Am aflat tot ce vrei sa stii despre primul MINI 100% electric chiar de la cei care l-au proiectat

Dupa decenii intregi in care a transformat benzina (poti citi aici testul nostru cu Clubman JCW) in emotie pura, Mini a lansat la jumatatea anului trecut primul sau model cu zero emisii.
Este vorba despre noul Mini Cooper SE, un vehicul prietenos cu mediul inconjurator dar care pastreaza spiritul brand-ului britanic, inclusiv pofta de a ataca virajele cu manevrabilitatea unui cart.
Din punct de vedere al design-ului, Mini Cooper SE nu este foarte diferit de un Mini hatch cu trei usi, pe baza caruia si este dezvoltat, singurele elemente care il dau de gol fiind grila frontala inchisa, detaliile galbene, lipsa unei tobe de esapament si, desigur, capacul care ascunde mufa de incarcare.
Insa nu te vom plictisi cu astfel de detalii pentru ca stim ca pe tine te intereseaza de fapt partea tehnica. Tocmai despre acest aspect am discutat ieri, in cadrul unei conferinte online, cu doi dintre inginerii care au contribuit la dezvoltarea primului Mini electric: Hermann Spranger, responsabil de partea de dinamica a vehicului, si Michael Krauss, responsabil de lantul de procese legate de sistemul de propulsie.
Asadar, Mini Cooper SE este echipat cu acelasi motor electric AC sincron ca si BMW i3, o unitate care dezvolta 184 de cai putere si 270 Nm cuplu.
Desi este mai grea cu 145 de kilograme decat Mini Cooper S, cu trei usi, masina ajunge de la 0 la 60 de km/h in doar 3.9 secunde si de la 0 la 100 de km/h in 7.3 secunde.
Viteza maxima este limitata electronic la 150 de km/h pentru a conserva autonomia vehicului.
Spre deosebire de i3, insa, motorul electric este amplasat pe puntea fata (in compartimentul unde am regasi de obicei agregatul cu ardere interna), nefiind posibila integrarea lui pe puntea spate, dupa cum spunea Michael Krauss.
Ca tot am pomenit de autonomie, trebuie mentionat faptul ca Mini Cooper SE foloseste un acumulator Litiu-Ion cu o capacitate de 32.6 kWh, dispus sub forma literei T (in tunelul median si sub bancheta spate) tocmai pentru a nu afecta spatiul dedicat pasagerilor sau volumul de incarcare al portbagajului.
O alta diferenta intre Mini Cooper SE si BMW i3 (citeste aici testul nostru cu i3S) este ca bateriile vin cu celule produse de CATL si nu de Samsung.
Cu bateriile incarcate 100%, masina poate parcurge pana la 235 de kilometri, valoare masurata conform standardului WLTP. Incarcarea se poate face la o sursa casnica, la wallbox sau la statiile de incarcare publice dar si la statii cu incarcare rapida.
La o astfel de priza, de 50 kW, acumulatorul se incarca pana la 80% in doar 35 de minute, de ajuns pentru a parcurge circa 200 de kilometri. Incarcarea completa, in acest caz, dureaza o ora si 25 de minute.
Daca se foloseste o priza de 11 kW, timpii de incarcare sunt ceva mai mari: 2 ore si jumatate pentru 80% sau 3 ore si jumatate pentru 100%.
Mini Cooper SE este echipat cu un sistem de recuperare a energiei cinetice care, la fel ca si in cazul lui i3, iti permite sa conduci folosind o singura pedala. Asta pentru ca odata ce ai luat piciorul de pe acceleratie, masina incetineste simtitor.
In premiera pentru un model electric din gama BMW Group, nivelul de decelerare poate fi reglat cu ajutorul unui comutator din consola centrala, tocmai pentru a oferi senzatii de condus apropiate de cele ale unei masini cu motor conventional.
In aceeasi conferinta, reprezentantii Mini au declarat ca primul model electric din istoria companiei nu va primi o versiune mai puternica sau una entry-level. Totodata, ies din ecuatie si bateriile mai mari care ar spori autonomia.
In ceea ce priveste tinuta de drum si manevrabilitatea de cart, specifica unui Mini, inginerii ne-au asigurat ca noul Cooper SE nu a facut compromisuri din acest punct de vedere.
Suspensia a fost modificata, pentru a putea sustine cele 1.365 de kilograme, centrul de greutate este coborat (multumita pozitionarii bateriei in podea) iar sistemul ARB, care a debutat pe i3S si a fost preluat mai apoi si de Seria 1 sau Seria 2 Gran Coupe, asigura o aderenta mai buna si o directie mai precisa, mai ales in conditii de aderenta scazuta.
Pe piata din Romania, Mini Cooper SE porneste de la 33.201 euro cu TVA inclus si, vestea cea mai buna este, ca poate fi achizitionat si prin intermediul programului Rabla PLUS. Asta inseamna ca primesti un ajutor de la stat de 45.000 de lei.
De fapt, programul guvernamental a sporit interesul romanilor pentru primul Mini electric, oficialii BMW Romania precizand ca au fost incasate deja avansuri care acopera 20% din targetul pentru acest model in 2020, in tara noastra.
Asa cum ii sta bine oricarui model din gama premium, Mini Cooper SE vine foarte bine echipat inca din standard. Lista include, printre altele, jante cu diametrul de 16 inch, sistem de navigatie cu ecran mare, faruri cu LED, sistem auxiliar de incalzire, aer conditionat automat pe doua zone, pilot automat cu functie de franare de urgenta si functia Performance Control.
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei


