Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Asa cum s-a intamplat si anul trecut la lansarea noii generatii de Dacia Logan si Sandero in Romania, cand a venit presedintele tarii si s-a urcat in primul model, asa se intampla si in luna august 1968, cand Ceausescu a venit la Colibasi, sa ia in primire prima Dacie fabricata vreodata, modelul 1100.
Din pacate, marketingul marcii Dacia a fost cam ezitant la inceput, modelul 1100 nefiind foarte popularizat in Romania prin mijloacele de advertising ale vremii: reviste, almanahuri, ziare, radio si TV. De fapt, cel putin in zona de Radio-TV nu prea exista conceptul de spot publicitar.
Dacia 1300, construita 1 an mai tarziu de modelul 1100 a fost insa prima Dacie care s-a bucurat de o publicitate vasta si chiar agresiva in toata presa autohtona si peste hotare. Se pare ca anul 1969 a fost chiar anul in care a luat nastere si divizia de marketing a marcii Dacia, divizie care la acea vreme se numea colectiv de popularizare.
Vrand-nevrand, regasim in reclamele vremii multe cuvinte pe care francezii grupului Renault pe folosesc pentru a defini marca Dacia si in 2013. E vorba de cateva cuvinte cheie care au rezistat timp de 45 de ani: spatioasa, confortabila, economica si robusta.
De altfel, daca urmaresti reclamele modelelor Logan, care este berlina prezentului, vei intalni aceleasi cuvinte care o definesc: este o masina spatioasa, confortabila, cu motorizari economice si de o robustete iesita din comun.
In trecut, Dacia 1300 mai avea cateva cuvinte descriptive: siguranta si performanta. Ei bine, de cand cu normele EuroNCAP, norme pe care Dacia nu are cum sa le respecte cu punctaj maxim in prezent, niciun model de Dacia nu poate fi catalogat drept excelent la capitolul siguranta si performanta. Pe vremuri insa, Dacia 1100 si DAcia 1300 erau chiar competitive la ambele capitole.
Gama Dacia importata de Statele Unite
Nu trebuie sa uitam ca unicul model de Dacie dotat cu sistem de franare cu disc pe toate cele 4 roti este modelul 1100, de altfel si primul. Acest model s-a bucurat si de o versiune numita 1100S, unde S venea de la sport. Da, Dacia 1100S este unica Dacie sportiva, cu uppgrade din fabrica, facuta vreodata. Avea un carburator dublu corp vertical, motor de 1300cmc, 53 CP, 4 faruri,amortizoare duble spate, turometru, roti mai late si o sigla Dacia in centrul mastii fata. De atunci si pana in 2013 nu a mai existat nicio versiune Sport de serie al unui model Dacia.
Dupa modelul 1300 a urmat gama 1310. Aceasta gama, fiind ceva mai noua, dar fabricata in perioada comunisto-extremista condusa de Ceausescu, a avut parte de "taieri" de fonduri, atat in ceea ce priveste controlul calitatii, cat si cel al marketingului. Masina s-a promovat in Romania doar in almanahuri, ziare si reviste, deloc la televizor sau radio. Departamentul de marketing a disparut, dar s-a dezvoltat departamentul de exporturi.
Dacia era marketata ca o masina accesibila inca din anii '80
Avem noroc cu reclamele dealerilor din afara tarii care isi marketau autoturismele, pentru ca in Romania publicitatea la modelele 1310 era destul de putina. Cu Dacia 1310 au aparut aceleasi cuvinte in repertoriul oamenilor de la Mioveni care vroiau sa-si vanda marfa: siguranta, performanta, rezistenta si confort: Pasiunea amatorilor de drumetii, autoturismul. Cheia unei drumetii confortabile si in deplina siguranta: LIMUZINELE fabricate de Intreprinderea de autoturisme Pitesti.
Odata cu Dacia 1310, a mai aparut un cuvant important in descrierea masinilor romanesti: accesibil. Acest cuvant este folosit si azi, fiind unul dintre cele mai importante cuvinte cheie ce contureaza marca Dacia.
Au urmat masini care au avut o scurta perioada de viata, cum a fost modelul Lastun si Sport, care au targetat tinerii din doua clase sociale diferite: cei saraci si cei mai avuti. Insa masinile nu s-au bucurat de promovare corespunzatoare si nu au avut succes deloc.
Dupa Revolutie, marca Dacia a avut un colaps destul de mare. Desi calitatea a inceput sa scada simtitor odata cu debutul Epocii de Aur, cand Ceausescu a spus stop vietii bune, incepand cu 1990, marca Dacia a vazut un declin si mai mare. Nu s-a investit deloc in marketing, ci in largirea gamei cu un numar exagerat de variante, dintre care multe nu au avut succes: berlina, break, pick-up, drop-side, hatchback, double-cab.
In Germania, Dacia se vindea sub numele de Aro
A urmat in 1995 modelul Nova, care este de altfel si unicul model 100% cu design romanesc. Daca pana atunci, toate celelalte masini erau fabricate cu licenta de replicare a unor masini din gama Renault, Dacia Nova a fost si este singura masina romaneasca in totalitate gandita si creata de romani. Nova nu s-a bucurat de promovare foarte multa, bazandu-se exlusiv pe dealerii din tara.
5 ani mai tarziu (2000) insa a aparut Dacia Super Nova, adica un facelift realizat cu ajutorul francezilor. Atat la fata, cat si sub capota. Super Nova a fost prima masina lansata pe piata dupa semnarea contractului cu Renault in 1998. Asa ca au aparut bani mai multi, inclusiv pentru crearea unui departament special de promovare a marcii. Asa ca putem spune ca anul 2000 este debutul marketingului modern la Dacia. De exemplu, sloganul campaniei de promovare a modelului Super Nova a fost: Pe drumul cel bun. Nimic mai adevarat!
In 2003 a aparut modelul Solenza, care era de fapt un al doilea facelift al modelului Nova, dar cu modificari mai ample. Solenza a fost insa ultimul model Dacia care amintea de perioada saraca de dupa comunism si de imaginea proasta pe care si-o facuse Dacia in decursul a 20 de ani (1980-2000), de masina care rugineste, care se strica si care este prost gandita.
In septembrie 2004 a inceput o noua perioada pentru marca Dacia. De fapt, in 2004, Dacia s-a renascut. Francezii cumparasera marca Dacia in 1998, dar abia dupa o vizita a presedintelui Jacques Chirac in Rusia, loc unde si-a dat seama ca masinile Lada de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce modelele Renault zaceau in showroom, a inceput presiunea de a se fabrica o masina noua. Presedintele a spus ca vrea o masina care sa coste 5000 de Euro, moderna, fiabila si accesibila. Astea erau cele 3 cuvinte care au definit in continuare marca autohtona.
Odata cu nasterea modelului Logan, marca Dacia a avut un marketing relaxat si bine definit. Dacia vindea autoturisme accesibile, moderne, fiabile, spatioase, robuste si economice. Asa ca nu e de mirare ca au inceput sa aiba succes atat in Europa cat si peste ocean.
Partea interesanta este ca daca privim in ansamblu, Dacia a urmat un traseu de boomerang. A plecat cu masini de succes, bine vandute si bine promovate, a urmat o perioada de colaps si masini proaste, dupa care a revenit la starea initiala de succes. Ba mai mult, tot marketingul din ziua de azi se bazeaza pe aceleasi cuvinte folosite in 1969: robustete, economie, spatiu si confort. Asta insemna Dacia acum 45 de ani, asta este Dacia si acum.
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei


