai rapid, noul Duster sta extrem de bine pe drum, indiferent de viraje sau viteza. Mecanic, masina este aceeasi. Insa probabil au fost montate niste suspensii ceva mai rigide ce contribuie la o tinuta de drum imbunatatita.
7. Pret mare la revanzare
Pana la aparitia noii generatii, primul model de Dacia Duster avea un pret extraordinar de mare pe piata second-hand. In timp ce puteai cumpara un Duster 4x4 diesel, cu motorul dCi nou, din fabrica, pe la 14.500 de Euro, nu gaseai nimic la mana a doua sub 11.000 de Euro. Si acum, un Duster din 2011 costa in jur de 11-12.000 de Euro, pentru echiparea de top. Iar cele mai ieftine Dustere, cele pe benzina, cu tractiunea doar pe fata, au si ele preturi destul de ridicate, de aproximativ 8000 de Euro. Si asta pentru ca a aparut noua generatie, ca inainte, preturile erau si mai sus...
Asadar, daca preturile pentru noua generatie au inceput sa scada, pretul pentru Duster 2 va ramane multi ani de acum inainte foarte sus. Dacia Duster a fost unul din modelele vandute in Europa care a pierdut extrem de putin la pret in cei 3 ani de existenta, din 2010 pana in 2013, cand a aparut noul model. Adica in 3 ani de zile, in timp ce o masina premium, de exemplu, pierde chiar si 60% din valoare, Dacia Duster pierdea la pret maximum 3000 de Euro, adica in jur de 25%.
Si aceeasi poveste se va repeta si cu noua generatie de Duster. Daca acum, in 2014, vom plati pentru un anumit model sa zicem 17.100 de Euro, peste 2-3 ani, acel model va avea o valoare de revanzare de aproximativ 14.000 de Euro. Adica oricum ai da-o, nu prea ai cum sa iesi in pierdere.
De ce este Dacia Duster cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania?
Nu suntem absurzi, evident ca exista multe masini mai potente, mai frumoase, mai dotate, mai perfromante decat Dacia Duster. Pentru Romania, insa, nu ne putem gandi la o masina mai buna ca ea. Din mai multe motive, explicate detaliat mai sus, pe care le readucem aminte in cateva cuvinte:
- cel mai mic pret de pe piata, cu o diferenta uriasa fata de ceilalti competitori;
- poate cel mai bun comportament in off-road din segment, datorita greutatii scazute;
- serie noua de dotari premium de confort si siguranta;
- un nivel crescut de siguranta, spatiu si confort pentru pasageri;
- motor performant, consum scazut chiar si la mersul zilnic in orase aglomerate;
- valoare mare la revanzare.
Acum, ca sunt printre cititori si cativa care au impresia ca cine stie ce masina germana veche de zeci de ani este mai buna ca un Duster nou, sau ca multi sustin ca la aceiasi bani iti poti lua alt SUV 4x4 la mana a doua, este ceva normal, este ceva la care ne asteptam. La fel cum multi vor spune si ca 19.700 de Euro pare cam mult pentru o Dacie. Noi spunem insa ca nu este si ca nu ai ce sa gasesti mai bun decat Duster, la aceiasi bani. Si v-am demonstrat si mai sus de ce. Insa majoritatea este alta: in Romania zilei de azi vrei sa dai cat mai putini bani si sa primesti cat mai mult. Si Dacia Duster este singurul SUV care face asta fara probleme si care isi pastreaza si valoarea in timp.
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Vw touran diesel 2011 5790 €