Editorial: de ce masinile electrice sunt doar o gluma proasta in Romania

  • Candva, cei care doresc o masina electrica vor primi o subventie de 4500 de Euro
  • In Romania nu exista statii publice de incarcare la priza
  • Este nevoie de circa 10 ani pentru amortizarea investitiei intr-o masina electrica
Distribuie pe Facebook

Ministerul Mediului are o programa foarte "aglomerata". Din cand in cand, face un eveniment de presa in care isi anunta planurile. Daca in trecut ne dadeau doar vesti proaste legate de taxa auto, in ultima vreme ne arunca praf in ochi cu masinile electrice sau hibride. De fapt, cum sta treaba cu vehiculele astea electrice, capitol la care Romania este codasa Europei?

Radeam acum ceva vreme de ipocrizia ministrului mediului de la acea vreme, unul zis Korodi. Vezi, Doamne, ce tine el cu natura si conduce un autoturism primit mocaciune de la Opel Romania, un Ampera, care nici nu este 100% electric, ci doar hibrid si consuma benzina daca vrei sa iesi din oras cu el sau ti-e lene sa-l incarci la priza. Cativa ministri mai tarziu, ca la mediu nu se cauta statornicia si proiectele pe termen lung, o gasim pe doamna Gratiela Gavrilescu la carma acestui minister obscur si cu un nume total nepotrivit. Primind ordin de sus, sub presiunile Uniunii Europene care ne arata cu degetul ca la cei 18.000.000 de locuitori avem o singura priza publica pentru incarcarea masinilor electrice, si aia stricata si cu cablurile furate, s-a gandit ca e bun un "hei-rup" si sa ne mai abureasca cu fenomenul incarcatului de la priza.

In stilul caracteristic Guvernului Ponta, scuzati, guvernului ponta, doamna Gratiela a adunat importatorii care comercializeaza vehicule hibride sau electrice si a facut o conferinta de presa in cadrul careia a anuntat ca se gandeste la un plan de viitor. Acesta ar consta in oferirea unui bonus de 4500 de Euro pentru cei care vor sa cumpere un vehicul complet electric. Un proiect despre care nu se stie cand va fi pus in aplicare, dar e bun de anuntat... Un proiect la care "se spera" sa existe fonduri, dar nu e clar cand, unde, cand si cum va fi pus in aplicare. Sau 'daca', pentru ca la anul pe vremea asta vom mai fi bifat niscaiva ministri ai mediului...

Un alt proiect, de aceasta data la nivel de promisiune, tot venit din partea Gratielei, se refera la prizele publice pentru incarcarea masinilor electrice. Chipurile, in maximum 2 ani, vom putea incarca masina la una din cele peste 10.000 de prize instalate in Bucuresti si in alte mari orase ale Romaniei. Un proiect exceptional, dupa parerea mea, mai ales ca nu va fi facut din banii doamnei, ci din banii nostri. Daca ar fi realizat cu fonduri europene, jos palaria. Dar daca ne gandim ca in Romania circula peste 5 milioane de automobile cu motoare termice si doar vreo... 10 vehicule 100% electrice (fara sa le punem la socoteala pe cele de la firme si importatori), de ce as vrea ca din banii mei sa fie realizate 10.000 de prize care nu ma intereseaza?

Trecand peste aceste planuri care nu sunt decat niste praf in ochi menit sa le arate celor de la conducerea UE ca Romania nu doarme chiar total si in acest subiect, haideti sa ne gandim care e faza cu masinile electrice. Sunt ele chiar asa de bune pentru Romania, merita toata tevatura si investitiile astea mari?

Ministrul mediuluiSacele, Brasov, 2015

Mai bine pentru natura, pentru viitorul copiilor nostri si pentru firul ierbii... NOT!

Daca ai vaga impresie ca daca esti la volanul unei masini electrice salvezi planeta, esti hazliu. Ca sa nu zicem prost. Mai ales ca ai gresit tara in care sa faci pe ecologistul... Gandeste-te la un teren de fotbal: scoate o moneda de 10 bani si arunc-o pe iarba. Terenul de fotbal este totalitatea masurilor pe care un minister al mediului le poate face ca sa opreasca poluarea in Romania, moneda este tot ce tine de masini electrice. Adica un rahat, total nesemnificativ in Romania. Dar ce sa vezi: la fel ca si altii care au stat pe acelasi fotoliu, si Gratiela a ales varianta cea mai usoara: sa ne pacaleasca cu masinile electrice.

Tanti Gratiela, vrei ca nepotii tai sa respire un aer mai curat? Nimic mai simplu: fa-ti treaba si lasa PR-ul! Am cautat 3 ore pe siteul ministerului de mediu un program de impaduriri a zonelor defrisate. Am mai stat cateva ore sperand ca voi gasi niste programe de populare cu peste in Dunare. Si oricine poate sa caute pe site-ul dedicat mediului si padurilor un raport cu dosarele penale, persoanele amendate si procesele incepute cu toti mafiotii, braconierii, cu firmele ce defriseaza ilegal zeci de hectare zilnic... Corect, nu gasesti nimic pe site. Sau macar o initiativa de curatarea a cursurilor de apa, de igienizare a plajelor sau o simpla dovada de implicare in lupta biciclistilor de a avea piste si zone speciale. Pentru ca, draga Gratiela, astfel de proiecte, care, dupa mintea mea fraiera, ar trebui sa fie realizate de o institutie platita din bani publici numita MINISTER AL MEDIULUI, vor duce la o scadere eficienta a poluarii. Nu masinile electrice. Nicidecum masinile electrice care reprezinta un procent absolut insignifiant in lupta contra poluarii. Cand vom rezolva problema defrisarilor, poate ne gandim si la incarcarea de la priza...

Ministrul mediuluiCopacii din Muntii Fagaras (iunie 2014, zona protejata), sursa curentului de la masinile electrice

Masinile electrice: extrem de scumpe si fara sustinerea statului

Cele cateva modele de autoturisme 100% electrice vandute in Romania sunt incredibil de scumpe. O medie corecta ar fi undeva pe la 25.000 de Euro pentru un automobil fara pretentii. Si cand spun ca sunt scumpe, sunt foarte scumpe pentru Romania si pentru puterea noastra de cumparare. Mai ales ca nu primesti mare lucru in schimb...

Cei care sunt destul de hipsteri sau se considera elevati si isi cumpara astfel de masini, chipurile, ca sa salveze planeta, sunt de fapt extrem de ipocriti. Ei merg cu masina electrica in timp ce sunt flancati de o basculanta care fumega mai ceva ca un cuirasat si o duba pe Bulgaria din '85. Asta in timp ce asteapta in coloana la trecerea de cale ferata din Voluntari, alaturi de inca 489 de masini, ca sa treaca o locomotiva diesel ce transforma ziua in noapte... Prietene, te crezi trendy, cool, blogger emancipat si preocupat de natura, iesi in strada, fa petitii, fa evenimente, fa proteste, nu-ti lua o masina electrica si gata, ai constiinta impacata ca ai facut ceva. In caz ca ai uitat, ca sa iti incarci tu masina la priza, este ars carbune, sunt pusi la foc mic niste copacei sau alti carburanti fosili care polueaza in draci.

Trecem peste acest procent care se crede "cool" la volanul masinilor electrice, ca si asa este nesemnificativ, si ajungem sa ne dam seama ca romanul vrea de la masina lui sa fie ieftina si economica. Ei bine, un vehicul care se incarca de la priza nu este nici una, nici alta. Pret de achizitie urias, autonomie scazuta, locuri de incarcare ioc, reducerea la cumparare sustinuta de stat, cum se intampla in orice tara Europeana care se respecta... nexam. Poate ca la un moment dat cuvintele Gratielei se vor adeveri si doritorii vor avea o reducere de 4500 de Euro. Dar cam atat. Wooow!

Amortizarea investitiei intr-o masina 100% electrica se face... niciodata

Din start, daca te gandesti ca investitia intr-o masina electrica poate fi recuperata in Romania, esti penibil. In Franta, de exemplu, un sofer care conduce o masina electrica o poate incarca gratuit in statiile publice. Se poate duce de acasa la birou cu masina, o lasa la incarcat cat este la birou, dupa care pleaca inapoi acasa absolut gratis. Dar sa revenim in Romania putin: aici nu ai unde sa o incarci decat la tine acasa. Sau in vreo parcare subterana pentru care oricum platesti accesul. Si daca incerci sa o incarci acasa si nu ai o instalatie speciala, facuta cu simt de raspundere, risti sa stai cu stingatorul in mana pentru ca iti sar sigurantele. Dar na, macar nu mai dai banii pe benzina... Dar si curentul costa bani!

Trecand peste faptul ca faci o economie la bani (100 de km cu incarcare de la priza costa cam 7 lei in timp ce cu o masina diesel costa cam 30 de lei), daca tinem cont de pretul initial al investitiei, trebuie sa treaca vreo 10 ani ca sa ajungi ban pe ban. Dar chiar si asa, investitia intr-o astfel de masina, la cum este Romania acum, nu ti-o vei amortiza niciodata. In primul rand pentru ca nu poti parasi orasul cu o masina electrica. Deci automat, trebuie sa ai si o masina cu motor termic daca vrei sa pleci in vacanta. Halal economie! In al doilea rand, in viata reala, lucrurile stau putin altfel: vara, daca dai drumul la aerul conditionat, autonomia ta se injumatateste. Adica vei face o economie de vreo 16 lei/100 km fata de o masina diesel. Scadem diferenta de pret si ajungi cam la un avantaj de vreo 10 lei la fiecare 100 de kilometri parcursi... Chiar ai la dispozitie doua decenii ca sa zici ca ai facut o afacere buna?

Cum trebuie sa arate o Romanie ideala pentru masinile electrice

Cine crede ca strainii din tarile civilizate, nordice sau vestice, care cumpara din ce in ce mai multe vehicule 100% electrice o fac ca sa nu polueze atmosfera, e amuzant... Nicidecum nu o fac pentru salvarea planetei. Ci dintr-un motiv mult mai egoist: economia de bani. Si asta pentru ca statul le ofera toate conditiile ca investitia intr-un astfel de autoturism sa merita. Adica daca in Romania iti amortizezi cheltuiala in 10 ani, in Danemarca dureaza doar... 18 luni. Pentru ca incarcarea costa... nimic, energia fiind obtinuta din turbinele eoliene si statiile mareice sau solare, adica energie curata, la cumparare primesti o reducere substantiala si trebuie sa fii prost sa zici nu, ai statii peste tot, in fata casei, la birou, la supermarket si asa mai departe. Si statul care ii pune la dispozitie cetateanului sau toate aceste conditii este cu adevarat preocupat de natura. Evident, dupa ce a rezolvat tot ce tine de paduri si lucrurile cu adevarat importante... Despre masini, stie ca daca vrea sa se bucure de un aer curat, trebuie sa umble la buzunarul oamenilor. Daca maine curentul s-ar scumpi foarte mult, lumea ar reveni la masinile termice fara probleme. Este atat de simplu!

Dar la cum arata acum Romania in cazul domeniului de mobilitate electrica, nu vedem nimic interesant la acest capitol. Nu tu statii, nema sustinere financiara, pretul energiei electrice este mare, nu avem destule tipuri de energie curata, birocratie penibila, infrastructura facuta in bataie de joc si asa mai departe. Cat despre ce inseamna de fapt poluarea, despre paduri, luciu de apa, impaduriri si alte cele, nici nu mai discutam... Suntem la 50.000 de leghe departare de cea mai apropiata urma de speranta ca vom vedea o Romanie cu trafic electric.

Sa ne zicem ca daca vom cumpara in Romania o masina electrica vom salva natura, este o minciuna. Imagineaza-ti ca te plimbi cu masinuta ta 100% electrica intr-un peisaj desertic, plin doar cu cioatele copacilor taiati ca sa ai tu curent la priza. Cand se va rezolva cu energia alternativa sustenabila, eoliana sau solara, poate vom discuta despre eradicarea defrisarilor. Cand vom rezolva cu defrisarile, poate ne vom gandi la impaduriri. Dupa care, trecem la igienizarea apelor, lacuri si Marea Neagra, pentru ca planctonul din apa produce mai mult oxigen decat copacii. Urmeaza decolmatarea cursurilor de apa, reamenajarea digurilor, educarea oamenilor, arestarea celor care arunca gunoiul aiurea si alte cele... Se pare ca Ministerul Mediului trebuie sa aiba agenda incarcata. Dar daca ne gandim la masini electrice acum si credem ca rezolvam toate problemele daca ne cumparam una... suntem cu adevarat penibili.

Ministrul mediului

Ministrul mediuluiDelta DunariiMinistrul mediuluiMaramuresMinistrul mediuluiSlatina

Ministrul mediuluiSacele, Brasov, 2015

Ministrul mediului

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (13) Poze Ministrul mediului
mai multe