Taxa Auto a fost scoasa. In ce forma ai vrea sa fie noua Taxa Auto 2017?

Taxa Auto a fost scoasa. In ce forma ai vrea sa fie noua Taxa Auto 2017?
  • Taxa Auto inclusa in pretul carburantului
  • Taxa Auto inclusa in impozitul auto anual
  • Acciza suplimentara venita din partea ANAF-ului

Ca doar avem alegeri luna viitoare, alesii s-au gandit sa ne arunce niste praf in ochi si sa elimine peste 100 de taxe, inclusiv Timbrul de Mediu, asa cum se numeste ultima varianta a Taxei Auto. Dar nu trebuie sa deschideti sampaniile de veselie, pentru ca taxa nu dispare, ci doar se transforma...

Da, cei care vor sa isi inmatriculeze o masina in Romania nu vor mai fi nevoiti sa achite o taxa la Fisc sub forma unei sume mari de bani platita la inceput. Pentru ca Taxa Auto 2016, numita Timbru de Mediu, tocmai ce a fost anulata. Dar, desi majoritatea are impresia ca acest lucru este pozitiv, trebuie sa ne gandim la repercursiuni.

Taxa Auto inclusa in pretul carburantului

Cea mai proasta solutie pe care Guvernul viitor Ciolos (ca doar nu PSD, ca niciun om normal nu voteaza cu astia...) ar putea sa o aleaga este sa introduca taxa in pretul de la pompa. Adica sa fim nevoiti sa achitam cam cu 30-50 de lei in plus la un plin de benzina sau motorina. De ce? Din mai multe motive.

In primul rand, orice scumpire a carburantilor duce la scumpiri de toate felurile. Ganditi-va ca o flota de 1000 de TIR-uri care consuma zilnic motorina in valoare de 50.000 de Euro, are parte de o scumpide la pompa. Si nu o scumpire mica, ci de aproximativ 10-15% pentru fiecare plin. Asta inseamna ca transportul se scumpeste, ceea ce duce la scumpirea alimentelor, a energiei, a serviciilor... a tot.

Un alt aspect al cresterii pretului la pompa ar fi cel legat de discriminare. De ce sa plateasca taxa auto soferi care deja au achitat-o? De ce sa plateasca taxa alte vehicule sau scule care folosesc benzina? De ce sa plateasca taxa auto unul care foloseste o drujba sau care are un moped? De ce sa plateasca taxa auto barcile, care nu folosesc niciun metru de asfalt si pentru care proprietarii oricum platesc taxe suplimentare?

Apropo de taxa auto in benzina: mizerabilul de Ponta ne-a cadorisit acum cativa ani cu supraacciza care ii poarta numele, de 7 centi/litru. De ce nu se elimina aceasta acciza, ce se intampla cu banii din ea? Eh, nu conteaza... ce mai conteaza inca o taxa bagata in carburant?

Taxa Auto inclusa in impozitul auto anual

Cea mai plauzibila varianta de taxa auto in varianta 2017 este introducerea ei in impozitul pe mijloace de transport. Insa acest lucru nu se poate face discriminatoriu, ci va fi supus tuturor proprietarilor de vehicule din Romania. Mai pe scurt, daca acum ai un Nissan cu motor de 1.8 litri si platesti impozit anual de 180 de lei, in functie de Euro si capacitatea cilindrica, impozitul va fi marit. Dar deloc putin, ci sunt sanse sa vedem impozite marite chiar si cu peste 100%.

Dar in aceasta situatie, ce facem cu cei care deja au achitat taxa auto si nu au recuperat-o? Nimic mai simplu. Statul urineaza pe ei si le da o singura solutie, tipic romaneasca: dati-ne in judecata si recuperati-o! Ca oricum, noua taxa auto va fi platita de oricine daca va fi introdusa in impozit. Asadar, cei care deja au platit-o, au sansa de a mai avea inca una pe care sa fie nevoiti sa o achite...

Acciza suplimentara venita din partea ANAF-ului

O alta varianta ar fi, pur si simplu, sa ne trezim cu o taxa noua. Adica au eliminat ei acum o taxa, dar vor introduce alta. Si sunt sanse foarte mari ca aceasta sa se numeasca ACCIZA DE MEDIU. O taxa bazata pe masina sau masinile pe care le ai inscrise pe rol la Fisc. Daca e veche, daca are motor mare, ce norma de poluare are si asa mai departe. Un sistem va calcula exact suma pe care trebuie sa o platesti, iar aceasta se va regasi pe fisa fiscala anuala.

Orice alegere ar face alesii nostri, speram sa faca una inteleapta. Si sa nu ne mai trezim cu aberatii absolut halucinante venite din partea Ministerului Mediului, care se mandrea ca a ales o forma de taxare eficienta: taxeaza mai mult masinile mai noi Euro 3 si Euro 4, decat cele mai vechi care polueaza mult, non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, pentru ca acestea, fiind vechi, vor circula mai putin. Huh? Adica ministrii mediului care s-au perindat la conducerea acestui minister, niste incompetenti de ultima speta, au zis ca cu cat e mai noua masina, cu atat va circula si va polua mai mult. Dar daca ai o dugheana de-o varsta cu Revolutia, se poate strica in orice clipa, asa ca nu e cinstit sa te taxeze prea mult...

Toti soferii si proprietarii de automobile spera insa ca viitorul Guvern, visam noi, unul lipsit de fomistii corupti PSD, PNL si ALDE, sa aiba pentru prima oara discernamant si sa vina cu o solutie buna atat pentru industria auto de masini noi, cat si pentru cetateni. E usor sa alegi cea mai proasta varianta, menita sa ii imbogateasca pe smecheri, dar este foarte greu sa vii cu o solutie pertinenta, gandita pe termen lung, care sa ii ajute pe oameni si sa se gandeasca cu adevarat la mediu. Speram la asa ceva!

mai multe