4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine
  • Clima automata
  • Pilotul automat
  • Head-up display
Distribuie pe Facebook

Romanul stie una si buna: cu cat are mai multe dotari o masina, cu atat este mai buna. Insa realitatea este putin diferita... Iata trei dotari din cele mai populare, dar care fac mai mult rau decat bine.

Clima automata

In ziua de azi nu mai vrea nimeni aer conditionat manual, cu trei rotite precum aragazul... Toti soferii s-au emancipat si daca nu ai climatronic, clima bi-zonala, tri-zonala sau alta minune, esti fraier. Adica daca nu ai clima automata, controlata digital, poti sa arunci masina la gunoi. Insa nu e chiar asa. In primul rand, trebuie stiut ca aceasta dotare considerata de lux acum nu e vreo noutate. Exista masini din anii '80 cu sistem de climatizare controlat automat, deci nu e mare branza. Insa, pe langa acest aspect, din punct de vedere al sigurantei rutiere, clima automata este periculoasa.

3 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

Multe sisteme din ziua de azi au controlul climei prin butoane. Adica daca vrei sa dai mai cald, mai rece, mai tare sau mai incet, trebuie sa apesi niste butoane. Care sunt extrem de mici. Si nu ai nicio sansa sa reglezi clima fara sa iti ochii de la trafic. Adica ai nevoie de cateva secunde sa vezi unde pui degetul, insa doar de o clipa e nevoie ca un accident grav sa se produca. Nu este valabil si la clasicul aer conditionat cu trei rotite. Poti sa ramai cu ochii in fata, deoarece mana gaseste singura roata si se poate regla temperatura sau intensitatea fara un risc de accident.

Pilotul automat

Nici pilotul automat nu este vreo noutate, el existant din anii '60. Ba chiar Dacia 1300 oferea asa ceva, optional, la acea vreme numindu-se limitator de viteza, fiind un sistem mecanic ce tinea apasata pedala de acceleratie. Acum insa, aceasta dotare este frecventa, fiind de mai multe feluri, ba cu radar, ca sa franeze masina singura, ba cu pastrarea benzii de rulare si asa mai departe. Insa pilotul automat clasic, asa cum se intalneste el si pe noile modele din gama Dacia, face o singura treaba: pastreaza viteza constanta setata de sofer pana cand acesta apasa pedala de frana.

3 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

In Romania, insa, pilotul automat este complet inutil. Poate ca ati uitat, dar in Romania sunt 3 autostrazi si alea pline de gauri, cu o infrastructura la pamant. Ca sa folosesti pilotul automat asa cum a fost el gandit, ai nevoie de portiuni de sosea lungi, de mers intins, pe care soferii conduc cu simt de raspundere. La noi insa, degeaba pui pilotul automat, ca trebuie sa franezi la fiecare 30 de secunde. Ba iti iese unul in fata, ba se gandeste un TIR sa depaseasca, ba apare o zona cu reparatii sau pur si simplu dai de gropi. Pilotul automat in Romania, pe autostrazi, se dovedeste a fi un chin, mai degraba decat o treaba de confort. Si, nu de putine ori, s-a intampla ca intr-o clipa de nevoie urgenta, soferul sa apese acceleratia din instinct, in loc de frana, doar ca avea piciorul pe podea, la odihna. Fara pilot, poate ca ar fi stiut sa apese alta pedala decat cea de sub talpa...

Navigatia

Navigatia este o treaba foarte misto. Extrem de utila, mai ales in orasele pe care nu le cunosti prea bine sau acolo unde este aglomeratie si ti se indica rute alternative. Indiferent ca este navigatia cu care vine masina sau de pe telefon, aceasta are si punctele ei slabe. O navigatie auto are de obicei un ecran color pus pe consola centrala. De cele mai multe ori, intr-o pozitie care necesita ca soferul sa isi miste capul in dreapta-jos ca sa vada ecranul. O alta problema este ca pe multi soferi ii deranjeaza indicatiile audio, asa ca le dezactiveaza, bazandu-se doar pe imagine.

3 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

Asta este o greseala. Ideal ar fi ca o navigatie sa functioneze DOAR pe comenzi vocale. Nu de alta, dar sa nu-l faca pe sofer sa-si ia ochii de la trafic ca sa priveasca ecranul. Daca vocea i-ar spune directia prin difuzoare, soferul isi poate tine ochii la drum, fara sa riste un accident cu masina din fata care a franat. Deci va sfatuim sa nu renuntati la comanda vocala si sa inchideti ecranul, la sistemele care permit asta.

Head-up display

Noile modele ceva mai performante sau din segmentul premium vin cu o chestie numita Head-Up Display. Adica ti se proiecteaza pe parbriz, in fata ochilor, sau pe un mic ecran transparent, un set de informatii. Si aici ne referim la viteza, informatii despre navigatie si directie, poate si un post radio sau alte cele. La prima vedere pare o chestie folositoare, ca doar ti se arata in fata ochilor, exact deasupra bordului, fara sa mai fie nevoie sa te uiti mai jos la ceasuri sau la consola centrala.

3 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

Exista insa o problema cu acest sistem numit HUD. Are tendinta sa le ia din campul vizual soferilor. Asta la drum lung, pentru ca in oras oricum este o dotare complet inutila. Mai mult, pentru ca exista o diferenta de distanta de focalizare intre proiectie si carosabilul din fata, schimbul de privirea de la informatii si masinile care circula inainte face ca ochii sa oboseasca. Adica in loc sa priveasca mereu in plan indepartat, ochii trebuie sa-si regleze focalizarea si pentru zona parbrizului, pe care, in mod normal, nu ar vedea-o. Asta inseamna ca cine foloseste Head-Up Displayul oboseste mai repede, dar are si un posibil factor de pierdere a atentiei.

Distribuie pe Facebook
mai multe