Primul meu BMW M. Cateodata chiar trebuie sa-ti intalnesti eroii
In acest material am decis sa nu fiu un jurnalist care iti prezinta o masina, obiectiv, fara vreo implicare emotionala, cu cifre goale si aspecte pozitive sau negative. M-am tot gandit si pana la urma am ajuns la concluzia ca, fiind vorba despre o masina speciala (cel putin pentru mine), merita ceva mai mult decat un simplu test drive in care sa-ti spun ce capacitate are portbagajul, daca vizibilitatea este indeajuns de buna prin luneta sau daca lista de dotari include scaune cu functie de masaj.
In randurile urmatoare vei citi experienta traita de un pasionat de masini la volanul unui X3 M Competition, primul M condus de el. Asa ca hai sa-i dam drumul.
Daca nu ti-ai dat seama pana acum, sunt un fan BMW. Si ca oricare alt fan BMW mi-am dorit dintotdeauna sa conduc un M pur-sange. Sa simt si eu fiorul acela pe care il ai atunci cand stii ca iei parte la ceva special, ca experimentezi o masina facuta pentru a fi condusa, in care si-au pus priceperea cei mai buni ingineri si in a carei gena se regaseste o urma a modelelor BMW care au scris istorie in motorsport.
Tatonarea terenului a inceput in urma cu cateva luni cand, predand o alta masina, l-am vazut in parcarea subterana de la BMW Romania. Un X3 gri, care nu parea sa fie un X3 si atat. Cand m-am apropiat putin mai mult am inceput sa observ spoilerele agresive, grila frontala neagra, prizele de aer supradimensionate din bara fata, lipsa oricarui element cromat, oglinzile aerodinamice, jantele pe 21 de inch, discurile de frana perforate, etrierele albastre cu inscriptia M si cele patru terminatii ale sistemului de evacuare.
Gata, mi-am zis, este un X3 M. Apoi am inceput sa il studiez si mai in detaliu iar emblema X3 M Competition m-a facut sa tresar. Aveam in fata o masina pe care stiam ca trebuie neaparat sa o conduc dar planetele nu s-au aliniat la prima mea incercare de a programa un test.
Am revenit dupa ceva timp si dupa un dialog scurt cu omul care imi da toate aceste nebunii pe mana, mi-am facut curaj si l-am intrebat: "Programam un test cu X3 M Competition pentru weekend-ul 13-15 martie?" Ma asteptam deja la un refuz, stiind ca toata lumea vrea sa conduca aceasta masina, dar dupa cateva secunde a venit raspunsul mult asteptat: "Sigur. Este liber in perioada aceea."
Ziua Z se apropia, eu eram tot mai nerabdator, insa primele cazuri de noul coronavirus incepeau sa apara si in tara noastra iar soarta parea sa-mi fie din nou potrivnica. O minune a facut insa ca testul cu X3 M Competition sa nu fie amanat si uite-ma vineri la amiaza, in parcarea celor de la BMW Romania, cu cheia care trezeste primul meu M la viata in mana.
Pentru mine revederea a fost speciala, nici nu mai trebuia sa il caut pentru ca parcasem fix langa el, stiam exact unde se afla. Pentru el eram doar un alt tip care vine sa-l calce pe bataturi si sa-l arunce de colo colo prin viraje in urmatoarele trei zile.
M-am apropiat de el, s-a deschis si am intrat pentru a doua oara in viata mea intr-un M (inafara de cele de la Saloanele Auto sau BMW Welt). Prima data, tin minte ca si cum ar fi fost ieri desi s-a intamplat in urma cu aproape 10 ani, am stat pe locul din spate al unui M3 E36 cu exterior British Racing Green si interiorul Vader din piele alba pe care il vaneaza toti pasionatii de BMW. Chiar daca a fost o plimbare scurta, a fost de ajuns pentru a-mi ramane intiparita in minte.
Dar acum nu mai stateam pe locul vreunui pasager ci eram chiar la volanul unui M adevarat. Ochii mi s-au fixat pe butonul rosu, rotund, iar cu degetul aratator de la mana dreapta l-am apasat scurt. Display-ul instrumentarului de bord complet digital s-a luminat, ceasurile gradate pana la 330 de km/h si 8000 de rotatii pe minut ma anuntau ca ce urmeaza va fi o aventura pe cinste iar zgomotul celor 510 cai putere, dezvoltati de cel mai puternic 6 in linie din istoria brand-ului bavarez, au umplut imediat parcarea.
Am aruncat o scurta privire in jur si dupa ce am facut toate ajustarile necesare am strans in maini volanul imbracat in piele, am pus selectorul cutiei de viteze M Steptronic cu opt trepte in Drive si, plin de entuziasm, am iesit la lumina.
Motorul fiind inca rece, primii cativa kilometri au fost calmi iar statul la semafoare mi-a dat ocazia sa observ si celelalte elemente de interior care dau identitate acestui X3 M Competition: ornamentele din carbon, butoanele M1 si M2 rosii de pe volan - scurtaturi personalizabile catre ajustarea raspunsului directiei, suspensiei si motorului- bordul imbracat in Sensatec neagru, tapiteria din piele Merino, neagra cu bej, si Alcantara care imbraca scaunele sport, logo-ul M (iluminat atunci cand deschizi masina) de pe tetiere, diferitele butoane care inconjoara selectorul cutiei de viteze si pe care nu le intalnesti la BMW-urile obisnuite, de exemplu cel care deschide clapetele evacuarii M Sport accentuand sunetul motorului, sau emblema X3 M Competition pusa discret la baza consolei centrale, langa zona de incarcare prin inductie a telefonului mobil.
Prima accelerare mai hotarata, si primul fior care mi-a facut pielea de gaina, avea sa vina cateva momente mai tarziu, cand am depasit un sofer care imi taiase calea cu cateva secunde mai devreme si care atunci cand si-a configurat masina a uitat sa bifeze semnalizarile (stiu la ce te gandesti, dar nu avea aceeasi marca de masina ca mine). Chiar daca toate setarile erau in modul cel mai putin agresiv iar pedala de acceleratie a fost un sfert apasata, cutia a retrogradat o treapta, acul turometrului a sarit la 4000 de rotatii pe minut, capul mi s-a lipit de tetiera si cu un urlet scurt al motorului am tasnit putin peste limita legala de viteza din oras.
Atunci am inteles ca trebuie sa ne cunoastem mai bine si ca cei 510 CP sunt oricand gata de actiune. Sedinta foto si sesiunea de condus propriu zisa aveau sa aiba loc a doua zi, asa ca vinerea s-a incheiat cu vreo 40 de kilometri facuti, civilizat, prin oras. Oricat mi-as fi dorit sa conduc incontinuu, trebuia sa imi reamintesc tot la cateva minute ca herghelia de sub capota nu se hraneste cu aer si ca mai am inca 2 zile pline alaturi de BMW X3 M Competition. Esti curios de un consum urban? Ti-l spun: 20 de litri/100 de kilometri.
De obicei, cand iau masini in teste, imi fac un plan dinainte dar de aceasta data am vrut sa nu ma stresez cu asa ceva si sa ma bucur de fiecare moment alaturi de primul meu M. "We'll go wherever the road leads us," vorba americanului.
Sambata, drumul ne-a purtat putin pe autostrada Soarelui si mai apoi spre Ploiesti. Deja eram mult mai relaxat la volanul SUV-ului de 111.514 euro si le explicam celorlalti doi pasageri din masina ce face fiecare buton si asa mai departe. Intre timp imi configurasem si eu cele doua butoane rosii de pe volan: M1 punea motorul in modul cel mai eficient (Efficient), directia in "Comfort", la fel si suspensia. Transmisia, si ea cu trei trepte de sensibilitate, era pe treapta 1. La capatul opus erau setarile butonului M2: motorul in Sport Plus, directia si suspensia la fel iar cutia de viteze era pe modul manual si pe treapta a treia de sensibilitate. Sistemul de tractiune integrala xDrive M a fost tot timpul pe modul standard.
La drum intins, BMW X3 M Competition incepe sa-si arate micile defecte pe care le are. Suspensia este cam prea rigida iar trecerile peste denivelari si gropi le vei simti direct in coloana vertebrala, scaunele, desi cu suport lateral foarte bun, sunt cam tari si sezutul este putin cam ingust, pasagerul din spate se plangea ca sta prea drept si ca resimte din plin trepidatiile drumului (spatiul pentru picioare si cap este insa suficient), iar sunetul facut de anvelope este destul de pronuntat in cabina.
In ceea ce priveste consumul extra-urban, la un condus constant si o viteza cuprinsa intre 100 si 130 km/h, cea mai mica valoare indicata de bord a fost 12.3 litri/100 de kilometri.
Dar apoi am ajuns pe niste drumuri laturalnice, aproape goale si cu cateva viraje. Aici, toate ofurile mele au ramas in trecut si masina la al carui volan ma aflam era pur si simplu...sublima. Butonul M2 era demult apasat, astfel ca toti cei 510 CP si 600 Nm erau la dispozitia mea, directia era greoaie iar suspensia care mai inainte mi se parea rigida, acum facea ca SUV-ul sa nu se simta ca o masina de peste 2 tone.
Franele mari, cu discuri ventilate si perforate, iti dau toata increderea de care ai nevoie cand te infigi in pedala inaintea unui viraj iar iesirea este pur si simplu exploziva. Masina este foarte stabila, manevrabila, insa legile fizicii te pedepsesc cu o subvirare daca intreci masura. Dar pana acolo, poti sa "arunci" masina prin viraje fara nici o ezitare, aproape cam prea bine pentru un SUV, fie el si de dimensiuni mai reduse.
Motorul trage foarte bine, cu un turbo lag usor, iar fortele gravitationale te tin fixat in scaun mai ales in cele 4.1 secunde cat ii trebuie masinii sa atinga 100 de km/h. Am observat insa ca dupa 6000 de rotatii pe minut, unitatea de 3.0 litri twin-turbo ramane incet incet fara suflare. Nu ca ai mai avea mult pana la 7000 si un pic de rotatii pe minut, acolo unde niste avertizari luminoase iti spun ca este timpul sa schimbi treapta.
Ca tot am ajuns la schimbatul rapoartelor, transmisia M Steptronic isi face bine treaba pentru o cutie cu convertizor de cuplu si este, clar, mai rapida decat un Steptronic Sport. Trecerea prin trepte este precisa, mai ales daca schimbi tu de la padelele montate in spatele volanului. Cu siguranta cutia M DCT (cu dublu ambreiaj) ar fi o alegere mult mai buna, dar nici M Steptronic nu este departe.
Dupa ce am terminat sedinta foto am ridicat pentru prima data capota iar propulsorul cu sase cilindri ni s-a aratat in toata splendoarea lui. Ma rog, cat te lasa capacul cu sigla M si celebra inscriptie M Power sa vezi. Pentru o mai buna distribuire a greutatii, unitatea este impinsa cat se poate de mult spre spate iar elementul de ranforsare, pe care optional il poti comanda din carbon, trece fix pe deasupra.
Deja se lasase intunericul, un prilej numai bun pentru a folosi farurile adaptive cu LED. Nu zic ca nu sunt bune, dar o data ce ai experimentat farurile cu laser de la BMW, nu mai vrei sa folosesti altceva.
Pe drumul de intoarcere eram inconjurat de lumina ambientala si ma gandeam la toate sentimentele care m-au incercat pe parcursul zilei si mai ales la adrenalina pe care am simtit-o din plin atunci cand masina cerea mai mult iar eu incercam sa-i spun cumva "Potoleste-te, suntem inca pe drumurile publice".
Isteria noului coronavirus a cuprins de tot tara, si posturile TV, duminica si m-am gandit ca o scurta plimbare pe drumurile de langa Bucuresti ar fi o modalitate numai buna sa scap de toata nebunia asta. X3 M Competition este, asadar, remediul perfect pentru stres.
Dar nici aceasta plimbare nu a fost foarte linistita, pentru ca butonul M2 se cerea apasat iar corpul meu tanjea dupa doza de adrenalina primita cu o zi in urma. Cum rezervorul cu o capacitate de 65 de litri mai avea inca benzina suficienta, am luat-o de la capat.
Luni a fost ziua cand drumurile noastre aveau sa se desparta, dar nu inainte de cei cativa ultimi kilometri pe care mai aveam sa ii parcurgem impreuna pana la BMW Romania. Tinut din nou in loc de traficul din Bucuresti, am inceput sa fac o recapitulare a celor 450 de kilometri facuti in ultimele trei zile cu X3 M Competition.
Se spune ca nu ar trebui sa-ti cunosti vreodata eroii, pentru ca cel mai probabil te vor dezamagi. Insa pe mine, si iti spun asta cat se poate de obiectiv, primul meu M nu m-a dezamagit deloc. Da, nu are cea mai confortabila suspensie, scaunele sunt destul de tari iar spatele meu se cam resimte dupa toata aventura asta, dar nu iti cumperi un M pur-sange - fie el si SUV- pentru confort. Ti-l cumperi pentru acele cateva minute de nebunie in care lasi totul in urma si te bucuri la maxim de drumurile virajate sau de cele cateva ture pe circuit.
Acum, din perspectiva unui jurnalist auto, sunt sigur ca exista masini mai bune decat X3 M Competition. Dar din punctul de vedere al unui impatimit BMW, care a condus destule modele de ultima generatie cu sigla alb-albastra, pana ma voi urca din nou la volanul unui M, X3 M Competition ramane BMW-ul care m-a facut sa simt cel mai tare placerea de a conduce.
Autor: Alexandru Monenciu
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Far dreapta nissan qashqai j10 [2007 - 2010] crossover 5-usi... 300 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 € 0445120011 504066141 500371101 bosch injector fiat ducato 2.3... 350 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6800 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10400 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € 2674a256 2674a604 2674a209 10709880002 reconditiunat... 2000 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € 0445110414 166105302r 95518000 0986435211 bosch injector... 600 Lei
- Vw passat gmo 2017 11900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- 0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei 0414700002 0986441102 500324435 bosch unitate pompa-duza iveco... 750 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €