4 dotari de confort de pe masinile noastre care fac mai mult rau decat bine

- Clima automata
- Pilotul automat
- Head-up display
Romanul stie una si buna: cu cat are mai multe dotari o masina, cu atat este mai buna. Insa realitatea este putin diferita... Iata trei dotari din cele mai populare, dar care fac mai mult rau decat bine.
Clima automata
In ziua de azi nu mai vrea nimeni aer conditionat manual, cu trei rotite precum aragazul... Toti soferii s-au emancipat si daca nu ai climatronic, clima bi-zonala, tri-zonala sau alta minune, esti fraier. Adica daca nu ai clima automata, controlata digital, poti sa arunci masina la gunoi. Insa nu e chiar asa. In primul rand, trebuie stiut ca aceasta dotare considerata de lux acum nu e vreo noutate. Exista masini din anii '80 cu sistem de climatizare controlat automat, deci nu e mare branza. Insa, pe langa acest aspect, din punct de vedere al sigurantei rutiere, clima automata este periculoasa.
Multe sisteme din ziua de azi au controlul climei prin butoane. Adica daca vrei sa dai mai cald, mai rece, mai tare sau mai incet, trebuie sa apesi niste butoane. Care sunt extrem de mici. Si nu ai nicio sansa sa reglezi clima fara sa iti ochii de la trafic. Adica ai nevoie de cateva secunde sa vezi unde pui degetul, insa doar de o clipa e nevoie ca un accident grav sa se produca. Nu este valabil si la clasicul aer conditionat cu trei rotite. Poti sa ramai cu ochii in fata, deoarece mana gaseste singura roata si se poate regla temperatura sau intensitatea fara un risc de accident.
Pilotul automat
Nici pilotul automat nu este vreo noutate, el existant din anii '60. Ba chiar Dacia 1300 oferea asa ceva, optional, la acea vreme numindu-se limitator de viteza, fiind un sistem mecanic ce tinea apasata pedala de acceleratie. Acum insa, aceasta dotare este frecventa, fiind de mai multe feluri, ba cu radar, ca sa franeze masina singura, ba cu pastrarea benzii de rulare si asa mai departe. Insa pilotul automat clasic, asa cum se intalneste el si pe noile modele din gama Dacia, face o singura treaba: pastreaza viteza constanta setata de sofer pana cand acesta apasa pedala de frana.
In Romania, insa, pilotul automat este complet inutil. Poate ca ati uitat, dar in Romania sunt 3 autostrazi si alea pline de gauri, cu o infrastructura la pamant. Ca sa folosesti pilotul automat asa cum a fost el gandit, ai nevoie de portiuni de sosea lungi, de mers intins, pe care soferii conduc cu simt de raspundere. La noi insa, degeaba pui pilotul automat, ca trebuie sa franezi la fiecare 30 de secunde. Ba iti iese unul in fata, ba se gandeste un TIR sa depaseasca, ba apare o zona cu reparatii sau pur si simplu dai de gropi. Pilotul automat in Romania, pe autostrazi, se dovedeste a fi un chin, mai degraba decat o treaba de confort. Si, nu de putine ori, s-a intampla ca intr-o clipa de nevoie urgenta, soferul sa apese acceleratia din instinct, in loc de frana, doar ca avea piciorul pe podea, la odihna. Fara pilot, poate ca ar fi stiut sa apese alta pedala decat cea de sub talpa...
Navigatia
Navigatia este o treaba foarte misto. Extrem de utila, mai ales in orasele pe care nu le cunosti prea bine sau acolo unde este aglomeratie si ti se indica rute alternative. Indiferent ca este navigatia cu care vine masina sau de pe telefon, aceasta are si punctele ei slabe. O navigatie auto are de obicei un ecran color pus pe consola centrala. De cele mai multe ori, intr-o pozitie care necesita ca soferul sa isi miste capul in dreapta-jos ca sa vada ecranul. O alta problema este ca pe multi soferi ii deranjeaza indicatiile audio, asa ca le dezactiveaza, bazandu-se doar pe imagine.
Asta este o greseala. Ideal ar fi ca o navigatie sa functioneze DOAR pe comenzi vocale. Nu de alta, dar sa nu-l faca pe sofer sa-si ia ochii de la trafic ca sa priveasca ecranul. Daca vocea i-ar spune directia prin difuzoare, soferul isi poate tine ochii la drum, fara sa riste un accident cu masina din fata care a franat. Deci va sfatuim sa nu renuntati la comanda vocala si sa inchideti ecranul, la sistemele care permit asta.
Head-up display
Noile modele ceva mai performante sau din segmentul premium vin cu o chestie numita Head-Up Display. Adica ti se proiecteaza pe parbriz, in fata ochilor, sau pe un mic ecran transparent, un set de informatii. Si aici ne referim la viteza, informatii despre navigatie si directie, poate si un post radio sau alte cele. La prima vedere pare o chestie folositoare, ca doar ti se arata in fata ochilor, exact deasupra bordului, fara sa mai fie nevoie sa te uiti mai jos la ceasuri sau la consola centrala.
Exista insa o problema cu acest sistem numit HUD. Are tendinta sa le ia din campul vizual soferilor. Asta la drum lung, pentru ca in oras oricum este o dotare complet inutila. Mai mult, pentru ca exista o diferenta de distanta de focalizare intre proiectie si carosabilul din fata, schimbul de privirea de la informatii si masinile care circula inainte face ca ochii sa oboseasca. Adica in loc sa priveasca mereu in plan indepartat, ochii trebuie sa-si regleze focalizarea si pentru zona parbrizului, pe care, in mod normal, nu ar vedea-o. Asta inseamna ca cine foloseste Head-Up Displayul oboseste mai repede, dar are si un posibil factor de pierdere a atentiei.
-
Cutii 5 si 6 viteze ford transit motor 2 4 2 0 2 2 an 2000 2015 250 €
Dezmembrez seat ateca
Vw golf 2.0 tdi 2018 10200 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Stop spate haion audi a6 iv avant 4g5, c7, 4gd 2011 - 2018... 300 Lei
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Peugeot 208 1.2i 2012 2500 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
-
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
-
Suzuki gsxr 600 ! variante moto / auto 2899 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
-
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Protectie bmw f36 430d; 8510114 (motor) 100 Lei


