Care este cea mai buna investitie pe care ai facut-o in masina ta?
- Pe zapada, masinile 4x4 nu franeaza mai bine decat cele cu tractiune fata
- Echilibrul este cel mai important aspect cand vine vorba de anvelope
- In situatii de urgenta, anvelopele noi cresc sansele de evitare a accidentului
Cumparam mereu piese si consumabile pentru masina noastra. O reparam cand e nevoie si o intretinem asa cum consideram ca e corespunzator. Dar v-ati gandit vreodata care e cea mai buna investitie? Care sunt banii cheltuiti cel mai eficient cu masina, bani dupa care sa nu iti para rau?
Si eu, ca multi altii, de-a lungul timpului am cumparat diverse piese pentru masina: uleiuri, filtre, curele, pompe de apa, discuri si placute de frana, amortizoare, arcuri, roti, instalatii xenon, bujii chiar si piese de caroserie cand a fost nevoie. Toate s-au dovedit bune in timp, au prelungit viata masinii, am circulat mai sigur, mai linistit, altele au crescut performantele, dar de departe, pe prima pozitie in categoria "bani investiti cu cap in masina mea" as trece anvelopele.
Anvelopele, un lucru banal spun multi, ca doar toate masinile le au. Cele mai mari schimbari pe care le-am simtit la comportamentul masinii mele au fost atunci cand am schimbat anvelopele si am pus unele NOI, de calitate si in ton cu sezonul.
Nimic nu se compara cu felul in care masina ruleaza la drum intins, cum se manevreaza, cum franeaza si cum se comporta asa cum trebuie in toate situatiile. Si pentru asta ai nevoie de pneuri bune.
Nu conteaza modelul masinii sau clasa din care face parte, fie ca e o berlina, SUV sau o duba de marfa, toate ating asfaltul in doar 4 locuri. Singura conexiune dintre masina ta si asfalt este asigurata de anvelope, pe o suprafata cat o palma, pe fiecare roata.
Problema cu cauciucurile vechi, cele care depasesc 5-6 ani din momentul in care sunt montate pe masina, este ca in toti acesti ani ele se incalzesc cand rulezi, apoi se racesc, acest procedeu repetandu-se de zeci de mii de ori in unele cazuri. Cauciucul si materialele din componenta unei anvelope incep sa devina din ce in ce mai dure, iar aderenta din ce in ce mai scazuta. Faptul ca suprafata de rulare este mai tare este demonstrat si de zgomotul produs la rulare cu niste anvelope vechi.
Banii, ei sunt motivul pentru care multi oameni aleg varianta cu anvelope la mana a doua. De fapt, lipsa lor si faptul ca te gandesti ca mergi incet si ca o sa ai grija la trafic. Lucru perfect gresit, pentru ca mereu apar momente neasteptate, in care, daca ai un set bun de anvelope, iti creezi avantajul de partea ta si transformi un eveniment rutier doar intr-o emotie de moment, respiri si pleci mai departe.
Vreau sa subliniez cuvantul set, pentru ca e important sa ai aceeasi aderenta pe toate cele 4 roti, indiferent de tractiune. Ca ai tractiune fata, spate sau 4x4, franarea e aceeasi. Cu siguranta, sunt multi care au masini 4x4 si care ies in evidenta in trafic cand pe carosabil e zapada, au aderenta crescuta, pleaca repede si fara emotii, dar multi din ei uita ca o masina 4x4 franeaza exact la fel ca una cu tractiune fata. Adica la apasarea pedalei de frana nu are niciun avantaj in caz de urgenta. Asta e si motivul pentru care numarul accidentelor cu masini de tip SUV creste considerabil iarna.
De-a lungul timpului, am avut cu totii diverse combinatii de anvelope, iarna pe fata si vara pe spate sau am achizitionat doar doua anvelope noi si am pastrat doua din vechiul set sau doar am achizitionat doua second-hand. Toate aceste combinatii nu sunt decat paguboase, dezechilibreaza masina, tinuta de drum, performanta si pacalesc sistemele de siguranta ale masinii cum ar fi sistemele ABS si ESP. Echilibrul, acesta este cuvantul cheie cand vine vorba de anvelope, toate celelalte variante vin cu un compromis.
Un set de patru anvelope achizitionate in acelasi timp, noi, cu putina grija la presiune si rotire la fiecare 10.000 km pot rezista mai bine de 60.000 km. Cu o medie de 15.000 km pe an, rezulta ca trebuie schimbate la fiecare 4 ani. Nu este o investitie mare o data la 4 ani. Carburant bagi lunar, uleiul il schimbi anual, la fel si diverse reparatii se fac periodic, faptul ca o data la 4-5 ani schimbi anvelopele e o necesitate ce tine de siguranta, asa ca nu ii putem pune un pret.
Anvelopele spun multe si despre proprietarul masinii. Cand vad un automobil cu anvelope noi imi dau seama ca este un sofer responsabil, serios, cand vad anvelope noi pe o masina imi dau seama ca e o masina intretinuta. Cand vad masini cu anvelope uzate peste masura, opinci, cu crapaturi sau galme pe laterala, rupturi de la borduri sau profil tocit asimetric, e clar ca au un proprietar caruia nu ii pasa de masina lui, de siguranta lui si a familiei sau de siguranta celor din jur.
Aste e opinia mea legata de cea mai buna investitie intr-o masina. Tu ce ai cumparat pentru masina ta si te-a multumit cel mai mult, sau ce crezi ca merita sa schimbi mai des?
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei