Povestea recordurilor mondiale cu Mercedes-Benz C111, masina-experiment a anilor '70

- In 1979, Mercedes a stabilit recordul la Nardo cu 403 km/h
- Recorduri absolute pentru o masina diesel in anii '70
- Toate modelele C111 exista azi la Muzeul Mercedes-Benz
Nu sunt multi cei care stiu ca la Cluj, in Romania, au stat ascunse doua dintre monoposturile numite Silver Arrows, din perioada Razboiului si pana in anii '90. O comoara uriasa, nepretuita, pe care tara noastra nu a stiut cum sa o fructifice... Un secret mai accesibil, dar la fel de necunoscut, este povestea masinilor experimentale Mercedes-Benz C111, niste automobile care ar fi trebuit sa ajunga de serie.
Inceputurile proiectului C111 - o masina sport, pentru populatie
Mercedes-Benz a lansat cateva modele sport in anii '50 si '60, inclusiv celebrul model 300SL Gullwing, masina care este considerata primul Supercar al epocii moderne. Insa inginerii Daimler-Benz nu s-au multumit cu aceasta masina sport care se vindea foarte bine pe piata si visau sa faca ceva si mai extrem. Asa ca in tot deceniul anilor '60 au dezvoltat un proiect nou cu tehnologii inovative, menit sa scoata pe piata o masina de serie sport, foarte rapida, care sa reinventeze conceptul de Supercar si cu ajutorul careia marca germana sa recupereze terenul pierdut in fata marcilor italiene Ferrari si Lamborghini.
C111, primul model lansat in 1969
Dupa o lunga perioada de framantare si asteptare, publicul a vazut in cele din urma masina mult asteptata la Salonul Auto de la Frankfurt, editia 1969. Mercedes-Benz C111 era un automobil sport, cu doua locuri, dar foarte practic, avand portbagaj relativ incapator, cu motor central Wankel, cu 3 rotoare, de 1800 cmc, care producea 280 cp. Caroseria era realizata din fibra de sticla si era dotata cu portiere de tip Gullwing, exact cum avea predecesorul 300 SL.
Producatorul din Stuttgart spunea la acea vreme ca C111 este capabil sa atinga o viteza maxima de 260 km/h si sa accelereze pana la 100 km/h in doar 4.7 secunde, cu mult mai repede decat orice alt supercar al vremii. Niste cifre care au uimit opinia publica si comenzile au inceput sa curga, uzina germana avand deja cereri din toate colturile lumii pentru noua masina. Insa nemtii, nu se stie din ce motiv, au refuzat sa vanda acest model in serie mare, producand numai 6 exemplare pe care le-au utilizat intern, pentru experimente si dezvoltare.
Al doilea model-concept, mai interesant, mai rapid
In 1970, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, Mercedes a prezentat noul concept numit C111-II, urmasul primului model lansat cu un an inainte. La exterior, masina era foarte asemanatoare, avand doar cateva modificari in partea din fata si la elementele aerodinamice, dar si niste parti mecanice noi. Cum ar fi sistemul de suspensie intalnit azi pe masinile moderne, de tip multi-link, cutia de viteze cu 5 rapoarte ZF si motoare rotative. De exemplu, noul C111 avea tot motor rotativ Wankel, dar cu 4 rotoare de cate 600 cmc, care producea o putere de 370 cp care ii permiteau sa atinga un top speed de 300 km/h, record absolut pentru acea vreme la o masina de serie.
Dar nici al doilea model al germanilor nu a fost produs in serie, asa cum si-ar fi dorit clientii care erau tot mai nerabdatori sa cumpere masina asta rapida, cu aspect modern si futurist. Au fost produse aparent 12 unitati echipate diferit, cu motoare diferite si transmisii de test. Mercedes si-a justificat alegerea de a nu o produce in serie prin faptul ca vrea sa foloseasca masinile in scopuri experimentale, adica sa testeze pe putinele exemplare produse suspensii, cutii de viteze, motoare, dotari, elemente aerodinamice, astfel incat masinile de serie sa fie imbunatatite constant.
Mercedes-Benz C111-III, de la motorul rotativ la turbo-diesel
In 1973, cand era clar ca automobilele trebuie sa devina din ce in ce mai economice si fiabile, probabil criza petrolului fiind si motivul pentru care masina asta nu s-a produs in serie, compania germana a decis sa transforme acest supercar in ceva mai... normal. Asa a luat nastere modelul C111-IID, o masina identica cu cea lansata in 1970 la Geneva, dar cu un motor diesel. Mai precis, inginerii au montat un motor de 3.0 pe motorina, caruia i-au adaugat un turbocompresor si un intercooler, obtinand 190 cp. Cu acest nou prototip, Mercedes a reusit pe circuitul Nardo sa obtina 16 recorduri mondiale, in cursul unei curse de anduranta de 60 de ore, avand o viteza medie de 252 km/h. Scopul celor de la Mercedes a fost atins: au dovedit ca si masinile diesel sunt in stare de performante serioase.
C111-IId, masina cu motor diesel de 190 cp
Trei ani mai tarziu, in 1976, Mercedes-Benz lanseaza noul prototip C111-III dotat exclusiv cu motor diesel. De aceasta data, puterea crescuse la 230 cp si viteza maxima atinsa ajunsese la 322 km/h, in cadrul unei noi tentative de a dobori recorduri de viteza. Si asta a si facut: noua masina diesel, avand noi elemente aerodinamice, inclusiv o coada de randunica centrala, in partea din spate, a reusit sa doboare 9 noi recorduri mondiale de viteza la clasa diesel si general, inregistrand o viteza medie de 316 km/h.
C111-III in timpul stabilirii recordurilor la Nardo in 1976
Ultimul membru al familiei C111, detinatorul absolut al recordurilor de viteza
In 1979, Mercedes-Benz lanseaza ultima generatie a masinii futuriste lansata in 1969. E vorba de C111-IV, o masina care fusese realizata exclusiv cu scopul de a realiza noi recorduri mondiale la orice clasa. Motiv pentru care puterea era totul. Asa ca in locul propulsorului diesel a fost montat un motor de 4.8 litri V8 cu doua turbine, care producea 500 cp. In plus, aerodinamica era una extrema, cu eleroane si aripi uriase, menite sa tina automobilul cu caroserie din plastic ranforsat cu carbon si borax pe asfalt. In plus, Michelin a fost special contractat pentru dezvoltarea unor pneuri care sa reziste in timp la viteze mari.
Primul record doborat de noua masina a fost cel realizat in 1975 de o masina americana Can-Am cu motor de 1000 cp, masina care a facut o cursa de anduranta pe Nardo avand o viteza maxima de 350 km/h. Mercedesul C111 a spulberat insa acest record, obtinand o viteza de top de 403 km/h. In plus, masina a reusit sa stabileasca noi standarde in viteza: viteza medie de 320 km/h pentru 10 de kilometri, viteza medie de 335 km/h pentru distanta de 10 de mile, viteza medie pentru 100 de kilometri cu 375 km/h si 367 km/h pe distanta de 100 de mile. Toate aceste recorduri au fost stabilite de o echipa de piloti Mercedes, printre care s-a numarat si Hans Liebold, unul din inginerii care au realizat proiectul C111.
Mercedes, marca auto probabil cea mai preocupata de recorduri mondiale
Va povesteam acum ceva timp si despre nebunia regimului hitlerist de a stabili recorduri de viteza. De fapt, la acea vreme, in anii '40, oamenii se gandeau exclusiv la viteza maxima, fara sa-i intereseze altceva. Nu degeaba tot cei de la Mercedes au sperat sa poata atinge 750 km/h in 1940, cu o masina. Ulterior insa, dupa sfarsitul Razboiului, pe de-o parte au explodat recordurile de viteza maxima, dar si cele de viteza medie. Iar proiectul de care v-am povestit mai sus, numit C111, a vrut sa faca exact asta: sa atinga noi viteze medii mari, pe o perioada de timp mai lunga si sa doboare niste recorduri mondiale care implica fiabilitate, strategie si inginerie. Si iata ca au reusit.
-
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
-
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei


