Am mai testat in trecut cateva exemplare de Renault Captur. Insa acest XMOD este varianta cea mai scumpa din oferta francezilor si vine totusi cu ceva nou, pe langa numele care te duce cu gandul la jocurile electronice. XMOD vine cu un pachet exterior care aduce in plus, fata de varianta cea mai bine dotata de Captur numita Dynamique, niste ornamente suplimentare de protectie a barelor fata si spate si un set de jante pe 17 inch incaltate cu pneuri Kumho 205 55 R17. Aceste accesorii pe care le primesti in plus nu schimba foarte mult aspectul general al masinii, care oricum este unul placut si care se remarca in trafic. Asadar, nu putem spune ca sunt de efect si ca merita diferenta de pret. Dar pe langa cele cateva artificii de exterior, pachetul XMOD mai vine si cu ceva la interior si pe partea tehnica.
Pe partea de personalizare, acest Captur XMOD vine cu un pachet argintiu cu elemente care impodobesc consola centrala, aeratoarele, difuzoarele si sertarul cel mare si practic numit Easy Life. In rest, masina este ca oricare alt Captur: spatioasa si confortabila, dar destul de incarcata cu ornamente lucioase care nu sunt deloc practice in viata de zi cu zi. Scaunele sunt realizate dintr-un mix de piele ecologica si material textil, iar volanul este si el... amestecat. De fapt, partea care ne-a placut cel mai putin din tot habitaclul a fost volanul imbracat in piele care avea insa finisaje care si-ar fi dorit sa imite fibra de carbon. Oricum, mai bine decat acelasi finisaj negru lucios care se umple de urme imediat cum te urci la volan...
Intr-un Renault Captur incap lejer 5 pasageri pentru plimbari scurte. Daca vrei sa te duci in vacanta, portbagajul va adaposti bagajele numai pentru 3 dintre voi. Capacitatea de 377 de litri nu este cea mai mare, dar se poate mari prin culcarea banchetei spate. Pe langa inovatia proprie a lui Captur, torpedoul gigant in care poti strecura un rucsac mare, automobilul mai vine cu destule locuri si spatii dedicate depozitarii, atat in portiere, cat si in consola centrala. Spatiul pentru picioarele pasagerilor din spate este suficient, dar nu este unul foarte generos, in schimb, atunci cand vine vorba de atins plafonul cu partea superioara la diverse obstacole, nu sunt probleme.
Vesnicul motor 1.5 dCi de 90 cp care echipeaza atatea modele si marci din grupul Renault-Nissan-Dacia. Un propulsor robust si destul de silentios la drum intins, care ofera 90 cp la 4000 rpm si un cuplu de 220 Nm inca de la o turatie mica de 1750 rpm. Este un motor ce nu mai are nevoie de nicio prezentare, bine echilibrat si decent pentru ceea ce este nevoie in traficul din Romania. Evident, nu putem discuta despre vreun motor elegant sau care sa te faca sa-ti pui semne de intrebare daca e pornit la ralanti. Micul dCi este zgomotos la pornire, dar si atunci cand ne aventuram pe autostrada sa-i testam viteza maxima.
Cutia EDC cu dublu ambreiaj este ideala pentru acest motor si pentru aceasta masina. Nu trebuie sa uitam ca nu avem de-a face cu vreo masina performanta, ci cu una decenta din gama medie. Schimbarea treptelor se face lin si repede, iar atunci cand avem nevoie de cuplu si putere, nu trebuie decat sa bagam piciorul in pedala de acceleratie ca transmisia sa-si schimbe subit treptele inferioare. Este o cutie automata care se comporta bine mai ales in aglomeratia urbana, pentru ca schimbarile treptelor se fac repede, pastrand turatia masinii foarte jos.
Acceleratie: Captur XMOD cu transmisia EDC are nevoie de 13,5 secunde de acceleratie pana la 100 km/h, in timp ce viteza maxima oficiala este de numai 171 km/h.
Franare: Captur vine cu frane pe tamburi pe puntea spate, dar asta nu inseamna ca masina se va opri mai greu. Sistemul este sustinut de ESP, ABS, AFU si EBD, iar franarea se face usor si eficient in orice conditii.
Directie: micul crossover nu este vreun exemplu in ceea ce priveste stabilitate si precizia in viraje, pentru ca nici macar nu a fost gandit pentru asa ceva. Ne-am fi dorit totusi ceva mai mult raspuns din partea volanului si ceva mai multa comunicare intre anvelope, jante, coloana de directie... Cu aceasta masina incepi sa uiti de placerea condusului.
O masina de oras ca oricare alta. Sa nu crezi ca la bordul lui Captur te vei simti ca intr-un SUV sau intr-o masina mai inalta. Deloc. Este doar un "hatchback mai bine hranit" cu o garda la sol insesizabil mai mare. Suspensiile, franele, directia si chiar anvelopele sunt exact ca cele ale unei masini de oras. Ceea ce este bine, tinand cont ca la bordul lui Captur vei circula aproape in totalitate in mediul urban. Tinuta de drum, asadar, este una obisnuita. Deloc sportiva, insa destul de cuminte si confortabila astfel incat sa permita conducerea fara emotii de catre orice sofer, indiferent de varsta sau sex. Asa cum spuneam si mai sus, ar fi fost ideal un plus de sensibilitate a directiei, dar asta ar fi insemnat si mai mult sa ne departam de ceea ce vrea sa fie acest XMOD, adica o masina dedicata drumurilor putin accidentate.
Pozitia la volan in Captur este destul de inalta. E bine ca vezi tot ce se petrece in jurul tau, de la o inaltime mai mare decat alti participanti la trafic, dar nu cu mult. Si cine are acest avantaj, e clar ca se poate asigura mai bine in orice situatie. Suprafata vitrata este mare, chiar si luneta este spatioasa si ii permite soferului sa vada in oglinda retrovizoare masinile din spate. Oglinzile laterale sunt de dimensiuni corecte, iar pentru cei mai putin indemanatici, niste senzori in spate sunt acolo ca sa ajute la parcare.
Euro NCAP i-a dat punctaj maxim lui Captur, in urma testelor de impact. Adica 5 stele din 5. Asadar, nu prea mai avem ce comenta la acest capitol. Renault Captur vine in dotarea standard cu ABS + EBD (repartitie electronica de franare) + AFU (asistare la franarea de urgenta), ESP (sistem de stabilitate electronica a autovehiculului), HSA (sistem de asistenta a pornirii in panta), airbag-uri frontale si laterale (cap si torace - sistem cortina) pentru sofer si pasager fata, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile laterale spate si scaun pasager si 3 tetiere spate reglabile pe inaltime.
Micul Captur in varianta XMOD este un autoturism bine dotat. Vine cu senzorui de ploaie si de lumina, are senzori de parcare in spate si chiar camera de marsarier, sistem audio cu posibilitatea redarii de pe card SD, dar si de pe USB, volan imbracat in piele, tapiterie mixta, geamuri electrice, clima automata, sistem R-Link cu diverse aplicatii amuzante si utile, proiectoare de ceata cu functie cornering, jante pe 17 inch din aliaj usor, scaune incalzite, pilot automat si limitator de viteza, dar si un pachet de ornamente de culoare rosie la interior.
Chiar daca francezii se mandresc ca acest Captur consuma numai 3.9 litri pentru fiecare 100 km parcursi in regim mixt, adevarul este putin mai diferit. La drum intins, masina consuma in jur de 5.5 litri, in timp ce in oras, din cauza ca acest model nu este dotat cu sistem Start/Stop, va consuma chiar si 7.5 litri. Este un consum normal pentru o masina care circula in aglomeratia din Romania, dar este totusi departe de cel declarat oficial.
Renault Captur are un pret de pornire de 13.100 de Euro cu TVA, dar la acesti bani o sa primesti un exemplar echipat cu motorul 0.9 TCe de 90 cp in varianta Authentique. Adica destul de chel, la care pana si aerul conditionat manual este optional. Varianta condusa de noi aici, numita XMOD, este cea mai scumpa din oferta Renault pentru acest mode si costa de la 17.550 de Euro cu TVA. Exemplarul condus de noi, in configuratia respectiva, avea un pret de 19.850 de Euro cu TVA. Un pret nu foarte mic tinand cont ca vorbim de o masina cu tractiune fata... La acesti bani, exista si alternative 4x4 care includ Dacia Duster in echipare de top si ramai si cu bani de o vacanta in buzunar, dar si unele crossovere interesante precum Chevrolet Trax sau Nissan Juke. Si, nu foarte departe de acest pret se afla Mitsubishi ASX sau Hyundai IX35.
Ce inseamna de fapt XMOD? Pe langa micile accesorii pe care le putem trece foarte usor cu vederea, Renault spune ca i-a dat lui Captur un plus de abilitate in ceea ce priveste abilitatea in teren accidentat. Dar nu a facut prin adaugarea unei tractiuni integrale, ci prin adaugarea unui sistem special de ESP. De fapt, ESP-ul oricum era acolo, dar acum are si o functie de Control al Tractiunii care poate fi configurat prin intermediul unei rotite din habitaclu. Adica poti alege din 3 moduri: Road, Loose Ground sau Expert. Mai pe romaneste asfalt, auto si off-road. In functie de ceea ce alegi, rotile care chipurile au acum parte de Extended Grip, vor lucra mai eficient pentru ca tu sa iesi din noroi sau din zapada. Evident, atata timp cat nu esti suspendat sau anvelopele au o oarecare aderenta. Pare un sistem interesant, dar atata timp cat masina vine din fabrica cu pneuri de oras fara nicio veleitate in teren accidentat, poti sa ai Extended Grip si pe rotile din spate, ca tot vei ramane impotmolit. Pe noi nu ne-a convins, dar cine stie, poate ca va deveni pe viitor un fel de 4x4 imaginar pentru cei care au 4x2.
Renault Captur este o masina corecta si interesanta. Deja am vazut destule exemplare care circula pe strazile din Romania. Este bine ca te poti juca la personalizarea fiecarui exemplar, ca-ti poti alege motoare eficiente pe benzina sau motorina, ca ai la dispozitie atat cutii de viteza manuale sau automate si ca la capitolul dotari acest model sta binisor. Este clar ca nu vorbim de o masina de teren ci doar de un mic crossover urban care nu va atinge la fel de repede sloiurile de gheata formate peste iarna. Daca tot nu este o masina de off-road si daca tot acest sistem XMOD nu face mare lucru, de ce ai da banii pe aceasta versiune scumpa care are un pret similar cu cel al unui SUV 4X4 veritabil? Nu stim de ce, noi am alege un Captur obisnuit care se remarca prin aspectul sau tineresc si modern, prin consum si prin confort. Partea de off-road... haideti sa le-o lasam altor modele.