Sisteme de siguranta active si pasive. Care este diferenta?
Sistemele de siguranta active sunt toate acele mijloace prin care masina ajuta soferul sa evite un accident. Sistemele de siguranta pasive sunt toate acele mijloace prin care masina si pasagerii sunt protejati in cazul unui impact.
E simpla diferenta, nu? O parte dintre sistemele de siguranta auto te ajuta sa eviti accidentele, precum ABS, ESP, senzori diversi, etc., iar unele iti fac "viata" mai usoara in caz de impact. Adica centurile de siguranta, airbarguri, tetiere, etc.
Sisteme de siguranta active
In ziua de azi, exista o sumedenie de sisteme de la fiecare producator auto in parte, menite sa confere masinii o siguranta sporita. Aici incadram toate sistemele electronice precum cel de control al stabilitatii, asistenta la franare, controlul tractiunii, etc, sisteme care poarta denumiri diferite la fiecare producator in parte. Adica ESP, ABS, etc.
Sistem de vedere pe timp de noapte de la Mercedes
In afara de aceste sisteme care in cazul unui Mercedes-Benz pot ajunge la un numar foarte mare, mai regasim farurile adaptive, senzorii de parcare, pilotul automat adaptiv, alertele pentru evitarea unui accident, sistemele de genul Driver-Assistance, camere video, sistemul care blocheaza pornirea la persoanele in stare de ebrietate, etc. Sistemele de asistenta a soferului sunt de genul senzorilor si alertelor: de centura de siguranta, presiune roti, etc.
Tot Mercedes a fost si cel care a introdus sistemul Pre-Safe, care se activa in momentul in care masina simtea ca este o situatie de urgenta, adica un posibil accident. Acest sistem te pregatea oarecum daca simtea ca e cazul, pentru impact: centura se strangea automat, scaunul isi schimba forma pentru a cuprinde mai bine soferul, geamurile se inchideau, etc.
In general, rolul sistemelor de siguranta active este acela de a ajuta cat mai mult soferul sa evite un accident. Adica de aici vine si numele, pentru ca suma tuturor mijloacelor, metodelor si sistemelor care lucreaza mereu pentru a ajuta tinuta de mers si soferul sunt active.
Sisteme de siguranta pasive
La polul opus, sistemele de siguranta pasive sunt acele sisteme care raman pasive pana in momentul in care... devin active. Si devin active numai in cazul unei coliziuni.
O masina se bazeaza in principal pe sistemele active, dar cand aceastea dau gres sau soferul face un accident, intra in scene sistemele pasive. Li se spune pasive pentru ca nu sunt folosite doar in cazuri extreme.
Sisteme de siguranta pasive la Audi A6
In categoria aceasta intra centurile de siguranta, airbagurile, coloana de directie retractabila, tetierele, sistemele de protectie in caz de rasturnare a unei masini decapotabile, rollcage sau celula rigida, etc.
Tot aici bagam si felul in care este realizata caroseria, astfel incat sa absoarba cat mai mult din socul impactului. Adica o masina trebuie sa treaca un control si o aprobare din acest punct de vedere, daca e in stare sa absoarba socul la impactul frontal, lateral si din spate.
Tetiera activa - se lipeste de capul soferului in cazul unui impact din spate
Insa cele mai cunoscute si practice sisteme pasive sunt centurile de siguranta si airbagurile. Airbagurile au fost puse pe o masina de fabrica in 1980, de catre Mercedes-Benz pe modelul S-Class. De atunci s-au divizat in tot felul de tipuri, de la frontale si laterale, la cele cortina, pentru genunchi si chiar pentru pietoni.
Multa lume nu stie ca pentru o protectie maxima, nu te poti baza doar pe airbagurile masinii, ci trebuie sa porti si centura de siguranta. Daca, spre exemplu, intr-un Mercedes S-Class din 2011 ai un accident, sansele tale de a supravietui se dubleaza daca ai purta centura de siguranta.
Acum cativa ani, masinile care erau dotate cu airbaguri, dezactivau automat actiunea airbagurilor daca simteau ca soferul nu poarta centura de siguranta. Si motivele erau lesne de inteles. Daca se activeaza airbagul frontal de la sofer si acesta nu poarta centura, soferul risca sa sfarseasca cu gatul rupt. Insa, ulterior, producatorii au renuntat la a corela cele doua sisteme, asadar airbagurile se vor declansa chiar si daca nu este purtata centura, insa absolut toti spun ca airbagurile vor functiona eficient numai daca se poarta centura de siguranta.
Concluzia este un singura: profitati din plin de tot ce va ofera masina. Adica purtati centura de siguranta absolut oricand. Nu dezactivati sistemele menite sa creasca siguranta, precum ESP-ul. Si daca cumva aveti de gand sa va cumparati o masina noua, puneti-l la incercare pe reprezentantul dealerului si intrebati-l ce sisteme de siguranta are masina. Ca pana la urma, nimic nu este mai important decat siguranta ta si a celor de langa tine.
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei