Am aflat tot ce vrei sa stii despre primul MINI 100% electric chiar de la cei care l-au proiectat

Dupa decenii intregi in care a transformat benzina (poti citi aici testul nostru cu Clubman JCW) in emotie pura, Mini a lansat la jumatatea anului trecut primul sau model cu zero emisii.
Este vorba despre noul Mini Cooper SE, un vehicul prietenos cu mediul inconjurator dar care pastreaza spiritul brand-ului britanic, inclusiv pofta de a ataca virajele cu manevrabilitatea unui cart.
Din punct de vedere al design-ului, Mini Cooper SE nu este foarte diferit de un Mini hatch cu trei usi, pe baza caruia si este dezvoltat, singurele elemente care il dau de gol fiind grila frontala inchisa, detaliile galbene, lipsa unei tobe de esapament si, desigur, capacul care ascunde mufa de incarcare.
Insa nu te vom plictisi cu astfel de detalii pentru ca stim ca pe tine te intereseaza de fapt partea tehnica. Tocmai despre acest aspect am discutat ieri, in cadrul unei conferinte online, cu doi dintre inginerii care au contribuit la dezvoltarea primului Mini electric: Hermann Spranger, responsabil de partea de dinamica a vehicului, si Michael Krauss, responsabil de lantul de procese legate de sistemul de propulsie.
Asadar, Mini Cooper SE este echipat cu acelasi motor electric AC sincron ca si BMW i3, o unitate care dezvolta 184 de cai putere si 270 Nm cuplu.
Desi este mai grea cu 145 de kilograme decat Mini Cooper S, cu trei usi, masina ajunge de la 0 la 60 de km/h in doar 3.9 secunde si de la 0 la 100 de km/h in 7.3 secunde.
Viteza maxima este limitata electronic la 150 de km/h pentru a conserva autonomia vehicului.
Spre deosebire de i3, insa, motorul electric este amplasat pe puntea fata (in compartimentul unde am regasi de obicei agregatul cu ardere interna), nefiind posibila integrarea lui pe puntea spate, dupa cum spunea Michael Krauss.
Ca tot am pomenit de autonomie, trebuie mentionat faptul ca Mini Cooper SE foloseste un acumulator Litiu-Ion cu o capacitate de 32.6 kWh, dispus sub forma literei T (in tunelul median si sub bancheta spate) tocmai pentru a nu afecta spatiul dedicat pasagerilor sau volumul de incarcare al portbagajului.
O alta diferenta intre Mini Cooper SE si BMW i3 (citeste aici testul nostru cu i3S) este ca bateriile vin cu celule produse de CATL si nu de Samsung.
Cu bateriile incarcate 100%, masina poate parcurge pana la 235 de kilometri, valoare masurata conform standardului WLTP. Incarcarea se poate face la o sursa casnica, la wallbox sau la statiile de incarcare publice dar si la statii cu incarcare rapida.
La o astfel de priza, de 50 kW, acumulatorul se incarca pana la 80% in doar 35 de minute, de ajuns pentru a parcurge circa 200 de kilometri. Incarcarea completa, in acest caz, dureaza o ora si 25 de minute.
Daca se foloseste o priza de 11 kW, timpii de incarcare sunt ceva mai mari: 2 ore si jumatate pentru 80% sau 3 ore si jumatate pentru 100%.
Mini Cooper SE este echipat cu un sistem de recuperare a energiei cinetice care, la fel ca si in cazul lui i3, iti permite sa conduci folosind o singura pedala. Asta pentru ca odata ce ai luat piciorul de pe acceleratie, masina incetineste simtitor.
In premiera pentru un model electric din gama BMW Group, nivelul de decelerare poate fi reglat cu ajutorul unui comutator din consola centrala, tocmai pentru a oferi senzatii de condus apropiate de cele ale unei masini cu motor conventional.
In aceeasi conferinta, reprezentantii Mini au declarat ca primul model electric din istoria companiei nu va primi o versiune mai puternica sau una entry-level. Totodata, ies din ecuatie si bateriile mai mari care ar spori autonomia.
In ceea ce priveste tinuta de drum si manevrabilitatea de cart, specifica unui Mini, inginerii ne-au asigurat ca noul Cooper SE nu a facut compromisuri din acest punct de vedere.
Suspensia a fost modificata, pentru a putea sustine cele 1.365 de kilograme, centrul de greutate este coborat (multumita pozitionarii bateriei in podea) iar sistemul ARB, care a debutat pe i3S si a fost preluat mai apoi si de Seria 1 sau Seria 2 Gran Coupe, asigura o aderenta mai buna si o directie mai precisa, mai ales in conditii de aderenta scazuta.
Pe piata din Romania, Mini Cooper SE porneste de la 33.201 euro cu TVA inclus si, vestea cea mai buna este, ca poate fi achizitionat si prin intermediul programului Rabla PLUS. Asta inseamna ca primesti un ajutor de la stat de 45.000 de lei.
De fapt, programul guvernamental a sporit interesul romanilor pentru primul Mini electric, oficialii BMW Romania precizand ca au fost incasate deja avansuri care acopera 20% din targetul pentru acest model in 2020, in tara noastra.
Asa cum ii sta bine oricarui model din gama premium, Mini Cooper SE vine foarte bine echipat inca din standard. Lista include, printre altele, jante cu diametrul de 16 inch, sistem de navigatie cu ecran mare, faruri cu LED, sistem auxiliar de incalzire, aer conditionat automat pe doua zone, pilot automat cu functie de franare de urgenta si functia Performance Control.
-
Dezmembrez peugeot 3008 hybrid 4x4 2.0 hdi rhc 200 cai an 2012
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
-
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Motor benzina apf 1.6 benzina volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 1000 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €


