Top 10 masini comuniste conduse de parintii si bunicii nostri

- O dacia 1310 costa 75.000 de lei in anii '80
- Plateai avans de 70.000 de lei
- Erai trecut pe o lista de asteptare care dura si 5 ani
Acum sunt considerate masini clasice, istorice. Pot fi inmatriculate cu brevet de la Retromobil si intorc multe capete daca ies pe strada. Si asta pentru ca au disparut dintre noi, pentru ca sunt rare, duse la Remat sau pur si simplu uitate, ruginite, in vreo curte parasita... Dar sunt masinile care, cel mai probabil, ne-au transportat acasa pe fiecare dintre noi, de la maternitate. Iata principalele 10 masini ale epocii Ceausiste.
Pe vremea cand un salariu de inginer de gradul III, adica cel mai bine platit, era de 4860 de lei, pe vremea cand un inginer normal castiga 2200 de lei, cand un televizor alb-negru Diamant 264 costa 4200 de lei, cand masina de spalat Alba Lux 7 cu storcator era 3200 de lei si un litru de benzina costa 1,2 lei, parintii si bunicii nostri conduceau niste autoturisme putin mai diferite fata de noi. Niste masini pe care astazi rar le vedem pe strada, iar atunci cand le putem admira, in cadrul diverselor evenimente dedicate masinilor clasice, ne uitam la detalii si le apreciem. Pentru ca ne imaginam cum mergeau batranii nostri cu acele vehicule, exact pe unde mergem si noi azi: la mare, la munte, traversau Transfagarasanul si Transalpina, fara sa faca mofturi de aer conditionat si mufe USB.
In Romania anilor '70-'80 existau multe feluri de masini, de toate marcile. Erau chiar si modele scumpe, precum Chevrolet Corvette sau Mercedes-Benz SL, proprietari fiind anumiti doctori din suita raposatului. Insa erau exemplare rare, foarte putine, de masini scumpe, in timp ce tot omul de rand se plimba zi de azi cu un automobil de buget, in general romanesc sau sovietic. Marci precum Dacia, Olcit, Lada, Moskvich, Wartburg, Trabant, Volga, Skoda, Fiat, Volkswagen, Renault sau Opel erau destul de intalnite. Existau chiar si importatori de autoturisme si chiar liste de dotari optionale. Bani trebuia sa ai, la fel ca si in ziua de azi.
Dacia 1300
Atat modelul 1300, cat si "faceliftul" numit 1310, erau automobilele cel mai des intalnite pe strazile romanesti. Pentru ca erau cel mai ieftine. Erau diferite variante de echipare, precum Standard, Super, Super Lux sau editii speciale dedicate elitei din partidul comunist. Dupa anii '80, trebuia sa astepti intre 4 si 5 ani ca sa primesti masina, chiar daca aveai banii. Plateai un avans de vreo 90% si dupa 5 ani erai chemat sa iti ridici masina. Motivul asteptarii era exportul foarte mare de automobile. O Dacie Standard incepea de la 70.000 de lei in 1986.
Oltcit Club
Masina a fost lansata in 1981 dupa o colaborare cu Citroen. Se vindea in varianta Oltcit Special sau Oltcit Club. Era un hatchback coupe, dar dupa 1991 s-a fabricat si in cateva exemplare de pick-up. Masina, avand influenta celor de la Citroen, avea niste inovatii interesante pentru acea perioada: discurile de frana erau langa cutie, nu langa roata, iar interiorul, cu ale sale controale si butoane parea extras dintr-un film SF.
Lada 1200 si 1300
Una dintre cele mai robuste si populare aparitii din anii '80 era Lada, masina solida si spatioasa venita de la rusi. Desi in URSS, se numea VAZ, pe piata de export, a primit numele de Lada. Modelele 1200 si 1300 exprimau motorizarea si se vindeau in versiunea sedan sau break. A existat si motorizarea de 1500 cmc mai tarziu. Era o masina interesanta, cu mult crom, interior de piele artificiala, cu un portbagaj urias. Modelul a fost "inspirat" de Fiat 124.
Moskvich 408
Un brand rusesc cu traditie, ce-si poarta numele inspirat de capitala Rusiei, Moskvich a luat nastere in 1945, imediat dupa razboi. In Romania insa, generatia cu numarul 3 de autoturisme a fost cea mai populara. E vorba de modelele 408 sau 2140, vandute atat in varianta sedan, cat si break. Nu erau la fel de populare ca si modelele Lada, insa aveau un design ceva mai modern pentru acea perioada.
Volga GAZ 21
O marca ceva mai exclusivista, la care aveau acces doar membrii securitatii si membrii de partid, pentru ca era o masina scumpa, Volga era o limuzina mare, considerata de lux. Masina ruseasca purta numele celebrului fluviu, fiind de fapt o rebranduire a marcii GAZ. Modelele 21 si 24 au fost cele mai populare pe vremea lui Ceausescu, insa erau folosite de militie si de escorta presedintelui. Erau construite ca un tanc si aveau motoare in 4 cilindri pe carburator.
Skoda 110 si 120
Masinile din fosta Cehoslovacie aveau si ele succes in Romania. Dar erau ceva mai diferite fata de tot ce am prezentat pana acum. Aveau motorul in spate, racit cu aer, tractiunea era pe spate, asa ca nu erau foarte practice. Erau considerate masini pentru tineret, ceva mai scumpe si exclusiviste. Chiar si asa, pe vremea comunismului au existat multi posesori de Skoda 110 sau 120. Sunt niste modele pe care in ziua de azi nu prea le vezi pe strada, nici macar la ocazii rare, pentru ca tabla folosita la fabricarea lor nu era deloc una groasa si rezistenta.
Wartburg 353
Masinile din Germania de Est puteau si ele fi cumparate in Romania. Wartburg, o marca destul de tanara, care s-a nascut in anul 1956, propunea un sedan cu motor simplu, in 3 cilindri, care avea numai 7 piese in miscare. Modelul 353 se vindea atat cu caroserie sedan, cat si break, dar era vazuta ca o masina extrem de moderna. Unele versiuni de top aveau in anii '80 cutie cu 5 viteze, stopuri de ceata, alarma si chiar aprindere electronica. In ziua de azi nu s-au pastrat asa de multe modele de Wartburg pentru ca era folosita la fabricare tabla foarte subtire, din cauza crizei de materie prima.
Fiat 850
Ca si in ziua de azi, pe vremuri existau si optiuni de masini urbane. Puteai cumpara MINI, Fiat 500, 600 sau 850. Cel mai popular era insa modelul 850, care avea un motor exact cu capacitatea exprimata in numele modelului. Masina avea 4 locuri, motor pozitionat in spate, dar se vindea si in alte versiuni de caroserie, ceva mai rare in Romania: Spyder si Coupe. Oricum, Fiat 850 a fost una din cele mai intalnite prezente din tara noastra, fiind si un automobil destul de ieftin.
Volkswagen 1200
Broscuta, asa cum se numea Volkswagen-ul Beetle cu diferite motorizari, a fost si ea o prezenta des intalnita in Romania. Majoritatea erau insa masini cumparate la mana a doua, ramase pe teritoriul tarii noastre de multi ani. Un importator de Volkswagen a aparut in anii '80, lumea putand cumpara autoturismul cu 2 usi nou. Motorul racit cu aer si fiabilitatea germana venea insa cu un pret piperat, cu mult peste costul unei Dacii noi. Motiv pentru care, in anul 1982 erau inmatriculate in Romania numai 265 de modele Volkswagen 1200.
Trabant 601
O marca auto special dedicata majoritatii fara bani. A luat nastere in 1957 si a fabricat masini pana in 1991. Cel mai cunoscut model s-a numit 601 si a fost vandut in milioane de exemplare. Motorul era in 2 timpi, fiind necesar utilizarea unui carburant bazat pe amestec de ulei, iar panourile caroseriei erau fabricate din carton presat si lemn. Micul Trabant avea 26 de cp si atingea 112 km/h. Insa era un automobil cu strictul necesar, cu schimbator la volan, care te ducea din punctul A, in punctul B, fara mult confort. Sunetul clasic al motorului si zumzaitul in turatii au consacrat acest model.
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
Panou sigurante renault clio, ppt30m10 200 Lei
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Grila bara fata vw passat cc 2008-2012 noua 3c8853651kgru... 460 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
49377-07421 076145701c 49t77-07460 49377-07430 076145701kx... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
Ceas de bord 4b0920950j audi a6 4b/c5 [facelift] [2001 - 2004] 80 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Bara fata seat leon 1m hatchback csr-fsk047 339 €
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Bara fata inferioara dacia spring 2021- noua 620261301r... 200 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
87800544 87840269 87800544r 4521735001 turbo tractor neu... 1750 Lei
Usa dreapta spate ford mondeo 3 2001 hatchback 1998 150 Lei


