Masinile cu volan pe dreapta, conduse in Romania doar cu permis de Anglia
- Soferul ar putea fi obligat sa aiba permis intr-o tara in care se circula pe stanga
- Proiectul de lege pare o prostie facuta in batjocura
- Interzicerea circulatiei masinilor cu numere straine, un proiect viitor
Nu stim de ce a fost readusa la viata aceasta stire veche de anul trecut, probabil pentru ca parlamentarii au chef de munca, dar cert este ca ne bucura. Masinile cu volan pe dreapta ar putea fi interzise in urma unui set de reglementari care le limiteaza drepturile soferilor care conduc asa ceva.
In toamna anului trecut va spuneam exact acelasi lucru mediatizat acum, in ianuarie 2016: un proiect isi propune sa impuna noi reguli pentru cei care conduc vehicule cu volan pe dreapta. Acest proiect initiat de niste parlamentari se bazeaza pe faptul ca aproape toate accidentele in care sunt implicate masinile cu volan "englezesc" sunt si cele vinovate, in speta soferii lor. Iar motivele pentru care un autoturism cu volan pe partea gresita este unul periculos in traficul din Romania le-am explicat in repetate randuri. Dar degeaba...
De ce se face acum mare tam-tam pe aceasta tema cu care ne-am confruntat si in octombrie 2015? Speram pentru ca proiectul va ajunge pe masa celor ce voteza si va intra in vigoare cat mai curand. In speta, e vorba de niste reguli noi pentru soferii care conduc masini cu volan pe dreapta, cum ar fi 20 de ore in plus la scoala de soferi, montarea unei oglinzi periscopice si urmarea unui curs specializat. Noutatea pe care o auzim acum este urmatoarea: soferul care conduce asa ceva ar trebui sa aiba permisul de conducere obtinut intr-o tara in care se circula invers decat in Romania, cum ar fi Japonia, Marea Britanie, Australia si altele.
Din pacate, ultima reglementare, cea in care soferul ar putea fi obligat sa aiba permis dintr-o tara "pe dreapta", este o mare porcarie. Deoarece acel sofer, obisnuit sa circule pe sensul din stanga al unui drum, va fi complet debusolat cand va ajunge in Romania. Mai degraba se descurca un sofer roman cu o masina care are volanul pe dreapta decat unul obisnuit sa conduca in Anglia, nu? Adica este mai usor sa te adaptezi la ce iti ofera masina, sa te asiguri in oglinda din stanga mai bine, sa schimbi vitezele cu mana stanga, decat sa te adaptezi la o intreaga infrastructura noua, cu sensuri giratorii si intersectii pe dos, nu?
Mai trist este ca acest proiect, ca multe altele, pare doar o gluma facuta in bataie de joc de alesii nostri nu tocmai harnici. Daca cineva chiar ar vrea sa faca ceva, le-ar interzice cu totul si punct. Le-ar impune o limita de 60 de zile de circulatie in Romania, ca mai vine englezii in concediu la noi, mai vine lumea care munceste in Anglia, e normal sa-i lasi o perioada de timp. Dar la intrarea in tara, astfel de masini trebuie introduse intr-o baza de date, iar daca le opreste un agent de politie, consulta baza de date si vede exact de cand sunt in tara. Este greu? Nu prea...
Aceeasi poveste este si cu masinile cu numere straine, de Bulgaria, Anglia, Franta sau Spania care circula nestingherite in Romania. "Specialistii" lui Peste Prajit de la Registrul Auto Roman spun ca nu pot interzice astfel de vehicule cu numere straine sa circule pe teritoriul Romaniei deoarece suntem in Uniunea Europeana si trebuie sa le acordam dreptul la libera circulatie. De acord, insa in caz ca nu ati aflat pana acum, Belgia, Olanda, Franta, Anglia sau Germania sunt si ele in Uniunea Europeana. Si ghici ce? Nu te lasa sa mergi in tara lor cu o masina inscrisa in alta tara mai mult de 60 de zile!!! Iar lucrurile sunt simple la ei: cum te vede politia ca nu ai numar din tara respectiva, te opreste. Nu iti face nimic, dar iti trece numarul in sistem. A doua oara cand te opreste, daca ai depasit termenul, primesti amenda minimum 600 de Euro. Iar a treia oara, daca esti prins, iti confisca masina.
Si asta este ceva normal in 2016, intr-o tara civilizata. Daca locuiesti intr-o tara, se presupune ca ai niste drepturi, beneficiezi de niste avantaje, circuli pe niste drumuri construite, ai acces la siguranta, servicii, autostrazi si asa mai departe. Toate acestea sunt facute din bani publici, din taxe si impozite. De ce sa te las sa circuli la mine in tara daca tu nu contribui cu nimic??? Ei bine, strainii si-au dat seama de asta si isi protejeaza cetatenii de buna credinta care sunt la zi cu taxele. Dar Romania nu degeaba este o tara mai slaba, mai fraiera, la coada clasamentului european... Pentru ca nu este in stare sa schimbe cele mai banale legi.
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw passat gmo 2017 11900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Audi q5 quatro 2017 23800 €