10 tepe si probleme auto cu care se confrunta cumparatorul de masina second-hand in Romania

- Turbina stricata
- Kilometri dati inapoi
- Lovituri frontale
Piata second-hand din Romania, in domeniul auto, este la pamant. Pentru ca majoritatea automobilelor care sunt la vanzare au probleme, defecte ascunse si o multime de alte minusuri, iar cumparatorul de buna credinta isi da seama prea tarziu ca a luat teapa. Am selectat 10 din cele mai uzuale probleme de care te poti lovi cand vrei sa cumperi o masina second-hand.
1. Airbaguri sarite
Una din cele mai comune probleme la masinile second-hand este ca au airbagurile sarite. Evident, asta e cauzata de un accident. Dar de multe ori, la masinile moderne, e de ajuns un soc mai puternic in structura de rezistenta ca sa declanseze aribagurile. Si e mai ieftin sa se repare caroseria fara sa lase urme, dar mai scump de inlocuit airbagurile. Asa ca multi samsari carpesc airbagurile cum pot. Primul semnal ar fi becul de eroare airbag in bord care e aprins. Dupa care, daca ne uitam cu atentie la bord si la volan, unde trebuie sa fie airbagul, putem sa vedem urme de lipici si materiale diferite fata de cele originale. O masina cu airbagurile sarite nu trebuie sa fie cumparata.
2. Aripa schimbata
Atata timp cat vanzatorul ne spune ca masina a avut o aripa schimbata, nu e nicio problema. Dar daca o descoperim noi singuri, atunci trebuie sa ne punem multe semne de intrebare. O aripa schimbata e usor de identificat: in fata vedem diferenta de vopsea si, daca ne uitam pe dedesubt, alte finisaje. La fel si la suruburi sau la imbinarile cu farul. In spate e ceva mai greu: ne uitam la suduri cu chederul de la portiera scos, in portbagaj si in jurul stopurilor. Cand gasim o aripa schimbata trebuie sa verificam si pe dedesubt daca impactul a facut si alte pagube mai serioase.
3. Masina revopsita
Multi vanzatori nu spun ca masina a fost revopsita si un ochi neavizat nu isi da seama. Daca descoperim singuri ca masina a fost revopsita, trebuie sa aflam si motivul: grindina, accident, lovituri, zgarieturi si asa mai departe. Oricum, e bine sa ne asiguram ca e aceeasi culoare ca cea din cartea de identitate. Si dupa aia sa aflam de ce a fost vopsita. Adica trebuie sa investigam mai profund in cautarea unor reparatii in urma unui accident. Cert este ca o masina vopsita e relativ usor de identificat: chedere neizolate, elemente gazate, urme de pori si diferente fata de vopseaua de sub capota.
4. Turbina stricata
Cand cumperi o masina turbo-diesel sau una pe benzina supra-alimentata, e bine sa verifici starea turbo-compresorului. Uita-te atent dupa scurgeri sub capota motorului, verifica daca trage bine in presiune masina si pune pe cineva sa mearga in spatele masinii pe care doresti sa o cumperi ca sa sesizeze eventuale emisii de fum alb sau negru. Nici un test pe diagnoza nu strica, pentru identificarea unor erori, asa ca iti recomandam sa faci tot ce se poate ca sa verifici turbina. Mai ales in cazul unei masini pentru care proprietarul spune ca turbina este noua...
5. Motor uzat
Daca tot esti cu capota ridicata, iti recomandam sa verifici si starea motorului masinii pe care vrei sa o cumperi. Pe langa diagnoza clasica ce iti spune de erori sau probleme electrica, iti recomandam sa verifici starea uleiului, sa vezi daca e negru si cu depuneri, sunetele produse de motor la diverse turatii si daca scoate sau nu fum alb pe evacuare. Multe motoare, daca nu s-a avut grija de ele, uzeaza segmentii si incep sa scoata fum de ulei ars. Sau din cauza unor alte elemente stricate din motor, incep sa scoata sunete ciudate: culbutori, tacheti, cuzineti si asa mai departe. Oricum, un motor trebuie sa se auda rotund si sa nu scoata fum.
6. Lovituri frontale
Foarte multe masini care se vand la mana a doua in Romania au avut de suferit un accident frontal, usor sau grav. Ne putem da seama de acest lucru daca ne uitam sub capota cu atentie. Ne uitam la faruri si vedem daca au urechile rupte, ne uitam la grila frontala, la radiatoare si la tragger. Unde vedem urme de indoituri sau reparatii, e clar ca a fost un accident. In plus, impactul mai violent se transmite si la lonjeroane care ruginesc imediat daca sunt strambe. Aruncam un ochi si acolo, iar daca vedem reparatii, rugina sau vopsea noua, e clar ca acolo s-a intamplat ceva. Nu neaparat bine...
7. Kilometri dati inapoi
Daca ar fi sa alegem cea mai populara teapa in randul masinilor second-hand care se vand in Romania, aduse de afara, aceasta ar fi cu siguranta kilometrajul dat inapoi. Si ne putem da seama de acest lucru prin doua metode: sa mergem cu masina la un service de reprezentanta care are acces la istoricul masinii. Sau sa incercam sa ne dam seama singuri daca sunt sau nu kilometrii afisati cei adevarati. Adica sa comparam kilometrajul cu uzura. Si aici ne referim la uzura volanului, scaunelor, pedalelor, schimbatorului de viteze, clante de portiere si parbriz. Daca pe ceas vedem 130.000 dar volanul si scaunul sunt rupte, parbrizul e plin de zgarieturi si pedalele sunt tocite, e clar ca masina are de fapt vreo 400.000 de kilometri...
8. Reparatii tinichigerie
Multe masini sunt reparate pe ici, pe colo. Ba din cauza ruginii, ba de la lovituri, ba de la accidente sau de la tamponari usoare. Daca insa vanzatorul nu ni le prezinte, avem o problema. Asa ca e bine sa le cautam singuri. Sa luam aripile, usile, stalpii si capotele la mana, centimetru cu centimetru. Sa ciocanim, sa vedem daca se continua liniile uniform, sa vedem diferente de culoare, urme de vopsea si asa mai departe. Daca ciocanim si in loc sa sune a tabla, suna a chit, e clar ca acolo e o reparatie prost facuta.
9. Lovituri laterale
Nu multe, dar destule masini care se vand a fi bune, impecabile si niciodata lovite, au avut de suferit accidente laterale. Ne putem da seama de acest lucru uitandu-ne atent la praguri. Cautam indoituri, imperfectiuni, urme de chit si reparatii. Nicio reparatie din lumea asta, chiar cu praguri noi inlocuite, nu va fi perfecta. Ne bagam pe sub masina, cautam urme de suduri si tot ne dam seama daca e ceva necurat. In plus, ne uitam la baza stalpilor dintre portiere, la fel, cautand indoituri si urme de suduri. Si, daca putem, scoatem bancheta si ne uitam la arcadele rotilor din spate: odata indoite, acestea greu mai sunt scoase la linie. Nu uita: orice defect descoperit ne ajuta sa negociem si sa facem o alegere buna.
10. Motor schimbat
Ceva mai rara, dar inca prezenta in Romania, este metoda motorului schimbat. Cumperi ieftin de afara o masina cu motor pe butuci, blocat sau terminat, dupa care in Romania cumperi pe nimica toata un motor de la dezmembrari, il montezi, si vinzi masina ca noua, fara sa mai mentionezi ca are motorul schimbat. Asta o sa afli tu cand calci la ITP sau la Registrul Auto Roman. Ca sa eviti asta, e musai sa verifici seria de caroserie si seria de motor sa fie cele din actele autoturismului. Nu ezita sa investesti 5 minute in citirea, litera cu litera, a seriilor masinii. In cazul celei de la motor, iti recomandam sa folosesti o lanterna, pentru ca nu mereu este vizibila... De fapt, pe asta se bazeaza si vanzatorii dornici sa dea teapa.
Asadar, daca vrei sa cumperi o masina second-hand din Romania, deja inscrisa sau adusa de afara, verifica aceste 10 aspecte. Nu e nicio problema daca are asemenea defecte, insa e o problema daca vanzatorul ti le ascunde si nu ti le prezinta el inainte, la telefon. Daca el spune ca masina e nelovita si ireprosabila, dar tu descoperi ca a fost lovita si ca turbina e varza, e clar ca masina trebuie ocolita. Asadar, acest articol nu este neaparat despre problemele masinilor pe care le stii si tu, ci despre cum sa negociezi sau cum sa faci alegerea pentru masina urmatoare.
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei


