Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii

- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
-
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
-
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
-
Modul led drl far dacia duster 2018 2019 2020 2021 150 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €


