Primul meu BMW M. Cateodata chiar trebuie sa-ti intalnesti eroii

In acest material am decis sa nu fiu un jurnalist care iti prezinta o masina, obiectiv, fara vreo implicare emotionala, cu cifre goale si aspecte pozitive sau negative. M-am tot gandit si pana la urma am ajuns la concluzia ca, fiind vorba despre o masina speciala (cel putin pentru mine), merita ceva mai mult decat un simplu test drive in care sa-ti spun ce capacitate are portbagajul, daca vizibilitatea este indeajuns de buna prin luneta sau daca lista de dotari include scaune cu functie de masaj.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
In randurile urmatoare vei citi experienta traita de un pasionat de masini la volanul unui X3 M Competition, primul M condus de el. Asa ca hai sa-i dam drumul.
Daca nu ti-ai dat seama pana acum, sunt un fan BMW. Si ca oricare alt fan BMW mi-am dorit dintotdeauna sa conduc un M pur-sange. Sa simt si eu fiorul acela pe care il ai atunci cand stii ca iei parte la ceva special, ca experimentezi o masina facuta pentru a fi condusa, in care si-au pus priceperea cei mai buni ingineri si in a carei gena se regaseste o urma a modelelor BMW care au scris istorie in motorsport.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Tatonarea terenului a inceput in urma cu cateva luni cand, predand o alta masina, l-am vazut in parcarea subterana de la BMW Romania. Un X3 gri, care nu parea sa fie un X3 si atat. Cand m-am apropiat putin mai mult am inceput sa observ spoilerele agresive, grila frontala neagra, prizele de aer supradimensionate din bara fata, lipsa oricarui element cromat, oglinzile aerodinamice, jantele pe 21 de inch, discurile de frana perforate, etrierele albastre cu inscriptia M si cele patru terminatii ale sistemului de evacuare.
Gata, mi-am zis, este un X3 M. Apoi am inceput sa il studiez si mai in detaliu iar emblema X3 M Competition m-a facut sa tresar. Aveam in fata o masina pe care stiam ca trebuie neaparat sa o conduc dar planetele nu s-au aliniat la prima mea incercare de a programa un test.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Am revenit dupa ceva timp si dupa un dialog scurt cu omul care imi da toate aceste nebunii pe mana, mi-am facut curaj si l-am intrebat: "Programam un test cu X3 M Competition pentru weekend-ul 13-15 martie?" Ma asteptam deja la un refuz, stiind ca toata lumea vrea sa conduca aceasta masina, dar dupa cateva secunde a venit raspunsul mult asteptat: "Sigur. Este liber in perioada aceea."
Ziua Z se apropia, eu eram tot mai nerabdator, insa primele cazuri de noul coronavirus incepeau sa apara si in tara noastra iar soarta parea sa-mi fie din nou potrivnica. O minune a facut insa ca testul cu X3 M Competition sa nu fie amanat si uite-ma vineri la amiaza, in parcarea celor de la BMW Romania, cu cheia care trezeste primul meu M la viata in mana.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Pentru mine revederea a fost speciala, nici nu mai trebuia sa il caut pentru ca parcasem fix langa el, stiam exact unde se afla. Pentru el eram doar un alt tip care vine sa-l calce pe bataturi si sa-l arunce de colo colo prin viraje in urmatoarele trei zile.
M-am apropiat de el, s-a deschis si am intrat pentru a doua oara in viata mea intr-un M (inafara de cele de la Saloanele Auto sau BMW Welt). Prima data, tin minte ca si cum ar fi fost ieri desi s-a intamplat in urma cu aproape 10 ani, am stat pe locul din spate al unui M3 E36 cu exterior British Racing Green si interiorul Vader din piele alba pe care il vaneaza toti pasionatii de BMW. Chiar daca a fost o plimbare scurta, a fost de ajuns pentru a-mi ramane intiparita in minte.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Dar acum nu mai stateam pe locul vreunui pasager ci eram chiar la volanul unui M adevarat. Ochii mi s-au fixat pe butonul rosu, rotund, iar cu degetul aratator de la mana dreapta l-am apasat scurt. Display-ul instrumentarului de bord complet digital s-a luminat, ceasurile gradate pana la 330 de km/h si 8000 de rotatii pe minut ma anuntau ca ce urmeaza va fi o aventura pe cinste iar zgomotul celor 510 cai putere, dezvoltati de cel mai puternic 6 in linie din istoria brand-ului bavarez, au umplut imediat parcarea.
Am aruncat o scurta privire in jur si dupa ce am facut toate ajustarile necesare am strans in maini volanul imbracat in piele, am pus selectorul cutiei de viteze M Steptronic cu opt trepte in Drive si, plin de entuziasm, am iesit la lumina.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Motorul fiind inca rece, primii cativa kilometri au fost calmi iar statul la semafoare mi-a dat ocazia sa observ si celelalte elemente de interior care dau identitate acestui X3 M Competition: ornamentele din carbon, butoanele M1 si M2 rosii de pe volan - scurtaturi personalizabile catre ajustarea raspunsului directiei, suspensiei si motorului- bordul imbracat in Sensatec neagru, tapiteria din piele Merino, neagra cu bej, si Alcantara care imbraca scaunele sport, logo-ul M (iluminat atunci cand deschizi masina) de pe tetiere, diferitele butoane care inconjoara selectorul cutiei de viteze si pe care nu le intalnesti la BMW-urile obisnuite, de exemplu cel care deschide clapetele evacuarii M Sport accentuand sunetul motorului, sau emblema X3 M Competition pusa discret la baza consolei centrale, langa zona de incarcare prin inductie a telefonului mobil.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Prima accelerare mai hotarata, si primul fior care mi-a facut pielea de gaina, avea sa vina cateva momente mai tarziu, cand am depasit un sofer care imi taiase calea cu cateva secunde mai devreme si care atunci cand si-a configurat masina a uitat sa bifeze semnalizarile (stiu la ce te gandesti, dar nu avea aceeasi marca de masina ca mine). Chiar daca toate setarile erau in modul cel mai putin agresiv iar pedala de acceleratie a fost un sfert apasata, cutia a retrogradat o treapta, acul turometrului a sarit la 4000 de rotatii pe minut, capul mi s-a lipit de tetiera si cu un urlet scurt al motorului am tasnit putin peste limita legala de viteza din oras.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Atunci am inteles ca trebuie sa ne cunoastem mai bine si ca cei 510 CP sunt oricand gata de actiune. Sedinta foto si sesiunea de condus propriu zisa aveau sa aiba loc a doua zi, asa ca vinerea s-a incheiat cu vreo 40 de kilometri facuti, civilizat, prin oras. Oricat mi-as fi dorit sa conduc incontinuu, trebuia sa imi reamintesc tot la cateva minute ca herghelia de sub capota nu se hraneste cu aer si ca mai am inca 2 zile pline alaturi de BMW X3 M Competition. Esti curios de un consum urban? Ti-l spun: 20 de litri/100 de kilometri.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
De obicei, cand iau masini in teste, imi fac un plan dinainte dar de aceasta data am vrut sa nu ma stresez cu asa ceva si sa ma bucur de fiecare moment alaturi de primul meu M. "We'll go wherever the road leads us," vorba americanului.
Sambata, drumul ne-a purtat putin pe autostrada Soarelui si mai apoi spre Ploiesti. Deja eram mult mai relaxat la volanul SUV-ului de 111.514 euro si le explicam celorlalti doi pasageri din masina ce face fiecare buton si asa mai departe. Intre timp imi configurasem si eu cele doua butoane rosii de pe volan: M1 punea motorul in modul cel mai eficient (Efficient), directia in "Comfort", la fel si suspensia. Transmisia, si ea cu trei trepte de sensibilitate, era pe treapta 1. La capatul opus erau setarile butonului M2: motorul in Sport Plus, directia si suspensia la fel iar cutia de viteze era pe modul manual si pe treapta a treia de sensibilitate. Sistemul de tractiune integrala xDrive M a fost tot timpul pe modul standard.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
La drum intins, BMW X3 M Competition incepe sa-si arate micile defecte pe care le are. Suspensia este cam prea rigida iar trecerile peste denivelari si gropi le vei simti direct in coloana vertebrala, scaunele, desi cu suport lateral foarte bun, sunt cam tari si sezutul este putin cam ingust, pasagerul din spate se plangea ca sta prea drept si ca resimte din plin trepidatiile drumului (spatiul pentru picioare si cap este insa suficient), iar sunetul facut de anvelope este destul de pronuntat in cabina.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
In ceea ce priveste consumul extra-urban, la un condus constant si o viteza cuprinsa intre 100 si 130 km/h, cea mai mica valoare indicata de bord a fost 12.3 litri/100 de kilometri.
Dar apoi am ajuns pe niste drumuri laturalnice, aproape goale si cu cateva viraje. Aici, toate ofurile mele au ramas in trecut si masina la al carui volan ma aflam era pur si simplu...sublima. Butonul M2 era demult apasat, astfel ca toti cei 510 CP si 600 Nm erau la dispozitia mea, directia era greoaie iar suspensia care mai inainte mi se parea rigida, acum facea ca SUV-ul sa nu se simta ca o masina de peste 2 tone.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Franele mari, cu discuri ventilate si perforate, iti dau toata increderea de care ai nevoie cand te infigi in pedala inaintea unui viraj iar iesirea este pur si simplu exploziva. Masina este foarte stabila, manevrabila, insa legile fizicii te pedepsesc cu o subvirare daca intreci masura. Dar pana acolo, poti sa "arunci" masina prin viraje fara nici o ezitare, aproape cam prea bine pentru un SUV, fie el si de dimensiuni mai reduse.
Motorul trage foarte bine, cu un turbo lag usor, iar fortele gravitationale te tin fixat in scaun mai ales in cele 4.1 secunde cat ii trebuie masinii sa atinga 100 de km/h. Am observat insa ca dupa 6000 de rotatii pe minut, unitatea de 3.0 litri twin-turbo ramane incet incet fara suflare. Nu ca ai mai avea mult pana la 7000 si un pic de rotatii pe minut, acolo unde niste avertizari luminoase iti spun ca este timpul sa schimbi treapta.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Ca tot am ajuns la schimbatul rapoartelor, transmisia M Steptronic isi face bine treaba pentru o cutie cu convertizor de cuplu si este, clar, mai rapida decat un Steptronic Sport. Trecerea prin trepte este precisa, mai ales daca schimbi tu de la padelele montate in spatele volanului. Cu siguranta cutia M DCT (cu dublu ambreiaj) ar fi o alegere mult mai buna, dar nici M Steptronic nu este departe.
Dupa ce am terminat sedinta foto am ridicat pentru prima data capota iar propulsorul cu sase cilindri ni s-a aratat in toata splendoarea lui. Ma rog, cat te lasa capacul cu sigla M si celebra inscriptie M Power sa vezi. Pentru o mai buna distribuire a greutatii, unitatea este impinsa cat se poate de mult spre spate iar elementul de ranforsare, pe care optional il poti comanda din carbon, trece fix pe deasupra.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Deja se lasase intunericul, un prilej numai bun pentru a folosi farurile adaptive cu LED. Nu zic ca nu sunt bune, dar o data ce ai experimentat farurile cu laser de la BMW, nu mai vrei sa folosesti altceva.
Pe drumul de intoarcere eram inconjurat de lumina ambientala si ma gandeam la toate sentimentele care m-au incercat pe parcursul zilei si mai ales la adrenalina pe care am simtit-o din plin atunci cand masina cerea mai mult iar eu incercam sa-i spun cumva "Potoleste-te, suntem inca pe drumurile publice".
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Isteria noului coronavirus a cuprins de tot tara, si posturile TV, duminica si m-am gandit ca o scurta plimbare pe drumurile de langa Bucuresti ar fi o modalitate numai buna sa scap de toata nebunia asta. X3 M Competition este, asadar, remediul perfect pentru stres.
Dar nici aceasta plimbare nu a fost foarte linistita, pentru ca butonul M2 se cerea apasat iar corpul meu tanjea dupa doza de adrenalina primita cu o zi in urma. Cum rezervorul cu o capacitate de 65 de litri mai avea inca benzina suficienta, am luat-o de la capat.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Luni a fost ziua cand drumurile noastre aveau sa se desparta, dar nu inainte de cei cativa ultimi kilometri pe care mai aveam sa ii parcurgem impreuna pana la BMW Romania. Tinut din nou in loc de traficul din Bucuresti, am inceput sa fac o recapitulare a celor 450 de kilometri facuti in ultimele trei zile cu X3 M Competition.
Se spune ca nu ar trebui sa-ti cunosti vreodata eroii, pentru ca cel mai probabil te vor dezamagi. Insa pe mine, si iti spun asta cat se poate de obiectiv, primul meu M nu m-a dezamagit deloc. Da, nu are cea mai confortabila suspensie, scaunele sunt destul de tari iar spatele meu se cam resimte dupa toata aventura asta, dar nu iti cumperi un M pur-sange - fie el si SUV- pentru confort. Ti-l cumperi pentru acele cateva minute de nebunie in care lasi totul in urma si te bucuri la maxim de drumurile virajate sau de cele cateva ture pe circuit.
Foto: Andrei Sabie; Asistent Foto: Ahmad Askar
Acum, din perspectiva unui jurnalist auto, sunt sigur ca exista masini mai bune decat X3 M Competition. Dar din punctul de vedere al unui impatimit BMW, care a condus destule modele de ultima generatie cu sigla alb-albastra, pana ma voi urca din nou la volanul unui M, X3 M Competition ramane BMW-ul care m-a facut sa simt cel mai tare placerea de a conduce.
Autor: Alexandru Monenciu
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei


