Cum functioneaza airbagurile masinii

Putina istorie: se pare ca primele airbaguri dateaza inca din cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand au fost folosite intr-o forma primitiva pe avioane. In ceea ce priveste masinile, un sistem care prevedea o perna gonflabila, airbagul a aparut prima oara in 1951. Ce insemna la acea vreme un airbag? Un sistem cu aer comprimat, care se declansa din bara frontala a masinii, daca se lovea. Insa in 1967 abia a aparut airbagul controlat de un senzor de impact, sistem ce a fost montat prima oara pe cateva masini americane. Cei de la GM au fost primii care au montat airbagul, un sistem numit ACRS (Air Cushion Restraint System), pe masini de serie precum Buick si Cadillac. Chiar daca istoria ne spune ceva, multi dintre noi avem impresia ca cei de la Mercedes au introdus airbagul ca dotare standard. Ceea ce este adevarat, intr-o oarecare masura. Mercedes a oferit prima masina cu airbag standard la sofer: clasa S din anii '80.
Ce face airbagul?
De-a lungul anilor, centurile de siguranta au fost singura metoda de siguranta pasiva din masini. Insa acestea, chiar daca salvau milioane de vieti in urma accidentelor, mai aveau nevoie de ceva ca sa functioneze eficient. Si anume, o amortizare suava a corpurilor umane din habitaclu.
Legile miscarii spun ca orice corp in miscare are un momentum (inertie) ce depinde de greutatea obiectului si de viteza acestuia. Mai pe intelesul tuturor, in cazul unui accident, exista mai multe elemente care isi schimba brusc inertia: masina propriu-zisa, pasagerii si obiectele din masina. Daca masina se opreste brusc, ca urmare a unui impact, obiectele din interior, dar si pasagerii, vor avea tendinta sa se deplaseze mai departe. Aici intervine centura de siguranta. Insa pentru a atenua ranile si urmarile unui impact puternic, este necesara si folosirea unui airbag.
Un airbag are ca scop diminuarea efectelor unui impact, ajutand la scaderea inertiei pe care o are corpul uman cand se loveste masina. Airbagul nu protejeaza pasagerul de diverse indoituri ale caroseriei, ci foloseste doar la atenuarea socului pe care il poate avea corpul.
Din ce este compus un sistem de airbag?
Multa lume are impresia ca masinile au o gramada de senzori, prin bare, prin caroserie, care detecteaza un impact. Insa nu e chiar asa. Sistemul are mai multe componente, care lucreaza impreuna pentru a-si da seama daca este sau nu necesara umflarea unui airbag: senzori de inchidere a usilor, senzorii de ocupare a scaunelor, senzor de rasturnare, etc. Insa cel mai important si cel mai uzual este senzorul de impact. O masina cu airbag are cel putin un senzor de impact. Acesta transmite informatia la o capsa detonatoare, care activeaza niste capsule cu substante chimice ce umfla o perna din material textil.
Senzorul este un dispozitiv destul de simplu, care se activeaza numai in cazul in care simte o energie echivalenta cu impactul unui zid de beton la 24 km/h. Chiar daca pare mult, acest senzor se poate foarte usor activa si la un impact minor, cu o alta masina, dar care loveste in sasiu. Exista multe masini care au fost lovite in aripa si a sasiul a fost atat de "zguduit" incat s-a activat airbagul. Senzorul are si un accelerometru incorporat, care citeste orice franare brusca a masinii.
Cum functioneaza?
Senzorul transmite comanda electrica unui detonator din airbag. Airbagul propriu-zis din volan sau din bord este si el compus din mai multe elemente: capsa detonatoare, capsula cu azida de sodiu (sodium azide), capsula cu nitrat de potasiu si o capsula de Dioxid de Siliciu. Chiar daca ni se pare ca ne-am intors la lectia de chimie, pana la urma chiar asta e.
Airbag pasiv, nedeclansat
Airbag activat
Componentele unui airbag
Un airbag din volan contine aproximativ 50-80 de grame de NaN3 (sodium oxide), in timp ce un airbag cortina poate contine si 250 de grame. In momentul in care capsa detonatoare este activata de senzor, produce caldura. La caldura, in mai putin de 40 de miimi de secunda, au loc 3 reactii chimice care formeaza nitrogen in stare gazoasa, gazul care umfla perna airbagului.
Reactiile, pentru cei pasionati de chimie si semne ciudate si indescifrabile, sunt urmatoarele:
(1) 2 NaN3 - 2 Na + 3 N2 (g)
(2) 10 Na + 2 KNO2 - K2O + 5 Na2O + N2 (g)
(3) K2O + Na2O + 2 SiO2 - K2O3Si + Na2O3Si (silicate glass)
Varianta scurta, pentru noi, muritorii de rand, este aceasta: senzorul simte impactul, declanseaza capsa detonatoare, iar aceasta face reactia chimica ce produce gazul care umfla airbagul. Totul in mai putin de a 40-a parte dintr-o secunda.
Se pare ca de-a lungul timpului s-a incercat si o alta combinatie de chimicale, mai putin toxice, insa aceasta este cea mai rapida descoperita pana acum.
Avand cantitatile de compusi masurate cu grija, gazul rezultat reuseste sa umfle airbagul din material textil extrem de repede, fara sa-l sparga.
De ce expira unele airbaguri?
Nimic mai simplu: pentru ca e vorba de 3 substante diferite care isi pierd proprietatile dupa o anumita perioada de timp. Multi dintre noi nu stiam ca e vorba de o reactie in 3 etape chimica, responsabila de declansarea airbagului. Avem impresia ca este o capsula de aer comprimat, sau ceva de acest gen, si ne miram ce ar putea sa expire la un airbag.
Cum sa ne reglam cel mai bine pozitia pentru a ne bucura de siguranta?
Multa lume nu stie ca airbagurile functioneaza in tandem cu centurile de siguranta. De exemplu, un airbag te ajuta mai putin cand masina derapeaza, pentru ca nu te tine pe loc, in accidentele din spate sau in impactul secundar celui principal. Este o greseala sa te bazezi doar pe airbaguri.
Insa un airbag poate face si rau sau chiar poate omori soferii care nu stiu sa-l foloseasca. Mai ales daca soferul nu poarta centura de siguranta. Testele au demonstrat ca inertia corpului uman se imparte intre centura si aribag. Daca nu avem centura de siguranta, corpul va avea tendinta sa se deplaseze inainte, in timp ce capul si zona pieptului se vor opri in airbagul din volan.
Ca sa te asiguri ca un airbag iti ofera maximum de siguranta, trebuie sa ai grija la aceste aspecte:
- pieptul sa fie la mai mult de 25 centimetri de mijlocul volanului. Am vazut multi soferi, in general femei, care stateau lipiti de volan;
- indreapta volanul, din reglajele sale, exact spre pieptul tau, nu spre gat sau cap;
- regleaza scaunul astfel incat sa vezi peste volan si sa ajungi la pedale fara probleme.
Acum, nu putem decat sa va uram o lipsa totala de folosire a airbagurilor. Nimeni nu si-ar dori sa faca cunostinta cu un aribag umflat in fata lui. Dar e bine de stiut ca, daca Doamne-fereste se intampla, un sistem destul de simplu, dar eficient, cum este airbagul, este acolo ca sa ne salveze viata.
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei


