Autoturismele Dacia de serie: care crezi ca e cea mai reusita?

- Primul autoturism Dacia a iesit pe usa fabricii in august 1968
- Parteneriatul cu Renault a reinceput in 1998
- Dacia Duster este modelul modern cel mai bine vandut al marcii romanesti
Dacia a luat nastere in 1968, moment in care a si inceput fabricarea modelului 1100. Un an mai tarziu a inceput celebra berlina, care a vazut o sumedenie de variante de caroserie. In cele din urma a fost fabricata, dupa '90, Dacia moderna, care a vazut la un moment dat o colaborare cu Renault. O colaborare care tine si in ziua de azi, dand nastere la tot felul de modele de succes. Care este Dacia ta preferata, din '68 si pana azi?
Dacia 1100 si 1100S
Inspirat dupa Renault 8, Dacia 1100 era mai mult un Renault 8 asamblat in Romania. Piesele erau frantuzesti, in afara de cele de caroserie care se faceau pe linia de productie de la Colibasi. Versiunea Sport era numita 1100S dar s-a fabricat numai in cateva exemplare. Inovatii precum discuri pe frana pe toate rotile si motor amplasat in spate inca din 1968 nu se gasesc nici in ziua de azi pe gama moderna. Multa lume spune ca 1100 este cea mai frumoasa Dacie fabricata vreodata.
Dacia 1300 si 1301 sedan si break
Un an mai tarziu, in 1969, a inceput punerea in vanzare a modelului 1300. Acesta, la fel ca si 1100, era inspirat dupa un model frantuzesc. Dacia 1300 era doar un Renault 12 fabricat la Mioveni. Pana in anul 1973, cand linia de productie romaneasca a fost pusa la punct, majoritatea pieselor care formau un model 1300 veneau din Franta (bare, electrica, motoare, cutii), iar dupa '73, masinile erau in totalitate fabricate la noi in tara. Dacia 1300 a existat si in varianta break, un model destul de rar in zilele noastre, dar si in varianta papuc. Dacia 1301 era un model special, vopsit in negru, cu multe dotari interesante, precum luneta cu dezaburire, lumina in torpedou, jante speciale si alte dotari, dar era un model rezervat elitei partidului comunist.
Dacia 1310 sedan, break, coupe, pick-up, hatchback
In 1981, modelul 1300 a fost inlocuit cu dacia 1310. Care nu era nimic altceva decat un facelift la modelul precedent. Insa Dacia 1310 s-a vandut intr-o sumedenie de variante de caroserie, un lucru interesant, tinand cont ca masina dupa care a fost inspirata Dacia berlina, Renault 12, nu avusese niciodata aceste tipuri de caroserii. Productia de Dacia 1310 a luat sfarsti in anul 2004, cand ultima berlina, cea cu numarul 1.959.730, a iesit pe usa fabricii din Pitesti.
Dacia 1210 - masina sedan, break sau papuc cu motor de 1210 cmc
Dacia 1310 - masina sedan, break sau papuc cu motor 1310 cmc
Dacia 1410 - masina sedan, break sau papuc cu motor de 1410 cmc (ulterior a fost si de 1600 cmc)
Dacia 1410 Sport - coupe cu 5 locuri
Dacia 1320 - hatchback
Dacia 1325 - Liberta hatchback
Dacia 1304 pick-up - Dacia papuc cu 2 locuri
Dacia 1304 king-cab - Dacia papuc cu 2 locuri si spatiu pentru depozitare acoperit
Dacia 1304 drop-side - Dacia papuc cu 2 locuri si bena cu hublouri
Dacia 1305 - Dacia papuc cu cabina mai mare
Dacia 1307 double-cabbin - papuc cu 5 locuri si bena lunga
Dacia 1309 double-cabbin - papuc cu 5 locuri si bena scurta
Dacia Lastun
O inventie romaneasca ce se dorea a fi o cale de salvare pentru producatorul roman de autoturisme. Se pare ca la cererea lui Ceausescu, inginerii au dezvoltat o masina mica, cu un motor economic, care putea fi achizitionata de oricine, inclusiv de catre tinerii studenti. Masina insa suferea mult la capitolul calitate si fiabilitate, motiv pentru care nu a avut succes. Avea un motor racit cu aer in 2 cilindri si 499 cmc care consuma in jur de 3.5 litri. Lastun a fost fabricata doar 4 ani, intre 1988 si 1991. Chiar daca nu s-a fabricat in numar mare (in jur de 6.500 de exemplare), Lastun a facut acum multi ani ceea ce vor sa faca toti fabricantii in ziua de azi: masini mici de oras cu propulsoare economice.
Dacia Nova
Lansata in 1995, pe vremea cand Dacia era de capul sau, fara vreun finantator fracez sau investitor din exterior, Nova a fost primul model in totalitate creat si realizat de romani. Chiar daca modelele Sport sau diversele de caroserii papuc erau creatii romanesti, pentru ca Renault 12 nu a existat niciodata in varianta cu 2 portiere, Nova era modelul gandit de la 0 in Romania, fara a lua vreo licenta de la straini. Masina era tot o berlina, dar de o forma ceva mai moderna, cu motorizari de 1.6 litri pe injectie sau carburator. A fost diponibila atat ca si sedan, cat si ca hatchback.
Dacia SuperNova
In 2000 a fost lansat modelul Nova cu facelift, numit evident SuperNova. In afara de micile diferente estetice fata de modelul precedent, Dacia SN avea acum sub capota motorizari Renault. Si asta pentru ca 2 ani mai devreme, in 1998, a fost semnat un contract de colaborare cu Renault. Contract care intre timp s-a transformat intr-o cumparare totala a fabricii Dacia de catre Grupul Renault. Dacia SuperNova avea numai un motor: 1.4 litri MPI care producea 74 de cp. Acest model este primul din oferta Dacia care putea veni dotat din fabrica cu aer conditionat.
Dacia Solenza
Produsa intre 2003 si 2005, Solenza a fost ultima Dacie cu trasaturi romanesti. Si asta pentru ca la fel ca si SuperNova, Solenza era un facelift la Dacia Nova. Faruri si stopuri noi, dotari in plus, dar aceeasi masina. Solenza era prima Dacie care avea si un motor diesel. E vorba de celebrul motor de 1.9 litri de la Renault care a fost pus si pe Dacia Pick-Up, un motor care producea 63 de cp. Alaturi de acelasi motor de pe SuperNova de 1.4 litri si 75 cp. Productia de Solenza a luat sfarsit in 2005, cand a inceput si fabricarea de Dacia Logan, odata cu echiparea moderna si angajarea de personal calificat si pregatit de catre Renault, la Pitesti.
Dacia Logan Mk1 sedan, MCV, pick-up
Cel mai de succes produs al marcii Dacia este fara indoiala Logan. Fabricat cu o sumedenie de versiuni si dotari, dar si disponibil in 3 feluri de caroserie, Dacia Logan s-a bucurat de un enorm succes mondial. Cu 5 sau 7 locuri, cu airbaguri (o premiera pentru marca Dacia), geamuri electrice, aer conditionat, ABS si CD Player, Loganul s-a bucurat multi ani de succes. A avut parte si de un facelift, urmand ca in 2012 sa fie inlocuit de generatia a doua.
Dacia Sandero si Sandero Stepway Mk1
Un hatchback din clasa compacta, cu aceleasi motorizari ca si cele de pe Logan, oferit in doua variante. Unul simplu, pe care il puteai configura dupa bunul plac sau alegand una din cele 3 propuneri de echipare, si unul care se vindea deja dotat, cu o garda la sol mai ridicata, un fel de crossover urban cu tractiune fata. Cel din urma, numit Stepway, s-a bucurat de succes mai mult in strainatate. Stepway a fost totdata si cel mai elegant si mai tineresc model de Dacia fabricat vreodata.
Primul SUV al producatorului roman a luat nastere in 2010 si s-a vandut la nivel mondial in milioane de exemplare. A avut parte de motorizari diverse, pe benzina si motorina, cuprinse intre 1.5 si 2 litri, pentru pietele straine. Duster s-a facut remarcat prin pretul accesibil, un consum redus si fiabilitate crescuta, dar si prin aptitudinile sale de a merge pe teren accidentat. Duster a fost si a ramas cel mai bine vandut model de Dacia fabricat la Mioveni.
Lansat anul trecut in cadrul Salonului Auto de la Geneva, Lodgy este primul MPV al producatorului roman. Este insa Dacia care a marcat un pas si mai in fata in evolutia marcii romanesti. Pentru ca Lodgy a fost prima Dacie cu sistem de navigatie cu ecran tactil, pilot automat, incalzire in scaune si ESP. Disponibil cu 5 sau 7 locuri, Lodgy urma sa inlocuiasca Loganul MCV cu 7 locuri. Lodgy este disponibil cu motorizari pe benzina si motorina intre 1.2 litri si 1.6, fiind primul model Dacia cu propulsorul TCe de 1.2 litri Turbo care produce 115 cp.
Un vehicul utilitar, insa disponibil atat in varianta cu 5 locuri sau VAN, Dokker a fost lansat anul trecut. Are exact aceleasi motorizari ca si Lodgy, cu exceptia propulsorului 1.5 dCi de 110 cp. Dokker este o masina spatioasa, usor de modularizat, usor de adaptat si cu o capacitate mare de transport. Poate fi cumparata din fabrica ca si masina frigorifica, cargo, de transport, cu diverse echipamente, motiv pentru care este si in dotarea fortelor MAI. Dokker are insa mai mult succes in strainatate, acolo unde a devenit deja un best-seller in segmentul sau.
L-am admirat in premiera anul trecut, in cadrul Salonului Auto de la Paris, alaturi de Sandero si Sandero Stepway. Cu dotari noi, la fel ca si Lodgy, precum MediNav, pilot automat, buton ECO, dar si motorizari noi, noul Logan s-a bucurat de un succes enorm, atat in Romania, cat si peste hotare. Noutatea lui Logan Mk2 a fost motorul TCe de 0.9 litri pe benzina care produce 90 cp. Noul Logan insa nu s-a fabricat pana acum si in varianta utilitara pick-up, la fel ca generatia anterioara. A fost insa lansata, nu demult, caroseria MCV, care insa nu este disponibila decat cu 5 locuri. Cine doreste spatiu pentru 7 persoane insa, trebuie sa cumpere un Lodgy.
Dacia Sandero si Sandero Stepway Mk2
Odata cu noul Logan a fost lansat si Sandero. Care, spre deosebire de generatia veche, care era un model complet diferit fata de Logan, acum nu este decat un Logan hatchback si nimic mai mult. Interiorul este identic, la fel si partea frontala. Modelul mai sportiv si mai aventurier se numeste tot Stepway si vine deja din fabrica cu dotari mai multe, dar si cu un pret pe masura.
Dacia Duster Mk2
Lansat oficial in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt luna trecuta si in Romania chiar saptamana aceasta, noul Duster este de fapt un facelift la vechea generatie. Putine modificari la exterior, dar ceva mai multe la interior si sub capota. In cele din urma, si Duster a primit dotarile initiate de Lodgy, adica sistemul multimedia MediaNav, pilotul automat si multe alte dotari de siguranta si confort. In plus, spre deosebire de vechiul Duster, dar si de Logan sau Sandero, noul Duster are butoanele geamurilor puse pe fetele usilor, la fel ca Lodgy. Si Duster Mk2 are un motor nou in oferta: 1.2 TCe care produce 125 cp, fiind cel mai puternic motor care a fost pus vreodata pe o Dacie de serie.
Citeste mai multe despre marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi
Citeste mai multe despre absolut toate modelele rare si editiile limitate fabricate de Dacia
-
Calculator motor bosch opel zafira 0 281 013 593 / 0281013593... 750 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
-
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Inel senzor, abs skoda octavia ii combi (1z5) (2004 - 2013)... 60 Lei
Scaun stanga fata volkswagen vw golf 7 [2012 - 2017] 1.6 tdi clha 1000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Calculator motor ecu renault captur (2013-2017) 0.9 tce h4b... 439 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
Dezmembrari citroen berlingo fab. 2007 1.9 d 51kw 69cp euro 4...
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
Carlig remorcare electric ford focus 4 combi/break/variant... 900 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
Dezmembrari opel astra h 1.4 88kw 120cp euro 4⭐⭐⭐⭐⭐✅
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Bara fata vw golf 7 facelift 2017 2018 2019 500 Lei
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
-
Vw transporter tdi 2009 9350 €
Interior complet europa (fete usi cu lumini... 4000 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
-
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei


