Cu o caroserie zvelta, eleganta si rafinata, Mazda3 Sedan nu iti poate ramane indiferenta. Actuala generatie a fost prima care a introdus cea mai noua versiune a limbajului de design Kodo, o filosofie care a cucerit inclusiv juriul World Car Awards format in 86 de jurnalisti auto din 25 de tari. Toti au ajuns la concluzia ca modelul nipon merita cu prisosinta sa fie desemnat World Car Design of the Year 2020.
Asadar, avem un design premiat, recunoscut la nivel mondial, insa limbajul Kodo este mult mai mult de atat. Totul porneste de la artizanii care modeleaza manual machetele din lut, aducand emotie intr-o industrie unde abilitatea mainii umane a fost inlocuita de atingerea rece a robotilor. Pentru Mazda, construirea fiecarei masini este o arta, iar acest lucru se vede inca din primul moment.
Grila generoasa, farurile inguste, capota intinsa, oglinzile laterale ascutite, aspectul incruntat al partii frontale, toate curbele si liniile caroseriei sunt accentuate de culorile faurite cu maiestrie. Paleta include mai multe nuante, cum ar fi Albastru Deep Crystal, Negru Jet sau Gri Titanium Flash, dar cea de care te vei indragosti iremediabil este fara indoiala acest Rosu Soul Crystal care a imbracat si masina condusa de noi.
Dupa ce au studiat cu atentie cum reactioneaza oamenii la volan, inginerii si designerii de la Mazda au conceput un interior confortabil si practic, care impresioneaza in primul rand prin simplitate. Suprafetele cu care interactionezi cel mai des sunt acoperite cu materiale placute la atingere iar finisajele de calitate superioara definesc cel mai bine habitaclul unei Mazda.
Odata instalat in scaun vei fi cucerit de volanul subtire, de ceasurile de bord rotunde si mari cu cadran central digital, de partea dreapta a bordului care te duce cu gandul la Porsche-urile 911 vechi si mai ales de schimbatorul transmisiei manuale care iti gadila simturile cu fiecare schimbare a treptelor.
Mazda a acordat o atentie deosebita antifonarii habitaclului iar structura sasiului absoarbe vibratiile pentru si mai mult confort in interior.
Mazda3 Sedan este cu 200 de milimetri mai lunga decat versiunea hatchback (4660 mm vs 4460 mm) insa latimea si ampatamentul raman neschimbate la 1.795 mm, respectiv 2.725 milimetri. Sedanul are destul spatiu pentru cei cinci pasageri insa daca ai o inaltime peste medie vei cam sta cu capul in plafon pe locurile din spate.
Cei 200 de milimetri castigati in lungime se traduc printr-un portbagaj mai incapator. Cu toate scaunele in pozitie normala, volumul portbagajului este de 444 litri (351 l pentru hatchback) insa prin rabatarea banchetei obtii 1138 de litri pentru bagaje sau lucrurile mai voluminoase.
Asa cum spuneam mai sus, habitaclul este foarte practic, astfel ca gasesti locuri de stocare cam peste tot: in cotiera centrala, suporturi de pahare fata/spate, spatii generoase in portiere, ai chiar si un loc special pentru telefonul mobil sau pentru ochelarii de soare, dar si un mic loc ascuns in partea stanga a volanului.
Gama de motorizari a Mazdei3 s-a imbogatit la inceputul acestui an cu un propulsor nou, pe benzina, aspirat natural. Este vorba despre unitatea Skyactiv-G de 2.0 litri cu 150 de cai putere, dezvoltati la 6000 de rotatii pe minut, si 213 Nm cuplu la 4000 rpm. O varianta de mijloc, daca vrei, intre unitatea Skyactiv-G 122 si Skyactiv-X 180.
Fiind un motor fara turbina sau alte forme de supraalimentare, propulsorul se tureaza fara nicio problema pana la 8000 de rotatii pe minut, zona rosie incepand de la 7000 rpm (japonezii ii spun free-revving feel). Puterea este livrata uniform pe toata plaja de turatii insa raspunsul motorului cu patru cilindri este cel mai ascutit dupa 3000 de rotatii pe minut.
Unitatea termica este echipata cu sistem de dezactivare a cilindrilor, Start/Stop si cu un sistem mild-hybrid la 24V pentru un plus de eficienta, consum redus de combustibil si emisii mici. Chiar si fara turbo, motorul Skyactiv-G se incadreaza in norma Euro 6d.
Skyactiv-G 150 poate fi alaturat fie unei transmisii automate cu sase trepte, fie uneia manuale cu acelasi numar de rapoarte. Daca vrei insa sa simti masina cu adevarat trebuie neaparat sa o bifezi pe cea din urma.
Crede-ma, este de-a dreptul sublima iar click-ul pe care il simti de fiecare data cand schimbi rapoartele creeaza dependenta. Inainte sa iau masina, chiar speram sa fie echipata cu o transmisie manuala.
Trecerea prin rapoarte este precisa si lina, prima treapta este scurta pentru un demaraj eficient iar schimbatorul are cursa deasemenea scurta pentru un plus de sportivitate. Bordul iti indica sa schimbi treptele cam pe la 2000 de rotatii pe minut - faciliteaza consumul redus de combustibil - insa il poti ignora si, asa cum spuneam mai sus, te poti bucura de toata plaja de turatii pe care ti-o ofera motorul aspirat natural.
Cei 150 CP si 213 Nm dezvoltati de motorul Skyactiv-G 150 sunt de ajuns pentru o acceleratie de la 0 la 100 de km/h in 9.1 secunde si o viteza maxima de 202 km/h.
Franele sunt cu disc pe ambele punti, avand diametrul de 295 milimetri pe fata si 265 mm pe spate. Vin asistate de ABS si ESP pentru o oprire cat mai rapida si cat mai in siguranta.
Suspensia este putin cam rigida, daca ma intrebi pe mine. Sigur, este numai buna pe viraje insa la condus normal, pe drumuri nationale sau autostrazi - mai ales unde suprafata asfaltica nu te ajuta deloc - vei simti dupa un timp denivelarile fix in coloana.
Mazda3 Sedan nu este o masina de curse, nu te baga prea tare in scaun si nici nu-ti castiga curse de acceleratie. Nu a fost conceputa pentru asta, dar mi-a adus putin aminte de manevrabilitatea lui MX-5 in sensul ca masina se simte foarte inchegata, agila, stabila pe viraje (chiar daca avea tractiune fata) si destul de jucausa. Nu la fel de compacta ca si versiunea hatchback, dar nici foarte diferita.
La drum lung nu este chiar cea mai confortabila masina - din cauza suspensiei - insa in oras se conduce usor si fara probleme.
Un alt aspect care mi-a placut este directia nici usoara - cum este spre exemplu la Renault - dar nici prea greoaie. Este exact cum trebuie, mai ales cand decizi sa rupi putin ritmul si sa iei o succesiune de viraje mai agresiv.
Daca Mazda3 hatchback are o vizibilitate destul de slaba in spate, sedanul este un tip de caroserie care nu prea face compromisuri in ceea ce priveste acest aspect. Ai o luneta de dimensiuni normale, un parbriz generos, oglinzi laterale cu senzor de monitorizare a unghiului mort si geamuri laterale destul de mari astfel ca nu am avut vreo problema cu vizibilitatea in cele patru zile petrecute alaturi de Mazda3 Sedan.
In plus, pentru a-ti usura munca, masina vine echipata cu senzori de parcare si o camera de marsarier cu o rezolutie foarte buna daca optezi pentru un nivel de echipare diferit de cel de baza.
Fiind o masina gandita pentru familisti, Mazda3 trebuie sa fie in primul rand o masina sigura. Si fix asta este.
Anul trecut, modelul nipon a impresionat la testele de siguranta organizate de Euro NCAP primind din partea specialistilor belgieni punctajul de 5 stele. Protectia pentru adulti a fost notata cu 98%, cea pentru copii cu 87%, protectia pietonilor a primit 81% iar sistemele de siguranta si asistenta au fost notate cu 73%.
Chiar si in nivelul de echipare de baza, sau Standard cum il denumesc niponii, Mazda3 vine echipata cu sistem monitorizare presiune pneuri, sistem inteligent de franare, senzori de ploaie si lumina, sistem de informatii privind limitele de viteza, airbag-uri frontale, laterale fata, cortina fata/spate sau airbag genunchi sofer, asistent inteligent de franare in oras, sistem monitorizare unghi mort cu asistenta la deplasarea in marsarier, sistem de recunoastere semne trafic, sistem de asistenta la plecarea din panta, asistent depasire banda de rulare, sistem alerta sofer sau pilot automat adaptiv.
Ce am avut noi in plus a fost camera pentru marsarier si senzorii de parcare fata.
Noi am condus o Mazda3 Sedan in nivelul de echipare Plus asa ca pe lista de dotari standard s-au regasit jantele din aliaj cu diametrul de 18 inch, farurile adaptive, semnalizari, stopuri si lumini de zi cu LED, instrumente de bord digitale, Head-up Display, display color de 8.8 inch, tapiterie din textil negru, sistem de navigatie cu sistem recunoastere semne trafic, volan si scaune fata incalzite, climatizare automata pe doua zone, parbriz degivrat in zona stergatoarelor, sistem acces fara cheie si sistem alarma efractie, senzori de parcare fata/spate si camera marsarier, sistem control automat faza lunga, sistem alerta sofer, sistem audio premium BOSE cu 12 difuzoare, geamuri spate si luneta fumurie, montantii B si C imbracati in panouri negru piano sau oglinda interioara fara rama si ornamente interior.
Nuanta exterioara Rosu Soul Crystal este optionala.
Consumul nu trebuie sa te sperie (desi nu este cea mai prietenoasa masina din acest punct de vedere), chiar daca vorbim despre un motor aspirat natural. Asta pentru ca unitatea Skyactiv-G este dotata cu un sistem mild-hybrid la 24V, sistem i-Stop si dezactivare a cilindrilor. Atunci cand pedala de acceleratie este apasata foarte putin, motorul functioneaza in doua pistoane iar cand aceasta este eliberata de tot, se opresc si celelalte doua.
Mazda declara pentru aceasta motorizare (echipata cu jante de 18 inch) un consum urban de 6.1 litri/100 de km, unul extra-urban de 4.4 litri/100 de km si unul combinat de 6.0 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi, potrivit standardului WLTP.
Eu pot sa-ti spun ca dupa primii kilometri facut in oras, consumul aratat de bord nu a fost mai mic de 9 litri/100 de kilometri insa in afara acesta a scazut pana la 6.1 litri/100 de km. Consumul mediu indicat dupa circa 400 de kilometri a fost de 5.1 litri/100 de km.
Mazda3 Sedan porneste in Romania de la 20.390 de euro insa pentru nivelul de echipare Plus si motorizarea Skyactiv-G 150, cu transmisie manuala, trebuie sa scoti din buzunare cel putin 24.290 de euro. Pretul masinii conduse de noi s-a invartit undeva in jurul a 25.000 de euro.
Ce alternative ai la banii astia? Pai hai sa vedem: Ford Focus Sedan (Titanium Business, sa nu fie chiar versiunea de baza) porneste de la 21.150 euro sau noua Skoda Octavia care costa si ea cel putin 22.273 euro. Daca ramanem pe acelasi continent, ar fi Toyota Corolla Sedan care pleaca si ea de la 19.973 de euro.
Mazda M Hybrid este sistemul mild-hybrid al japonezilor si este compus dintr-un generator demaror integrat (ISG), actionat prin curea si o baterie litiu-ion de 24V montata intre roti. Generatorul capteaza energia care se pierde in mod normal in timpul franarii, o stocheaza si mai apoi o foloseste pentru a porni sistemele electrice ale masinii sau motorul.
Mai mult decat atat, la repornirea motorului, generatorul demaror creste turatia mai mult decat de obicei pentru un demaraj lin si intervine chiar si la trecerea dintr-o treapta inferioara intr-una superioara scazand mai repede turatia motorului si egaland-o pe cea a transmisiei, pentru schimbari fine, fara acele socuri pe care toti incercam sa le evitam.
Mazda3 Sedan nu este chiar cea mai accesibila masina din segment, insa pentru felul cum arata, finisajele de inalta calitate pe care le gasesti la interior, felul cum se simte de la volan si mai ales pentru dotarile si sistemele de siguranta cu care vine inca din standard, eu zic ca merita sa dai cele cateva mii de euro in plus fata de Focus sau Octavia.
Acum, de ce sedan si nu hatchback? Aici este strict o chestiune de gusturi si de utilitate. Daca vrei un portbagaj putin mai incapator si loc mai mult in spate, atunci cu siguranta vei alege versiunea sedan.
Motorizarea Skyactiv-G 150 este mai mult decat decenta daca nu vrei sa te arunci la un Skyactiv-X 180. Chiar daca acesta din urma are mai multi cai putere si un consum neobisnuit de mic.