Nu ar fi multe de spus despre aspectul exterior al acestui BMW. Pentru ca un Seria 4 nu este decat un Seria 3, fie Coupe, fie... GranCoupe. Si arata al naibii de bine aceasta generatie! De fapt, arata atat de bine, incat cu greu vei gasi un carcotas care sa spuna ca nu-i place masina. De fapt, pana si cel mai inrait hater al marcii BMW, suparat ca a vazut el un X6 parcat pe trecerea de pietoni, nu ar putea spune ca e urata.
Capota motorului este poate cel mai agresiv element, umflata si incruntata ca fruntea unui zimbru necajit pe viata. Jante mari pe 19 toli, negre, sa se asorteze cu vopseaua incerta, albastru sau indigo inchis, faruri si stopuri cu LED, evacuare dubla si niste aripi care parca te duc cu gandul la M3. Daca mai punem la socoteala si etrierele uriase albastre, cu sigla M, e clar ca pana si un cunoscator va avea nevoie de timp sa-si dea seama daca nu cumva este chiar o masina M...
Asa cum trebuie sa fie un interior sportiv. Scaune sport cu sustinere laterale, textil cu Alcantara, ornamente gri din aluminiu, volan M si acelasi bord bine gandit ca la oricare alt BMW din clasa medie. Imi place foarte mult interiorul ca imi aduce aminte de vechiul E30, la care toata consola centrala era indreptata spre sofer, parca zicand: Tu, soferule, esti cel important! Restul pasagerilor nu ma intereseaza!
Aici as mentiona si ca un GranCoupe are portiere fara rama la geamurile laterale. Asa cum avea Subaru candva, asa cum aveau pe vremuri Lincolnurile anilor '60. Arata demential! Asta, impreuna cu tapiteria Alcantara pe care iti vine sa o mangai toata ziua, sunt elementele mele preferate ale acestui BMW.
Tot interiorul este destul de sobru, nuante inchise, putine bandouri polisate, dar se potriveste de minune cu exteriorul. Nu este o masina pentru femei, nici pentru pustani, ci pentru oameni mai seriosi, care tin ambele maini pe volan cand conduc si savureaza fiecare viraj...
Portbagajul lui Seria 4 GranCoupe este destul de mare daca ne gandim ca are 480 de litri. Insa exista ceva probleme la interior, in habitaclu. De fapt, sa zicem ca sunteti un cuplu tanar care iubeste calatoriile si confortul. Ei bine, pentru voi este masina asta! Lucrurile nu sunt asa de grele nici daca apar doi copii, deoarece incap fara probleme, iar bagajele celor 4 membri isi vor gasi usor loc in spate. Dar daca vrei sa apelezi la o formula de 4 sau 5 adulti, la drum intins, lucrurile se complica: loc pentru picioare in spate nu prea este... Dar acesta e un mic detaliu, pentru ca oricum nu vei vrea niciodata sa ai 3 persoane in spate...
Numai daca privesti in detaliu un BMW nou iti dai seama unde a ajuns tehnologia motoarelor. Imi place noua denumire de la BMW, care, desi zice ca este 430i, are motor de 2.0 litri, nu de 3.0 ca pe vremuri, cum aveau vechiile generatii. Motorul, evident, este unul cu 4 cilindri turbo care produce 252 cp, o cifra de neconceput la o masina de serie acum 20 de ani, de exemplu. Un motor care nu este deranjat ca trebuie sa invarta toate cele 4 roti ale xDrive-ului si nici ca trebuie sa miste o greutate destul de mare. Cu alte cuvinte, un motor cu 4 pistoane se simte ca unul in 6 si nu are nicio jena sa ajunga la performante de invidiat. Magia turbo-compresorului, nu?
Motorul este cuplat la o cutie automata cu 8 rapoarte, poate cea mai cunoscuta si vanduta transmisie de la BMW. De ce ai vrea o cutie manuala cu 6 rapoarte, cand una automata de ultima generatie este net superioara si schimba mai repede si te ajuta sa consumi mai putin? Nu stiu. Poti sa schimbi vitezele si de la padelele volanului, dar si de la levierul schimbatorului, sau, pur si simplu, sa iti vezi de drum in Drive. Oricum, este o cutie deja traditionala am putea spune, care schimba repede si lin, dar care, atunci cand suntem in modul ECO Pro, schimba treptele la o turatie joasa, ca sa nu ne ducem prea repede la benzinarie...
Acceleratie: BMW 430i xDrive are nevoie de 5.9 secunde ca sa atinga 100 km/h si poate accelera linistit pana la 250 km/h, acolo unde este limitata viteza electronic;
Franare: Masina este echipata cu frane pe disc pe toate rotile, ventilate toate patru, cu un kit de etriere M, care ofera o franare excelenta si performanta, inclusiv in conditii de conducere agresiva;
Suspensii: confortul nu este compromis nici in cazul unei masini care se vrea a fi mai sport, cu jante mari si suspensii ceva mai tari. Nu stim cum au reusit inginerii bavarezi sa te faca sa te simti exceptional indiferent de drum, daca traversezi sine de tramvai sau mergi pe piatra cubica, dar cert este ca la BMW, pana si in masinile sport confortul este maxim.
Am mai condus in trecut si BMW Seria 3, dar si BMW Seria 4. Trebuie sa le duci in zona extrema a condusului ca sa-ti dai seama de diferentele de comportament in viraje. Un sofer obisnuit cu greu si-ar da seama care abordeaza mai bine o curba si cum se resimte in volan fiecare schimbare de directie.
Cert este ca vorbim de caroserii diferite, iar faptul ca BMW Seria 4 GranCoupe este un mix de Seria 3 si Seria 4 Coupe, nu face decat sa dea nastere unui nou comportament pe drum, mai ales daca ne gandim la portierele fara rama si plafonul intarit... Parerea mea este ca aceasta masina se apropie mai mult de un Seria 4 decat de un Seria 3, adica este o idee mai sportiva. Dar ca sa vezi ce inseamna cu adevarat sportivitatea asta de care vorbeste toata lumea, trebuie sa fii curajos si sa te duci fie pe circuit, fie pe un Transfagarasan inchis circulatiei publice...
Pe partea de vizibilitate, cu greu o sa gasesti un BMW care sa exceleze. Pentru ca acum exista atatea sisteme electronice care mai de care mai sofisticate, incat, in curand, ne vom putea lipsi de luneta. In care, apropo, nu vezi mare lucru, decat pe autostrada, daca este un TIR care te urmareste... Dar sa spui ca te uiti in luneta ca sa parchezi, e o gluma... Insa pentru asta exista un sistem Surround View care, cu ajutorul unui soft si a vreo 4 camere video, formeaza o imagine 3D pe ecranul LCD al masinii. Si asa poti vedea 360 de grade de jur imprejurul masinii, daca sunt obstacole, pietoni sau orice altceva ai putea sa lovesti. Plus senzori audio care iti spun cat de departe esti de gardul langa care vrei sa parchezi...
Daca ar fi sa ne luam dupa Euro NCAP, pana acum, nu a fost testat niciun BMW Seria 4. Deci habar nu avem cum se comporta in caz de impact. Dar nu trebuie sa uitam ca aceasta serie relativ noua de la BMW este doar un Seria 3 cu mici modificari la caroserie. Si nu credem ca haionul care acum inlocuieste usa de portbagaj reduce siguranta in caz de accident. De unde si convingerea noastra ca, daca vrem sa vedem siguranta unui Seria 4, trebuie sa ne uitam la testele cu Seria 3. Care, apropo, a primit doar punctaje maxime!
Poti sa-ti cumperi cel mai chel BMW din oferta, ca tot o sa vina cu un pachet bogat de dotari. Modelul testat de noi insa, avea ceva mai mult... De exemplu, pe langa banalitati precum clima automata dubla, 4 geamuri electrice, padele la volan sau kit exterior M, avea si pilot automat adaptiv, head-up display, sistem de asistenta la parasirea benzii si impact iminent, jante pe 19 inch, portbagaj electric, faza lunga automata, volan si scaune M, dar si faruri cu LED adaptive. Cat despre sisteme de siguranta precum 8 airbaguri, ABS sau ESP, e clar ca acestea vin de la sine... Cert este ca dotarile optionale puse pe acest 430i valoreaza putin peste 18.000 de Euro... Cam cat un Duster full nou-nout.
Cat crezi ca o sa consume un BMW 4x4, automat, cu motor pe benzina, turbo, in oras? 15? 18? 20? Ei bine, nu. O sa consume vreo 11, ceea ce e mare realizare. Nu de alta, dar un banal Logan 1.4 benzina consuma cam atat in aglomeratie. Si reuseste performanta asta datorita modului ECO Pro, in care noi am condus mai tot timpul si am reusit astfel sa castigam peste 40 km la autonomia finala pentru un plin. La drum intins, lucrurile sunt si mai bune: sa tot scoti vreo 7 litri, ceea ce nu e deloc rau, pentru ca nu trebuie sa uitam ca vorbim de un benzinar! Ce e drept, sunt cifre mai mari decat ceea ce ne spune BMW, dar sunt cifre reale.
Daca vrei un Seria 4 GranCoupe, scoti din buzunar minim 37.980 de Euro cu TVA. Dar la acesti bani nu primesti decat un 418d de 150 cp si tractiune spate, cu transmisie manuala si dotari standard. Daca vrei un 430i, platesti 44.280 Euro, iar daca vrei si tractiune 4x4 si cutie automata, ajungi la 48.960 de Euro. Si daca mai vrei sa faci si arogante cu dotari din plin, asa cum au facut cei de la BMW Group Romania cu aceasta masina, platesti suma finala de 67.123 Euro. Atat.
FRAMELESS DOORS. Am pus numele in engleza ca suna al naibii de bine. In schimb, in romaneste, habar nu avem cum sa le numim in afara de... portiere fara rama. Suna urat, nu-i asa? Ideea este ca acest element este probabil cel care defineste un GranCoupe. Poate ca nu este mare lucru la prima vedere, dar este ca si cum ai avea o masina sedan cu portbagaj hatchback si patru portiere de coupe. In plus, arata demential cand deschizi usa, eventual cu geamul lasat, si vezi o portiera care seamana cu cea a unui cabrio: simpla, dreapta, fara rama, ca o usa de gradina.
Imi plac si farurile, imi plac si jantele, interiorul, capota, sistemul audio si multe altele. Dar usile, portierele, cum vrei sa le numesti, pe acest Seria 4 sunt absolut fenomenale. De ce nu au toate masinile din lume doar asemenea usi?
Nu este usor sa spui ca un BMW Seria 4 GranCoupe este masina ideala pentru tine. Adica de ce l-ai prefera in fata unui Seria 3? Doar pentru ca are haion si ca poti sa cari si niste scaune de bucatarie? Nu cred. Are aceleasi motoare, aceleasi dotari si aceleasi cutii de viteza pe care le gasesti si la Seria 3. Iar preturile nu sunt neaparat diferite cu mult, doar o idee mai mari in cazul masinii de fata. Asadar, cine poate spune ca vrea masina asta? Cineva care vrea ceva diferit. Nu vrea un coupe, dar nici un Seria 3 cum are foarte multa lume. Asa ca isi cumpara un GranCoupe. E mai sportiv, mai usor de incarcat portbagajul si are portierele alea dementiale. Si... hai sa nu ne mai ascundem dupa deget: arata mult mai cool.