Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Asa cum s-a intamplat si anul trecut la lansarea noii generatii de Dacia Logan si Sandero in Romania, cand a venit presedintele tarii si s-a urcat in primul model, asa se intampla si in luna august 1968, cand Ceausescu a venit la Colibasi, sa ia in primire prima Dacie fabricata vreodata, modelul 1100.
Din pacate, marketingul marcii Dacia a fost cam ezitant la inceput, modelul 1100 nefiind foarte popularizat in Romania prin mijloacele de advertising ale vremii: reviste, almanahuri, ziare, radio si TV. De fapt, cel putin in zona de Radio-TV nu prea exista conceptul de spot publicitar.
Dacia 1300, construita 1 an mai tarziu de modelul 1100 a fost insa prima Dacie care s-a bucurat de o publicitate vasta si chiar agresiva in toata presa autohtona si peste hotare. Se pare ca anul 1969 a fost chiar anul in care a luat nastere si divizia de marketing a marcii Dacia, divizie care la acea vreme se numea colectiv de popularizare.
Vrand-nevrand, regasim in reclamele vremii multe cuvinte pe care francezii grupului Renault pe folosesc pentru a defini marca Dacia si in 2013. E vorba de cateva cuvinte cheie care au rezistat timp de 45 de ani: spatioasa, confortabila, economica si robusta.
De altfel, daca urmaresti reclamele modelelor Logan, care este berlina prezentului, vei intalni aceleasi cuvinte care o definesc: este o masina spatioasa, confortabila, cu motorizari economice si de o robustete iesita din comun.
In trecut, Dacia 1300 mai avea cateva cuvinte descriptive: siguranta si performanta. Ei bine, de cand cu normele EuroNCAP, norme pe care Dacia nu are cum sa le respecte cu punctaj maxim in prezent, niciun model de Dacia nu poate fi catalogat drept excelent la capitolul siguranta si performanta. Pe vremuri insa, Dacia 1100 si DAcia 1300 erau chiar competitive la ambele capitole.
Gama Dacia importata de Statele Unite
Nu trebuie sa uitam ca unicul model de Dacie dotat cu sistem de franare cu disc pe toate cele 4 roti este modelul 1100, de altfel si primul. Acest model s-a bucurat si de o versiune numita 1100S, unde S venea de la sport. Da, Dacia 1100S este unica Dacie sportiva, cu uppgrade din fabrica, facuta vreodata. Avea un carburator dublu corp vertical, motor de 1300cmc, 53 CP, 4 faruri,amortizoare duble spate, turometru, roti mai late si o sigla Dacia in centrul mastii fata. De atunci si pana in 2013 nu a mai existat nicio versiune Sport de serie al unui model Dacia.
Dupa modelul 1300 a urmat gama 1310. Aceasta gama, fiind ceva mai noua, dar fabricata in perioada comunisto-extremista condusa de Ceausescu, a avut parte de "taieri" de fonduri, atat in ceea ce priveste controlul calitatii, cat si cel al marketingului. Masina s-a promovat in Romania doar in almanahuri, ziare si reviste, deloc la televizor sau radio. Departamentul de marketing a disparut, dar s-a dezvoltat departamentul de exporturi.
Dacia era marketata ca o masina accesibila inca din anii '80
Avem noroc cu reclamele dealerilor din afara tarii care isi marketau autoturismele, pentru ca in Romania publicitatea la modelele 1310 era destul de putina. Cu Dacia 1310 au aparut aceleasi cuvinte in repertoriul oamenilor de la Mioveni care vroiau sa-si vanda marfa: siguranta, performanta, rezistenta si confort: Pasiunea amatorilor de drumetii, autoturismul. Cheia unei drumetii confortabile si in deplina siguranta: LIMUZINELE fabricate de Intreprinderea de autoturisme Pitesti.
Odata cu Dacia 1310, a mai aparut un cuvant important in descrierea masinilor romanesti: accesibil. Acest cuvant este folosit si azi, fiind unul dintre cele mai importante cuvinte cheie ce contureaza marca Dacia.
Au urmat masini care au avut o scurta perioada de viata, cum a fost modelul Lastun si Sport, care au targetat tinerii din doua clase sociale diferite: cei saraci si cei mai avuti. Insa masinile nu s-au bucurat de promovare corespunzatoare si nu au avut succes deloc.
Dupa Revolutie, marca Dacia a avut un colaps destul de mare. Desi calitatea a inceput sa scada simtitor odata cu debutul Epocii de Aur, cand Ceausescu a spus stop vietii bune, incepand cu 1990, marca Dacia a vazut un declin si mai mare. Nu s-a investit deloc in marketing, ci in largirea gamei cu un numar exagerat de variante, dintre care multe nu au avut succes: berlina, break, pick-up, drop-side, hatchback, double-cab.
In Germania, Dacia se vindea sub numele de Aro
A urmat in 1995 modelul Nova, care este de altfel si unicul model 100% cu design romanesc. Daca pana atunci, toate celelalte masini erau fabricate cu licenta de replicare a unor masini din gama Renault, Dacia Nova a fost si este singura masina romaneasca in totalitate gandita si creata de romani. Nova nu s-a bucurat de promovare foarte multa, bazandu-se exlusiv pe dealerii din tara.
5 ani mai tarziu (2000) insa a aparut Dacia Super Nova, adica un facelift realizat cu ajutorul francezilor. Atat la fata, cat si sub capota. Super Nova a fost prima masina lansata pe piata dupa semnarea contractului cu Renault in 1998. Asa ca au aparut bani mai multi, inclusiv pentru crearea unui departament special de promovare a marcii. Asa ca putem spune ca anul 2000 este debutul marketingului modern la Dacia. De exemplu, sloganul campaniei de promovare a modelului Super Nova a fost: Pe drumul cel bun. Nimic mai adevarat!
In 2003 a aparut modelul Solenza, care era de fapt un al doilea facelift al modelului Nova, dar cu modificari mai ample. Solenza a fost insa ultimul model Dacia care amintea de perioada saraca de dupa comunism si de imaginea proasta pe care si-o facuse Dacia in decursul a 20 de ani (1980-2000), de masina care rugineste, care se strica si care este prost gandita.
In septembrie 2004 a inceput o noua perioada pentru marca Dacia. De fapt, in 2004, Dacia s-a renascut. Francezii cumparasera marca Dacia in 1998, dar abia dupa o vizita a presedintelui Jacques Chirac in Rusia, loc unde si-a dat seama ca masinile Lada de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce modelele Renault zaceau in showroom, a inceput presiunea de a se fabrica o masina noua. Presedintele a spus ca vrea o masina care sa coste 5000 de Euro, moderna, fiabila si accesibila. Astea erau cele 3 cuvinte care au definit in continuare marca autohtona.
Odata cu nasterea modelului Logan, marca Dacia a avut un marketing relaxat si bine definit. Dacia vindea autoturisme accesibile, moderne, fiabile, spatioase, robuste si economice. Asa ca nu e de mirare ca au inceput sa aiba succes atat in Europa cat si peste ocean.
Partea interesanta este ca daca privim in ansamblu, Dacia a urmat un traseu de boomerang. A plecat cu masini de succes, bine vandute si bine promovate, a urmat o perioada de colaps si masini proaste, dupa care a revenit la starea initiala de succes. Ba mai mult, tot marketingul din ziua de azi se bazeaza pe aceleasi cuvinte folosite in 1969: robustete, economie, spatiu si confort. Asta insemna Dacia acum 45 de ani, asta este Dacia si acum.
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei


