10 tepe si probleme auto cu care se confrunta cumparatorul de masina second-hand in Romania

10 tepe si probleme auto cu care se confrunta cumparatorul de masina second-hand in Romania
  • Turbina stricata
  • Kilometri dati inapoi
  • Lovituri frontale
Distribuie pe Facebook

Piata second-hand din Romania, in domeniul auto, este la pamant. Pentru ca majoritatea automobilelor care sunt la vanzare au probleme, defecte ascunse si o multime de alte minusuri, iar cumparatorul de buna credinta isi da seama prea tarziu ca a luat teapa. Am selectat 10 din cele mai uzuale probleme de care te poti lovi cand vrei sa cumperi o masina second-hand.

1. Airbaguri sarite

Una din cele mai comune probleme la masinile second-hand este ca au airbagurile sarite. Evident, asta e cauzata de un accident. Dar de multe ori, la masinile moderne, e de ajuns un soc mai puternic in structura de rezistenta ca sa declanseze aribagurile. Si e mai ieftin sa se repare caroseria fara sa lase urme, dar mai scump de inlocuit airbagurile. Asa ca multi samsari carpesc airbagurile cum pot. Primul semnal ar fi becul de eroare airbag in bord care e aprins. Dupa care, daca ne uitam cu atentie la bord si la volan, unde trebuie sa fie airbagul, putem sa vedem urme de lipici si materiale diferite fata de cele originale. O masina cu airbagurile sarite nu trebuie sa fie cumparata.

Tepe cu masini second hand

2. Aripa schimbata

Atata timp cat vanzatorul ne spune ca masina a avut o aripa schimbata, nu e nicio problema. Dar daca o descoperim noi singuri, atunci trebuie sa ne punem multe semne de intrebare. O aripa schimbata e usor de identificat: in fata vedem diferenta de vopsea si, daca ne uitam pe dedesubt, alte finisaje. La fel si la suruburi sau la imbinarile cu farul. In spate e ceva mai greu: ne uitam la suduri cu chederul de la portiera scos, in portbagaj si in jurul stopurilor. Cand gasim o aripa schimbata trebuie sa verificam si pe dedesubt daca impactul a facut si alte pagube mai serioase.

3. Masina revopsita

Multi vanzatori nu spun ca masina a fost revopsita si un ochi neavizat nu isi da seama. Daca descoperim singuri ca masina a fost revopsita, trebuie sa aflam si motivul: grindina, accident, lovituri, zgarieturi si asa mai departe. Oricum, e bine sa ne asiguram ca e aceeasi culoare ca cea din cartea de identitate. Si dupa aia sa aflam de ce a fost vopsita. Adica trebuie sa investigam mai profund in cautarea unor reparatii in urma unui accident. Cert este ca o masina vopsita e relativ usor de identificat: chedere neizolate, elemente gazate, urme de pori si diferente fata de vopseaua de sub capota.

4. Turbina stricata

Cand cumperi o masina turbo-diesel sau una pe benzina supra-alimentata, e bine sa verifici starea turbo-compresorului. Uita-te atent dupa scurgeri sub capota motorului, verifica daca trage bine in presiune masina si pune pe cineva sa mearga in spatele masinii pe care doresti sa o cumperi ca sa sesizeze eventuale emisii de fum alb sau negru. Nici un test pe diagnoza nu strica, pentru identificarea unor erori, asa ca iti recomandam sa faci tot ce se poate ca sa verifici turbina. Mai ales in cazul unei masini pentru care proprietarul spune ca turbina este noua...

Tepe cu masini second hand

5. Motor uzat

Daca tot esti cu capota ridicata, iti recomandam sa verifici si starea motorului masinii pe care vrei sa o cumperi. Pe langa diagnoza clasica ce iti spune de erori sau probleme electrica, iti recomandam sa verifici starea uleiului, sa vezi daca e negru si cu depuneri, sunetele produse de motor la diverse turatii si daca scoate sau nu fum alb pe evacuare. Multe motoare, daca nu s-a avut grija de ele, uzeaza segmentii si incep sa scoata fum de ulei ars. Sau din cauza unor alte elemente stricate din motor, incep sa scoata sunete ciudate: culbutori, tacheti, cuzineti si asa mai departe. Oricum, un motor trebuie sa se auda rotund si sa nu scoata fum.

6. Lovituri frontale

Foarte multe masini care se vand la mana a doua in Romania au avut de suferit un accident frontal, usor sau grav. Ne putem da seama de acest lucru daca ne uitam sub capota cu atentie. Ne uitam la faruri si vedem daca au urechile rupte, ne uitam la grila frontala, la radiatoare si la tragger. Unde vedem urme de indoituri sau reparatii, e clar ca a fost un accident. In plus, impactul mai violent se transmite si la lonjeroane care ruginesc imediat daca sunt strambe. Aruncam un ochi si acolo, iar daca vedem reparatii, rugina sau vopsea noua, e clar ca acolo s-a intamplat ceva. Nu neaparat bine...

7. Kilometri dati inapoi

Daca ar fi sa alegem cea mai populara teapa in randul masinilor second-hand care se vand in Romania, aduse de afara, aceasta ar fi cu siguranta kilometrajul dat inapoi. Si ne putem da seama de acest lucru prin doua metode: sa mergem cu masina la un service de reprezentanta care are acces la istoricul masinii. Sau sa incercam sa ne dam seama singuri daca sunt sau nu kilometrii afisati cei adevarati. Adica sa comparam kilometrajul cu uzura. Si aici ne referim la uzura volanului, scaunelor, pedalelor, schimbatorului de viteze, clante de portiere si parbriz. Daca pe ceas vedem 130.000 dar volanul si scaunul sunt rupte, parbrizul e plin de zgarieturi si pedalele sunt tocite, e clar ca masina are de fapt vreo 400.000 de kilometri...

Tepe cu masini second hand

8. Reparatii tinichigerie

Multe masini sunt reparate pe ici, pe colo. Ba din cauza ruginii, ba de la lovituri, ba de la accidente sau de la tamponari usoare. Daca insa vanzatorul nu ni le prezinte, avem o problema. Asa ca e bine sa le cautam singuri. Sa luam aripile, usile, stalpii si capotele la mana, centimetru cu centimetru. Sa ciocanim, sa vedem daca se continua liniile uniform, sa vedem diferente de culoare, urme de vopsea si asa mai departe. Daca ciocanim si in loc sa sune a tabla, suna a chit, e clar ca acolo e o reparatie prost facuta.

9. Lovituri laterale

Nu multe, dar destule masini care se vand a fi bune, impecabile si niciodata lovite, au avut de suferit accidente laterale. Ne putem da seama de acest lucru uitandu-ne atent la praguri. Cautam indoituri, imperfectiuni, urme de chit si reparatii. Nicio reparatie din lumea asta, chiar cu praguri noi inlocuite, nu va fi perfecta. Ne bagam pe sub masina, cautam urme de suduri si tot ne dam seama daca e ceva necurat. In plus, ne uitam la baza stalpilor dintre portiere, la fel, cautand indoituri si urme de suduri. Si, daca putem, scoatem bancheta si ne uitam la arcadele rotilor din spate: odata indoite, acestea greu mai sunt scoase la linie. Nu uita: orice defect descoperit ne ajuta sa negociem si sa facem o alegere buna.

10. Motor schimbat

Ceva mai rara, dar inca prezenta in Romania, este metoda motorului schimbat. Cumperi ieftin de afara o masina cu motor pe butuci, blocat sau terminat, dupa care in Romania cumperi pe nimica toata un motor de la dezmembrari, il montezi, si vinzi masina ca noua, fara sa mai mentionezi ca are motorul schimbat. Asta o sa afli tu cand calci la ITP sau la Registrul Auto Roman. Ca sa eviti asta, e musai sa verifici seria de caroserie si seria de motor sa fie cele din actele autoturismului. Nu ezita sa investesti 5 minute in citirea, litera cu litera, a seriilor masinii. In cazul celei de la motor, iti recomandam sa folosesti o lanterna, pentru ca nu mereu este vizibila... De fapt, pe asta se bazeaza si vanzatorii dornici sa dea teapa.

Tepe cu masini second hand

Asadar, daca vrei sa cumperi o masina second-hand din Romania, deja inscrisa sau adusa de afara, verifica aceste 10 aspecte. Nu e nicio problema daca are asemenea defecte, insa e o problema daca vanzatorul ti le ascunde si nu ti le prezinta el inainte, la telefon. Daca el spune ca masina e nelovita si ireprosabila, dar tu descoperi ca a fost lovita si ca turbina e varza, e clar ca masina trebuie ocolita. Asadar, acest articol nu este neaparat despre problemele masinilor pe care le stii si tu, ci despre cum sa negociezi sau cum sa faci alegerea pentru masina urmatoare.

Distribuie pe Facebook
mai multe