Autostrada sau drumul national: care este cea mai periculoasa sosea in Romania?

- Mai multe accidente pe drumurile nationale
- Infrastructura, cauza principala
Ca Romania este praf la capitolul siguranta rutiera, o stie toata lumea. De fapt, acum doi ani, tara noastra era fruntasa la numarul de victime ale accidentelor rutiere, ceea ce nu ne face deloc cinste... Poate ca din cauza Politiei Rutiere care nu are destula putere ca sa aplice legea, poate din cauza lipsei de educatie sau a starii precare pe care o au vehiculele, dar cert este ca soselele romanesti sunt martorele multor accidente grave.
Accidente se produc oriunde in lume, inca din anii 1890, cand au aparut primele vehicule cu motoare. De fapt, se intampla accidente si intre carute sau trasuri care mergeau cu 20 km/h, asa ca nu trebuie sa ne mire daca automobilele au crescut numarul acestora. Ce sa mai vorbim de zilele noastre, cand aglomeratia este oriunde privesti, cand nu gasesti loc de parcare si cand fiecare familie, cel putin din Bucuresti, are cam 2-3 automobile, ca se respecta...
Ajunge sa privesti pe geam, oriunde te-ai afla, ca sa-ti dai seama ca traim intr-o lume aglomerata, plina de vehicule, autoturisme, camioane, TIR-uri si asa mai departe. Nu conteaza daca privesti de la geamul unei cladiri de birouri din centrul Clujului sau dintr-o casa aflata pe marginea unui drum judetean. Acum 30 de ani abia vedeai masini pe strada, dar acum sunt cateva milioane doar in tara noastra. Iar aceasta mare aglomeratie si densitate uriasa de vehicule duce, firesc, la accidente.
Dar cum se face ca in strainatate, in tari ceva mai civilizate din vest, numarul de accidente continua sa scada de la an la an, dar in Romania incepe sa creasca? Care este explicatia logica pentru faptul ca in Germania, Franta sau Belgia, are loc un singur accident la fiecare 20 de accidente grave din Romania? Pai totul se rezuma la infrastructura...
Infrastructura sub orice critica a drumurilor din Romania are o justificare care ajunge la coruptie, la politicieni si primari dependenti de spaga si la contracte frauduloase. Dar nu despre asta vorbim acum. Insa rezultatul direct al neregulilor din constructii, din dezvoltare si din transporturi este o infrastructura ce lasa de dorit, demna de o tara din lumea a 3-a, nu de o tara europeana.
Accidentele pe autostrada
Avem in tara asta mare 3 autostrazi amarate. Doua dintre ele de pe vremea lui Ceausescu, adica in 27 de ani nu am fost in stare mai de nimic... Chiar si asa, desi ave autostrazi jenante, cam la un sfert fata de vecinii nostri bulgari, reusim sa fim campioni la accidente care se petrec pe ele. De ce?
Pentru ca asfaltul din care sunt realizate autostrazile in Romania este de o calitate slaba. Se strica in fiecare an, apar gropi dupa fiecare iarna, se formeaza criblura, se formeaza denivelari, pamantul de sub ele lucreaza din cauza ca nu exista o fundatie conform legii si asa mai departe. Toate astea duc la accidente.
Semnalizarea lipseste in totalitate. Atat cea de pe carosabil, cat si cea de pe stalpi. Adica nu avem benzi reflectorizante de delimitare a benzilor, nu avem limitatoare sonore de viteza, nu exista presemnalizari la zone periculoase si nu exista semne vizibile pe timp de noapte in caz de urgenta, accident sau intemperii. Nu mai vorbim de micile triunghiuri reflectorizante de pe parapeti care au pe ele un strat de dua degete de praf, acum fiind total inutile...
Gardurile de protectie impotriva animalelor. Candva, autostrazile erau protejate de asa ceva. Dar acum, gardurile din plasa metalica au disparut, cel putin pe A1 si pe o buna portiune din A2. Fie furate de tigani binevoitori, fie... furate de alti tigani. Cert este ca acum, o oaie, un cal sau o vaca, poate intra nestingherita pe autostrada si sa produca un accident mortal oricand. De fapt, asta s-a tot intamplat...
Accidentele de pe drumurile nationale
Ca se numesc europene, nationale sau judetene, aici ne referim la toate acele sosele care nu sunt autostrazi. Evident, fara sa includem ulitele sau cine stie ce drumuri comunale pe care circula un tractor la doua zile. Ci drumuri cunoscute, precum DN1, DN1A, DN2, DN65 si tot asa, sosele aglomerate care leaga orasele mari intre ele.
Credeai ca autostrazile din Romania sunt periculoase? Glumesti, sper. Un drum national este de 1000 de ori mai periculos decat o autostrada romaneasca, dovada stand si accidentele mult mai numeroase. Iar motivul este acelasi: infrastructura care lipseste. Sau, si mai grav, exista dar e facuta cu... fundul.
Curbe la 90 de grade fara pic de semnalizare? Avem peste tot... Iar casa care a fost construita exact pe colt are mai mereu gardul daramat de vreun TIR care nu stia ca acolo se face la stanga. Sate, comune si chiar municipii care nu au auzit de iluminare publica pe timp de noapte a soselei? Din pacate, marea majoritate... Sau limitatoare de viteza inexistente, in zone cu un grad mare de pericol? Din plin, cate vrei, oriunde...
Copaci la 1 metru de marginea drumului, numai buni sa te infigi in ei? Da, in Romania sunt peste tot, dar in orice alta tara nu o sa vezi asa ceva. Poate la vreo 10 - 15 metri distanta de asfalt, sa ai timp sa opresti, dar nu langa sosea...
Drumuri cu niste gropi mai mari decat un camp de lupta din Siria? Desigur, peste tot. Asa merge omul linistit, legal, cu 90, dar vede ditamai groapa care mananca roti la micul dejun, trage brusc de volan, pierde controlul si moare, luand cu el si alte 3 persoane dintr-un automobil de pe contrasens...
Despre parapeti de delimitare, nu mai vorbim. La fiecare 2-3 luni mai moare cineva pe DN1, fie ca a adormit la volan, fie ca a facut pana la anvelopele lui "noi" de iarna cu 1 mm carne, dupa care intra pe contrasens si matura vreo 3-4 masini, iar seara la stiri vedem parinti inlacrimati.
Viteza mica, mai periculoasa
Da, avem autostrazi de rahat in Romania, dar sensurile sunt despartite cu parapeti, exista o banda de urgenta, iar daca se intampla ceva sunt sanse mici sa mai iei si alte vieti cu tine. Chiar daca mergi cu 130 la ora, autostrazile sunt drepte, poti sa franezi, poti sa controlezi mai usor masina. Evident, sa nu fie ceata ca in ultimul accident in lant de pe A2, caz in care daca mergi cu 130... esti prost, nu doar dobitoc.
Adica pentru starea autostrazilor romanesti, 130 la ora este o viteza cam mare, dar controlabila. Pentru starea drumurilor nationale insa, 90 la ora este o nebunie si, de multe ori, chiar si 50 se dovedeste a fi fatal. Fa un drum pe timp de noaptea de la Bucuresti la Sibiu, pe Valea Oltului. Sau spre Craiova. Sau spre Tulcea... Vei sta tot timpul incordat si in alerta, ca lipsa semnalizarilor si pericolele multiple nu iti vor da pace si vei ajunge la destinatie extrem de obosit. Dar daca lasi garda jos o secunda, risti sa produci un accident...
In concluzie, singurul sfat pe care ti-l putem da este urmatorul: evita sa circuli in Romania pe timp de noapte. Poti sa mergi chiar si cu 50 la ora si sa te trezesti cu o caruta fara semnalizare in fata si sa ajungi intr-un stalp. Daca poti, desi nu prea ai de unde alege, pune-te la drum pe autostrazi, unde, desi se merge mai tare, se merge drept si mai in siguranta. Iar la final, asigura-te ca ai anvelope bune, faruri curate si clare, dar si o minte concentrata si limpede. Din pacate, condusul in Romania este un razboi, o lupta continua, iar cine este slab ajunge la stiri.
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei


