Autostrada sau drumul national: care este cea mai periculoasa sosea in Romania?

  • Mai multe accidente pe drumurile nationale
  • Infrastructura, cauza principala
Distribuie pe Facebook

Ca Romania este praf la capitolul siguranta rutiera, o stie toata lumea. De fapt, acum doi ani, tara noastra era fruntasa la numarul de victime ale accidentelor rutiere, ceea ce nu ne face deloc cinste... Poate ca din cauza Politiei Rutiere care nu are destula putere ca sa aplice legea, poate din cauza lipsei de educatie sau a starii precare pe care o au vehiculele, dar cert este ca soselele romanesti sunt martorele multor accidente grave.

Accidente se produc oriunde in lume, inca din anii 1890, cand au aparut primele vehicule cu motoare. De fapt, se intampla accidente si intre carute sau trasuri care mergeau cu 20 km/h, asa ca nu trebuie sa ne mire daca automobilele au crescut numarul acestora. Ce sa mai vorbim de zilele noastre, cand aglomeratia este oriunde privesti, cand nu gasesti loc de parcare si cand fiecare familie, cel putin din Bucuresti, are cam 2-3 automobile, ca se respecta...

Ajunge sa privesti pe geam, oriunde te-ai afla, ca sa-ti dai seama ca traim intr-o lume aglomerata, plina de vehicule, autoturisme, camioane, TIR-uri si asa mai departe. Nu conteaza daca privesti de la geamul unei cladiri de birouri din centrul Clujului sau dintr-o casa aflata pe marginea unui drum judetean. Acum 30 de ani abia vedeai masini pe strada, dar acum sunt cateva milioane doar in tara noastra. Iar aceasta mare aglomeratie si densitate uriasa de vehicule duce, firesc, la accidente.

Autostrada vs drum national

Dar cum se face ca in strainatate, in tari ceva mai civilizate din vest, numarul de accidente continua sa scada de la an la an, dar in Romania incepe sa creasca? Care este explicatia logica pentru faptul ca in Germania, Franta sau Belgia, are loc un singur accident la fiecare 20 de accidente grave din Romania? Pai totul se rezuma la infrastructura...

Infrastructura sub orice critica a drumurilor din Romania are o justificare care ajunge la coruptie, la politicieni si primari dependenti de spaga si la contracte frauduloase. Dar nu despre asta vorbim acum. Insa rezultatul direct al neregulilor din constructii, din dezvoltare si din transporturi este o infrastructura ce lasa de dorit, demna de o tara din lumea a 3-a, nu de o tara europeana.

Autostrada vs drum national

Accidentele pe autostrada

Avem in tara asta mare 3 autostrazi amarate. Doua dintre ele de pe vremea lui Ceausescu, adica in 27 de ani nu am fost in stare mai de nimic... Chiar si asa, desi ave autostrazi jenante, cam la un sfert fata de vecinii nostri bulgari, reusim sa fim campioni la accidente care se petrec pe ele. De ce?

Autostrada vs drum national

Pentru ca asfaltul din care sunt realizate autostrazile in Romania este de o calitate slaba. Se strica in fiecare an, apar gropi dupa fiecare iarna, se formeaza criblura, se formeaza denivelari, pamantul de sub ele lucreaza din cauza ca nu exista o fundatie conform legii si asa mai departe. Toate astea duc la accidente.

Autostrada vs drum national

Semnalizarea lipseste in totalitate. Atat cea de pe carosabil, cat si cea de pe stalpi. Adica nu avem benzi reflectorizante de delimitare a benzilor, nu avem limitatoare sonore de viteza, nu exista presemnalizari la zone periculoase si nu exista semne vizibile pe timp de noapte in caz de urgenta, accident sau intemperii. Nu mai vorbim de micile triunghiuri reflectorizante de pe parapeti care au pe ele un strat de dua degete de praf, acum fiind total inutile...

Gardurile de protectie impotriva animalelor. Candva, autostrazile erau protejate de asa ceva. Dar acum, gardurile din plasa metalica au disparut, cel putin pe A1 si pe o buna portiune din A2. Fie furate de tigani binevoitori, fie... furate de alti tigani. Cert este ca acum, o oaie, un cal sau o vaca, poate intra nestingherita pe autostrada si sa produca un accident mortal oricand. De fapt, asta s-a tot intamplat...

Autostrada vs drum national

Accidentele de pe drumurile nationale

Ca se numesc europene, nationale sau judetene, aici ne referim la toate acele sosele care nu sunt autostrazi. Evident, fara sa includem ulitele sau cine stie ce drumuri comunale pe care circula un tractor la doua zile. Ci drumuri cunoscute, precum DN1, DN1A, DN2, DN65 si tot asa, sosele aglomerate care leaga orasele mari intre ele.

Credeai ca autostrazile din Romania sunt periculoase? Glumesti, sper. Un drum national este de 1000 de ori mai periculos decat o autostrada romaneasca, dovada stand si accidentele mult mai numeroase. Iar motivul este acelasi: infrastructura care lipseste. Sau, si mai grav, exista dar e facuta cu... fundul.

Autostrada vs drum national

Curbe la 90 de grade fara pic de semnalizare? Avem peste tot... Iar casa care a fost construita exact pe colt are mai mereu gardul daramat de vreun TIR care nu stia ca acolo se face la stanga. Sate, comune si chiar municipii care nu au auzit de iluminare publica pe timp de noapte a soselei? Din pacate, marea majoritate... Sau limitatoare de viteza inexistente, in zone cu un grad mare de pericol? Din plin, cate vrei, oriunde...

Copaci la 1 metru de marginea drumului, numai buni sa te infigi in ei? Da, in Romania sunt peste tot, dar in orice alta tara nu o sa vezi asa ceva. Poate la vreo 10 - 15 metri distanta de asfalt, sa ai timp sa opresti, dar nu langa sosea...

Drumuri cu niste gropi mai mari decat un camp de lupta din Siria? Desigur, peste tot. Asa merge omul linistit, legal, cu 90, dar vede ditamai groapa care mananca roti la micul dejun, trage brusc de volan, pierde controlul si moare, luand cu el si alte 3 persoane dintr-un automobil de pe contrasens...

Autostrada vs drum national

Despre parapeti de delimitare, nu mai vorbim. La fiecare 2-3 luni mai moare cineva pe DN1, fie ca a adormit la volan, fie ca a facut pana la anvelopele lui "noi" de iarna cu 1 mm carne, dupa care intra pe contrasens si matura vreo 3-4 masini, iar seara la stiri vedem parinti inlacrimati.

Viteza mica, mai periculoasa

Da, avem autostrazi de rahat in Romania, dar sensurile sunt despartite cu parapeti, exista o banda de urgenta, iar daca se intampla ceva sunt sanse mici sa mai iei si alte vieti cu tine. Chiar daca mergi cu 130 la ora, autostrazile sunt drepte, poti sa franezi, poti sa controlezi mai usor masina. Evident, sa nu fie ceata ca in ultimul accident in lant de pe A2, caz in care daca mergi cu 130... esti prost, nu doar dobitoc.

Autostrada vs drum national

Adica pentru starea autostrazilor romanesti, 130 la ora este o viteza cam mare, dar controlabila. Pentru starea drumurilor nationale insa, 90 la ora este o nebunie si, de multe ori, chiar si 50 se dovedeste a fi fatal. Fa un drum pe timp de noaptea de la Bucuresti la Sibiu, pe Valea Oltului. Sau spre Craiova. Sau spre Tulcea... Vei sta tot timpul incordat si in alerta, ca lipsa semnalizarilor si pericolele multiple nu iti vor da pace si vei ajunge la destinatie extrem de obosit. Dar daca lasi garda jos o secunda, risti sa produci un accident...

In concluzie, singurul sfat pe care ti-l putem da este urmatorul: evita sa circuli in Romania pe timp de noapte. Poti sa mergi chiar si cu 50 la ora si sa te trezesti cu o caruta fara semnalizare in fata si sa ajungi intr-un stalp. Daca poti, desi nu prea ai de unde alege, pune-te la drum pe autostrazi, unde, desi se merge mai tare, se merge drept si mai in siguranta. Iar la final, asigura-te ca ai anvelope bune, faruri curate si clare, dar si o minte concentrata si limpede. Din pacate, condusul in Romania este un razboi, o lupta continua, iar cine este slab ajunge la stiri.

Autostrada vs drum national

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (9) Poze Autostrada vs drum national
mai multe