4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

- Clima automata
- Pilotul automat
- Head-up display
Romanul stie una si buna: cu cat are mai multe dotari o masina, cu atat este mai buna. Insa realitatea este putin diferita... Iata trei dotari din cele mai populare, dar care fac mai mult rau decat bine.
Clima automata
In ziua de azi nu mai vrea nimeni aer conditionat manual, cu trei rotite precum aragazul... Toti soferii s-au emancipat si daca nu ai climatronic, clima bi-zonala, tri-zonala sau alta minune, esti fraier. Adica daca nu ai clima automata, controlata digital, poti sa arunci masina la gunoi. Insa nu e chiar asa. In primul rand, trebuie stiut ca aceasta dotare considerata de lux acum nu e vreo noutate. Exista masini din anii '80 cu sistem de climatizare controlat automat, deci nu e mare branza. Insa, pe langa acest aspect, din punct de vedere al sigurantei rutiere, clima automata este periculoasa.
Multe sisteme din ziua de azi au controlul climei prin butoane. Adica daca vrei sa dai mai cald, mai rece, mai tare sau mai incet, trebuie sa apesi niste butoane. Care sunt extrem de mici. Si nu ai nicio sansa sa reglezi clima fara sa iti ochii de la trafic. Adica ai nevoie de cateva secunde sa vezi unde pui degetul, insa doar de o clipa e nevoie ca un accident grav sa se produca. Nu este valabil si la clasicul aer conditionat cu trei rotite. Poti sa ramai cu ochii in fata, deoarece mana gaseste singura roata si se poate regla temperatura sau intensitatea fara un risc de accident.
Pilotul automat
Nici pilotul automat nu este vreo noutate, el existant din anii '60. Ba chiar Dacia 1300 oferea asa ceva, optional, la acea vreme numindu-se limitator de viteza, fiind un sistem mecanic ce tinea apasata pedala de acceleratie. Acum insa, aceasta dotare este frecventa, fiind de mai multe feluri, ba cu radar, ca sa franeze masina singura, ba cu pastrarea benzii de rulare si asa mai departe. Insa pilotul automat clasic, asa cum se intalneste el si pe noile modele din gama Dacia, face o singura treaba: pastreaza viteza constanta setata de sofer pana cand acesta apasa pedala de frana.
In Romania, insa, pilotul automat este complet inutil. Poate ca ati uitat, dar in Romania sunt 3 autostrazi si alea pline de gauri, cu o infrastructura la pamant. Ca sa folosesti pilotul automat asa cum a fost el gandit, ai nevoie de portiuni de sosea lungi, de mers intins, pe care soferii conduc cu simt de raspundere. La noi insa, degeaba pui pilotul automat, ca trebuie sa franezi la fiecare 30 de secunde. Ba iti iese unul in fata, ba se gandeste un TIR sa depaseasca, ba apare o zona cu reparatii sau pur si simplu dai de gropi. Pilotul automat in Romania, pe autostrazi, se dovedeste a fi un chin, mai degraba decat o treaba de confort. Si, nu de putine ori, s-a intampla ca intr-o clipa de nevoie urgenta, soferul sa apese acceleratia din instinct, in loc de frana, doar ca avea piciorul pe podea, la odihna. Fara pilot, poate ca ar fi stiut sa apese alta pedala decat cea de sub talpa...
Navigatia
Navigatia este o treaba foarte misto. Extrem de utila, mai ales in orasele pe care nu le cunosti prea bine sau acolo unde este aglomeratie si ti se indica rute alternative. Indiferent ca este navigatia cu care vine masina sau de pe telefon, aceasta are si punctele ei slabe. O navigatie auto are de obicei un ecran color pus pe consola centrala. De cele mai multe ori, intr-o pozitie care necesita ca soferul sa isi miste capul in dreapta-jos ca sa vada ecranul. O alta problema este ca pe multi soferi ii deranjeaza indicatiile audio, asa ca le dezactiveaza, bazandu-se doar pe imagine.
Asta este o greseala. Ideal ar fi ca o navigatie sa functioneze DOAR pe comenzi vocale. Nu de alta, dar sa nu-l faca pe sofer sa-si ia ochii de la trafic ca sa priveasca ecranul. Daca vocea i-ar spune directia prin difuzoare, soferul isi poate tine ochii la drum, fara sa riste un accident cu masina din fata care a franat. Deci va sfatuim sa nu renuntati la comanda vocala si sa inchideti ecranul, la sistemele care permit asta.
Head-up display
Noile modele ceva mai performante sau din segmentul premium vin cu o chestie numita Head-Up Display. Adica ti se proiecteaza pe parbriz, in fata ochilor, sau pe un mic ecran transparent, un set de informatii. Si aici ne referim la viteza, informatii despre navigatie si directie, poate si un post radio sau alte cele. La prima vedere pare o chestie folositoare, ca doar ti se arata in fata ochilor, exact deasupra bordului, fara sa mai fie nevoie sa te uiti mai jos la ceasuri sau la consola centrala.
Exista insa o problema cu acest sistem numit HUD. Are tendinta sa le ia din campul vizual soferilor. Asta la drum lung, pentru ca in oras oricum este o dotare complet inutila. Mai mult, pentru ca exista o diferenta de distanta de focalizare intre proiectie si carosabilul din fata, schimbul de privirea de la informatii si masinile care circula inainte face ca ochii sa oboseasca. Adica in loc sa priveasca mereu in plan indepartat, ochii trebuie sa-si regleze focalizarea si pentru zona parbrizului, pe care, in mod normal, nu ar vedea-o. Asta inseamna ca cine foloseste Head-Up Displayul oboseste mai repede, dar are si un posibil factor de pierdere a atentiei.
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Ford focus 1.8 tdci 2006 799 €
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Aparatoare galerie evacuare opel astra g 1.6 16v benzina 40 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei


