Promovarile false ale producatorilor auto: consumul si pretul, elementele mincinoase

Promovarile false ale producatorilor auto: consumul si pretul, elementele mincinoase
  • Pretul de pornire este folosit ca mijloc de promovare a intregii game
  • Consumul in anumite conditii este si el mijloc de influentare a clientilor
  • Metodele de finantare reprezinta un marketing eficient, dar nu tocmai real
Distribuie pe Facebook

Inca de la primele modele de serie, autoturismele s-au marketat si s-au promovat in diferite feluri. Daca in Statele Unite este voie sa-ti faci reclama la propria masina, aducand prejudicii de imagine concurentei, este o metoda de publicitate legala, atata timp cat vii cu dovezi, in Europa lucrurile stau altfel. Adica e vorba de atuurile proprii pe care trebuie sa le promovezi. In Romania este aceeasi poveste: brandurile auto incearca sa iasa in evidenta cum poate fiecare. Problema este la felul cum o fac: mincinos si legal in acelasi timp.

Nu stim care este cea mai sincera marca auto ce se vinde pe piata romaneasca. Pentru ca mai toate au cateva probleme cu sinceritatea, atat in imagine, cat si in exprimare. Mai toate reclamele auto, fie in online sau la televizor, apeleaza la modele de top, in timp ce pretul este cel de pornire. Mai pe scurt, ceea ce vezi nu este deloc ceea ce primesti pentru pretul respectiv.

De exemplu, vezi in imagini un autoturism bine dotat, cu bare de protectie in culoarea caroseriei, cu proiectoare de ceata, cu jante de aliaj si culoare metalizata, la un pret foarte mic. Insa, in descriere, aflii ca de fapt primesti pentru pretul acela o masina cu bare negre, fara proiectoare, fara jante de aliaj si intr-o culoare normala. Chiar daca undeva, mic, pierdut prin site, este mentionat ca imaginile sunt doar cu titlu de prezentare, nu este tocmai corect ca pretul unui model sa fie alaturat imaginilor altui model.

Aceasta strategie este legala, doarece se mentioneaza undeva ca imaginile sunt cu titlu de prezentare, insa nu este una sincera. Deoarece clientul se poate duce in showroom sa vada fizic masina admirata de el in reclama, o masina care i-a captat atentia, iar la fata locului sa vada un model complet diferit. In timp ce vanzatorul sa-i spuna: "Pentru pretul de la promotie, primiti acest model, nu cel dotat. Acela are un alt pret!". Sa fie oare corect?

Marketing auto mincinos

Un alt mijloc de promovare se refera la finantare sau la diversele taxe, chipurile, gratuite. Mai exact, am vazut reclame televizate sau online in care aparea un pret scris mare de tot, de numai 50 de Euro rata lunara, adica o suma accesibila oricui. Si cand vezi ca poti plati o masina cu doar 50 de Euro pe luna, intri si vezi despre ce e vorba. Dar undeva, scris mic, abia vizibil, apar si conditiile de finantare. Adica o dobanda uriasa, cu avans mai mare de 50%. Aceeasi poveste este si cu "pachetele bonus", care au taxe zero sau comisioane zero. De exemplu, comision de analiza, dosar de leasing sau alte operatiuni iti sunt oferite gratuit. La fel si serviciul de consultanta pentru clienti, obtinerea de tichete Rabla, bonus daca vei cumpara un automobil.

Ar fi bine daca toate aceste servicii extra iti sunt oferite cu adevarat gratis. Insa vanzatorul are grija ca ele sa se regaseasca in pretul final al masinii. Si, la fel ca orice credit la banca, cumpararea unui automobil in leasing se va dovedi de cele mai multe ori singura solutie pentru soferii care nu au banul jos. Singura, dar si cea mai paguboasa in timp.

Consumul automobilelor este insa cea mai mincinoasa metoda de promovare. Am vazut recent o reclama televizata la un model care se promova astfel: "Singurul model din segment care iti ofera pana la 1600 de kilometri autonomie cu un singur plin de carburant". O afirmatie pe cat de reala, pe atat de eronata. Si asta din cauza formularii tot mai folosite, atat in magazine, cat si la televizor, la radio sau in mediul online de promovare. E vorba de publicitatea imprecisa si care induce in eroare care contine formularea: "Pana la... X reducere".

Am vazut cu totii in Mall-uri sau magazine afisate reducerile: "Pana la 70% reducere", si am avut surpriza inauntru sa gasim produse cu reducere de maximum 20 de procente, sau chiar fara reducere. Insa formularea este corecta: un discount de 1% sau 20% este un discount de pana la 70%. Aceeasi poveste este si la consumul auto.

Marketing auto mincinos

Daca spunem ca un automobil are o autonomie cu un singur plin de pana la 1600 de kilometri, asta inseamna ca pana la 1600 de kilometri este si o autonomie de 300, 500, 800 sau 1000 de kilometri. Adica o autonomie reala. Insa, pentru a lua ochii clientilor, se foloseste sintagma "pana la". Un termen care poate insemna orice. Adica daca tu cumperi acel model si o sa vezi ca mergi doar 800 de kilometri cu un plin, te vei duce la producator si te vei plange ca te-a mintit. El insa iti va raspunde ca nu te-a mintit, el nu a zis ca acea masina va merge 1600 de kilometri, ci a spus ca merge pana la 1600 de kilometri. Complet adevarat.

Dupa parerea noastra, orice reclama care are in formulare "Pana la..." ar trebui interzisa. Pentru ca este mincinoasa si induce clientul grav in eroare. Daca cineva nu este in stare sa spuna adevarul, cu cifre reale, atunci sa nu o spuna intr-un mode incorect. Pentru ca omul vrea ceva adevarat, nu o propozitie falsa care ii va insela asteptarile.

Sfaturile noastre pentru cei care isi cauta o masina noua sunt doar doua: sa se duca in showroom pentru o simulare de finantare, nu sa apeleze la motoarele de cautare si comparatie online, si sa faca un test-drive cu modelul dorit. Citeste AICI de ce e bine sa faci un test-drive cu masina pe care vrei sa o cumperi. Daca nu poti apela la cea mai buna varianta din punct de vedere economic, adica achizitionarea cu banii jos, ia masina in leasing. Dar asigura-te ca pui pe hartie absolut toate costurile, cat este avansul, cat e dobanda si cat este rata lunara, cu tot cu asigurarile incluse, si compara in final solutiile de finantare. Atentie! Poti avea mai multe solutii al aceleiasi masini, in functie de dealer. Informarea corecta este cheia unei afaceri bune.

Distribuie pe Facebook
mai multe