Cu totii am vazut multe modele de automobile fabricate recent care au piese din fibra de carbon. Inca de la finele anilor '80, cand Ferrari a lansat modelul F40 realizat cu o caroserie din fibra de carbon, masinile performante au apelat la acest material pentru a face economie la greutate. Insa nu toate elementele din carbon sunt doar statice sau folosite in scopuri estetice. Iata niste piese cu adevarat "puse la treaba".
Cardanul din fibra de carbon
Masinile performante cu tractiune integrala sau spate sunt dotate din fabrica cu un cardan din carbon. Este cazul masinilor care depasesc suma de 1 milion de Euro, precum modelele produse de Koenigsegg sau Pagani, insa aceste cardane se vand si aftermarket, pentru o serie mare de modele. De ce ti-ai pune un cardan din carbon? Pentru ca este chiar si cu 50% mai usor decat unul normal si, invartind mai putina greutate, transmisia reuseste sa aiba mai putine pierderi pana la puntea motrica. Cu alte cuvinte, cu un cardan din carbon, o masina poate sa castige chiar si 100 cp, in functie de puterea motorului, asa cum au aratat mai multe teste dyno. Din pacate, un astfel de cardan costa incredibil de mult, avand o singura problema: este greu de echilibrat. Motiv pentru care companiile de tuning si performanta care vand asa ceva cer si 25.000 de Euro pentru o bucata.
Amortizoare suspensie din fibra de carbon
De ce sa nu facem amortizoare din carbon? Se pare ca singurul motiv este presiunea mare pe care metalul reuseste sa o tina in interior. Dar exista deja producatori care au realizat amortizoare cu corp din carbon si tija din metal. Avand un perete mai gros, fibra reuseste sa tina presiunea la fel de bine ca metalul, castigand in schimb cateva kilograme la un set complet de amortizoare. Insa acest castig la greutate nu este foarte justificat de pretul exorbitant, de aproximativ 5000 de Euro pentru un set care nu cuprinde si arcurile...
Planetare din carbon
La fel ca si cardanul, si planetarele pot fi realizate din fibra de carbon. Insa trebuie retinut ca in acest caz e vorba de un carbon care intareste doar o structura metalica. Planetarele nu sunt realizate in totalitate numai din carbon, deoarece exista o forta uriasa de torsiune si, spre deosebire de cardan care are un diametru mare, planetarele sunt subtiri. Oricum, planetarele din carbon sunt cu aproximativ 1 cm mai groase decat cele de fabrica. Si asta pentru ca metalul este mai subtire dar are un strat gros de carbon. Se castiga aproximativ 1,5 kilograme la o pereche, asadar putem spune ca acest tuning este unul destul de... fitos. Mai ales ca japonezii vand o pereche de planetare pentru Nissan GT-R cu 6000 de dolari. Si cum masina este 4x4, va trebui sa platesti dublu...
Arcuri suspensie din carbon compozit
Deja, unii producatori de piese aftermarket ofera atat pentru motociclete, cat si pentru masini, arcuri pentru amortizoare. Acestea ofera o elasticitate similara cu cea a otelului, dar in schimb ofera o reducere de greutate destul de semnificativa. Momentan, aceste piese nu sunt oferite la scara mare, din cauza ca au fost cateva situatii in care arcurile din fibra de carbon au cedat in urma socurilor. De aceea, aceste arcuri sunt rezervate numai masinilor speciale care circula doar pe circuit.
Bascule din fibra de carbon
Mai multi producator de masini noi vand cateva modele cu bascule din fibra de carbon care inlocuieste aluminiul. Evident, e vorba de acei producatori exclusivisti care vand masini de milioane de Euro si care au clienti pentru care fiecare gram conteaza. Basculele din carbon nu sunt neaparat mai rezistente, dar sunt mai usoare cu siguranta. Daca ne gandim ca o masina are minimum 8 bascule, e clar ca putem discuta de o economie de cel putin 6-8 kilograme. Sunt si producatori care vand bascule din fibra de carbon aftermarket pentru diferite marci, inclusiv BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz. Dar bani sa ai, ca nu sunt deloc scumpe...
Discuri de frana din carbon
Discurile din fibra de carbon sunt inca destul de rare pe piata, fiind rezervate numai catorva masini de circuit. Exista insa mai multe feluri de discuri care sunt realizate din materiale compozite, un amestec de ceramica si carbon, pentru a face fata cerintelor la viteza mare si la o uzura excesiva. Insa aceste discuri au o problema: se comporta bine numai atunci cand sunt calde. Asadar, cand esti in oras, pe ploaie, la viteza redusa, sau pe timp de iarna, nu sunt la fel de eficiente ca cele din otel. Oricum, nu trebuie sa ne facem iluzii ca o sa vedem prea curand masini de serie cu discuri din carbon. Pentru ca este un carbon tratat special care sa reziste la temperaturi mari si, fiind o tehnologie noua, e vorba de zeci de mii de Euro o pereche. Asta daca cumva, printr-o minune, ai de unde sa o cumperi...
Ambreiaj din fibra de carbon
In cazul ambreiajului este destul de usor sa folosesti fibra de carbon. Dar, evident, o sa intalnim masini cu astfel de ambreiaje doar in domeniul motorsportului. Sau in cazul masinilor performante de serie dotate cu transmisii automate sau secventiale cu dublu ambreiaj. Discul de ambreiaj este realizat din carbon, atat ca sa fie mai usor, cat si sa reziste mai bine in timp. Acestea au finisaje speciale ca sa faca un contact mai bun cu volanta motorului si sunt realizate special ca sa reziste un timp indelungat. Sunt producatori care vand astfel de kituri speciale din fibra de carbon pentru diferite masini, atat pentru cele cu transmisie manuala cat si pentru cele cu transmisii automate si au preturi cuprinse inter 800 si 2000 de Euro.
Compresor din fibra de carbon
Chiar daca nu prea mai sunt masini noi care sa foloseasca un compresor mecanic, ci este utilizata la scara mare numai varianta cu un turbo-compresor, unele companii de tuning au realizat compresoare din... fibra de carbon. De ce? Ca sa inlocuiasca vehicul compresor din aluminiu care cantareste circa 15-20 de kilograme. Duci compresorul masinii la ei si iti inlocuiesc carcasa exterioara cu una din carbon, dar si cateva piese interioare tot cu elemente din acelasi material. Cai putere nu se castiga in plus ci doar cateva kilograme. Insa o astfel de conversie costa de ordinul miilor de dolari, ceea ce nu se justifica pentru orice buzunar...
Cutie de viteze din carbon
Cutia de viteze din imagine este de pe un Audi R18, prototip de anduranta. La fel ca si in cazul compresorului mentionat mai sus, carcasa cutiei a fost inlocuita cu una din carbon pentru a castiga cateva kilograme. In prezent, sunt mai multe companii in Statele Unite, Japonia si China care produc carcase pentru diferentiale, capace de culbutori pentru motoare, admisii de aer si rampe de injectoare din fibra de carbon. De fapt, cam orice piesa, capac sau ornament poate fi inlocuit cu ceva similar din carbon. Asadar, e doar o chestiune de timp pana cand vom vedea mai multe automobile care vor utiliza fibra de carbon chiar si pentru cutiile de viteze, pentru baia de ulei si, de ce nu, in viitorul apropiat, si pentru blocul motor, pistoane si chiar biele.
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2
700 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci
150 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon...
70 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia
55.48 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182)
1700 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp)
59 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw
157.95 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010...
100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he
968 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /...
1000 €
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,...
150 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c...
250 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta...
50 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -...
20 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910
276 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -...
100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93...
102 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi
184 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009)
65 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084
120 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,...
180 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa
900 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001...
299 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,...
100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131
1000 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)...
831 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee...
200 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -...
99.99 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2...
46 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda...
199.99 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi...
250 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor...
1100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009...
249.99 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline...
328 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]...
1000 Lei
Publicat în categoria: Top 10
DATA PUBLICĂRII: 12 Noiembrie 2014