BMW a lansat pentru prima data modelul X6 M in 2009, cu ocazia Salonului Auto de la New York, iar la acea vreme era primul model al diviziei M cu tractiune integrala. Acum, o data cu noua iteratie X6, versiunea M poate fi comandata in premiera si intr-o varianta Competition: ADN-ul din motorsport este accentuat de peste 600 de cai putere.
Din punct de vedere estetic, noul BMW X6 M Competition este usor de recunoscut dupa grila frontala distinctiva, barele de protectie agresive cu prize de aer supradimensionate, oglinzile aerodinamice specifice M, spoilerul spate M carbon, jantele din aliaj usor cu design M, cele patru terminatii de 100 mm ale sistemul de evacuare si emblemele de rigoare.
SUV-ul de performanta al bavarezilor atrage toate privirile, nu doar cu elementele mentionate mai sus, ci si cu aspectul puternic al caroseriei, silueta curbata in stil coupe si linia atletica a umerilor introdusa o data cu lansarea noii generatii X6.
La interior, BMW X6 M Competition propune deasemenea cateva elemente specifice cum ar fi ornamentele iluminate ale pragurilor, inscriptionate cu numele modelului, centuri de siguranta M, scaunele M multifunctionale - care aduc putin cu celebrele scaune Vader din M3 E36 - ceasurile de bord complet digitale cu display de 12.3 inch (parte a pachetului BMW Live Cockpit Professional) si grafica specifica M, gradate pana la 330 de km/h, sau schimbatorul de viteze M care combina metalul, pielea si cusaturile in celebrele culori ale diviziei de performanta a bavarezilor.
Tot specifice pentru versiunea de top a modelului X6 sunt butonul rosu de pornire/oprire a motorului, butoanele M Mode (permite selectarea modurilor de condus Road, Sport si Track) sau Setup si butonul care accentueaza sunetul facut de sistemul de evacuare. Acesta din urma este primul pe care il apesi atunci cand te urci la volanul unui M. Ai sa-mi multumesti pentru pontul asta.
In rest, te simti ca in oricare alt X6 de ultima generatie, inconjurat de materiale calitative si finisaje demne de segmentul premium din care face parte modelul bavarez. Este combinatia perfecta intre sportivitate si lux, daca vrei.
Pentru ca experienta sa fie si mai memorabila, trebuie impartasita cu cei apropiati, fie ei prieteni, iubita sau sotie. X6 M Competition poate acomoda pana la 5 pasageri intr-un habitaclu confortabil si suficient de spatios. La prima impresie, plafonul plonjat pare ca afecteaza spatiul disponibil in spate dar, odata intrat in masina, vei descoperi ca ai destul loc chiar si pentru cap.
Desi cockpit-ul este construit in jurul celui de la volan, nu am avut nici o clipa sentimentul de inghesuiala. Nu mai spun de pasagerul din dreapta, care sta confortabil chiar si atunci cand sunt ocupate toate locurile din spate.
Un numar mai mare de pasageri inseamna si mai multe lucruri aduse la bord. Din fericire, spatiile de depozitare sunt suficiente, si generoase, iar daca vrei sa-ti tii bautura rece sau calda, suporturile de pahare din fata, cu control termic, se vor dovedi mai mult decat folositoare.
Portbagajul are o capacitate de incarcare de 580 de litri (-20 de litri comparativ cu GLE Coupe) insa daca vrei sa transporti obiecte voluminoase poti sa rabatezi bancheta si obtii astfel 1530 de litri.
Sub un capac de plastic, sau de carbon daca nu ai ce face cu 1230 de euro, noile X6 M si X6 M Competition ascund o capodopera de motor: un V8 de 4.4 litri, cu doua turbine, galerie de evacuare incrucisata a bancului de cilindri si Valvetronic. Daca in cazul primului, unitatea dezvolta 600 de cai putere, la volanul lui X6 M Competition ai la dispozitie 625 de cai putere la 6.000 de rotatii pe minut si 750 Nm cuplu intre 1.800 si 5.800 de rotatii pe minut.
Daca faci un calcul simplu, rezulta cam 142 de cai putere per litru, suficient pentru a transforma SUV-ul de 2.3 tone intr-o masina sport.
Atunci cand cumperi un BMW M, nu cumperi doar masina, ci si o particica din prestigiul pe care acest brand l-a castigat de-a lungul anilor in diferitele ramuri ale motorsportului. De aici vine si conceptul de racire al motorului sau sistemul de ungere - ambele imbunatatesc performantele unitatii, pe intreaga plaja de turatii, si cresc durabilitatea.
Resursele propulsorului V8 sunt gestionate, impecabil, de o transmisie automata M Steptronic cu 8 trepte si Drivelogic. Ce inseamna Drivelogic? Ca poti seta nivelul de sensibilitate al cutiei, de la schimbari line pana la foarte rapide pentru un condus dinamic.
Spre deosebire de celelalte transmisii automate de la BMW, acest M Steptronic nu are un mod Sport automat ci atunci cand treci cutia in modul sport obtii o cutie manuala unde schimbarea treptelor poate fi facuta si de la padelele montate in spatele volanului. Si in acest caz, cutia de viteze reactioneaza aproape instant iar trecerea prin rapoarte este precisa iar cand turatiile cresc obtii acel "kick" specific masinilor de curse.
In versiunea de top X6 M Competition, SAV-ul bavarez atinge 100 de km/h in doar 3.8 secunde si are o viteza maxima limitata electronic la 250 de km/h. La cererea clientului, viteza de top poate fi crescuta pana la 290 de km/h.
Pentru a opri o asemenea masina iti trebuie un sistem de franare corespunzator. Intra in scena franele M din material compozit cu discuri ventilate si perforate, atat pe fata cat si pe spate, si etriere albastre cu inscriptia M. Mai usoare decat cele de pe modelele non-M, franele acestea nu au doar performante de top, atat pe strada cat si pe circuit, dar au si un impact pozitiv asupra agilitatii, dinamicii si acceleratiei.
Daca X3 M Competition mi s-a parut putin cam prea rigid - poate si din cauza ca este mai compact - X6 M Competition mi-a dat impresia ca imbina perfect sportivitatea cu confortul, in ceea ce priveste reglajul suspensiei M. Aceasta vine alaturi de un diferential activ M iar cel de la volan are posibilitatea de a alege din trei moduri de condus: Comfort, Sport si Sport+, dar si de a adapta nivelul de asistenta al sistemului DSC in functie de modul de condus.
Il vezi in parcare si nu stii la ce sa te astepti. Da, stii ca are un V8 twin-turbo sub capota, 625 de cai putere, ca este cel mai puternic SUV, de serie, lansat vreodata de BMW, stii toate acestea dar nimic nu te poate pregati pentru ce urmeaza.
Apoi te instalezi comod in scaun, apesi butonul rosu si cu un marait prelung, herghelia se trezeste la viata. Primii cativa kilometri sunt de acomodare: sa te obisnuiesti cu directia, cu dimensiunile masinii, cu pedalele si asa mai departe. Dar apoi, dupa ce motorul ajunge la temperatura optima de functionare calci putin mai hotarat pedala de acceleratie si, daca totul este in modul Confort - sau Efficient - masina te lasa o secunda, parca sa te pregatesti, transmisia - si ea in modul standard - retrogradeaza cateva trepte si cu un zgomot furios parcurgi cativa zeci de metri intr-un timp record.
Acum este momentul in care incepi sa-ti pui intrebari si, mai ales, momentul in care vrei mai mult. Asa ca pui totul in Sport sau Sport+, retrogradezi singur pana la treapta care iti convine, urletul motorului V8 se amplifica si in momentul in care calci pedala de acceleratie simti aproape instant ca un ciocan enorm te loveste in spate iar cifrele vitezometrului cresc cu o rapiditate uimitoare.
Nu te-ai astepta ca un SUV de 2.3 tone sa accelereze in halul asta de violent si mai impresionant decat asta este ca la un moment dat te-ai astepta ca motorul sa nu mai livreze puterea cu atata intensitate, dar o face. Pana la linia rosie. Practic, pentru V8-ul twin-turbo de la BMW nu exista pauza.
Si crezi ca exagerez, dar gandeste-te ca masina asta atinge 100 de km/h in 3.8 secunde. 3.8 secunde si 2.3 tone! Tot atat ii ia sa ajunga la 100 de km/h unui Aston Martin Vantage S V12 sau unui Ferrari F50, Lexus LFA Nurburgring, Pagani Zonda C12 S, Porsche 959 Turbo...intelegi unde vreau sa ajung?
Pe viraje isi spun cuvantul suspensia M, diferentialul activ, tractiunea integrala xDrive M, directia cu precizie germana si, desigur, cuplul de 750 Nm, disponibil de la 1.800 de rotatii pe minut, care face ca iesirea sa fie de-a dreptul exploziva.
Si ca totul sa fie cat se poate de usor, BMW X6 M Competition are pe volan deja-celebrele butoane M1 si M2 pe care le poti configura dupa bunul tau plac. Niste scurtaturi catre Paradis, daca vrei. Spre exemplu, la mine M1 punea toate setarile masinii in Confort iar M2..."full banana". Asa ca, cu o singura apasare de buton, treci de la modul Huligan la cel "Gata, draga mea, promit sa nu mai fac".
SUV-urile cu alura de coupe nu stau foarte bine la capitolul vizibilitate, mai ales in spate. Luneta destul de mica te obliga, si in cazul lui X6 M Competition, sa te bazezi pe senzorii de parcare si camera de marsarier pentru manevre mai delicate.
Daca vrei sa nu depui nici cel mai mic efort la parcare, atunci lasa sistemul Parking Assistant sa se ocupe de tot. In plus, ai si acel Reversing Assistant care memoreaza ultimii 50 de metri facuti cu fata si navigheaza singur cu spatele, pe exact acelasi traseu, pentru a te scoate in siguranta de pe strazile cu sens unic, spre exemplu.
Noua generatie X6 este dezvoltata pe aceeasi platforma - CLAR - ca si X5 (G05). Din punct de vedere al sigurantei, asta inseamna ca toate sistemele prezente pe X5 le putem regasi si pe X6 iar punctajul de cinci stele Euro NCAP acordat primului poate fi preluat si de acesta din urma. Belgienii au notat cu 89% protectia oferita adultilor, cu 86% cea oferita copiilor si cu 75% protectia oferita pietonilor. Sistemele de siguranta oferite in standard au fost recompensate cu 75%.
Acestea includ, pe langa numeroasele airbag-uri si centuri de siguranta cu pretensionare, o capota activa, sistem ISOFIX, sistem de franare de urgenta cu functie de recunoastere pietoni si biciclisti, sistem de mentinere a benzii de rulare, Speed Assistance si, optional, poti echipa SUV-ul bavarez cu Driving Assistant Professional, sistemul de ultima generatie de la BMW care permite un condus semi-autonom pe autostrada sau in conditii de trafic bara la bara.
Fiind cel mai cel BMW X6, de ultima generatie, pe care il poti cumpara, X6 M Competition vine cu o lista lunga de dotari. Printre cele mai notabile regasim sistemul de acces Confort, scaune fata M multifunctionale, cu memorie pentru scaunul soferului, tapiterie din piele Merino, aer conditionat automat pe patru zone, asistent faza lunga, sistem audio Harman Kardon, pachetul Connected Professional, sistem wireless de incarcare telefon mobil, BMW Live Cockpit Professional (display de 12.3 inch pentru sistemul de infotainment) sau control functii prin gesturi.
Cum si pe un SUV de peste 100.000 de euro poti sa mai pui dotari optionale, masina condusa de noi a avut pe langa cele mentionate mai sus capac motor din carbon, cheie BMW cu display, geamuri fumurii spate, suporturi de pahare temperate, scaune fata ventilate, scaune fata/spate incalzite, ornamente "Carbon Fibre", faruri BMW Laserlight, Asistent Parcare Plus, capitonaj din Alcantara, ornamente BMW Individual Shadow Line, jante din aliaj cu diametrul de 22 de inch sau sistem de evacuare M sport. Pachetul M Competition, care include ultimele doua dotari, costa 13.632 de euro.
Vesnica intrebare a romanului: Cat consuma? Raspunsul suna cam asa: daca te abtii de la orice comportament "huliganic", are un consum decent. Dar as vrea sa vad persoana care poate face asta atunci cand are sub talpa 625 de cai putere.
In cei 550 de kilometri, bordul mi-a indicat si consum de 11.3 litri/100 de kilometri, dar si de 24. Acum depinde. Spre exemplu, consumul instant la 100 de km/h era in jur de 8 litri la suta daca imi aduc aminte bine.
Oricum, BMW declara pentru X6 M Competition un consum urban de 16.8 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 10 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi si unul combinat de 12.7 litri/100 de km. Volumul rezervorului este de circa 83 de litri.
BMW X6 M porneste in Romania de la 128.044 euro insa daca vrei o masina exact ca si cea din imagini, pregateste-te sa scoti din buzunare 154.525 de euro. 155.000, sa fie rotund.
Sigur, pretul iti pare mare la prima vedere dar daca facem o comparatie cu rivalii directi, observam ca X6 M Competition este competitiv din acest punct de vedere. Spre exemplu, Mercedes-AMG GLE 63 S costa cel putin 163.350 de euro in Romania si tot cam pe acolo ajunge si un Audi RS Q8 ceva mai echipat (in jur de 130.000 de euro pret de pornire).
Noul BMW X6 M Competition nu vine alaturi de o tractiune integrala obisnuita, ci de una xDrive M, cu diferential M activ, setata pentru tractiune maxima si, in acelasi timp, pentru un condus dinamic. Practic, imbina agilitatea tractiunii spate cu controlul tractiunii integrale iar cel de la volan poate alege din doua moduri: 4WD, care este tractiunea integrala fara vreun artificiu, si 4WD Sport care transmite si mai multa putere puntii spate pentru ca placerea de a conduce sa fie maxima.
Oricate cuvinte ti-as insira eu aici si oricum le-as aseza in fraze, tot nu pot sa-ti transmit pe deplin sentimentul pe care il ai atunci cand conduci cel mai puternic SUV lansat vreodata de BMW. Asta pentru ca o astfel de masina trebuie experimentata de la bord, de preferat din spatele volanului.
Numai de acolo poti simti furnicaturile pe care le ai atunci cand apesi butonul rosu, care trezeste la viata cei 625 de cai putere, sau adrenalina care iti inunda venele atunci cand calci pedala de acceleratie mai hotarat.
Da, poate ca dimensiuni mi-a placut mai mult X3 M Competition dar, Dumnezeule, motorul V8 twin-turbo, capodopera bavarezilor de la BMW, este de-a dreptul sublim. Ceea ce face ca X6 M Competition sa fie un SUV de performanta al naibii de tare si de rapid. O masina care ma va bantui mult timp de-acum incolo.
Ce-ar mai fi de spus?