Autoturismele Dacia de serie: care crezi ca e cea mai reusita?

Autoturismele Dacia de serie: care crezi ca e cea mai reusita?
  • Primul autoturism Dacia a iesit pe usa fabricii in august 1968
  • Parteneriatul cu Renault a reinceput in 1998
  • Dacia Duster este modelul modern cel mai bine vandut al marcii romanesti
Distribuie pe Facebook

Dacia a luat nastere in 1968, moment in care a si inceput fabricarea modelului 1100. Un an mai tarziu a inceput celebra berlina, care a vazut o sumedenie de variante de caroserie. In cele din urma a fost fabricata, dupa '90, Dacia moderna, care a vazut la un moment dat o colaborare cu Renault. O colaborare care tine si in ziua de azi, dand nastere la tot felul de modele de succes. Care este Dacia ta preferata, din '68 si pana azi?

Dacia 1100 si 1100S

Inspirat dupa Renault 8, Dacia 1100 era mai mult un Renault 8 asamblat in Romania. Piesele erau frantuzesti, in afara de cele de caroserie care se faceau pe linia de productie de la Colibasi. Versiunea Sport era numita 1100S dar s-a fabricat numai in cateva exemplare. Inovatii precum discuri pe frana pe toate rotile si motor amplasat in spate inca din 1968 nu se gasesc nici in ziua de azi pe gama moderna. Multa lume spune ca 1100 este cea mai frumoasa Dacie fabricata vreodata.

Masinile Dacia

Dacia 1300 si 1301 sedan si break

Un an mai tarziu, in 1969, a inceput punerea in vanzare a modelului 1300. Acesta, la fel ca si 1100, era inspirat dupa un model frantuzesc. Dacia 1300 era doar un Renault 12 fabricat la Mioveni. Pana in anul 1973, cand linia de productie romaneasca a fost pusa la punct, majoritatea pieselor care formau un model 1300 veneau din Franta (bare, electrica, motoare, cutii), iar dupa '73, masinile erau in totalitate fabricate la noi in tara. Dacia 1300 a existat si in varianta break, un model destul de rar in zilele noastre, dar si in varianta papuc. Dacia 1301 era un model special, vopsit in negru, cu multe dotari interesante, precum luneta cu dezaburire, lumina in torpedou, jante speciale si alte dotari, dar era un model rezervat elitei partidului comunist.

Masinile Dacia

Dacia 1310 sedan, break, coupe, pick-up, hatchback

In 1981, modelul 1300 a fost inlocuit cu dacia 1310. Care nu era nimic altceva decat un facelift la modelul precedent. Insa Dacia 1310 s-a vandut intr-o sumedenie de variante de caroserie, un lucru interesant, tinand cont ca masina dupa care a fost inspirata Dacia berlina, Renault 12, nu avusese niciodata aceste tipuri de caroserii. Productia de Dacia 1310 a luat sfarsti in anul 2004, cand ultima berlina, cea cu numarul 1.959.730, a iesit pe usa fabricii din Pitesti.

Dacia 1210 - masina sedan, break sau papuc cu motor de 1210 cmc

Dacia 1310 - masina sedan, break sau papuc cu motor 1310 cmc

Dacia 1410 - masina sedan, break sau papuc cu motor de 1410 cmc (ulterior a fost si de 1600 cmc)

Dacia 1410 Sport - coupe cu 5 locuri

Dacia 1320 - hatchback

Dacia 1325 - Liberta hatchback

Dacia 1304 pick-up - Dacia papuc cu 2 locuri

Dacia 1304 king-cab - Dacia papuc cu 2 locuri si spatiu pentru depozitare acoperit

Dacia 1304 drop-side - Dacia papuc cu 2 locuri si bena cu hublouri

Dacia 1305 - Dacia papuc cu cabina mai mare

Dacia 1307 double-cabbin - papuc cu 5 locuri si bena lunga

Dacia 1309 double-cabbin - papuc cu 5 locuri si bena scurta

Marketing DaciaMarketing Dacia

Marketing DaciaMarketing Dacia

Dacia Lastun

O inventie romaneasca ce se dorea a fi o cale de salvare pentru producatorul roman de autoturisme. Se pare ca la cererea lui Ceausescu, inginerii au dezvoltat o masina mica, cu un motor economic, care putea fi achizitionata de oricine, inclusiv de catre tinerii studenti. Masina insa suferea mult la capitolul calitate si fiabilitate, motiv pentru care nu a avut succes. Avea un motor racit cu aer in 2 cilindri si 499 cmc care consuma in jur de 3.5 litri. Lastun a fost fabricata doar 4 ani, intre 1988 si 1991. Chiar daca nu s-a fabricat in numar mare (in jur de 6.500 de exemplare), Lastun a facut acum multi ani ceea ce vor sa faca toti fabricantii in ziua de azi: masini mici de oras cu propulsoare economice.

Masinile Dacia

Dacia Nova

Lansata in 1995, pe vremea cand Dacia era de capul sau, fara vreun finantator fracez sau investitor din exterior, Nova a fost primul model in totalitate creat si realizat de romani. Chiar daca modelele Sport sau diversele de caroserii papuc erau creatii romanesti, pentru ca Renault 12 nu a existat niciodata in varianta cu 2 portiere, Nova era modelul gandit de la 0 in Romania, fara a lua vreo licenta de la straini. Masina era tot o berlina, dar de o forma ceva mai moderna, cu motorizari de 1.6 litri pe injectie sau carburator. A fost diponibila atat ca si sedan, cat si ca hatchback.

Masinile Dacia

Dacia SuperNova

In 2000 a fost lansat modelul Nova cu facelift, numit evident SuperNova. In afara de micile diferente estetice fata de modelul precedent, Dacia SN avea acum sub capota motorizari Renault. Si asta pentru ca 2 ani mai devreme, in 1998, a fost semnat un contract de colaborare cu Renault. Contract care intre timp s-a transformat intr-o cumparare totala a fabricii Dacia de catre Grupul Renault. Dacia SuperNova avea numai un motor: 1.4 litri MPI care producea 74 de cp. Acest model este primul din oferta Dacia care putea veni dotat din fabrica cu aer conditionat.

Masinile Dacia

Dacia Solenza

Produsa intre 2003 si 2005, Solenza a fost ultima Dacie cu trasaturi romanesti. Si asta pentru ca la fel ca si SuperNova, Solenza era un facelift la Dacia Nova. Faruri si stopuri noi, dotari in plus, dar aceeasi masina. Solenza era prima Dacie care avea si un motor diesel. E vorba de celebrul motor de 1.9 litri de la Renault care a fost pus si pe Dacia Pick-Up, un motor care producea 63 de cp. Alaturi de acelasi motor de pe SuperNova de 1.4 litri si 75 cp. Productia de Solenza a luat sfarsit in 2005, cand a inceput si fabricarea de Dacia Logan, odata cu echiparea moderna si angajarea de personal calificat si pregatit de catre Renault, la Pitesti.

Masinile Dacia

Dacia Logan Mk1 sedan, MCV, pick-up

Cel mai de succes produs al marcii Dacia este fara indoiala Logan. Fabricat cu o sumedenie de versiuni si dotari, dar si disponibil in 3 feluri de caroserie, Dacia Logan s-a bucurat de un enorm succes mondial. Cu 5 sau 7 locuri, cu airbaguri (o premiera pentru marca Dacia), geamuri electrice, aer conditionat, ABS si CD Player, Loganul s-a bucurat multi ani de succes. A avut parte si de un facelift, urmand ca in 2012 sa fie inlocuit de generatia a doua.

Masinile Dacia

Dacia Sandero si Sandero Stepway Mk1

Un hatchback din clasa compacta, cu aceleasi motorizari ca si cele de pe Logan, oferit in doua variante. Unul simplu, pe care il puteai configura dupa bunul plac sau alegand una din cele 3 propuneri de echipare, si unul care se vindea deja dotat, cu o garda la sol mai ridicata, un fel de crossover urban cu tractiune fata. Cel din urma, numit Stepway, s-a bucurat de succes mai mult in strainatate. Stepway a fost totdata si cel mai elegant si mai tineresc model de Dacia fabricat vreodata.

Masinile Dacia

Dacia Duster Mk1

Primul SUV al producatorului roman a luat nastere in 2010 si s-a vandut la nivel mondial in milioane de exemplare. A avut parte de motorizari diverse, pe benzina si motorina, cuprinse intre 1.5 si 2 litri, pentru pietele straine. Duster s-a facut remarcat prin pretul accesibil, un consum redus si fiabilitate crescuta, dar si prin aptitudinile sale de a merge pe teren accidentat. Duster a fost si a ramas cel mai bine vandut model de Dacia fabricat la Mioveni.

Masinile Dacia

Dacia Lodgy

Lansat anul trecut in cadrul Salonului Auto de la Geneva, Lodgy este primul MPV al producatorului roman. Este insa Dacia care a marcat un pas si mai in fata in evolutia marcii romanesti. Pentru ca Lodgy a fost prima Dacie cu sistem de navigatie cu ecran tactil, pilot automat, incalzire in scaune si ESP. Disponibil cu 5 sau 7 locuri, Lodgy urma sa inlocuiasca Loganul MCV cu 7 locuri. Lodgy este disponibil cu motorizari pe benzina si motorina intre 1.2 litri si 1.6, fiind primul model Dacia cu propulsorul TCe de 1.2 litri Turbo care produce 115 cp.

Masinile Dacia

Dacia Dokker

Un vehicul utilitar, insa disponibil atat in varianta cu 5 locuri sau VAN, Dokker a fost lansat anul trecut. Are exact aceleasi motorizari ca si Lodgy, cu exceptia propulsorului 1.5 dCi de 110 cp. Dokker este o masina spatioasa, usor de modularizat, usor de adaptat si cu o capacitate mare de transport. Poate fi cumparata din fabrica ca si masina frigorifica, cargo, de transport, cu diverse echipamente, motiv pentru care este si in dotarea fortelor MAI. Dokker are insa mai mult succes in strainatate, acolo unde a devenit deja un best-seller in segmentul sau.

Masinile Dacia

Dacia Logan Mk2 sedan si MCV

L-am admirat in premiera anul trecut, in cadrul Salonului Auto de la Paris, alaturi de Sandero si Sandero Stepway. Cu dotari noi, la fel ca si Lodgy, precum MediNav, pilot automat, buton ECO, dar si motorizari noi, noul Logan s-a bucurat de un succes enorm, atat in Romania, cat si peste hotare. Noutatea lui Logan Mk2 a fost motorul TCe de 0.9 litri pe benzina care produce 90 cp. Noul Logan insa nu s-a fabricat pana acum si in varianta utilitara pick-up, la fel ca generatia anterioara. A fost insa lansata, nu demult, caroseria MCV, care insa nu este disponibila decat cu 5 locuri. Cine doreste spatiu pentru 7 persoane insa, trebuie sa cumpere un Lodgy.

Masinile Dacia

Dacia Sandero si Sandero Stepway Mk2

Odata cu noul Logan a fost lansat si Sandero. Care, spre deosebire de generatia veche, care era un model complet diferit fata de Logan, acum nu este decat un Logan hatchback si nimic mai mult. Interiorul este identic, la fel si partea frontala. Modelul mai sportiv si mai aventurier se numeste tot Stepway si vine deja din fabrica cu dotari mai multe, dar si cu un pret pe masura.

Masinile Dacia

Dacia Duster Mk2

Lansat oficial in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt luna trecuta si in Romania chiar saptamana aceasta, noul Duster este de fapt un facelift la vechea generatie. Putine modificari la exterior, dar ceva mai multe la interior si sub capota. In cele din urma, si Duster a primit dotarile initiate de Lodgy, adica sistemul multimedia MediaNav, pilotul automat si multe alte dotari de siguranta si confort. In plus, spre deosebire de vechiul Duster, dar si de Logan sau Sandero, noul Duster are butoanele geamurilor puse pe fetele usilor, la fel ca Lodgy. Si Duster Mk2 are un motor nou in oferta: 1.2 TCe care produce 125 cp, fiind cel mai puternic motor care a fost pus vreodata pe o Dacie de serie.

Masinile DaciaMasinile Dacia

Citeste mai multe despre marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Citeste mai multe despre absolut toate modelele rare si editiile limitate fabricate de Dacia

Sondaj

Care este Dacia ta preferata din toate timpurile?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (16) Poze Masinile Dacia
mai multe