Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii
- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 €
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Nissan leaf tekna special 2019 22250 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei
- Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei
- Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 €
- Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei
- Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei