Povestea recordurilor mondiale cu Mercedes-Benz C111, masina-experiment a anilor '70

- In 1979, Mercedes a stabilit recordul la Nardo cu 403 km/h
- Recorduri absolute pentru o masina diesel in anii '70
- Toate modelele C111 exista azi la Muzeul Mercedes-Benz
Nu sunt multi cei care stiu ca la Cluj, in Romania, au stat ascunse doua dintre monoposturile numite Silver Arrows, din perioada Razboiului si pana in anii '90. O comoara uriasa, nepretuita, pe care tara noastra nu a stiut cum sa o fructifice... Un secret mai accesibil, dar la fel de necunoscut, este povestea masinilor experimentale Mercedes-Benz C111, niste automobile care ar fi trebuit sa ajunga de serie.
Inceputurile proiectului C111 - o masina sport, pentru populatie
Mercedes-Benz a lansat cateva modele sport in anii '50 si '60, inclusiv celebrul model 300SL Gullwing, masina care este considerata primul Supercar al epocii moderne. Insa inginerii Daimler-Benz nu s-au multumit cu aceasta masina sport care se vindea foarte bine pe piata si visau sa faca ceva si mai extrem. Asa ca in tot deceniul anilor '60 au dezvoltat un proiect nou cu tehnologii inovative, menit sa scoata pe piata o masina de serie sport, foarte rapida, care sa reinventeze conceptul de Supercar si cu ajutorul careia marca germana sa recupereze terenul pierdut in fata marcilor italiene Ferrari si Lamborghini.
C111, primul model lansat in 1969
Dupa o lunga perioada de framantare si asteptare, publicul a vazut in cele din urma masina mult asteptata la Salonul Auto de la Frankfurt, editia 1969. Mercedes-Benz C111 era un automobil sport, cu doua locuri, dar foarte practic, avand portbagaj relativ incapator, cu motor central Wankel, cu 3 rotoare, de 1800 cmc, care producea 280 cp. Caroseria era realizata din fibra de sticla si era dotata cu portiere de tip Gullwing, exact cum avea predecesorul 300 SL.
Producatorul din Stuttgart spunea la acea vreme ca C111 este capabil sa atinga o viteza maxima de 260 km/h si sa accelereze pana la 100 km/h in doar 4.7 secunde, cu mult mai repede decat orice alt supercar al vremii. Niste cifre care au uimit opinia publica si comenzile au inceput sa curga, uzina germana avand deja cereri din toate colturile lumii pentru noua masina. Insa nemtii, nu se stie din ce motiv, au refuzat sa vanda acest model in serie mare, producand numai 6 exemplare pe care le-au utilizat intern, pentru experimente si dezvoltare.
Al doilea model-concept, mai interesant, mai rapid
In 1970, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, Mercedes a prezentat noul concept numit C111-II, urmasul primului model lansat cu un an inainte. La exterior, masina era foarte asemanatoare, avand doar cateva modificari in partea din fata si la elementele aerodinamice, dar si niste parti mecanice noi. Cum ar fi sistemul de suspensie intalnit azi pe masinile moderne, de tip multi-link, cutia de viteze cu 5 rapoarte ZF si motoare rotative. De exemplu, noul C111 avea tot motor rotativ Wankel, dar cu 4 rotoare de cate 600 cmc, care producea o putere de 370 cp care ii permiteau sa atinga un top speed de 300 km/h, record absolut pentru acea vreme la o masina de serie.
Dar nici al doilea model al germanilor nu a fost produs in serie, asa cum si-ar fi dorit clientii care erau tot mai nerabdatori sa cumpere masina asta rapida, cu aspect modern si futurist. Au fost produse aparent 12 unitati echipate diferit, cu motoare diferite si transmisii de test. Mercedes si-a justificat alegerea de a nu o produce in serie prin faptul ca vrea sa foloseasca masinile in scopuri experimentale, adica sa testeze pe putinele exemplare produse suspensii, cutii de viteze, motoare, dotari, elemente aerodinamice, astfel incat masinile de serie sa fie imbunatatite constant.
Mercedes-Benz C111-III, de la motorul rotativ la turbo-diesel
In 1973, cand era clar ca automobilele trebuie sa devina din ce in ce mai economice si fiabile, probabil criza petrolului fiind si motivul pentru care masina asta nu s-a produs in serie, compania germana a decis sa transforme acest supercar in ceva mai... normal. Asa a luat nastere modelul C111-IID, o masina identica cu cea lansata in 1970 la Geneva, dar cu un motor diesel. Mai precis, inginerii au montat un motor de 3.0 pe motorina, caruia i-au adaugat un turbocompresor si un intercooler, obtinand 190 cp. Cu acest nou prototip, Mercedes a reusit pe circuitul Nardo sa obtina 16 recorduri mondiale, in cursul unei curse de anduranta de 60 de ore, avand o viteza medie de 252 km/h. Scopul celor de la Mercedes a fost atins: au dovedit ca si masinile diesel sunt in stare de performante serioase.
C111-IId, masina cu motor diesel de 190 cp
Trei ani mai tarziu, in 1976, Mercedes-Benz lanseaza noul prototip C111-III dotat exclusiv cu motor diesel. De aceasta data, puterea crescuse la 230 cp si viteza maxima atinsa ajunsese la 322 km/h, in cadrul unei noi tentative de a dobori recorduri de viteza. Si asta a si facut: noua masina diesel, avand noi elemente aerodinamice, inclusiv o coada de randunica centrala, in partea din spate, a reusit sa doboare 9 noi recorduri mondiale de viteza la clasa diesel si general, inregistrand o viteza medie de 316 km/h.
C111-III in timpul stabilirii recordurilor la Nardo in 1976
Ultimul membru al familiei C111, detinatorul absolut al recordurilor de viteza
In 1979, Mercedes-Benz lanseaza ultima generatie a masinii futuriste lansata in 1969. E vorba de C111-IV, o masina care fusese realizata exclusiv cu scopul de a realiza noi recorduri mondiale la orice clasa. Motiv pentru care puterea era totul. Asa ca in locul propulsorului diesel a fost montat un motor de 4.8 litri V8 cu doua turbine, care producea 500 cp. In plus, aerodinamica era una extrema, cu eleroane si aripi uriase, menite sa tina automobilul cu caroserie din plastic ranforsat cu carbon si borax pe asfalt. In plus, Michelin a fost special contractat pentru dezvoltarea unor pneuri care sa reziste in timp la viteze mari.
Primul record doborat de noua masina a fost cel realizat in 1975 de o masina americana Can-Am cu motor de 1000 cp, masina care a facut o cursa de anduranta pe Nardo avand o viteza maxima de 350 km/h. Mercedesul C111 a spulberat insa acest record, obtinand o viteza de top de 403 km/h. In plus, masina a reusit sa stabileasca noi standarde in viteza: viteza medie de 320 km/h pentru 10 de kilometri, viteza medie de 335 km/h pentru distanta de 10 de mile, viteza medie pentru 100 de kilometri cu 375 km/h si 367 km/h pe distanta de 100 de mile. Toate aceste recorduri au fost stabilite de o echipa de piloti Mercedes, printre care s-a numarat si Hans Liebold, unul din inginerii care au realizat proiectul C111.
Mercedes, marca auto probabil cea mai preocupata de recorduri mondiale
Va povesteam acum ceva timp si despre nebunia regimului hitlerist de a stabili recorduri de viteza. De fapt, la acea vreme, in anii '40, oamenii se gandeau exclusiv la viteza maxima, fara sa-i intereseze altceva. Nu degeaba tot cei de la Mercedes au sperat sa poata atinge 750 km/h in 1940, cu o masina. Ulterior insa, dupa sfarsitul Razboiului, pe de-o parte au explodat recordurile de viteza maxima, dar si cele de viteza medie. Iar proiectul de care v-am povestit mai sus, numit C111, a vrut sa faca exact asta: sa atinga noi viteze medii mari, pe o perioada de timp mai lunga si sa doboare niste recorduri mondiale care implica fiabilitate, strategie si inginerie. Si iata ca au reusit.
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei


