Povestea celor doua monoposturi Mercedes W154 de Formula 1 ascunse la Cluj

- Masina cu numarul 7 a fost vanduta din Romania in 1971
- Ramasitele celui de-al doilea Mercedes W154 au fost vandute in 2006
- Masinile, considerate cele mai spectaculoase din Era Titanilor interbelica
Ce poate fi mai frumos decat sa afli ca, pana in 2006, la Cluj-Napoca, au existat piese importante ale unei masini de Formula 1 care astazi valoreaza milioane? Iata povestea celor doua masini ramase la Cluj din 1945 pana in 206.
Potrivit legendei, codul W154 a fost creat in noaptea de 2 spre 3 iunie 1934. Producatorul auto cu sediul in Stuttgart se pregatea pentru cursa de pe Nurburgring din 3 iunie cu doua masini Mercedes W25 recent dezvoltate. Greutatea maxima aprobata in Grand Prix tocmai a fost stabilita la 750 kg, iar cantarul oficial a indicat 751 kg, cu doar 1 zi inainte de marea cursa. Mercedes a fost intampinat de un refuz datorita depasirii greutatii depasite cu doar 1 kg. Aflati in criza de timp, cei de la Mercedes trebuiau sa gaseasca o solutie salvatoare in mai putin de 24h, ceea ce a si venit in acea noapte.
Seful departamentului motorsport a hotarat sa scape de vopseaua masinilor. Pana dimineata toata vopseaua a fost indepartata, lasand sa se vada aluminiul argintiu de pe caroseriile masinilor, de unde si numele de Silver Arrows. Planul a functionat, cele doua masini incadrandu-se la start in limita de greutate. La sfarsitul cursei, una dintre cele doua "sageti argintii" a castigat cursa pe locul 1. Si chiar daca ideea codului W154 a venit in 1934, masina care l-a purtat a ajuns pe circuit abia in 1938.
Monoposturile Mercedes W154 au fost echipate cu motor in 12 cilindrii, de 3.0 L, dezvoltand 484 CP. In scurt timp au devenit cele mai puternice automobile de curse din acea vreme, luand startul in 23 de curse din care au fost castigate 12. Au fost construite 16 unitati pana in 1939, cand razboiul a intrerupt productia. Majoritatea exemplarelor au fost distruse de razboi, in zilele noastre existand numai 8 vehicule dintre care doar 6 complete. Dintre acestea, doua s-au pastrat in conditii suspecte si chiar au ajuns sa faca istorie in Romania. E vorba de cele cu numarul de sasiu 189437/7 si 189445/15.
Masina cu numarul de sasiu 189445/15 ale carei resturi au ramas la Cluj pana in 2006
Dupa Al Doilea Razboi Mondial, cele doua exemplare care au supravietuit (numarul 7 si numarul 15) au intrat in posesia armatei sovietice. Au fost gasite de un inginer roman numit Joska Roman la gramada cu fier vechi, intr-un port de la Marea Neagra, asteptand plecarea spre Rusia. Roman le-a luat la Cluj si le-a rstaurat: un monopost era aproape complet, lipsindu-i doar anvelopele, iar cealalta masina de curse era si ea destul de completa. El a echipat unul din Mercedesuri cu anvelope de camion si a inceput sa concureze in cursele de Coasta de pe Dealul Feleacului, dar a avut parte de multe accidente din cauza lipsei de aderenta si a suferit multe accidente, fiind spitalizat mai mult de 1 an.
Cele doua monoposturi Mercedes-Benz W154 au ramas in Cluj pana la inceputul anilor '70, in timp ce uzina Mercedes-Benz ducea negocieri cu statul roman pentru retrocedarea masinilor. In cele din urma, un avocat din Germania a reusit recuperarea masinii care mai avea motorul original in numele unui afacerist bogat din New York. Masina a facut un popas la Stuttgart in 1972, unde a fost restaurata partial, motorul refacut pentru folosire normala, nu de curse, si pentru ca a plecat din Cluj fara jante si roti, Borrani a realizat roti cu spite noi si Dunlop anvelope speciale pentru ea. In 1980, masina a fost cumparata de Joel Finn, dupa care vanduta unui colectionar necunoscut.
Despre al doilea Mercedes-Benz W154 nu se stie mai concret despre cum a ajuns sa fie iar functionala. Initial, se spunea ca si aceasta masina a parasit Romania intreaga si ca a ajuns peste ocean, dar nu poate confirma nimeni asta. E vorba de cel mai valoros W154 produs, fiind ultimul, cu seria de sasiu 15. Din pacate, e vorba de masina condusa de Joska Roman si tamponata destul de mult in cursele de coasta... Cert este ca inca din anii '70, au vizitat orasul Cluj-Napoca multe persoane in cautarea acestui exemplar-fantoma incredibil de valoros. Poate cel mai credibil este sa credem ce spun americanii. Si anume, ca resturile masinii au fost vandute in 2006 de fiul lui Roman, si cumparate separat de catre doi pasionati, un american si un elvetian, care, in cele din urma, s-au inteles si au dus piesele adunate din Romania la Paul Russell, un restaurator american, ce a scos la iveala masina ca noua. Acum, exemplarul cu numarul 15 isi face simtita prezenta din cand in cand la evenimente precum Goodwood Festival of Speed.
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei


