Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii

- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei


