4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine
- Clima automata
- Pilotul automat
- Head-up display
Romanul stie una si buna: cu cat are mai multe dotari o masina, cu atat este mai buna. Insa realitatea este putin diferita... Iata trei dotari din cele mai populare, dar care fac mai mult rau decat bine.
Clima automata
In ziua de azi nu mai vrea nimeni aer conditionat manual, cu trei rotite precum aragazul... Toti soferii s-au emancipat si daca nu ai climatronic, clima bi-zonala, tri-zonala sau alta minune, esti fraier. Adica daca nu ai clima automata, controlata digital, poti sa arunci masina la gunoi. Insa nu e chiar asa. In primul rand, trebuie stiut ca aceasta dotare considerata de lux acum nu e vreo noutate. Exista masini din anii '80 cu sistem de climatizare controlat automat, deci nu e mare branza. Insa, pe langa acest aspect, din punct de vedere al sigurantei rutiere, clima automata este periculoasa.
Multe sisteme din ziua de azi au controlul climei prin butoane. Adica daca vrei sa dai mai cald, mai rece, mai tare sau mai incet, trebuie sa apesi niste butoane. Care sunt extrem de mici. Si nu ai nicio sansa sa reglezi clima fara sa iti ochii de la trafic. Adica ai nevoie de cateva secunde sa vezi unde pui degetul, insa doar de o clipa e nevoie ca un accident grav sa se produca. Nu este valabil si la clasicul aer conditionat cu trei rotite. Poti sa ramai cu ochii in fata, deoarece mana gaseste singura roata si se poate regla temperatura sau intensitatea fara un risc de accident.
Pilotul automat
Nici pilotul automat nu este vreo noutate, el existant din anii '60. Ba chiar Dacia 1300 oferea asa ceva, optional, la acea vreme numindu-se limitator de viteza, fiind un sistem mecanic ce tinea apasata pedala de acceleratie. Acum insa, aceasta dotare este frecventa, fiind de mai multe feluri, ba cu radar, ca sa franeze masina singura, ba cu pastrarea benzii de rulare si asa mai departe. Insa pilotul automat clasic, asa cum se intalneste el si pe noile modele din gama Dacia, face o singura treaba: pastreaza viteza constanta setata de sofer pana cand acesta apasa pedala de frana.
In Romania, insa, pilotul automat este complet inutil. Poate ca ati uitat, dar in Romania sunt 3 autostrazi si alea pline de gauri, cu o infrastructura la pamant. Ca sa folosesti pilotul automat asa cum a fost el gandit, ai nevoie de portiuni de sosea lungi, de mers intins, pe care soferii conduc cu simt de raspundere. La noi insa, degeaba pui pilotul automat, ca trebuie sa franezi la fiecare 30 de secunde. Ba iti iese unul in fata, ba se gandeste un TIR sa depaseasca, ba apare o zona cu reparatii sau pur si simplu dai de gropi. Pilotul automat in Romania, pe autostrazi, se dovedeste a fi un chin, mai degraba decat o treaba de confort. Si, nu de putine ori, s-a intampla ca intr-o clipa de nevoie urgenta, soferul sa apese acceleratia din instinct, in loc de frana, doar ca avea piciorul pe podea, la odihna. Fara pilot, poate ca ar fi stiut sa apese alta pedala decat cea de sub talpa...
Navigatia
Navigatia este o treaba foarte misto. Extrem de utila, mai ales in orasele pe care nu le cunosti prea bine sau acolo unde este aglomeratie si ti se indica rute alternative. Indiferent ca este navigatia cu care vine masina sau de pe telefon, aceasta are si punctele ei slabe. O navigatie auto are de obicei un ecran color pus pe consola centrala. De cele mai multe ori, intr-o pozitie care necesita ca soferul sa isi miste capul in dreapta-jos ca sa vada ecranul. O alta problema este ca pe multi soferi ii deranjeaza indicatiile audio, asa ca le dezactiveaza, bazandu-se doar pe imagine.
Asta este o greseala. Ideal ar fi ca o navigatie sa functioneze DOAR pe comenzi vocale. Nu de alta, dar sa nu-l faca pe sofer sa-si ia ochii de la trafic ca sa priveasca ecranul. Daca vocea i-ar spune directia prin difuzoare, soferul isi poate tine ochii la drum, fara sa riste un accident cu masina din fata care a franat. Deci va sfatuim sa nu renuntati la comanda vocala si sa inchideti ecranul, la sistemele care permit asta.
Head-up display
Noile modele ceva mai performante sau din segmentul premium vin cu o chestie numita Head-Up Display. Adica ti se proiecteaza pe parbriz, in fata ochilor, sau pe un mic ecran transparent, un set de informatii. Si aici ne referim la viteza, informatii despre navigatie si directie, poate si un post radio sau alte cele. La prima vedere pare o chestie folositoare, ca doar ti se arata in fata ochilor, exact deasupra bordului, fara sa mai fie nevoie sa te uiti mai jos la ceasuri sau la consola centrala.
Exista insa o problema cu acest sistem numit HUD. Are tendinta sa le ia din campul vizual soferilor. Asta la drum lung, pentru ca in oras oricum este o dotare complet inutila. Mai mult, pentru ca exista o diferenta de distanta de focalizare intre proiectie si carosabilul din fata, schimbul de privirea de la informatii si masinile care circula inainte face ca ochii sa oboseasca. Adica in loc sa priveasca mereu in plan indepartat, ochii trebuie sa-si regleze focalizarea si pentru zona parbrizului, pe care, in mod normal, nu ar vedea-o. Asta inseamna ca cine foloseste Head-Up Displayul oboseste mai repede, dar are si un posibil factor de pierdere a atentiei.
-
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
Tripla lampa stop stanga skoda octavia 1997-2000 noua...
165 Lei
Stop stanga / dreapta ford fiesta mk6 2010 2011 2012 2013
100 Lei
-
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
-
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
-
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
-
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004...
100 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
-
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp
339 €
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90...
100 Lei
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
-
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
-
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
-
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
-
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
Vw bora 1600 2000
1000 €
PieseAuto.ro
A venit iarna! 20 de piese auto care iti pot face probleme in sezonul rece
PieseAuto.ro
Valva EGR: ce simptome are o masina diesel cu EGR-ul stricat?
PieseAuto.ro
Pastile solubile in loc de lichid pentru parbriz: sunt bune de ceva?



