10 motive pentru care soferii din Romania sunt jalnici la condus

10 motive pentru care soferii din Romania sunt jalnici la condus
  • 1 din 10000 de soferi romani urmeaza cursuri de conducere defensiva
  • 4 din 10 cursanti ai scolii de conducere iau carnetul cu spaga
  • numai o scoala din 10 preda copiilor Educatie Rutiera periodic
Distribuie pe Facebook

Nu exista zi de circulatie prin Bucuresti in care sa nu dai ba de un sofer care iti taie calea fara sa semnalizeze, ba de un alt nebun care circula pe contrasens si pe care tu trebuie sa-l ocolesti. Nu exista sa treci de trei intersectii fara sa injuri, pe buna dreptate, cel putin un sofer care se crede singur pe strada si nu este interesat de altii. Te-ai intrebat vreodata cum de s-a ajuns in situatia unui trafic haotic plin de accidente si victime?

Nu stim cum sunteti voi, pe unde va plimbati si peste ce alti participanti la trafic dati. Cert este ca in Bucuresti, traficul este incredibil de haotic, plin de accidente si intamplari violente. Multi veti spune ca este de vina sistemul de educatie, parintii sau infrastructura soselelor din Romania. Este adevarat, insa motivele pentru care Romania este codasa la capitolul educatie in trafic, siguranta rutiera si conduita la volan, sunt mult mai multe.

1. Obtinerea carnetului de conducere cu spaga

Un tanar de 18 ani care vrea sa-si ia carnetul de conducere si da spaga pentru asta nu va sti niciodata cu ce se mananca un trafic real. Daca este invatat din prima cu usorul, cu faptul ca oricand va putea trece peste obstacole cu o suma de bani, acesta nu are deloc motive pentru a respecta legea. Oricum, scoala de conducere romaneasca este extrem de prost gandita, instructorii sunt la norma, nu au timp sa se concentreze destul pe fiecare elev, aleg rute aglomerate care scad increderea in viitorul sofer, si de cele mai multe ori ei sunt cei care propun o spaga pentru siguranta trecerii la examen. Sa va spun un lucru: un sofer bun incepe inca "din fasa" si nu se coboara la furtul examenului cu spaga.

2. Politistii care nu impun respect

Totul incepe de la examenul de conducere. Dai de un burtos de politist care vorbeste la mobil in timp ce tu transpiri sa nu gresesti, care pica elevii pe banda rulanta doar ca nu i-au dat spaga. Urmeaza mai tarziu politistii care cersesc pur si simplu bani, atunci cand te prind asupra faptului. Mai sunt "pandarii" care se ascund in tufisuri cu aparatele de radar si "vanatorii" care asteapta toata ziua, in loc sa patruleze in intersectii periculoase, acolo unde infrastructura este facuta prost si il obliga pe sofer sa incalce legea. Cum sa te bucuri de respect din partea soferilor, cand tu te gandesti numai la bani? Si acolo unde nu este respect, nu exista nici cheful de a respecta legea.

3. Lipsa cursurilor de pilotaj si a conducerii defensive

In tari civilizate, adica nu in Romania, orice sofer care lucreaza intr-un domeniu ce necesita condusul multe ore pe zi este automat inscris la un curs profesional de pilotaj. Aici ma refer la absolut tot ce inseamna institutii de stat (pompieri, ambulanta, politie, etc.), firmele de curierat, taximetristii, angajatii firmelor de vanzari, etc. Adica daca ai masina de firma pe care se presupune ca o conduci des, compania se gandeste atat la siguranta ta, cat si la a celorlalti. In plus, o firma cu zeci sau sute de masini in dotare va iesi mult mai ieftin prin scaderea numarului de accidente daca isi duce angajatii la cursuri de gen. In strainatate, cam 1 din 10 soferi a urmat un curs defensiv. In schimb, in Romania, raportat la numarul populatiei, doar 1 din 10.000 de soferi a urmat un curs de pilotaj. Trist, nu?

4. Amenzile prea mici

In clipa in care astia de la MAI spuneau ca schimba Codul Rutier si ca vor face amenzi de 9000 de lei, multa lume a sarit in sus. Ca si cum toti romanii care conduc stiu ca vor incalca legea benevol. Problema este alta: cine te pune sa incalci legea? Nimeni. Asadar, amenzile pot fi si ca in Elvetia, de 1 milion de Euro, daca depasesti viteza legala cu 200 km/h. Daca din start tu spui ca amenzile sunt prea mari, inseamna ca esti abonat la ele si la incalcarea legii. Insa a fost doar un zvon, ca amenzile nu au crescut asa de mult. Amenzile vechi insa erau extrem de mici. Mai ales ca de cele mai multe ori se lasa cu o spaga mica + amenda simbolica de centura... Pai cum sa mai respecti legea si regulile de circulatie cand stii ca nu patesti nimic daca esti prins? Cum sa nu incalci legea de 100 de ori cand stii ca poti sa platesti o data o amenda de 60 de lei in 48 de ore? Daca amenzile ar fi extrem de mici, cine ar mai respecta limitele de viteza si liniile continue? Nimeni.

5. Lipsa conceptului de amenda prin posta

Din pacate, in Romania primesti amenda prin posta numai daca nu ai rovinieta sau daca esti prins de unul din putinele radare fixe. Ar trebui insa construit un sistem de monitorizare in orase, in toate intersectiile. Ai depasit refugiul de tramvai? Peste 3 zile ai amenda acasa. Ai trecut pe rosu? Peste 3 zile ai amenda in plic. Ai uitat sa acorzi prioritate pietonilor? Amenda instant. Si asa mai departe. Spuneti-mi voi ce om normal, dupa ce isi ia 2-3 astfel de amenzi, mai are chef sa incalce legea? Va spun eu: niciunul. Ar trebui un sistem de monitorizare si de amendare a soferilor in lipsa agentilor din intersectii. Asa cum se intampla oriunde in tarile normale.

6. Educatie Rutiera in scoli, inexistenta

De ce soferii romani sunt asa de prosti la condus? Simplu: pentru ca s-au invatat de mici cu smecheria, obtinerea unor avantaje pe bani, spaga, au invatat de la parintii lor sau de la prieteni cum "merge treaba in trafic" si asa mai departe. Nu au avut parte in scoala de o educatie specializata referitoare la Siguranta Rutiera. Un sofer ar trebui invatat de mic cu riscurile de pe sosea, ar trebui sa stie de ce moare lumea si cum sa se protejeze. Or, asa ceva nu exista in Romania. Mai face MAI-ul cateva actiuni de PR pe la diferite scoli, dupa ce se asigura ca cheama presa, dar atat. Nu exista un program constant si profesionist de educatie rutiera. Daca nesimtitul ala care trece pe rosu doar ca sa castige 2 minute in plus azi ar fi invatat la scoala despre siguranta si un profesor l-ar fi batut la cap ca poate omori multi pietoni nevinovati astfel, poate ca ar fi franat din timp si ar fi pus mai presus de graba lui prosteasca gandul ca familia lui ar vrea sa petreaca Sarbatorile in formula completa...

7. Ispitele zilei moderne: SMS, telefon, tableta, etc.

O strada cu doua benzi. Masina care merge aproape in paralele cu tine incepe sa vina spre banda ta. Fara semnal fara nimic. Franezi, claxonezi. Maresti viteza ca sa injuri instinctiv cand treci pe langa cel care ti-a taiat calea brusc. La volan este un sofer cu telefonul la ureche, rade de zor, blocat total in conversatie. Nu a mai avut timp sa dea semnal, sa se asigure. Nu a fost interesant. A scapat acum, dar data viitoare ii va face asta unei basculante si va ajunge acasa in scaunul cu rotile. Aceeasi poveste si la cei care dau SMS-uri sau fac orice altceva in loc sa se concentreze la condus. Din nou, aici putem da vina pe amenzile mult prea mici sau nepasarea agentilor de circulatie: ar trebui pedepsita multa mai aspru folosirea telefoanelor la volan.

8. Probleme cotidiene: pretul carburantului, asigurarea, taxe, impozite

Avem zeci de motive bine intemeiate pentru care ar trebui sa ne enervam la volan si, automat, sa ne pierdem concentrarea si sa devenim un potential pericol public. Dar nu ma voi lega de chestiile evidente, precum infrastructura. Ci de tot ce presupune a merge cu masina in Romania. A juns un lux, iar statul face ce face si mereu gaseste noi metode prin care sa ne jecmaneasca si mai mult. Toate aceste noi taxe, impozite aberante, accize de lux, taxe de autostrada si asa mai departe nasc o frustrare in randul soferilor. Si asa ajungi sa gandesti ca daca tot platesti taxe, vei avea voie sa incalci legea, vei avea voie sa opresti pe banda de siguranta a autostrazii, ca e dreptul tau sa stationezi cu avariile unde ti se scoala. Ca dai niste bani si nu primesti nimic de ei. Dar nu e chiar asa...

9. Aglomeratia din marile orase

Ganditi-va ca 80% din strazile din Bucuresti sunt aceleasi ca si in 1985, de exemplu. Adica niste vremuri in care in capitala erau inmatriculate cam 15.000 de autoturisme. Ceva mai putine decat in 2013, cand aproape atingem milionul, nu? Chiar daca traficul a crescut incredibil de mult, autoritatile nu prea au facut nimic ca sa se adapteze la ziua de azi. Nu e de mirare ca nu avem unde sa parcam si ca la orele de varf principalele sosele sunt pline cat vezi cu ochii. Aceasta aglomeratie care ar putea fi usor rezolvata de catre cei care ne conduc, daca ar vrea, duce la alte frustrari si la nasterea unor nervi care pot duce la violenta, atat fizica, dar mai ales in comportamentul de la volan. De cate ori nu l-ai vazut pe unul care tureaza ca prostul masina si bruscheaza astfel incat sa stea lipit de cel din fata lui, ca sa nu-l lase pe altul sa treaca in fata? De ce? De ce nu il poate lasa pe altul sa treaca strada sau sa se bage in fata? Pentru ca deja el asteapta de multe minute si paharul s-a umplut...

10. Rasism, discriminare si frustrari

Am mai scris in articolul Discriminarea in trafic: sex, etnie, marca auto, inmatriculare ceva detalii despre ce se petrece cand esti la volan. Pe langa aceste cazuri, ma gandesc la prostia romanului care se reflecta prin oftica ieftina si total inutila. Cand tu conduci un Logan si vrea unul cu BMW X6 nou sa se bage in fata ta, nu il lasi, ca are masina mai scumpa si este smecher. Dar omul poate vrea siguranta, este un angajat de succes intr-o companie privata si munceste pana seara, poate ca se grabeste sa-si ia fetita de la gradinita. La fel este si cu ceilalti: tu ai o masina scumpa, esti smecher, trebuie sa impresionezi femeia, ai maneaua la blana... doar nu il lasi pe un muritor de rand cu o Skoda Fabia sa se bage in fata ta, nu? Cand a fost ultima oara cand ai vazut un cocalar sa te lase in fata lui, chiar daca nu aveai prioritate? Poate daca esti o pitipoanca, da.

Motive pentru care soferii din Romania NU sunt jalnici la volan

1. Infrastructura

Multa lume da vina pe infrastructura. Avem semnalizarea benzilor proasta, nu avem semne bune, nu sunt gandite semafoarele, nu sunt sincronizate bine intersectiile si asa mai departe. Corect, de acord, toate aceste lucruri ar trebui rezolvate urgent. Insa nu strada ar trebui sa se muleze dupa sofer, ci invers. Daca esti destul de inteligent incat sa iti dai seama ca nu vei avea autostrazi suspendate si parcari pretutindeni peste noapte, atunci te vei adapta la conditiile actuale. Este aglomeratie cauzata de o banda blocata cu masini parcate, asta este. Imi convine, bine, nu-mi convine, iau metroul. Nu infrastructura este de vina, nici pentru accidente si nici pentru faptul ca ne obliga sa incalcam legea. Chiar daca aceste probleme trebuie rezolvate, un sofer bun se va adapta la orice situatie.

2. Semnele de circulatie

Multi spun ca strazile nu sunt semnalizate bine. Nimic mai gresit. Daca esti un sofer bun, vei vedea ca observi toate semnele de care ai nevoie. Chiar daca acest lucru tine tot de infrastructura, multe scuze ale soferilor sunt legate strict de semne. Ba ca nu a vazut semnul cu drum ingustat, ba ca nu a vazut ca a intrat in oras si asa mai departe. Semnele sunt, problema este din nou de educatia din timp si de constientizare a acestora in functie de situatie.

3. Alcoolul la volan

Nu alcoolul face victime. Ci soferul care a bagat in gura sticla cu tuica. Daca te urci la volan beat, e clar ca esti un sofer inconstient care ar trebui sa faca puscarie. Insa din nou, tine de educatie, amenda, cursuri de pilotaj si asa mai departe. Daca ar fi amenda de 10.000 de lei pentru orice nivel de alcool in sange, ajunge sa fii prins o singura data si sa fii obligat sa platesti. Pai iti mai arde de alcool cand conduci? Niciodata. Problema este ca nu exista destui politisti care sa dea amenda si ca poti scapa cu o spaga modesta. Nu alcoolul ii face pe soferi sa produca accidente, ci lipsa amenzilor si a politistilor.

Am detaliat mai mult despre cauzele care duc la moartea oamenilor in accidentele rutiere, in acest articol. Si motivele sunt cam aceleasi si in cazul de fata.

De ce soferii din Romania au devenit asa de prosti, asa de jalnici in arta condusului? Nimic mai simplu. Sa recapitulam: soferul din Romania conduce prost pentru ca a luat carnetul cu spaga, pentru ca nu s-a bucurat de educatie rutiera in copilarie, pentru ca a avut de-a face doar cu politisti demni de ras, care luau spaga si il lasau sa scape usor, pentru ca nu a urmat un curs de pilotaj defensiv, pentru ca amenzile luate sunt rare si mici, pentru ca stie ca in trafic nu il filmeaza nicio camera si nu primeste amenzile acasa, pentru ca isi pierde concentrarea vorbind la telefon sau facand alta activitate, pentru ca are o gramada de probleme pe cap, cum ar fi dari la stat, aglomeratia si frustrarile din trafic. Din aceste motive, soferii din Romania sunt extraordinar de prosti. Si pentru ca in trafic avem de-a face cu o majoritate de soferi care habar nu au sa conduca in siguranta, numarul de accidente urias ne trimite direct pe ultimul loc in topul european. Adica in Romania se produc cele mai multe accidente si mor cei mai multi oameni. Ar trebui sa ne dea de gandit asta?

Distribuie pe Facebook
mai multe