Dacia Duster 1.5 dCi 110 cp Explorer EDC

"O masina care marcheaza un nou inceput al marcii de la Mioveni"
PUNCTAJ
4TUNING
87
PRIZA LA PUBLIC
96
NOTA CITITORULUI
85
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Valentin Mănuș
  • Km. la bord: 3800
  • Km. efectuati: 525
  • Tipul drumului: asfalt
  • Mediul de condus: urban / extraurban
  • Conditii meteo: uscat / ploaie
  • Traseu: Bucuresti - Pitesti - retur
  • Numar de pasageri: 3
  • Bagaje: NU
  • Stil de condus: legal
Am vazut in anii '90 cateva modele de Dacia 1300 care aveau cutie automata. Erau masini experimentale facute de uzina cu transmisii de Renault 12. Insa nu au fost oferite publicului larg, ci vandute in circuit intern. A urmat apoi cutia robotizata de pe Logan si Sandero, o cutie automata, pentru ca iti schimba treptele singura si nu aveai ambreiaj, dar, totusi, o cutie destul de lipsita de performanta. Acum, Duster se vinde cu o cutie automata cu dublu ambreiaj. Prima Dacie de acest gen. Dar nu si ultima.

Specificatii tehnice

FAMILISTI Cel mai probabil sa o conduca:
FAMILISTI
PE TEREN ACCIDENTAT Conceputa sa fie condusa:
PE TEREN ACCIDENTAT
INVIZIBILA Sex-Appeal:
INVIZIBILA
  • Carburant motorina
  • Cilindree 1461 cmc
  • Putere 110 cp
  • Cuplu 260 Nm
  • 0 - 100 km/h 11.8 s
  • Viteza maxima 169 km
  • Tractiune FWD
  • Greutate 1280 kg
  • Consum mixt 7 l
  • Nr. locuri 5
  • Nr. usi 5
  • Volum portbagaj 475 l
  • Euro NCAP 3*
  • Pret de pornire 10.900 Euro
  • Pret model testat 17.700 Euro
  • Impozit anual 58 lei

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Inainte sa fie o masina de imagine, este o masina utilitaraNu ar mai fi multe de spus despre Dacia Duster, o masina care nu a primit foarte multe shimbari de la aparitia sa pana azi. Dar sunt cativa oameni, inclusiv eu, care cred despre Duster ca e o masina atragatoare. Ok, nu este pentru agatat pustoaice de 19 ani si nici ca sa te spargi in figuri la vreun concurs de eleganta. Dar are exact formele care trebuie pentru un SUV.

In timp ce alte SUV-uri de la diversi producatori asiatici sau francezi se lupta care mai de care in forme futuriste, grile ciudate si faruri cat mai ascutite, Duster a ramas la fel de traditional, cu mici modificari in urma faceliftului primit acum ceva vreme. Pentru ca, inainte sa fie o masina de imagine, este o masina utilitara, adica o masina de folosit, cu care sa-ti faci treaba. Asadar, nu aspectul exterior a fost primordial.

Versiunea testata de noi se numeste Explorer si are cateva elemente speciale. Cum ar fi jantele specifice de 16 toli, acesta fiind unicul element exterior. Mai multe gasim la interior, de unde si denumirea de Editie Limitata Explorer.

Dacia Duster EDCDacia Duster EDC

Dacia Duster EDC

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

In sfarsit, Dacia a intrat in randul lumii cu acest facelift radical intalnit inclusiv la Duster. Adica volan cu claxon, nu mai trebuie sa claxonam cu maneta de semnalizare, butoane de geam acolo unde este normal si un habitaclu parca mai cald si mai bine finisat. Versiunea Explorer vine cu navigatia MediaNav standard, aeratoare ornamentate cu portocaliu si presurile specifice acestei versiuni. Dar si o tapiterie mixta de piele ecologica si material textil ce poarta sigla Duster, brodata in portocaliu.

Cat despre orice altceva de la interior, trebuie spus ca Dusterul de azi se simte mult mai inchegat, mai bine facut. Scaunele sunt altfel, parca te "imbraca" mai bine, pozitia la volan este cum trebuie si parca incepe sa semene a masina de calitate. O cotiera mai lipsea de la masina testata de noi, dar nu e un capat de lume...

Dacia Duster EDC

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Duster sta bine la capitolul spatiu. Poate nu are cel mai mare portbagaj din lume, cu cei 475 de litri ai sai, insa este destul de mare pentru bagajele celor 4 pasageri. Daca stai pe banchta din spate o sa ai surpriza de mult loc, iar spatiile pentru depozitare sunt acum mai multe si mai generoase, inclusiv cele din portiere. Bordul are doua spatii deschise, unul in fata pasagerului si altul deasupra ecranului LCD, dar si torpedoul urias in care pot intra doua pisici sa doarma.

Dacia Duster EDC

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Si pe partea de motorizari cei de la Dacia au ramas destul de conservatori. Pentru ca nu este nevoie de schimbari, simplu. Motorul 1.5 dCi ar acum norma de poluare Euro 6, dar si-a pastrat puterea de 110 cp si cuplul de 260 Nm. Acelasi motor foarte economic, silentios la turatii mici dar zgomotos la viteze mari, ideal pentru orice situatie. Si cum masina condusa de noi avea doar tractiune fata, insemna ca era si mai usoara, iar puterea care ajungea doar la rotile fata se simtea din plin. De departe, este cel mai bun motor pentru Duster! Nu faceti greseala sa alegeti motorizarea de 1.2 TCe si 125 cp, pentru ca nu se simte deloc mai sprintena si nici consumul nu se poate compara.

Dacia Duster EDC

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Pentru prima oara, am reusit sa conducem o Dacie cu transmisie cu adevarat automata. Am mai mers cu Logan si Sandero cu transmisia Easy-R, dar acea cutie era una robotizata, cu schimbari lente si greoaie ale vitezelor. Dusterul de acum avea cutie EDC, adica Efficient Dual Clutch, prima cutie cu dublu ambreiaj pusa pe Dacie.

Cu siguranta ai mai auzit de nume precum DSG sau DCT, ei bine, acum avem EDC pe Dacie. O transmisie cu 6 trepte, cu posibilitatea de schimbare automata a treptelor sau manual, de la levier. Daca vrei sa stii cum functioneaza o cutie cu dublu ambreiaj, citeste un articol mai vechi pe aceasta tema. Ideea este ca la mers normal, este o cutie automata performanta, care schimba treptele in functie de cum accelerezi. Poate sa schimbe repede, la turatie mica, daca accelerezi usor ca sa obtii un consum mic, sau poti sa schimbi manual, cu levierul, la turatie mare, si sa realizezi ca treptele se schimba intr-o fractiune de secunde ca la o masina de competitie.

Duster este o masina de familie pentru oameni normali, nu de alergat, nu de dat pe circuit. Daca ne intrebi pe noi, cutia este prea performanta pentru masina asta si nu o vei folosi niciodata la adevaratul ei potential. Insa este singura automata disponibila.

Dacia Duster EDC

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
7 /10

Acceleratie: de la 0 la 100 km/h e nevoie de 11.8 secunde si are o viteza maxima de 169 km/h;

Franare: Duster, desi nu are frane cu disc decat pe puntea fata, franeaza decent, iar frana este asistata de ESP si ABS nedecuplabile;

Suspensii: suspensia este independenta pentru puntea fata si semi-independenta pe spate. Insa este confortabila, ideala pentru mers in orice conditii.

Dacia Duster EDC

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Suspensia confortabila si garda la sol destul de mare (vezi spatiul dintre roti si arcadele aripilor) fac ca Duster sa fie o masina buna de mers in oras, dar care are o tentativa de ruliu la viteze mari si in virajele abordate agresiv. Iti dai seama de acest lucru daca esti pe autostrada si vrei sa faci o depasire tragand tare de volan, ca sa te strecori din scurt. Sau chiar si in oras, daca iti aduci aminte prea tarziu ca trebuia sa faci dreapta pe o strada secundara. In aceste si numai in aceste situatii rare, o sa-ti dai seama ca masina tinde sa se incline. Insa in rest, la tinuta de drum in teren accidentat, de exemplu, Duster este exemplar. Chiar si cu tractiune numai pe puntea fata, garda la sol te ajuta sa te descurci cu brio prin noroaie si zapezi adanci.

Dacia Duster EDC

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Geamuri mari, parbriz mare, luneta mare, pozitie inalta la volan. Toate duc la o vizibilitate excelenta. Chiar si daca esti o soferita mai mica, poti sa inalti scaunul si o sa obtii o vizibilitate buna. Pentru parcare avem pe versiunea limitata Explorer senzori si camera video de marsarier, ca sa nu lovesti gardul vecinului.

Dacia Duster EDC

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
7 /10

Euro NCAP tocmai ce a testat Ford Mustang 2017, varianta imbunatatita cu tot felul de sisteme de siguranta si franare autonoma. Si i-a acordat 3 stele din 5. Tot atatea a primit si Dacia Duster, acum multi ani, cand a fost testata, fara sa aiba niciun sistem de siguranta auxiliara. Adica fara asistenta la parasirea benzii, fara franarea autonoma de urgenta si fara identificarea pietonilor, sistem care, probabil costa cat... un Duster. Chiar si asa, fiind un SUV, este o masina (mai) sigura pentru ca este inalta. In plus, masina vine cu 4 airbaguri, sistem ESP si ABS, asistenta la franarea de urgenta, sistem Isofix si martor acustic pentru centura de siguranta.

Dacia Duster EDC

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Varianta Explorer vine destul de echipata pentru un Duster. De la 4 geamuri electrice, la jante de 16 inch din aliaj si pilot automat. Mai avem limitator de viteza, oglinzi electrice si incalzite, volan si schimbator imbracate in piele, buton ECO, sistem Start/Stop, sistem multimedia MediaNav, inchidere centralizata din telecomanda, comenzi volan, radio-CD cu mufa USB si Bluetooth, scaune incalzite. Nu foarte multe dotari, insa Dacia stie cum sa ofere exact strictul necesar, dotari de care chiar te folosesti zi de zi.

Dacia Duster EDCDacia Duster EDCDacia Duster EDC

Dacia Duster EDCDacia Duster EDC

Dacia Duster EDC

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Chiar daca, oficial, consumul mixt al lui Duster este unul SF, de vreo 4.4 litri, realitatea nu este nici ea foarte departe. In oras, Duster EDC consuma cu aerul pornit in jur de 7,5 litri. La drum intins, in regim de autostrada, mergand cu 135 km/h, o sa ai un consum identic. Dar daca mergi in extraurban la viteza mica, in regim de drum national, o sa reusesti sa ajungi la un consum de 4,5 litri. Nu e de mirare ca poti face 1000 de kilometri cu un singur plin de motorina.

Dacia Duster EDC

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Duster este cel mai accesibil SUV din Europa. Daca pui pe el motorizarea diesel, si cutia EDC, ajunge sa fie tot cel mai ieftin SUV cu aceste dotari. Oricum ai da-o, raportul calitate-pret este de neegalat, momentan. Un Duster incepe de la 10.900 de Euro, insa versiunea testata de noi costa 17.700 de Euro.

Dacia Duster EDC

Special

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

TRACTIUNE FATA. Romanii se intreaba mereu, de ce ti-ai cumpara un Duster cu tractiune fata? Trebuie stiut ca Romania este o piata diferita fata de cea din vest. Fie ca avem un mod diferit de gandire, fie pentru ca avem alte nevoi. De exemplu, romanii care se indatoreaza ca sa-si cumpere o masina noua, se gandesc ca prefera sa plateasca 10 Euro/luna in plus la rata ca sa beneficieze de dotari full. Sau, sunt unii care nu mai au incredere in autoritati si vor sa nu ramana impotmoliti cand vin nametii.

In realitate, in tarile care cumpara 9 din 10 Dustere fabricate la Mioveni, nimeni nu prea vrea un Duster 4x4. Pentru ca nu au nevoie de tractiune integrala. Acolo exista ierni, dar soselele se curata, iar iesirile in off-road se limiteaza la un drum pietruit. Nu trebuie sa fim naivi sa credem ca acest Duster EDC care se vinde exclusiv cu tractiune fata a fost facut pentru clientii din Romania. Nu, el a fost facut pentru tarile care cumpara si respecta masinile romanesti, acolo unde nu este cerere de 4x4.

Si Romania ar trebui sa fie o tara care sa nu aiba nevoie de SUV-uri 4x4. Cine vrea off-road extrem, sa-si cumpere o masina de hartaneala. In mod normal, 4x2 este suficient, iar garda la sol mare nu trebuie sa iti dea de furca nici cand vine zapada. Poate ca va dura pana cand romanii vor vedea avantajele acestei masini, dar speram ca suntem pe calea cea buna.

Dacia Duster EDC

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
87 / 100

De ce sa-ti cumperi un Duster EDC cu tractiune fata? Pentru ca este masina care spune Adio, Dacia! Dar nu in sensul rau, ci in cel mai bun sens. Spune Adio marcii Dacia asa cum era ea pana acum, cu cateva minusuri si defecte. Ba ca avea claxonul pus aiurea, ba ca butoanele de geamuri erau ascunse undeva jos, ba ca nu avea pilot automat, jante ca lumea sau cine stie ce alte carcoteli.

Acum, Dacia renaste si este, in sfarsit, o masina care se poate lupta de la egal la egal cu orice competitie. Si cand o sa fim capabili sa trecem de frustrarile nostre vechi, legate de marca romaneasca si de faptul ca multi dintre noi suntem prea buni sa conducem asa ceva, poate o sa avem si noi o tara ca afara. Adica la fel ca acele tari din vest care cumpara Dustere pe banda rulanta. Iar acest Duster automat cu tractiune fata este un alt produs romanesc, cumparat cu zambetul pe buze de straini.

Dacia Duster EDC

 
  • navigatia prea joasa
  • spatiu interior
  • dotari
  • vizibilitate
  • motorul 1.5 dCi
  • cutia EDC
  • consumul

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
85 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Distribuie pe Facebook


Vezi toate pozele (26) Poze Dacia Duster EDC
[+] mai multe