Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Asa cum s-a intamplat si anul trecut la lansarea noii generatii de Dacia Logan si Sandero in Romania, cand a venit presedintele tarii si s-a urcat in primul model, asa se intampla si in luna august 1968, cand Ceausescu a venit la Colibasi, sa ia in primire prima Dacie fabricata vreodata, modelul 1100.
Din pacate, marketingul marcii Dacia a fost cam ezitant la inceput, modelul 1100 nefiind foarte popularizat in Romania prin mijloacele de advertising ale vremii: reviste, almanahuri, ziare, radio si TV. De fapt, cel putin in zona de Radio-TV nu prea exista conceptul de spot publicitar.
Dacia 1300, construita 1 an mai tarziu de modelul 1100 a fost insa prima Dacie care s-a bucurat de o publicitate vasta si chiar agresiva in toata presa autohtona si peste hotare. Se pare ca anul 1969 a fost chiar anul in care a luat nastere si divizia de marketing a marcii Dacia, divizie care la acea vreme se numea colectiv de popularizare.
Vrand-nevrand, regasim in reclamele vremii multe cuvinte pe care francezii grupului Renault pe folosesc pentru a defini marca Dacia si in 2013. E vorba de cateva cuvinte cheie care au rezistat timp de 45 de ani: spatioasa, confortabila, economica si robusta.
De altfel, daca urmaresti reclamele modelelor Logan, care este berlina prezentului, vei intalni aceleasi cuvinte care o definesc: este o masina spatioasa, confortabila, cu motorizari economice si de o robustete iesita din comun.
In trecut, Dacia 1300 mai avea cateva cuvinte descriptive: siguranta si performanta. Ei bine, de cand cu normele EuroNCAP, norme pe care Dacia nu are cum sa le respecte cu punctaj maxim in prezent, niciun model de Dacia nu poate fi catalogat drept excelent la capitolul siguranta si performanta. Pe vremuri insa, Dacia 1100 si DAcia 1300 erau chiar competitive la ambele capitole.
Gama Dacia importata de Statele Unite
Nu trebuie sa uitam ca unicul model de Dacie dotat cu sistem de franare cu disc pe toate cele 4 roti este modelul 1100, de altfel si primul. Acest model s-a bucurat si de o versiune numita 1100S, unde S venea de la sport. Da, Dacia 1100S este unica Dacie sportiva, cu uppgrade din fabrica, facuta vreodata. Avea un carburator dublu corp vertical, motor de 1300cmc, 53 CP, 4 faruri,amortizoare duble spate, turometru, roti mai late si o sigla Dacia in centrul mastii fata. De atunci si pana in 2013 nu a mai existat nicio versiune Sport de serie al unui model Dacia.
Dupa modelul 1300 a urmat gama 1310. Aceasta gama, fiind ceva mai noua, dar fabricata in perioada comunisto-extremista condusa de Ceausescu, a avut parte de "taieri" de fonduri, atat in ceea ce priveste controlul calitatii, cat si cel al marketingului. Masina s-a promovat in Romania doar in almanahuri, ziare si reviste, deloc la televizor sau radio. Departamentul de marketing a disparut, dar s-a dezvoltat departamentul de exporturi.
Dacia era marketata ca o masina accesibila inca din anii '80
Avem noroc cu reclamele dealerilor din afara tarii care isi marketau autoturismele, pentru ca in Romania publicitatea la modelele 1310 era destul de putina. Cu Dacia 1310 au aparut aceleasi cuvinte in repertoriul oamenilor de la Mioveni care vroiau sa-si vanda marfa: siguranta, performanta, rezistenta si confort: Pasiunea amatorilor de drumetii, autoturismul. Cheia unei drumetii confortabile si in deplina siguranta: LIMUZINELE fabricate de Intreprinderea de autoturisme Pitesti.
Odata cu Dacia 1310, a mai aparut un cuvant important in descrierea masinilor romanesti: accesibil. Acest cuvant este folosit si azi, fiind unul dintre cele mai importante cuvinte cheie ce contureaza marca Dacia.
Au urmat masini care au avut o scurta perioada de viata, cum a fost modelul Lastun si Sport, care au targetat tinerii din doua clase sociale diferite: cei saraci si cei mai avuti. Insa masinile nu s-au bucurat de promovare corespunzatoare si nu au avut succes deloc.
Dupa Revolutie, marca Dacia a avut un colaps destul de mare. Desi calitatea a inceput sa scada simtitor odata cu debutul Epocii de Aur, cand Ceausescu a spus stop vietii bune, incepand cu 1990, marca Dacia a vazut un declin si mai mare. Nu s-a investit deloc in marketing, ci in largirea gamei cu un numar exagerat de variante, dintre care multe nu au avut succes: berlina, break, pick-up, drop-side, hatchback, double-cab.
In Germania, Dacia se vindea sub numele de Aro
A urmat in 1995 modelul Nova, care este de altfel si unicul model 100% cu design romanesc. Daca pana atunci, toate celelalte masini erau fabricate cu licenta de replicare a unor masini din gama Renault, Dacia Nova a fost si este singura masina romaneasca in totalitate gandita si creata de romani. Nova nu s-a bucurat de promovare foarte multa, bazandu-se exlusiv pe dealerii din tara.
5 ani mai tarziu (2000) insa a aparut Dacia Super Nova, adica un facelift realizat cu ajutorul francezilor. Atat la fata, cat si sub capota. Super Nova a fost prima masina lansata pe piata dupa semnarea contractului cu Renault in 1998. Asa ca au aparut bani mai multi, inclusiv pentru crearea unui departament special de promovare a marcii. Asa ca putem spune ca anul 2000 este debutul marketingului modern la Dacia. De exemplu, sloganul campaniei de promovare a modelului Super Nova a fost: Pe drumul cel bun. Nimic mai adevarat!
In 2003 a aparut modelul Solenza, care era de fapt un al doilea facelift al modelului Nova, dar cu modificari mai ample. Solenza a fost insa ultimul model Dacia care amintea de perioada saraca de dupa comunism si de imaginea proasta pe care si-o facuse Dacia in decursul a 20 de ani (1980-2000), de masina care rugineste, care se strica si care este prost gandita.
In septembrie 2004 a inceput o noua perioada pentru marca Dacia. De fapt, in 2004, Dacia s-a renascut. Francezii cumparasera marca Dacia in 1998, dar abia dupa o vizita a presedintelui Jacques Chirac in Rusia, loc unde si-a dat seama ca masinile Lada de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce modelele Renault zaceau in showroom, a inceput presiunea de a se fabrica o masina noua. Presedintele a spus ca vrea o masina care sa coste 5000 de Euro, moderna, fiabila si accesibila. Astea erau cele 3 cuvinte care au definit in continuare marca autohtona.
Odata cu nasterea modelului Logan, marca Dacia a avut un marketing relaxat si bine definit. Dacia vindea autoturisme accesibile, moderne, fiabile, spatioase, robuste si economice. Asa ca nu e de mirare ca au inceput sa aiba succes atat in Europa cat si peste ocean.
Partea interesanta este ca daca privim in ansamblu, Dacia a urmat un traseu de boomerang. A plecat cu masini de succes, bine vandute si bine promovate, a urmat o perioada de colaps si masini proaste, dupa care a revenit la starea initiala de succes. Ba mai mult, tot marketingul din ziua de azi se bazeaza pe aceleasi cuvinte folosite in 1969: robustete, economie, spatiu si confort. Asta insemna Dacia acum 45 de ani, asta este Dacia si acum.
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei


