Povestea Daciei hatchback Liberta, 'Ratusca cea Urata' fara de succes a Romaniei

- Masina trebuia sa aiba si un motor de 1.6 litri diesel
- In total, 7822 unitati construite
- Incepand din 2017, poate fi considerata masina istorica
Daca ar fi sa intrebi un pasionat de automobile vechi care este cea mai urata Dacie clasica, iti va spune, fara indoiala, ca e vorba de Dacia Liberta. Adica acea Dacie hatchback produsa intr-un numar destul de redus, din care nu mai avem prilejul sa vedem pe strazi in zilele noastre niciun exemplar. Dar care este povestea primei Dacii hatchback?
Dacia 1320, primul autoturism CN
Imediat dupa ce inginerii Dacia au finalizat proiectarea noilor caroserii de tip pick-up si sport, a demarat in anul 1985 dezvoltarea unui nou proiect. Acesta urma ideile din anii '80 de realizare a unui autoturism in doua volume, ceea ce azi numim hatchback. Proiectul a continuat planurile initiale care au dus la nasterea unui prototip de Dacia 1300 cu 4 portiere si haion, si in 1987 a luat nastere oficial primul automobil Dacia hatchback.
Dacia 1320 a fost prezentata publicului in cadrul Targului International Bucuresti 1987 si pusa in vanzare un an mai tarziu. Modelul purtase in uzina de la Pitesti numele de cod CN1, ceea ce insemna "Conceptia Noastra numarul 1", fiind un design 100% original al designerilor pitesteni, in timp ce Dacia Sport fusese creata la Brasov.
Motoare pe benzina si de 1.6 litri diesel
Dacia 1320 se mandrea ca este prima Dacie moderna, cu multe elemente inlocuite fata de surorile berline. Bord nou, instalatie electrica noua, elemente exterioare noi, motorizari noi si suspensii mai confortabile. Pe langa noutatile mecanice destul de importante, menite sa le ofere soferilor o calatorie mai placuta, dar si o fiabilitate sporita, inginerii Dacia s-au gandit si la noi motorizari. Astfel ca au marit spatiul de sub capota motorului pentru a permite montarea a 4 propulsoare diferite.
Dacia 1320 Standard venea cu motorul de 1.3 litri cu 54 cp, cel de pe modelul vechi Dacia 1300. Mai putea fi comandata masina si cu motorul de 1.4 litri cu 65 cp. Ulterior, inginerii au spus ca se va putea monta si motorul de 1.6 litri pe benzina, motor care a fost in cele din urma pus pe Dacia 1310 si pe modelul Papuc. Insa surpriza a fost ca oficialii de la Mioveni se mandreau ca pe Dacia 1320 se va putea monta si noul motor 1.6 litri diesel care, in 1988, era in plina dezvoltare... Evident, acesta nu a mai fost finalizat si instalat pe nicio Dacie.
Productie de numai 2.567 exemplare si vanzari scazute
In ciuda marketingului de care se bucura noua Dacie, dar si a faptului ca acest model nu a fost exportat ci dedicat exclusiv vanzarilor interne, clientii s-au aratat destul de sceptici in fata aceastei masini moderne. Cu alte cuvinte, comenzile pentru modelul hatchback s-au cam lasat asteptate... Poate si pentru ca pretul era peste varianta berlina de Dacia 1310.
Cert este ca din 1987 pana in 1990 au fost realizate numai 2.567 de unitati din modelul 1320 Hatchback. Adica mai putine chiar si decat modelul Dacia Sport care se vindea de la inceputul anilor '80. Dar aceste vanzari slabe nu i-au speriat pe cei de la Dacia si nici pe cei de la Partid, care se mandreau cu noua Dacie futurista, asa ca au continuat productia.
Un facelift numit Dacia 1325 Liberta
Dupa Revolutie, avand un stoc mare de piese si elemente pentru caroseria hatchback, uzina de la Pitesti a continuat productia modelului. Insa nu s-a mai chemat Dacia 1320, ci Dacia 1325 Liberta. Care, in ciuda unor modificari minore la faruri, bare de protectie, jante, stopuri si o parte dorsala redesenata, era doar un facelift banal.
Din motive necunoscute, dar cel mai probabil din pricina economiei de material, Dacia 1325 era mai scurta cu 23 de centimetri fata de vechea Dacie 1320. Insa acest lucru, probabil fara ca acesta sa fie scopul, a dus la micsorarea coeficientului aerodinamic total al automobilului. De exemplu, Dacia 1300 avea un coeficient aerodinamic mare, de 0.45, in timp ce noul model 1325 avea doar 0.38.
In total, s-au produs 5.255 de unitati din noua generatie care a continuat productia pana in 1996. O buna parte dintre aceste automobile au fost insa exportate in tari din Africa si America de Sud, acolo unde au fost utilizate intensiv ca masini de TAXI. Chiar si asa, daca ne uitam la cifre, este clar ca masina aceasta nu a fost un succes pentru piata romaneasca, in ciuda dorintei uzinei romanesti de a o promova ca un automobil pentru cei tineri.
Prea multe defecte de fabricatie
Inca de la primul model de Dacia hatchback numit 1320, inginerii s-au gandit ca e bine sa aduca o serie de modificari care sa imbunatateasca functionarea masinii. Insa majoritatea modificarilor aduse de acestia au facut tocmai invers, adica au facut viata soferilor un calvar.
De exemplu, spre deosebire de Dacia 1310, modelul 1320 avea bascule din tabla ambutisata cu profil deschis, pentru economie de material si ca masina sa fie mai usoara. Pivotul nu mai era prins in suruburi ci prin inchiderea profilului. Rotulele superioare si inferioare, adica bucsaraia, au fost reproiectate din materiale noi care, ulterior, s-au dovedit a fi mai proaste. Rulmentii de la puntea fata au fost inlocuiti cu unii realizati de I. R. Alexandria, aparent, mai problematici.
Lista continua cu arcuri pentru puntea fata fabricati din sarma cu diametrul de 13,4 mm si cu 9 spire active, in timp ce la Dacia 1310 arcul era mai gros, de 14,3 mm si avea doar 7 spire active. In rest, bare antirului mai groase si arcuri de Dacia 1300 berlina pe puntea spate.
Insa cel mai deficitar neajuns era tabla. In goana lor disperata dupa un consum redus, proiectantii s-au gandit sa utilizeze materiale din tabla pentru caroserie mai subtiri, masina devenind mai usoara. Asta s-a intamplat la primul model de hatchback, cel numit 1320. Si ulterior, la Dacia 1325, a fost utilizata tabla... si mai subtire. Nu degeaba, azi nu vedem nicaieri Dacii cu aceasta caroserie, majoritatea din cele aproape 8000 de unitati realizate ajungand de multa vreme la fier vechi. Sau, cele cateva care mai exista, zac ingropate in pamant, uitate de vreme, cu tabla facuta franjuri...
Nume special post-Revolutie
Modelul se numea inainte de '89 doar Dacia 1320, o denumire fireasca, daca ne gandim ca exista berlina 1310. Ulterior, dupa Revolutie, inginerii au redenumit-o 1325 si, imediat dupa 1994, Dacia Liberta. Numele a fost ales special pentru a semnifica Libertatea romanilor si intrarea intr-o noua epoca a democratiei. Din pacate insa, Liberta nu s-a bucurat de nicio epoca noua si a fost, cu chiu cu vai, produsa si vanduta pana in 1996.
Astazi, Dacia 1320 si Dacia 1325 sunt doua modele extrem de rare in peisajul romanesc. Putem spune ca sunt printre cele mai rare automobile autohtone, mai rare decat Dacia 1300 break sau Dacia Sport. Pentru ca au fost facute prost, intretinute greu si pentru ca imediat dupa anii 2000 au fost considerate gunoaie care trebuiau sa ajunga la REMAT. De fapt, asta a fost soarta a peste 6000 din cele 7822 unitati construite din 1987 pana in 1996. Acum mai exista doar cateva zeci de modele functionale, in stare extrem de proasta, dar niciun exemplar intretinut si demn de o expozitie. Ceea ce este pacat, mai ales ca incepand cu anul viitor, modelul 1320 poate fi considerat vehicul istoric si inmatriculat fara taxe. Dar noi suntem meseriasi la a ne descotorosi de trecut, asa ca nu ne-ar mira sa nu mai avem ce inmatricula drept vehicul istoric din gama Daciilor hatchback.
Foto: RomanianCar.com
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale opel astra h 1000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €


