Jante de tabla vs. jante din aliaj: care sunt mai bune?

- Jantele din aliaj ajuta la racirea franelor
- O janta de tabla este mai usoara ca una din aliaj
- Janta din tabla, mai usor de indreptat
Toate masinile din jurul nostru au roti formate din anvelope si jante. Si in timp ce anvelopele sunt cam la fel, realizate din aceeasi compozitie, nu putem spune acelasi lucru despre jante, care sunt impartite in doua mari categorii: de tabla si din aliaj. Dar care sa fie cea mai buna varianta?
Jantele de tabla - AVANTAJE
Principalul avantaj al jantelor de otel, adica de tabla, este pretul scazut in comparatie cu cel al unor roti din aliaj. Nu degeaba majoritatea automobilelor noi vin din fabrica dotate cu asemenea roti, dar si cele mai multe vehicule normale, obisnuite, au 'table' montate. In plus, pentru ca pretul este scazut, un sofer isi poate achizitiona usor un al doilea set dedicat pneurilor de iarna.
Un alt avantaj al jantelor de tabla este ca sunt usoare. Toata lumea are impresia ca jantele de aliaj sunt mai usoare ca cele de tabla, lucru total gresit. Daca luam o janta de aliaj si o comparam cu una de tabla, de aceleasi dimensiuni, o sa observam ca este mai grea. Nu cu mult, dar destul incat tot setul sa adune vreo 2-3 kilograme in plus fata de niste table. Evident, aici nu intra jantele speciale si scumpe, realizate din aliaje foarte usoare (Ultralegerra, Superlegerra) ci ne referim la jantele obisnuite din aluminiu.
Alt avantaj al jantelor din tabla este ca sunt mai rezistente. Mai rezistente la zgarieturi si la lovituri de borduri. Si asta pentru ca otelul nu se zgarie in profunzime ca aluminiul in care raman santuri adanci cand atingem o bordura la parcare. In plus, jantele din otel se stramba mai greu atunci cand lovim cu roata, la viteza mare, o denivelare.
Ultimul avantaj al jantelor de tabla este ca se indreapta usor. Nu pentru ca materialul este mai moale, ci pentru ca tabla rezista mai bine la indreptare si nu se fisureaza, ca aluminiul. Adica o janta din otel se poate indrepta si la rece, prin presiune fizica, fara ca materialul sa se deformeze.
Jantele de tabla - DEZAVANTAJE
Principalul dezavantaj al jantelor de tabla este aspectul. Nu am vazut jante de tabla atragatoare, frumoase si senzational, motiv pentru care masinile mai scumpe nu sunt dotate niciodata cu asa ceva. Din acelasi motiv, jantele negre si urate de tabla sunt acoperite de cele mai multe ori cu niste capace de plastic.
Rugina jantelor de tabla este un alt dezavantaj. Ea apare cu siguranta, mai devreme sau mai tarziu, ceea ce va strica si mai mult aspectul tablelor. De unde si nevoia sau dorinta soferului de a reconditiona jantele de tabla, de a le sabla si de a le revopsi.
Un alt dezavantaj al jantelor de tabla este ca in timp se dezechilibreaza mai usor. Pentru ca plumbii de echilibrare se fixeaza de buza rotii, in loc sa fie lipiti pe interior ca in cazul celor din aliaj.
CITESTE SI ISTORIA ROTILOR DE MASINA, DE LA SPITE DE LEMN, LA CARBON
Jantele de aliaj - AVANTAJE
Cel mai important avantaj al jantelor de aliaj este ca arata bine si ca pot fi gasite in mii de desginuri diferite si de dimensiuni diferite. Pentru ca producatorii au diverse modele la vanzare, dar si pentru ca aspectul se poate diferentia prin numarul spitelor, prin adancime, prin echiparea cu buze sau chiar cu diferite culori, masinile mai speciale sunt dotate cu jante din aliaj.
Jantele din aliaj nu ruginesc niciodata, ceea ce este mare lucru. Adica aluminiul sau magneziul nu tin cont de umezeala sau de schimbarea temperaturii, asa cum face otelul, motiv pentru care nu trebuie sa-ti faci griji ca ruginesc si ca ii vor da masinii tale un aspect de rat-rod.
Cea mai scumpa si performanta masina din lume are jante de aliaj
Un set de roti din aliaj mai are un avantaj: se echilibreaza mai usor si isi pastreaza echilibrarea mai mult timp. Pentru ca la o vulcanizare profesionala, cei de acolo vor sti cum sa-ti monteze plumbii. Adica pe interior, dupa ce au spalat janta pentru un plus de aderenta. Adica intr-un loc in care nicio bordura, sina de tramvai sau piatra nu ajunge ca sa-ti miste plumbii de pe loc.
Ultimul avantaj, trecut cu vederea de cei mai multi soferi, este... racirea. Racirea franelor! Iar acest lucru il veti putea observa dupa o coborare abrupta, pe un drum cu serpentine, cand solicitati franele serios. Daca puneti mana pe janta, aceasta va fi calda, deoarece caldura etrierelor se va transmite la butuc si la janta. O janta din aliaj va ajuta la racirea mai rapida, aluminiul fiind un conductor termic mai bun decat otelul.
Jantele de aliaj - DEZAVANTAJE
Pretul crescut este primul dezavantaj. Atunci cand cumparam o masina noua, jantele de aliaj sunt de cele mai multe ori oferite ca optiune contra-cost. La fel si la masinile second-hand: cine are jante de aliaj pe masina se asigura ca scoate in evidenta acest aspect. Pentru ca un set de jante din aliaj costa dublu sau chiar mai mult decat unul de tabla.
Jantele de aliaj se zgarie foarte usor. Daca nu avem anvelope cu protectie, jantele noastre de aliaj vor avea de suferit cu siguranta. Si toate acele julituri se vad si raman acolo, fiind destul de greu de reparat.
Daca lasam prea mult timp un set de jante din aliaj montate pe masina, le vom da foarte greu jos. Blocarea jantelor pe butucul rotii este o alta problema. Pentru ca doua materiale diferite, otel si aluminiu, vor oxida si se for suda. Iar atunci cand ajungem la vulcanizare trebuie sa lovim puternic roata ca sa se deblocheze... Uneori, dureaza cateva ore pana cand reusim sa le eliberam pe toate. Pe viitor, e bine de stiut ca nu strica niste vaselina pusa acolo unde roata intra in contact cu butucul.
Exfolierea jantelor din aliaj este o alta problema. Mai ales la cele mai ieftine, de proasta calitate. Lacul incepe sa aiba defecte, sa aiba zgarieturi, dupa care materialul de dedesubt oxideaza si lacul incepe sa se desprinda. Iar acest lucru nu duce decat la sablare si revopsire.
Fisurile, indoiturile si crapaturile din aliaj sunt mult mai dese decat in cazul jantelor de tabla. Problema este ca la un soc mai puternic, aliajul in loc sa se indoaie, se sparge. Nu putine sunt jantele din aliaj reconditionate si sudate, pentru ca daca luam cu masina o groapa mai zdravana, roata se indoaie sau se sparge. Si cum majoritatea jantelor din aliaj sunt de provenienta dubioasa, pentru ca soferul roman vrea ieftin si bun, nu de putine ori se intampla sa ramai cu masina in pana pentru ca ai luat o groapa pe A2 si roata rasufla si volanul tremura.
Ultimul dezavantaj al jantelor de aliaj este ca se indreapta mai greu. Indiferent daca indoitura este mica sau mare, aceasta trebuie reafacuta la cald, dupa ce roata s-a incalzit la flacara directa. Dar si atunci exista riscul ca la presiune, materialul sa crape. Oricum, intretinerea jantelor de aliaj este mai costisitoare ca in cazul celor de tabla.
Chiar daca stiai si tu aceste lucruri, am zis ca nu strica sa le reamintim pentru cei mai incepatori intr-ale condusului. In Romania, majoritatea prefera jantele de aliaj, pentru ca arata frumos, de altfel acesta fiind singurul criteriu pe care il cunosc cei mai multi. O janta de tabla are ceva mai multe avantaje, pentru cineva care face multi kilometri, pe carosabil destul de accidentat, dar pentru ca arata anost, toata lumea viseaza la aliaje usoare. Tu ce preferi?
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177 cp full led bi-xenon piele camera an fab.... 9500 €
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Hyundai i40 1.7 diesel 136 cp.euro... 6299 €
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei


