Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Asa cum s-a intamplat si anul trecut la lansarea noii generatii de Dacia Logan si Sandero in Romania, cand a venit presedintele tarii si s-a urcat in primul model, asa se intampla si in luna august 1968, cand Ceausescu a venit la Colibasi, sa ia in primire prima Dacie fabricata vreodata, modelul 1100.
Din pacate, marketingul marcii Dacia a fost cam ezitant la inceput, modelul 1100 nefiind foarte popularizat in Romania prin mijloacele de advertising ale vremii: reviste, almanahuri, ziare, radio si TV. De fapt, cel putin in zona de Radio-TV nu prea exista conceptul de spot publicitar.
Dacia 1300, construita 1 an mai tarziu de modelul 1100 a fost insa prima Dacie care s-a bucurat de o publicitate vasta si chiar agresiva in toata presa autohtona si peste hotare. Se pare ca anul 1969 a fost chiar anul in care a luat nastere si divizia de marketing a marcii Dacia, divizie care la acea vreme se numea colectiv de popularizare.
Vrand-nevrand, regasim in reclamele vremii multe cuvinte pe care francezii grupului Renault pe folosesc pentru a defini marca Dacia si in 2013. E vorba de cateva cuvinte cheie care au rezistat timp de 45 de ani: spatioasa, confortabila, economica si robusta.
De altfel, daca urmaresti reclamele modelelor Logan, care este berlina prezentului, vei intalni aceleasi cuvinte care o definesc: este o masina spatioasa, confortabila, cu motorizari economice si de o robustete iesita din comun.
In trecut, Dacia 1300 mai avea cateva cuvinte descriptive: siguranta si performanta. Ei bine, de cand cu normele EuroNCAP, norme pe care Dacia nu are cum sa le respecte cu punctaj maxim in prezent, niciun model de Dacia nu poate fi catalogat drept excelent la capitolul siguranta si performanta. Pe vremuri insa, Dacia 1100 si DAcia 1300 erau chiar competitive la ambele capitole.
Gama Dacia importata de Statele Unite
Nu trebuie sa uitam ca unicul model de Dacie dotat cu sistem de franare cu disc pe toate cele 4 roti este modelul 1100, de altfel si primul. Acest model s-a bucurat si de o versiune numita 1100S, unde S venea de la sport. Da, Dacia 1100S este unica Dacie sportiva, cu uppgrade din fabrica, facuta vreodata. Avea un carburator dublu corp vertical, motor de 1300cmc, 53 CP, 4 faruri,amortizoare duble spate, turometru, roti mai late si o sigla Dacia in centrul mastii fata. De atunci si pana in 2013 nu a mai existat nicio versiune Sport de serie al unui model Dacia.
Dupa modelul 1300 a urmat gama 1310. Aceasta gama, fiind ceva mai noua, dar fabricata in perioada comunisto-extremista condusa de Ceausescu, a avut parte de "taieri" de fonduri, atat in ceea ce priveste controlul calitatii, cat si cel al marketingului. Masina s-a promovat in Romania doar in almanahuri, ziare si reviste, deloc la televizor sau radio. Departamentul de marketing a disparut, dar s-a dezvoltat departamentul de exporturi.
Dacia era marketata ca o masina accesibila inca din anii '80
Avem noroc cu reclamele dealerilor din afara tarii care isi marketau autoturismele, pentru ca in Romania publicitatea la modelele 1310 era destul de putina. Cu Dacia 1310 au aparut aceleasi cuvinte in repertoriul oamenilor de la Mioveni care vroiau sa-si vanda marfa: siguranta, performanta, rezistenta si confort: Pasiunea amatorilor de drumetii, autoturismul. Cheia unei drumetii confortabile si in deplina siguranta: LIMUZINELE fabricate de Intreprinderea de autoturisme Pitesti.
Odata cu Dacia 1310, a mai aparut un cuvant important in descrierea masinilor romanesti: accesibil. Acest cuvant este folosit si azi, fiind unul dintre cele mai importante cuvinte cheie ce contureaza marca Dacia.
Au urmat masini care au avut o scurta perioada de viata, cum a fost modelul Lastun si Sport, care au targetat tinerii din doua clase sociale diferite: cei saraci si cei mai avuti. Insa masinile nu s-au bucurat de promovare corespunzatoare si nu au avut succes deloc.
Dupa Revolutie, marca Dacia a avut un colaps destul de mare. Desi calitatea a inceput sa scada simtitor odata cu debutul Epocii de Aur, cand Ceausescu a spus stop vietii bune, incepand cu 1990, marca Dacia a vazut un declin si mai mare. Nu s-a investit deloc in marketing, ci in largirea gamei cu un numar exagerat de variante, dintre care multe nu au avut succes: berlina, break, pick-up, drop-side, hatchback, double-cab.
In Germania, Dacia se vindea sub numele de Aro
A urmat in 1995 modelul Nova, care este de altfel si unicul model 100% cu design romanesc. Daca pana atunci, toate celelalte masini erau fabricate cu licenta de replicare a unor masini din gama Renault, Dacia Nova a fost si este singura masina romaneasca in totalitate gandita si creata de romani. Nova nu s-a bucurat de promovare foarte multa, bazandu-se exlusiv pe dealerii din tara.
5 ani mai tarziu (2000) insa a aparut Dacia Super Nova, adica un facelift realizat cu ajutorul francezilor. Atat la fata, cat si sub capota. Super Nova a fost prima masina lansata pe piata dupa semnarea contractului cu Renault in 1998. Asa ca au aparut bani mai multi, inclusiv pentru crearea unui departament special de promovare a marcii. Asa ca putem spune ca anul 2000 este debutul marketingului modern la Dacia. De exemplu, sloganul campaniei de promovare a modelului Super Nova a fost: Pe drumul cel bun. Nimic mai adevarat!
In 2003 a aparut modelul Solenza, care era de fapt un al doilea facelift al modelului Nova, dar cu modificari mai ample. Solenza a fost insa ultimul model Dacia care amintea de perioada saraca de dupa comunism si de imaginea proasta pe care si-o facuse Dacia in decursul a 20 de ani (1980-2000), de masina care rugineste, care se strica si care este prost gandita.
In septembrie 2004 a inceput o noua perioada pentru marca Dacia. De fapt, in 2004, Dacia s-a renascut. Francezii cumparasera marca Dacia in 1998, dar abia dupa o vizita a presedintelui Jacques Chirac in Rusia, loc unde si-a dat seama ca masinile Lada de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce modelele Renault zaceau in showroom, a inceput presiunea de a se fabrica o masina noua. Presedintele a spus ca vrea o masina care sa coste 5000 de Euro, moderna, fiabila si accesibila. Astea erau cele 3 cuvinte care au definit in continuare marca autohtona.
Odata cu nasterea modelului Logan, marca Dacia a avut un marketing relaxat si bine definit. Dacia vindea autoturisme accesibile, moderne, fiabile, spatioase, robuste si economice. Asa ca nu e de mirare ca au inceput sa aiba succes atat in Europa cat si peste ocean.
Partea interesanta este ca daca privim in ansamblu, Dacia a urmat un traseu de boomerang. A plecat cu masini de succes, bine vandute si bine promovate, a urmat o perioada de colaps si masini proaste, dupa care a revenit la starea initiala de succes. Ba mai mult, tot marketingul din ziua de azi se bazeaza pe aceleasi cuvinte folosite in 1969: robustete, economie, spatiu si confort. Asta insemna Dacia acum 45 de ani, asta este Dacia si acum.
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
-
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei


