Dacia R12 Gordini Style - Sportiva cu buletin de Romania!
Povestea e simpla, dar nu intr-atat de simpla pe cat ati intuit. Fabricata '79, masina a intrat in posesia familiei Nastase abia dupa un an. Ma rog, sigur isi aminteste cineva de rezervarile si listele de asteptare interminabile ... dar sa nu deviem de la subiect. La baza, masina era de culoare alba (ALB 40, mai precis), iar pentru full option-ul din dotare - bricheta cu iluminare si lampi de marsariere, era una din cele mai "curtate" Dacii din Braila.
Timpul a trecut, iar odata cu el s-a schimbat posesorul "Lady in White". Inainte de a trece in lumea celor drepti, tatal lui Bogdan i-a incredintat masina singurului fiu. Ca in basme, fiul de imparat a jurat sa o "apere" cu pretul vietii, sa nu o instraineze si sa-i salveze onoarea in fata glumelor colegilor de liceu, de facultate si alti printi din tinuturi indepartate. Bogdan a ingrijit-o, deci, cum a putut mai bine.
Prima "investitie" serioasa a fost pe vremea cand, la doar 17 ani, din primul salariu ca sezonier a impodobit-o pe "Lady in White" cu un casetofon. Si in garaj se aude muzica bine, nu stiati? Mai ales cand n-ai permis ..In cele din urma, Bogdan a pus mana pe carnet intr-o memorabila zi de 17 noiembrie 1998. Ce alt cadou mai bun putea primi de ziua lui? Nimic, va spun eu. A sarbatorit succesul cu alergaturi jubiliare prin oras, cu colegul de banca. Unul intr-o masina, celalalt in alta.
In 2007 Bogdan ii facea lui "Lady in White" intrarea pe forumul 4Tuning. S-au facut prezentarile, s-au legat prietenii, s-au facut critici si comentarii, s-a lucrat la virtual tuning, s-au schimbat pareri, piese si ponturi pana cand, in cele din urma, s-a conturat proiectul final: Dacia Gordini Style.
De mai bine de trei ani, deci, Bogdan "mestereste" la masina lui. Da, ati citit bine, e tot "myself tuning". El zice ca e terapie antistres, noi il credem pe cuvant. Cel mai greu a fost, insa, cu reperele nichelate originale. Acum sunt pe masina, dar si cat a durat pana au ajuns ... si aici nu vorbim doar de piesele scumpe, ci despre cele pentru care ai fi in stare sa faci moarte de om. Literalmente vorbind, desigur.
Lasam deoparte partea sentimentala a povestii si trecem la fapte concrete. Exteriorul este dominat intru totul de elementele de caroserie originale si accesoriile Made in France. "Lady Gordini" este incaltata cu jante Drag Wheels 15'', anvelope sport 195/45 R15, aripi evazate si, ascuns bine de privirile prea indiscrete, un deflector sub fusta fata. Evacuarea a fost scoasa sub pragul dreapta pentru a scurta traseul, dar si pentru un sunet "specific". Adica, sa se bucure si urechea, nu doar ochiul. Partea frontala inglobeaza doar elemente originale de Gordini: semnale albe Cibie, proiectoare Cibie Iod si sigla Renault pe grila centrala. Un fel de pasaport pentru clasice.
Interiorul surprinde prin stilul clasic adaptat, totusi, zilelor noastre. Bordul dateaza din 1970, volanul are inscriptionat un "1969" mic pe spate, iar satozele usilor si restul elementelor, aproape in intregime frantuzesti, au fost fabricate tot in aceeasi perioada. Dupa etapa de tuning "clasicist", Bogdan a hotarat ca un plus de sportivitate nu strica nici macar unei "batranici", cum a fost de multe ori numita masina sa.
A optat pentru doua scaune de tip scoica care sa reinventeze senzatiile de la volan, renuntand la bancheta spate, scuturi fata/spate si chiar la roata de rezerva. Si bine a facut! Masina cantareste acum doar 850 kg. Iar rezultatele de dupa "dieta" sunt de necontestat.
Curiozitatea ne impinge sa ne uitam si sub capota. Aflam, astfel, ca motorul original, de fabrica, a fost inlocuit cu unul de 1400 de pe o Dacia Sport. S-au alezat 1,5 mm din chiulasa, au fost lustruite traseele de admisie si evacuare, dupa care a urmat o revizie totala a chiulasei. A fost montata o axa cu came de 320 de grade si o evacuare din otel tip "serpisori" completata de elemente de esapament din inox. Pe lista de modificari aduse masinii se numara si aprinderea electronica Telefunken cu senzor optic si delcou de VW-Audi. Pentru un kit complet, s-au adaugat si fise de aprindere Bougicord. Si daca va imaginati ca asta e totul, va inselati. S-a umblat si la radiator - cel vechi a fost inlocuit cu unul model mare cu termocupla si electroventilator A.C. de VW Passat.
S-a inlocuit pana si fulia de la pompa de apa, a fost montata una de Dacia Nova, considerabil mai redusa in ceea ce priveste dimensiunile. Si pentru ca o sportiva nu e sportiva pana la ultimul detaliu, s-a adaugat si un filtru de aer sport. Cutia de viteze este originala de pe Dacia Sport, in 4 trepte, cu raport scurt pe treapta a patra, ceea ce permite masinii sa alerge cu 160 km/h in configuratia actuala. Mai mult, ambreiajul a fost inlocuit cu unul de 180 mm, iar volanta a fost usurata semnificativ. Cu modificarile urmatoare - adica, doua carburatoare orizontale Weber 40 DCOE, va numara, in total, undeva intre 80 si 85 CP - "meritul imbunatatirilor bifate pe lista", spune mandru Bogdan. Se anunta, deci, o vanatoare apriga la competitii. Nu simte deloc lipsa muzicii, turatiile la peste 6000 Rpm fac lejer orice alt "sonet".
Reteta de tuning pregatita de Bogdan nu se incheie aici, insa. Pentru ca in trei ani a realizat cat altii intr-o viata, poate, trebuie sa amintim si de amortizoarele scurtate si intarite in raport diferit fata/spate, arcurile scurtate si barele de torsiune de 22 mm pe fata si 20 mm pe spate. Ca sa se diferentieze considerabil de o 1300 originala, "Lady Gordini" a primit in dar si un set de frane cu discuri pline pe spate si discuri ventilate pe fata. Se cerea o franare un pic "altfel", nu? Tot in aceasta idee au fost montate si etrieri de Golf 4, astfel incat eficienta franei sa fie una maxima.
Asadar, "Lady in White" a urcat fara doar si poate la rangul de "Lady Gordini". Si asta numai datorita lui Bogdan si a pasiunii sale. Cat priveste planurile de viitor - caci da, transformarile nu se opresc aici, Bogdan vrea sa monteze centuri racing, carburatoare orizontale, bujii NGK Iridium, plus pompa de benzina electrica speciala pentru carburatie Huco si evacuarea tip serpisori de pe masina imbracata in banda izolatoare termica cu inserie de grafit - ambele deja achizitionate. De asemenea, sunt asteptate si ceva modificari la caroserie, modificari care sa o aduca mai aproape de rangul "Queen R 12 Gordini".
Pana una-alta, noi il admiram pe Bogdan pentru ambitia cu care si-a adus proiectul aproape de final. Lucreaza singur la masina - ceea ce un lucru MARE, dar tine cont de sfaturile prietenilor cand vine vorba de vreo schimbare. Pana in prezent a investit peste 10.000 lei in Dacia R 12 Gordini Style si nu ii pare rau. Nici noua - expozitiile de tuning au o noua vedeta autohtona!
Urmareste in continuare evolutia proiectului pe topicul de peste 250 de pagini special creat de catre Bogdan!
IMPORTANT: Daca ai cunostinta de o masina in care s-au investit multe ore de munca, pasiune si sacrificii sau chiar masina ta intruneste aceste conditii, nu ezita si trimite un e-mail la office@4tuning.ro! Imparte cu restul pasionatilor de tuning povestea din spatele proiectului tau, fa-ti masina vedeta pe 4Tuning!
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg...
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw passat gmo 2017 11900 €