De ce sa facem o reconditionare a casetei de directie?

De ce sa facem o reconditionare a casetei de directie?
  • O caseta de directie stricata prezinta semne specifice
  • Cea mai buna solutie dar si cea mai scumpa este inlocuirea casetei cu una noua
  • Reparatia unei casete de directie dureaza aproximativ 5-6 ore
Distribuie pe Facebook

Caseta de directie se poate defecta din mai multe cauze, printre care se numara si starea proasta a drumurilor (mai ales daca vorbim de Romania). In aceste conditii, repararea sau reconditionarea casetei este o masura luata de tot mai multi soferi.

Caseta de directie stricata- care sunt simptomele?

Asa cum spuneam mai sus, starea proasta a drumurilor, gropile abordate in repetate randuri, sinele de tramvai, santurile sau drumurile acoperite de pietris sau bolovani, contribuie la stricarea casetelor de directie auto. Socurile luate de roti se transmit mai departe in suspensii, dar si in bieletele de directie care absorb energia cinetica si o dau mai departe in elementele care compun caseta de directie, reusind sa ajunga pana in coloana de directie si volan.

Cand caseta de directie este pe duca, masina incepe sa dea semne specifice. In acest caz, fie simtim ca directia incepe sa mearga mai greu, fie vedem scurgeri de ulei servo pe sub masina, fie simtim in viraje sau cand bracam rotile la maximum unele smucituri.

Pe de alta parte, atunci cand avem probleme cu pompa de servo, acestea se manifesta in principal prin intermediul unor sunete care seamana cu niste scartaituri. Daca te lovesti de vreuna dintre aceste probleme, trebuie sa mergi cu masina in service cat mai repede.

Caseta de directie

Reconditionare caseta de directie - cand este nevoie?

Atunci cand se strica o caseta de directie, avem doua variante: sa o schimbam cu totul sau sa o ducem la reconditionat. Inlocuirea casetei de directie cu una noua se poate face la modul economic, cumparand o caseta de la dezmembrari, sau la modul optim, cumparand o caseta de directie noua.

Montarea unei casete de directie second-hand este cea mai proasta alegere, dar si cea mai ieftina. Este o alegere ce se poate dovedi a fi gresita pentru ca nu cunoastem istoricul masinii pe care a fost montata, nu stim cine si cum a circulat cu ea si putem avea surpriza neplacuta sa cedeze iar dupa doar cativa kilometri de la montaj.

Cea mai buna alegere este montarea unei piese noi, insa este fara indoiala si cea mai costisitoare. In functie de modelul masinii tale, pretul poate sa difere, asadar nu putem vorbi despre un pret fix. In acest context, este de inteles de ce majoritatea soferilor apeleaza la reparatia casetei.

Reconditionarea sau repararea acestei piese importante este deci o solutie de compromis. Din fericire, in Romania au aparut in ultimii ani destul de multe ateliere specializate, care te pot ajuta in aceasta privinta.

Cum se face restaurarea unei casete de directie?

Intai de toate trebuie sa trecem in revista elementele sale componente si sa vedem cum functioneaza. Avem asadar o parghie dintata interioara (cremaliera), un pinion roata dintata, un ansamblu supape coloana directie, conducte hidraulice, piston hidraulic si garnituri.

Caseta de directieCremaliera si pinion

Atunci cand tragi de volan, ansamblul de supape de pe coloana de directe simte sensul in care trebuie deschis circuitul de lichid hidraulic. Acesta din urma, sub presiunea oferita de pompa servo circula prin conducte si ajunge in interiorul pistonului hidraulic.

Pistonul este conectat la cremaliera, care este la randul sau pusa in miscare de pinionul dintat din capatul axului ce strabate coloana de directie de la volan. Lichidul hidraulic este inchis etans in caseta de directie cu ajutorul unor garnituri si circula, cu ajutorul conductelor, in doua "camere": cand volanul este intors spre dreapta, se umple camera din dreapta cu lichid, impingand pistonul spre stanga, bieletele tragand de fuzete si automat de roti spre stanga. Daca volanul este invartit in cealalta directie, se umple camera din stanga in timp ce camera din dreapta se goleste, impingand pistonul spre dreapta.

Acum ca stii aceste lucruri, putem trece la reconditionare. Acest procedeu se face prin dezasamblarea componentelor si inlocuirea sau reparatia elementelor uzate.

Ce elemente ale casetei de directie se strica de obicei?

Daca o caseta de directie are scurgeri, inseamna ca una din cele doua garnituri (semeringuri) care izoleaza cele doua camere de umplere cu lichid hidraulic in piston au cedat sau ca ansamblul de supape de pe coloana de directie s-a stricat. Daca o caseta de directie prezinta joc, inseamna ca fie partea dintata a parghiei din interiorul casetei, fie pinionul din capatul axului de directie s-a uzat.

Mai sunt sanse sa existe fisuri sau scurgeri ale conductelor de servodirectie, ceea ce ar insemna o rezolvare rapida si ieftina a problemei, insa de cele mai multe ori cedeaza partile care sunt in miscare permanenta: garniturile pistonului si rotile dintate.

Caseta de directie

Cum se face reparatia unei casete?

Reconditionarea unei casete de directie dureaza cam 5-6 ore, fara demontarea de pe masina. In cadrul unui service specializat pe recondtionari de casete de directie, caseta este pusa pe un banc de lucru si demontate toate elementele. Parghia interioara este scoasa si cele doua semeringuri ce formeaza camerele hidraulice sunt inlocuite cu unele noi.

Ansamblul de supape care face ca lichidul de servo sa circule in directia in care invartim volanul este si el desfacut si garniturile sunt inlocuite, iar rulmentii care prezinta uzura sunt schimbati. Toate partile metalice sunt curatate si degresate, iar in cazul elementelor care prezinta rugina sunt sablate si vopsite. Partea cea mai grea si cea mai costisitoare la reconditionarea unei casete de directie este rectificarea si reconstruirea parghiei si a pinionului.

In unele cazuri, pinionul din capatul coloanei de directie se schimba si se monteaza piesa noua, insa de cele mai multe ori cea veche este reconditionata. Adica se umple cu material de sudura si dintii sunt reconstruiti la strung. La fel se intampla si cu parghia din interiorul coloanei de directie (cremaliera) daca dintii sunt uzati, adica se incarca cu material si se reconstruiesc cu ajutorul unui strungar priceput, pana ajung la nivel astfel incat cele doua piese cand intra in contact sa nu mai aiba joc.

Asadar, daca ai probleme cu caseta de directie, ar fi de preferat sa le rezolvi urgent. Amanarea lor poate duce la stricarea pompei in timp, ceea ce te va costa si mai multi bani. Sfatul nostru este sa-ti reconditionezi caseta de directie intr-un service specializat, care ofera garantie si testeaza piesa dupa ce o repara.

Distribuie pe Facebook
mai multe