Reportaj: MINI Paceman JCW, masina absolut inutila care te face sa o iubesti

Reportaj: MINI Paceman JCW, masina absolut inutila care te face sa o iubesti
  • Motor de 1.6 litri turbo de 218 cp
  • Acceleratia 0-100 km/h in 6.9 secunde
  • Viteza maxima pe care o atinge este de 226 km/h
Distribuie pe Facebook

In acelasi week-end in care noi, romanii, ne-am ales un nou Presedinte, am avut ocazia sa ma plimb pret de cateva zile la bordul unui MINI ceva mai special. Un model Paceman 4x4 cu "tuning" de fabrica semnat de John Cooper Works. O masina pe cat de inutila in viata reala, pe atat de adorabila pentru cine si-o permite.

Va povesteam nu demult ca am inteles marca MINI. Este clar pentru toata lumea: pe aceste automobile simpatice le cumperi cu sufletul, nu cu mintea. Le cumperi pentru ca te fac special si pentru ca, in interior, iti declanseaza o placere si o satisfactie pe care oceanul de automobile anoste de pe piata nu sunt in stare sa ti le ofere. MINI nu ofera nici cele mai frumoase masini, nici cele mai spatioase, nici cele mai elegante, nici cele mai economice sau performante. Dar, cu toate astea, exista un segment destul de restrans de oameni care vad in modelele MINI oglindirea propriei personalitati.

Am fost la vot duminica trecuta. Si am ales, impreuna cu milioane de oameni, un nou Presedinte pentru tara noastra. Un om care, din 1930 incoace, de cand Regele Mihai I a abdicat, parca seamana in sfarsit cu un sef de stat: demn, sincer si decent. Si m-am bucurat ca am avut ocazia sa-mi petrec acest important sfarsit de saptamana alaturi de un MINI, care m-a dus pana in varf de munte, dincolo de cota 2000, apoi la Sinaia, unde am pus stampila pe Santa Klaus. Dar nu cu orice MINI, ci cu unul foarte special, de fapt, cel mai interesant dintre toate, pentru ca este un model care vine cu performante imbunatatite din fabrica.

MINI Paceman John Cooper WorksDrumul preferat de MINI Paceman JCW: virajat, cu asfalt bun, asa cum am intalnit pe Trans-Bucegi. Am trecut de plafonul de nori care facea ca jos, pe DN1 si la Sinaia sa fie innorat si posomorat, dupa care am ajuns la soare si cer senin.

In caz ca ati ratat articolul despre John Cooper Works, "tunerul" de casa al marcii britanice, va spun ca este divizia care se ocupa de personalizarea accentuata si de imbunatatirea performantelor modelelor de serie MINI. Daca initial JCW era o afacere separata, acum ei fac parte din familia MINI si orice client care doreste un astfel de autoturism special il poate comanda de la orice dealer MINI. Noi am avut la dispozitie un model Paceman, adica un fel de SAC, adica Sports Activity Coupe, extrem de compact. Sau, daca vreti, un Countryman coupe. Un automobil cu tractiunea 4x4 denumita ALL4, cutie manuala cu 6 rapoarte si un motor de 1.6 litri pe benzina.

Nu o sa va spun multe povesti nici despre exterior, nici despre interior. Pentru ca MINI, mai ales cand e vorba de un model JCW, stie sa iasa in evidenta in orice situatie. Am intors foarte multe priviri cu ajutorul acestei masini, in special dintr-un singur motiv: arata fioros. Combinatia de doua culori, tridentul de pe capota in fata careia batranicile care se indreptau spre urne se cruceau si fugeau ca potarnichiile, jantele spectaculoase pe 19 toli, evacuarea dubla cu finale cat burlanul si kitul exterior agresiv ii blocau atat pe pietoni, cat si pe alti soferi care admirau acest coupe tipator. Nu imi aduc aminte sa fi condus anul acesta vreo masina la fel de "puternica" din punct de vedere vizual.

MINI Paceman John Cooper Works

Portbagaj de 350 l, sau daca vrei sa cari un dulap, se face de 1170 l. Cifre neinteresante... La interior, aceeasi poveste: scaune sport, iluminare ambientala variabila cu vreo 8 nuante diferite, volan sport de piele, ceasuri uriase parca abia furate de pe un cuirasat, pedalele de aluminiu imprumutate de la un vehicul pe aburi din 1868, butoane luate direct din centrul de comanda de la centrala nucleara Cernavoda. Nimic in masina asta nu este normal. NIMIC! Si tocmai de aceea, interiorul acestui MINI este senzational.

Spatiul din interior nu este cel mai generos. Portbagajul are o capacitate de 350 de litri cu bancheta ridicata dar se poate extinde volumul pana la 1170 daca rabatam spatarul banchetei. Pe bancheta din spate au stat doua persoane care nu s-au plans de spatiu nici la genunchi, nici la cap, iar locuri pentru depozitat diverse obiecte erau suficiente. Apropo: MINI Paceman este un automobil pentru 4 persoane, nu 5!

Vizibilitatea soferului nu este cea mai buna din pozitia de la volan. Oglinda din dreapta, aproape jumatate din ea, nu se vede din cauza ca este pozitionata mai jos de linia inferioara a geamului lateral. Luneta este destul de mica si, daca ai doi pasageri in spate, sansele sa vezi prea mare lucru in oglinda retrovizoare sunt minime. Noroc cu senzorii de parcare... Dar stiti ceva? Nici spatiul, nici vizibilitatea si nici siguranta nu ma intereseaza daca as vrea sa-mi cumpar masina asta. Conteaza altceva.

MINI Paceman John Cooper Works

Conteaza cum se simte acest MINI. Nu neaparat cum se conduce, ci cum se simte. Si dupa ce parcurgi ceva kilometri cu acest model, parca iti place din ce in ce mai mult. Tot ce ofera Paceman JCW este facut sa-ti placa. De la pozitia la volan, confortul scaunului, tot ce se intampla in jurul tau la interior, stransoare volanului prin care simti orice, suspensia deloc moale si directia foarte rigida si precisa. Un lucru e clar: masina asta este gandita pentru cei care iubesc viteza. Mai mult de atat, este pentru cei care simt placere atunci cand abordeaza un viraj pe trasa optima si vor sa se simta ca intr-un kart. Pentru ca, pana la urma, asta este MINI Paceman JCW: un kart mai mare cu scaune incalzite si al naibii de scump...

Am condus acest MINI pret de vreo 500 de kilometri, inclusiv pe Trans-Bucegi, un drum virajat de munte unde l-am alergat nitel pe domnul Paceman. Tinuta de drum este fara indoiala una sportiva, cu care ti-ai cam blestema zilele daca ai merge zilnic in oras. Dar la drum intins, pe o sosea virajata sau chiar pe circuit, este o placere. Suspensie ferma, directie precisa, acceleratie puternica. Oops, acceleratia, bat-o vina!

Sub capota se ascunde un motor mic, de numai 1.6 litri pe benzina, cu 4 pistoane, care primesc forta cu ajutorul unui turbo-compresor. Si, chiar daca pe hartie masina se bucura de 218 cp, daca nu accelerezi zdravan, nu-i simti. Nici macar in modul Sport. Asta pentru ca aceasta putere vine abia la... 6000 rpm! Deci daca vrei sa te bucuri cu adevarat de puterea masinii, trebuie sa o pastrezi sus in ture. Adica in ciuda unui demaraj mai lent, si din cauza lipsei de cuplu, dar si din cauza tractiunii 4x4 care nu te lasa sa pleci in tromba, odata ce te obisnuiesti cu turatia mare si schimbi treptele sus, ai parte in sfarsit de o adevarata experienta de pilotaj.

MINI Paceman John Cooper Works

Sunetul evacuarii, oooh, sunetul suav al evacuarii... Doar pentru asta as cumpara masina!Si ca sa fie experienta aproape completa, MINI a strecurat un buton Sport. Pe care, de indata ce-l apesi, acceleratia raspunde mai ferm si directia se intareste. Insa dincolo de aceste doua elemente, se mai intampla ceva: evacuarea o ia razna. Si, daca m-ati pune sa aleg un singur lucru pe care il ador la masina asta, este sunetul evacuarii in modul Sport. Habar nu am cum se aude din exterior, daca se aude ceva, dar din interior, placerea atinge niste noi dimensiuni. Evident, in sufletele celor care iubesc tot ce tine de masini, sportivitate si viteza. Cum, de altfel, este cazul nostru...

La schimbarile treptelor de viteza, la frana de motor si la unele accelerari mai violente, evacuarea bolboroseste mai ceva ca Vulcanii Noroiosi. Din cand in cand, toba finala te ia chiar prin surprindere si mai da si cate un rateu zgomotos, la fel ca in cazul masinilor de Coasta. Cele mai frumoase "simfonii" pe care le produce MINI Paceman JCW in modul Sport sunt insa atunci cand intram in frana de motor la o turatie relativ mica, de 2000-2500 rpm. Atunci, ne incantau urechile cateva bufnituri infundate care se finalizau cu 2-3 bubuieli finute, decente, care nici nu ar trezi un eventual copil adormit pe scaunul sau de pe bancheta din spate, dar suficient de muzicale incat sa ne faca sa zambim. Si, credeti-ne: am zambit tot drumul de la Sinaia pana sus, la Cabana Piatra Arsa.

MINI Paceman John Cooper WorksMINI Paceman John Cooper WorksMINI Paceman John Cooper Works

MINI Paceman John Cooper Works

Desi nu ne place, pentru ca, in cazul acestei masini, nu conteaza absolut deloc, e timpul sa revenim si la cele pamantesti. Cum ar fi consumul. Unul pe cat de neinteresant, daca iti permiti acest model, pe atat de... semnificativ. In oras, Paceman consuma circa 12 litri de benzina, cu tot cu sistemul Start/Stop. La drum intins, daca nu treci de 100 de km/h, ai parte de cel mai mic consum, de aproximativ 8 litri. Insa cand vrei sa te simti cu adevarat bine si intalnesti un drum virajat pe care vrei sa-l abordezi mai rapid in modul Sport, consumul urca si spre 14 litri. Dar, repetam: cand iti cumperi acest model care este unul sportiv, stii ce te asteapta.

Si mai este un aspect: pretul. MINI Paceman John Cooper Works are un pret care incepe de la 37.510 Euro. Modelul testat de noi insa avea ceva dotari speciale, cum ar fi jantele pe 19 toli care costa in plus 1368 de Euro. Plus alte optionale bifate care au transformat costul final in 46.809 Euro, TVA inclus. Deloc putin, daca o gandim la rece. Dar deloc mult, daca ne gandim ca asta nu este un autoturism ca oricare altul, pe care il cumparam "gandind la rece"...

MINI Paceman John Cooper Works

E timpul sa concluzionez. MINI Paceman JCW este o masina senzationala. Punct. Daca vrei sa iesi in evidenta cat poti de tare, asta este masina de care ai nevoie. Daca vrei sa te simti ca un pilot de WRC la bordul unei masini de strada, pe asta trebuie sa o cumperi. Daca vrei sa simti o placere permanenta, din secunda in care te urci la volan, asta este modelul pe care il cautai de multa vreme.

Da, este o masina absolut inutila. Are doar doua usi, nicio mama nu o va cumpara ca sa se chinuie cu "parcarea" copilului pe scaunul special amenajat pe bancheta din spate. Nicio familie, tanara sau in varsta, nu si-o va cumpara: nu este foarte spatioasa si nici confortabila la mersul de zi cu zi. Cu siguranta, nicio persoana preocupata de consum nu va fi client MINI pentru acest model. Si fara indoiala, niciun pasionat de off-road nu se va gandi la aceasta optiune. In ciuda sistemului ALL4, cu jantele pe 19 si pneuri Runflat performante de asfalt, si o ulita noroioasa din Pipera ii vine de hac acestui Paceman, cu toti cei 218 cp ai sai. Si, fara indoiala, niciun pasionat de "liniute" sau drifturi nu va cumpara masina asta, care nu este deloc cea mai rapida de pe strada.

Marca MINI are oricum un public destul de restrans. Pe care l-a decimat si l-a mai impartit la 1000 cu acest model, Paceman John Cooper Works. Dar, cu toate astea, exista clienti pentru aceasta masina, in ciuda defectelor si in ciuda pretului piperat. E vorba de acei oameni carora le place viata si vor sa se bucure de ea in fiecare secunda. Pentru ca MINI Paceman John Cooper Works are o putere uriasa, o calitate care face orice defect sa paleasca: nu conteaza daca ti-a murit pestisorul preferat de aur din acvariu, daca te-ai intors de la un parastas sau daca ti-ai pierdut portofelul cu tot cu acte si biletele la Banica. Te sui in masina asta, apesi butonul Sport si, fara sa-ti dai seama, incepi sa razi de unul singur, iar si iar, pana cand ajungi la destinatie. O calitate care nu se cumpara cu nicio suma de bani. Asta este puterea MINI.

MINI Paceman John Cooper WorksMINI Paceman John Cooper WorksMINI Paceman John Cooper Works

MINI Paceman John Cooper Works

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (24) Poze MINI Paceman John Cooper Works
mai multe