Jante de tabla vs. jante din aliaj: care sunt mai bune?
- Jantele din aliaj ajuta la racirea franelor
- O janta de tabla este mai usoara ca una din aliaj
- Janta din tabla, mai usor de indreptat
Toate masinile din jurul nostru au roti formate din anvelope si jante. Si in timp ce anvelopele sunt cam la fel, realizate din aceeasi compozitie, nu putem spune acelasi lucru despre jante, care sunt impartite in doua mari categorii: de tabla si din aliaj. Dar care sa fie cea mai buna varianta?
Jantele de tabla - AVANTAJE
Principalul avantaj al jantelor de otel, adica de tabla, este pretul scazut in comparatie cu cel al unor roti din aliaj. Nu degeaba majoritatea automobilelor noi vin din fabrica dotate cu asemenea roti, dar si cele mai multe vehicule normale, obisnuite, au 'table' montate. In plus, pentru ca pretul este scazut, un sofer isi poate achizitiona usor un al doilea set dedicat pneurilor de iarna.
Un alt avantaj al jantelor de tabla este ca sunt usoare. Toata lumea are impresia ca jantele de aliaj sunt mai usoare ca cele de tabla, lucru total gresit. Daca luam o janta de aliaj si o comparam cu una de tabla, de aceleasi dimensiuni, o sa observam ca este mai grea. Nu cu mult, dar destul incat tot setul sa adune vreo 2-3 kilograme in plus fata de niste table. Evident, aici nu intra jantele speciale si scumpe, realizate din aliaje foarte usoare (Ultralegerra, Superlegerra) ci ne referim la jantele obisnuite din aluminiu.
Alt avantaj al jantelor din tabla este ca sunt mai rezistente. Mai rezistente la zgarieturi si la lovituri de borduri. Si asta pentru ca otelul nu se zgarie in profunzime ca aluminiul in care raman santuri adanci cand atingem o bordura la parcare. In plus, jantele din otel se stramba mai greu atunci cand lovim cu roata, la viteza mare, o denivelare.
Ultimul avantaj al jantelor de tabla este ca se indreapta usor. Nu pentru ca materialul este mai moale, ci pentru ca tabla rezista mai bine la indreptare si nu se fisureaza, ca aluminiul. Adica o janta din otel se poate indrepta si la rece, prin presiune fizica, fara ca materialul sa se deformeze.
Jantele de tabla - DEZAVANTAJE
Principalul dezavantaj al jantelor de tabla este aspectul. Nu am vazut jante de tabla atragatoare, frumoase si senzational, motiv pentru care masinile mai scumpe nu sunt dotate niciodata cu asa ceva. Din acelasi motiv, jantele negre si urate de tabla sunt acoperite de cele mai multe ori cu niste capace de plastic.
Rugina jantelor de tabla este un alt dezavantaj. Ea apare cu siguranta, mai devreme sau mai tarziu, ceea ce va strica si mai mult aspectul tablelor. De unde si nevoia sau dorinta soferului de a reconditiona jantele de tabla, de a le sabla si de a le revopsi.
Un alt dezavantaj al jantelor de tabla este ca in timp se dezechilibreaza mai usor. Pentru ca plumbii de echilibrare se fixeaza de buza rotii, in loc sa fie lipiti pe interior ca in cazul celor din aliaj.
CITESTE SI ISTORIA ROTILOR DE MASINA, DE LA SPITE DE LEMN, LA CARBON
Jantele de aliaj - AVANTAJE
Cel mai important avantaj al jantelor de aliaj este ca arata bine si ca pot fi gasite in mii de desginuri diferite si de dimensiuni diferite. Pentru ca producatorii au diverse modele la vanzare, dar si pentru ca aspectul se poate diferentia prin numarul spitelor, prin adancime, prin echiparea cu buze sau chiar cu diferite culori, masinile mai speciale sunt dotate cu jante din aliaj.
Jantele din aliaj nu ruginesc niciodata, ceea ce este mare lucru. Adica aluminiul sau magneziul nu tin cont de umezeala sau de schimbarea temperaturii, asa cum face otelul, motiv pentru care nu trebuie sa-ti faci griji ca ruginesc si ca ii vor da masinii tale un aspect de rat-rod.
Un set de roti din aliaj mai are un avantaj: se echilibreaza mai usor si isi pastreaza echilibrarea mai mult timp. Pentru ca la o vulcanizare profesionala, cei de acolo vor sti cum sa-ti monteze plumbii. Adica pe interior, dupa ce au spalat janta pentru un plus de aderenta. Adica intr-un loc in care nicio bordura, sina de tramvai sau piatra nu ajunge ca sa-ti miste plumbii de pe loc.
Ultimul avantaj, trecut cu vederea de cei mai multi soferi, este... racirea. Racirea franelor! Iar acest lucru il veti putea observa dupa o coborare abrupta, pe un drum cu serpentine, cand solicitati franele serios. Daca puneti mana pe janta, aceasta va fi calda, deoarece caldura etrierelor se va transmite la butuc si la janta. O janta din aliaj va ajuta la racirea mai rapida, aluminiul fiind un conductor termic mai bun decat otelul.
Jantele de aliaj - DEZAVANTAJE
Pretul crescut este primul dezavantaj. Atunci cand cumparam o masina noua, jantele de aliaj sunt de cele mai multe ori oferite ca optiune contra-cost. La fel si la masinile second-hand: cine are jante de aliaj pe masina se asigura ca scoate in evidenta acest aspect. Pentru ca un set de jante din aliaj costa dublu sau chiar mai mult decat unul de tabla.
Jantele de aliaj se zgarie foarte usor. Daca nu avem anvelope cu protectie, jantele noastre de aliaj vor avea de suferit cu siguranta. Si toate acele julituri se vad si raman acolo, fiind destul de greu de reparat.
Daca lasam prea mult timp un set de jante din aliaj montate pe masina, le vom da foarte greu jos. Blocarea jantelor pe butucul rotii este o alta problema. Pentru ca doua materiale diferite, otel si aluminiu, vor oxida si se for suda. Iar atunci cand ajungem la vulcanizare trebuie sa lovim puternic roata ca sa se deblocheze... Uneori, dureaza cateva ore pana cand reusim sa le eliberam pe toate. Pe viitor, e bine de stiut ca nu strica niste vaselina pusa acolo unde roata intra in contact cu butucul.
Exfolierea jantelor din aliaj este o alta problema. Mai ales la cele mai ieftine, de proasta calitate. Lacul incepe sa aiba defecte, sa aiba zgarieturi, dupa care materialul de dedesubt oxideaza si lacul incepe sa se desprinda. Iar acest lucru nu duce decat la sablare si revopsire.
Fisurile, indoiturile si crapaturile din aliaj sunt mult mai dese decat in cazul jantelor de tabla. Problema este ca la un soc mai puternic, aliajul in loc sa se indoaie, se sparge. Nu putine sunt jantele din aliaj reconditionate si sudate, pentru ca daca luam cu masina o groapa mai zdravana, roata se indoaie sau se sparge. Si cum majoritatea jantelor din aliaj sunt de provenienta dubioasa, pentru ca soferul roman vrea ieftin si bun, nu de putine ori se intampla sa ramai cu masina in pana pentru ca ai luat o groapa pe A2 si roata rasufla si volanul tremura.
Ultimul dezavantaj al jantelor de aliaj este ca se indreapta mai greu. Indiferent daca indoitura este mica sau mare, aceasta trebuie reafacuta la cald, dupa ce roata s-a incalzit la flacara directa. Dar si atunci exista riscul ca la presiune, materialul sa crape. Oricum, intretinerea jantelor de aliaj este mai costisitoare ca in cazul celor de tabla.
Chiar daca stiai si tu aceste lucruri, am zis ca nu strica sa le reamintim pentru cei mai incepatori intr-ale condusului. In Romania, majoritatea prefera jantele de aliaj, pentru ca arata frumos, de altfel acesta fiind singurul criteriu pe care il cunosc cei mai multi. O janta de tabla are ceva mai multe avantaje, pentru cineva care face multi kilometri, pe carosabil destul de accidentat, dar pentru ca arata anost, toata lumea viseaza la aliaje usoare. Tu ce preferi?
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei
- Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 €
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei
- Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei
- Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei