Secretul anvelopelor de iarna noi, foarte ieftine: sunt bune de ceva sau trebuie sa le ocolesti?

Secretul anvelopelor de iarna noi, foarte ieftine: sunt bune de ceva sau trebuie sa le ocolesti?
  • Anvelopele no-name utilizeaza un profil copiat
  • Sunt anvelope scoase pe piata fara testari in prealabil
  • Pretul include transport, comision, logistica
Distribuie pe Facebook

Intr-o lume ideala, cu politicieni responsabili si salarii ca in vest, soferii ar tine la siguranta lor mai mult decat o fac acum in Romania. Si toate masinile ar avea anvelope de iarna premium, de calitate, schimbate la fiecare 3 sezoane. Din pacate, Romania este departe de un asemenea ideal, realitatea fiind mult mai crunta si soldata cu mii de accidente in fiecare an.

Poate ca nu iti dai seama, dar foarte multe din accidentele mortale pe care tu le vezi la televizor ar putea sa fie evitate daca soferii ar avea masina dotata cu anvelope bune. Cauza principala este, fara indoiala, greseala soferului sau a altui participant la trafic, insa rolul anvelopelor este acela de a diminua urmarile, de a salva vieti si chiar de a transforma o tragedie intr-un accident minor.

Greseala soferului de a rula cu viteza prea mare, de a nu pastra distanta, de a nu acorda prioritate, are doua directii: accident sau evitare. Atunci cand masina nu este echipata cu anvelopele potrivite, adica anvelope de sezon, de calitate buna si cu uzura minima, greseala se transforma de cele mai multe ori in accident grav. Soferul degeaba franeaza, pentru ca nu are aderenta, degeaba trage de volan, ca masina pierde controlul. Ar putea sa devina evitare daca ar avea anvelope bune, capabile sa-i ofere aderenta, tractiune si stabilitate in momentele de urgenta. Adica atunci cand franeaza, in loc sa se duca masina sanie, sa opreasca in timp util. Sau, daca trage de volan pentru evitarea unui obstacol, in loc sa piarda aderenta si sa invarta masina, sa urmeze traiectoria impusa de sofer cu toate rotile lipite de asfalt.

Chiar daca vedem la stiri multe accidente mortale cauzate de alcool, lipsa de prioritate, nerespectarea culorii semaforului, depasirea vitezei legale si alte cele, putem fi convinsi ca acei soferi ar fi putut avea alta soarta daca masina condusa de ei era dotata corespunzator. De foarte multe ori expertiza tehnica a demonstrat ca masina care a cauzat un accident mortal avea diverse probleme, fie mecanice la frane sau directie, fie cu anvelopele care erau uzate peste limita admisa sau nu erau de sezonul potrivit.

In concluzie, anvelopele salveaza vieti. Dar mai avem pana cand sa ajunga acest mesaj si sa se impamanteneasca si in creierul soferului roman care inca achizitioneaza pneuri second-hand sau resapate...

Insa in ultimii ani au intrat pe piata tot mai multe companii de anvelope no-name din China. Acestea vand produse noi, nu resapate sau reconstruite, ci noi, la niste preturi incredibil de mici. De exemplu, pentru cea mai cunoscuta dimensiune, 205/55/16, in timp ce o anvelopa premium de calitate costa ca, 350 - 450 de lei, firmele chinezesti le vand cu 150 de lei, de vara sau de iarna. Practic, o anvelopa nou a ajuns sa coste atat de putin incat nimeni nu mai poate avea o scuza ca nu are cauciucurile potrivite in fiecare sezon. Dar sunt bune de ceva aceste pneuri dubios de ieftine?

Anvelope CHina

O anvelopa noua cat una second-hand

Chinezii stim cu totii ca au facut minuni pe partea de productie si au scazut costurile materialelor si a mainii de lucru la maximum. Nu degeaba tot ce vine din China este extrem de ieftin si, de cele mai multe ori de calitate slaba. La incaltaminte, haine, gadgeturi, si asa mai departe, stim cu totii cum stau lucrurile. Ei bine, de acum inainte stau la fel si la anvelope. Cum sa vinzi anvelope noi de iarna pe 15-16 inch diametru, cu 150 de lei bucata? Se poate. Dar trebuie sa constientizam ca in aceasta suma "de raft" cu care se vand in Romania la marii retaileri intra si comisionul vanzatorului final, transportul de la depozit la depozit, transportul din China si, de cele mai multe ori, chiar si curierul catre client care este oferit gratuit. Pai atunci, cand mai costa cauciucul propriu-zis?

Chinezii au gasit secretul eficientei aparente si in productia de anvelope. Adica stiu sa faca pneuri extrem de ieftine, care ajung sa coste mai putin decat 50% din pretul unei anvelope de la o marca renumita. Cum fac asta? In primul rand, nu se zbat sa conceapa un profil anume ci fura unul de la alt producator pe care il copiaza. Nu investesc nicio ora in testarea anvelopei, nici in laborator, nici pe teren, in conditii reale da trafic, asa cum fac companii precum Michelin sau Continental. In continuare, chinezii nu sunt interesati nici de folosirea unui materale de calitate la compozitia anvelopei, iar asta inseamna rezistenta scazuta la socuri, risc mai mare de explozie, uzura foarte rapida si performante slabe. Chinezii utilizeaza materiale care au longevitate scazuta, adica un set din acesta ieftin s-ar putea sa ne tina doar 2 sezoane, daca avem noroc. Dar la cati bani costa, putem lua cate un set la fiecare 2 ani, nu e problema.

Insa neajunsul cel mai mare al acestor pneuri este ca nu ofera siguranta. Adica pui frana, te duci sanie. Tragi de volan, masina se invarte ca pe gheata. Degeaba sunt niste anvelope noi-noute, daca sunt proaste si se comporta ca niste gume vechi de 30 de ani cu sarmele scoase din ele.

In concluzie, ideal este sa apelezi la niste produse testate indelung, de calitate. Daca nu iti permiti, alege branduri mai mici, dar tot cunoscute, precum BF Goodrich, Toyo, Klebber, Kumho, etc. Abia apoi, daca nu te incadrezi cu bugetul nici acolo, cumpara anvelopele unui brand ieftin. Insa in aceasta situatie trebuie sa te astepti la niste urmari nu foarte placute. La condus obisnuit se comporta la fel ca cele scumpe, poate doar mult mai zgomotoase. Dar diferenta de bani iti va parea deodata infima, atunci cand iti sare in fata un TIR si cand tu franezi vezi ca masina nu incetineste din cauza materialului de slaba calitate din care e construita anvelopa. Asadar, nu orice anvelopa noua este si sigura...

Distribuie pe Facebook
mai multe