Povestea celor doua monoposturi Mercedes W154 de Formula 1 ascunse la Cluj

Povestea celor doua monoposturi Mercedes W154 de Formula 1 ascunse la Cluj
  • Masina cu numarul 7 a fost vanduta din Romania in 1971
  • Ramasitele celui de-al doilea Mercedes W154 au fost vandute in 2006
  • Masinile, considerate cele mai spectaculoase din Era Titanilor interbelica
Distribuie pe Facebook

Ce poate fi mai frumos decat sa afli ca, pana in 2006, la Cluj-Napoca, au existat piese importante ale unei masini de Formula 1 care astazi valoreaza milioane? Iata povestea celor doua masini ramase la Cluj din 1945 pana in 206.

Potrivit legendei, codul W154 a fost creat in noaptea de 2 spre 3 iunie 1934. Producatorul auto cu sediul in Stuttgart se pregatea pentru cursa de pe Nurburgring din 3 iunie cu doua masini Mercedes W25 recent dezvoltate. Greutatea maxima aprobata in Grand Prix tocmai a fost stabilita la 750 kg, iar cantarul oficial a indicat 751 kg, cu doar 1 zi inainte de marea cursa. Mercedes a fost intampinat de un refuz datorita depasirii greutatii depasite cu doar 1 kg. Aflati in criza de timp, cei de la Mercedes trebuiau sa gaseasca o solutie salvatoare in mai putin de 24h, ceea ce a si venit in acea noapte.

Seful departamentului motorsport a hotarat sa scape de vopseaua masinilor. Pana dimineata toata vopseaua a fost indepartata, lasand sa se vada aluminiul argintiu de pe caroseriile masinilor, de unde si numele de Silver Arrows. Planul a functionat, cele doua masini incadrandu-se la start in limita de greutate. La sfarsitul cursei, una dintre cele doua "sageti argintii" a castigat cursa pe locul 1. Si chiar daca ideea codului W154 a venit in 1934, masina care l-a purtat a ajuns pe circuit abia in 1938.

Monoposturile Mercedes W154 au fost echipate cu motor in 12 cilindrii, de 3.0 L, dezvoltand 484 CP. In scurt timp au devenit cele mai puternice automobile de curse din acea vreme, luand startul in 23 de curse din care au fost castigate 12. Au fost construite 16 unitati pana in 1939, cand razboiul a intrerupt productia. Majoritatea exemplarelor au fost distruse de razboi, in zilele noastre existand numai 8 vehicule dintre care doar 6 complete. Dintre acestea, doua s-au pastrat in conditii suspecte si chiar au ajuns sa faca istorie in Romania. E vorba de cele cu numarul de sasiu 189437/7 si 189445/15.

Mercedes W154 ascunse in RomaniaMasina cu numarul de sasiu 189445/15 ale carei resturi au ramas la Cluj pana in 2006

Dupa Al Doilea Razboi Mondial, cele doua exemplare care au supravietuit (numarul 7 si numarul 15) au intrat in posesia armatei sovietice. Au fost gasite de un inginer roman numit Joska Roman la gramada cu fier vechi, intr-un port de la Marea Neagra, asteptand plecarea spre Rusia. Roman le-a luat la Cluj si le-a rstaurat: un monopost era aproape complet, lipsindu-i doar anvelopele, iar cealalta masina de curse era si ea destul de completa. El a echipat unul din Mercedesuri cu anvelope de camion si a inceput sa concureze in cursele de Coasta de pe Dealul Feleacului, dar a avut parte de multe accidente din cauza lipsei de aderenta si a suferit multe accidente, fiind spitalizat mai mult de 1 an.

Cele doua monoposturi Mercedes-Benz W154 au ramas in Cluj pana la inceputul anilor '70, in timp ce uzina Mercedes-Benz ducea negocieri cu statul roman pentru retrocedarea masinilor. In cele din urma, un avocat din Germania a reusit recuperarea masinii care mai avea motorul original in numele unui afacerist bogat din New York. Masina a facut un popas la Stuttgart in 1972, unde a fost restaurata partial, motorul refacut pentru folosire normala, nu de curse, si pentru ca a plecat din Cluj fara jante si roti, Borrani a realizat roti cu spite noi si Dunlop anvelope speciale pentru ea. In 1980, masina a fost cumparata de Joel Finn, dupa care vanduta unui colectionar necunoscut.

Mercedes W154 ascunse in Romania

Despre al doilea Mercedes-Benz W154 nu se stie mai concret despre cum a ajuns sa fie iar functionala. Initial, se spunea ca si aceasta masina a parasit Romania intreaga si ca a ajuns peste ocean, dar nu poate confirma nimeni asta. E vorba de cel mai valoros W154 produs, fiind ultimul, cu seria de sasiu 15. Din pacate, e vorba de masina condusa de Joska Roman si tamponata destul de mult in cursele de coasta... Cert este ca inca din anii '70, au vizitat orasul Cluj-Napoca multe persoane in cautarea acestui exemplar-fantoma incredibil de valoros. Poate cel mai credibil este sa credem ce spun americanii. Si anume, ca resturile masinii au fost vandute in 2006 de fiul lui Roman, si cumparate separat de catre doi pasionati, un american si un elvetian, care, in cele din urma, s-au inteles si au dus piesele adunate din Romania la Paul Russell, un restaurator american, ce a scos la iveala masina ca noua. Acum, exemplarul cu numarul 15 isi face simtita prezenta din cand in cand la evenimente precum Goodwood Festival of Speed.

Mercedes W154 ascunse in RomaniaRudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch si Richard Seaman, castigatori la volanul lui W154 Silver Arrow

Distribuie pe Facebook
mai multe