4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine
- Clima automata
- Pilotul automat
- Head-up display
Romanul stie una si buna: cu cat are mai multe dotari o masina, cu atat este mai buna. Insa realitatea este putin diferita... Iata trei dotari din cele mai populare, dar care fac mai mult rau decat bine.
Clima automata
In ziua de azi nu mai vrea nimeni aer conditionat manual, cu trei rotite precum aragazul... Toti soferii s-au emancipat si daca nu ai climatronic, clima bi-zonala, tri-zonala sau alta minune, esti fraier. Adica daca nu ai clima automata, controlata digital, poti sa arunci masina la gunoi. Insa nu e chiar asa. In primul rand, trebuie stiut ca aceasta dotare considerata de lux acum nu e vreo noutate. Exista masini din anii '80 cu sistem de climatizare controlat automat, deci nu e mare branza. Insa, pe langa acest aspect, din punct de vedere al sigurantei rutiere, clima automata este periculoasa.
Multe sisteme din ziua de azi au controlul climei prin butoane. Adica daca vrei sa dai mai cald, mai rece, mai tare sau mai incet, trebuie sa apesi niste butoane. Care sunt extrem de mici. Si nu ai nicio sansa sa reglezi clima fara sa iti ochii de la trafic. Adica ai nevoie de cateva secunde sa vezi unde pui degetul, insa doar de o clipa e nevoie ca un accident grav sa se produca. Nu este valabil si la clasicul aer conditionat cu trei rotite. Poti sa ramai cu ochii in fata, deoarece mana gaseste singura roata si se poate regla temperatura sau intensitatea fara un risc de accident.
Pilotul automat
Nici pilotul automat nu este vreo noutate, el existant din anii '60. Ba chiar Dacia 1300 oferea asa ceva, optional, la acea vreme numindu-se limitator de viteza, fiind un sistem mecanic ce tinea apasata pedala de acceleratie. Acum insa, aceasta dotare este frecventa, fiind de mai multe feluri, ba cu radar, ca sa franeze masina singura, ba cu pastrarea benzii de rulare si asa mai departe. Insa pilotul automat clasic, asa cum se intalneste el si pe noile modele din gama Dacia, face o singura treaba: pastreaza viteza constanta setata de sofer pana cand acesta apasa pedala de frana.
In Romania, insa, pilotul automat este complet inutil. Poate ca ati uitat, dar in Romania sunt 3 autostrazi si alea pline de gauri, cu o infrastructura la pamant. Ca sa folosesti pilotul automat asa cum a fost el gandit, ai nevoie de portiuni de sosea lungi, de mers intins, pe care soferii conduc cu simt de raspundere. La noi insa, degeaba pui pilotul automat, ca trebuie sa franezi la fiecare 30 de secunde. Ba iti iese unul in fata, ba se gandeste un TIR sa depaseasca, ba apare o zona cu reparatii sau pur si simplu dai de gropi. Pilotul automat in Romania, pe autostrazi, se dovedeste a fi un chin, mai degraba decat o treaba de confort. Si, nu de putine ori, s-a intampla ca intr-o clipa de nevoie urgenta, soferul sa apese acceleratia din instinct, in loc de frana, doar ca avea piciorul pe podea, la odihna. Fara pilot, poate ca ar fi stiut sa apese alta pedala decat cea de sub talpa...
Navigatia
Navigatia este o treaba foarte misto. Extrem de utila, mai ales in orasele pe care nu le cunosti prea bine sau acolo unde este aglomeratie si ti se indica rute alternative. Indiferent ca este navigatia cu care vine masina sau de pe telefon, aceasta are si punctele ei slabe. O navigatie auto are de obicei un ecran color pus pe consola centrala. De cele mai multe ori, intr-o pozitie care necesita ca soferul sa isi miste capul in dreapta-jos ca sa vada ecranul. O alta problema este ca pe multi soferi ii deranjeaza indicatiile audio, asa ca le dezactiveaza, bazandu-se doar pe imagine.
Asta este o greseala. Ideal ar fi ca o navigatie sa functioneze DOAR pe comenzi vocale. Nu de alta, dar sa nu-l faca pe sofer sa-si ia ochii de la trafic ca sa priveasca ecranul. Daca vocea i-ar spune directia prin difuzoare, soferul isi poate tine ochii la drum, fara sa riste un accident cu masina din fata care a franat. Deci va sfatuim sa nu renuntati la comanda vocala si sa inchideti ecranul, la sistemele care permit asta.
Head-up display
Noile modele ceva mai performante sau din segmentul premium vin cu o chestie numita Head-Up Display. Adica ti se proiecteaza pe parbriz, in fata ochilor, sau pe un mic ecran transparent, un set de informatii. Si aici ne referim la viteza, informatii despre navigatie si directie, poate si un post radio sau alte cele. La prima vedere pare o chestie folositoare, ca doar ti se arata in fata ochilor, exact deasupra bordului, fara sa mai fie nevoie sa te uiti mai jos la ceasuri sau la consola centrala.
Exista insa o problema cu acest sistem numit HUD. Are tendinta sa le ia din campul vizual soferilor. Asta la drum lung, pentru ca in oras oricum este o dotare complet inutila. Mai mult, pentru ca exista o diferenta de distanta de focalizare intre proiectie si carosabilul din fata, schimbul de privirea de la informatii si masinile care circula inainte face ca ochii sa oboseasca. Adica in loc sa priveasca mereu in plan indepartat, ochii trebuie sa-si regleze focalizarea si pentru zona parbrizului, pe care, in mod normal, nu ar vedea-o. Asta inseamna ca cine foloseste Head-Up Displayul oboseste mai repede, dar are si un posibil factor de pierdere a atentiei.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw touran diesel 2011 5790 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei