A inceput sezonul poleiului: de ce se produc cele mai multe accidente acum si cum le putem evita

A inceput sezonul poleiului: de ce se produc cele mai multe accidente acum si cum le putem evita
  • Ce este asa de periculos la polei?
  • Cum recunoastem cand avem asfalt cu polei?
  • Ce masini sunt predispuse la accidente?
Distribuie pe Facebook

Te-ai dus cumva pana la metrou si, pe drum, simteai cum iti aluneca talpa pantofului pe asfalt? Ai pus frana sau ai demarat de pe loc si ai simtit cum rotile aluneca pe carosabil? E clar: sezonul poleiului a inceput. Ceea ce nu stiai este ca acum e cea mai periculoasa perioada pentru soferi.

Poleiului i se mai spune si "gheata neagra". Deoarece este o gheata invizibila care lasa carosabilul sa ramana negru. Conform statisticilor, pe polei se produc mai multe accidente ca pe zapada. Este perioada din an in care asiguratorii se iau cu mainile de cap. Este perioada inaintea iernii in care au loc foarte multe accidente grave si usoare. Este exact perioada de acum.

Ce este asa de periculos la polei?

Ca nu se vede. Daca asfaltul acoperit de gheata sau zapada se vede cu ochiul liber, daca avem polei pe carosabil nu stim decat atunci cand simtim masina ca se comporta altfel. Putem sa circulam cu viteza pe un drum national sau autostrada si, brusc, pe nepusa masa, sa pierdem controlul masinii, desi, aparent, nu s-a shimbat nimic.

Ce este, de fapt, poleiul?

Este un strat foarte subtire de gheata. Poleiul se formeaza cand afara este umezeala, sau cand peste noapte se lasa roua si dimineata ingheta. Este o pelicula foarte subtire de apa inghetata. Insa nu arata diferit fata de un asfalt doar umed, de unde si dificultatea de a-l identifica.

Cum recunoastem cand avem asfalt cu polei?

Primele semne ca exista polei pe carosabil apar cand incercam sa franam si observam ca rotile patineaza. In oras, pe langa franarea defectuoasa, putem pleca de la semafor si vedem cum incepe sa clipeasca martorul din bord de control al tractiunii, semn ca anvelopele cauta aderenta pe polei. Iar la viteza mare, la drum intins, in viraje, chiar si fara sa bruscam volanul, daca vedem martorul de ESP ca ne face semn de zor, e clar ca suntem cu rotile pe polei.

Ce facem in aceasta situatie?

Indiferent de situatia in care ajungem pe carosabil acoperit de polei, regula este aceeasi: reducem viteza. Nu prin franare, ci prin ridicarea pedalei de acceleratie. Daca am urmat un curs de pilotaj defensiv, acolo am fost invatati cum sa redresam masina in caz ca pierdem controlul, daca simtim ca se invarte masina. Fiecare situatie in care masina aluneca trebuie abordata diferit in functie de conditii, de aglomeratie. Doar nu vom trage de volan sa redresam masina daca este o masina aproape care vine din contrasens... La fel cum nu vom trage de volan spre marginea drumului daca acolo sunt multi copaci.

Cum putem evita accidentele pe polei?

De departe, cea mai importanta masura de prevenire este echiparea masinii cu anvelope de iarna bune. Nu uzate peste masura, nu de vara, nicidecum vechituri luate la mana a doua si vechi de 10 ani. Sansele sa pierzi controlul masinii pe polei cresc chiar si cu 300% daca anvelopele tale nu sunt cum trebuie. Luminile sunt si ele importante: noaptea, poti observa asfaltul cu polei mai bine la lumina farurilor, deoarece straluceste mai puternic, exact ca o zapada.

La ce temperatura apare poleiul?

Tot ca sa evitam cu succes producerea accidentelor rutiere grave, e bine sa ne uitam mereu la termometru. Poleiul apare cand afara avem temperaturi negative, dar destul de mari. Adica zero, pana la -2 grade Celsius. Si apare mereu la inceput de iarna. Atunci cand se formeaza dimineata ceata sau bruma, dupa care se lasa pe asfalt si ingheata. Asadar, daca ne uitam si vedem ca temperatura de afara este scazuta si carosabilul e umed, avem toate sansele sa dam de polei.

Ce masini sunt predispuse la accidente?

Pe langa automobilele care nu sunt echipate corespunzator si prezinta un risc major in trafic, sunt unele categorii de vehicule care necesita o atentie sporita. E vorba de automobilele grele, care au o inertie crescuta la viteza. Sau cele mai vechi, ce nu sunt dotate cu ESP din fabrica. La fel si cele cu tractiune spate, deoarece, daca accelerezi pe polei, risti ca spatele sa se invarteasca. Masinile ceva mai sigure si usor de controlat sunt cele usoare si cele care au o aderenta sporita prin numarul mare de anvelope pe asfalt: de exemplu, TIR-urile sau camioanele cu cate 5-6 punti.

Fiecare anotimp are problemele sale pentru trafic. Cand este ceata, trebuie sa circulam in anumite conditii. La fel cand ploua sau ninge. Toate aceste conditii meteo sunt insa vizibile cu ochiul liber. Nu si poleiul. Iar asta il face cel mai pacatos dintre toate. Daca insa respectam regulile de mai sus, micsoram simtitor sansele sa fim implicati intr-un accident rutier in aceasta perioada a anului.

Distribuie pe Facebook
mai multe