Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii

- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Macheta oe cupra formentor 2020→ albastru / gri mat 1:43... 485 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Usa stanga fata renault captur 1.5 motorina 2015, - 2057 Lei
3530555 99463011 4863360 h3b holset turbo case ih /iveco... 250 €
-
Stopuri seat ibiza 4 2011 break 1.6 400 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Ford puma benzina 2021 13500 €
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Dezmembrez piaggio liberty 49 4 t 2002 2008 piese piaggio... 10 €
Motor opel frontera b 2.2 benzina 600 €
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2012 11900 €
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445010594 5801703716 0445010593 0986437461 bosch pompa inalta... 1750 Lei
Furtun apa daewoo matiz m200 [2005 - 2007] hatchback 0.8 mt... 23 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
Ornament haion ford mondeo - - (2007 2014) 155 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Pleoape faruri made in germany ford mondeo 2007 175 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Alternator dacia logan 1.5 dci euro 4 2006 2007 2008 2009 150 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Scut podea stanga volkswagen passat (3c5) combi 2009 2.0 tdi... 120 Lei


