Cat de important este un test-drive cand vrei sa-ti cumperi o masina noua?

Cat de important este un test-drive cand vrei sa-ti cumperi o masina noua?
  • 4Tuning a testat aproape 100 de masini de la importatori
  • Exista multi clienti care isi aleg masina pe baza informatiilor online, fara sa mai faca comparatii personale
  • Un test-drive la o reprezentanta este gratuit
Distribuie pe Facebook

Noi suntem doar una din zecile de publicatii romanesti care fac teste cu masini care se vand in Romania. Ulterior le publicam in sectiunea dedicata special pentru a incerca sa contribuim cat de cat la imaginea pe care o are masina in ochii unui client. Insa cea mai importanta etapa, fara doar si poate, din procesul de achizitionare a unui autoturism nou, este testul facut de tine, de cel care doreste sa cumpere masina noua. Iti explicam mai departe de ce este atat de important, dar si la ce trebuie sa te uiti.

Inca din capul locului, trebuie spus ca presa din Romania, in care automat ne includem si pe noi, nu este atat de puternica si de credibila incat sa influenteze decisiv alegerile unui client care isi cauta o masina noua. Cine se bate cu pumnul in piept ca datorita articolului scris pe site, sau in urma unui clip de 30 de minute cu o anumita masina, s-a facut coada in reprezentanta pentru acel model, se minte singur.

Si noi am primit mailuri de la cititori spunand ca vor sa-si cumpere anumite modele prezentate de noi pe site si sa le dam cateva sfaturi si propuneri de motorizari. Si in rubrica de comentarii de la testele noastre spune lumea ca si-a cumparat acel mode si ca este, sau nu, multumit de el. Si noi am primit o gramada de cereri de indrumari si sfaturi de la oameni care aveau un buget si vroiau sa afle si parerea noastra despre cateva modele. Dar atat. Nu a venit nimeni sa spuna ca in urma unui articol mirobolant, scris ca sa te unga la suflet, a facut cale intoarsa de la dealerul german si a cumparat pe loc italianca. Sa fim seriosi.

Iar acest lucru este chiar imposibil. Teste cu masini scrise sau prezentate in clipuri reprezinta doar un mic procent din totalul de informatii pe care ar trebui sa le aiba un cumparator de masina noua. Poate ca un test citit pe un site, cu imagini reusite si informatii sincere, il face pe om sa caute si mai multe informatii. Sau sa se duca pe site-ul importatorului si sa se apuce de configurat masina dorita, sa faca un plan de finantare. Si, eventul sa se programeze la un test-drive.

De fapt, acesta este si scopul nostru. Sa facem doritorii de masini noi sa se duca in reprezentante si sa faca teste cu modelele pe care le vor. Ulterior, vor vrea sa faca teste cu 2-3 modele concurente din segment, lucru de altfel foarte bun si recomandat.

Citeste ce scriu altii despre masini in teste, ca sa stii la ce sa te uiti cu ochii tai cand vei face personal un test drive.Insa in acest articol lasam la o parte testele noastre si ale altora. Vorbim de test-drive-ul tau personal. De ce este cel mai important pas si cum trebuie sa-l faci.

Cum iti alegi masina, te priveste. E clar ca trebuie sa cumperi o masina noua in functie de necesitati. Daca vrei sa fie ieftina, nu te duci la un dealer Mercedes-Benz. Daca mergi mult si vrei consum mic, cauti neaparat un diesel. Daca vrei ceva exclusivist, e clar ca nu te vei duce la Dacia. Daca ai copii si te stii ca te cari dupa tine cu bagaje multe, ia-ti adio de la modelele sport si decapotabile. Si tot asa. De la un brand anume pentru care ai afinitati, pana la trecerea pe hartie a principalelor tale nevoi (spatiu, putere, pret, etc.), toate sunt criterii pe care tu le vei transforma in cateva modele de pe lista scurta de cumparaturi.

E bine sa te informezi din ceea ce este scris de altii despre acea masina, inainte sa te duci la un test-drive. Pentru a stii la ce sa te uiti. De exemplu, modelele Opel sunt cunoscute pentru plansa de bord extrem de aglomerata de butoane. Numai vazand-o cu ochii tai iti poti da seama daca te deranjeaza sau nu. La fel, vei gasi scris in presa ca motoarele de la Dacia sunt zgomotoase si ca nu au o izolare fonica buna. Numai urechile tale isi vor da seama daca este asa. Sau ca la Renault, calitatea plasticelor din interior lasa de dorit. Numai degetele si ochii tai te vor convinge daca este asa, sau este un interior de calitate. Iar exemple sunt cu sutele. Insa regula e simpla: citesti ce scriu altii ca sa stii la ce sa te uiti cu ochii tai.

Stii foarte bine ca nu exista 2 oameni la fel. Nu trebuie sa te mire ca vei citi teste diferite. Cineva iti va spune ca motorul 0.9 TCe de pe noul Logan e lenes si zgomotos. In alt test, redactorul este convins ca micul propulsor in 3 cilindri este dinamic si silentios. E normal sa fie asa. Pentru ca presa e subiectiva, nu are cum sa fie altfel. Cei care fac teste sunt tot oameni, si daca unei prestigioase publicatii i se pare ca un monovolum cum e 3008 are un ruliu pronuntat in viraje, tu, comparand cu alte masini conduse de tine si cu experienta ta, vei spune ca e cea mai stabila masina condusa vreodata. Repet: citeste, nu te lasa influentat doar de o singura parere, decizia finala o iei singur.

Iti voi da si un exemplu. Genul de om suparat nevoie mare pe masinile romanesti. Genul de om care s-a jurat ca in viata lui de plimbat prin toata lumea, de la China in Statele Unite, nu va conduce niciodata o Dacie. Se jura ca masinile nemtesti sunt cele mai bune, in speta Volkswagen, cele japoneze sunt pe locul doi si ca Loganul romanesc are locul asigurat la Remat. Asta pana in ziua in care a avut nevoie de un ajutor la transport ceva materiale pentru zugravit, punea sapa in apartament, gresie, etc. El cu al sau Passat din 2010, mai greu... In schimb, in acelasi week-end, am avut Dacia Lodgy in teste pentru mai multe zile. Asa ca l-am ajutat cu un drum la Bricostore si alte magazine de gen.

"Ce-i asta, navigatie? Are scaune incalzite? Dar cum de consuma 6,8 cand e incarcata? Chiar faci 1200 de kilometri cu un plin?". Si alte intrebari cu raspunsuri din partea mea la care nu se astepta. I-a placut. Cand am avut noul Logan la test, i-am zis sa faca o tura. I-a placut si mai mult. Varianta diesel, nu cea pe benzina cu motor 0.9 Turbo de 90 cp. Si i-am zis: daca ti-au placut astea doua, crede-ma ca cea mai buna masina pe care o poate cumpara un roman in ziua de azi este Duster. S-a dus omul la nu stiu ce dealer in Ploiesti, ca avea drum acolo, a facut un test-drive, a vandut Passatul cumparat din Germania si a cumparat un Duster. Pesemne multumit ca are si consum mic, si spatiu, si 4x4, si confort multumitor. Acum insa injura si isi face planuri sa scape de ea ca din iarna apare noul Duster pe piata si vrea sa-l ia pe acela de cum se lanseaza.

Am dat acest exemplu doar ca sa demonstrez ca propria experienta e cea mai importanta. Si este importanta pentru ca iti arata atat partile bune, cat si partile rele. De exemplu, te poti duce la un dealer de masini scumpe germane ca sa faci un test cu un automobil care costa peste 50.000 de Euro. Te plimbi prin oras impreuna cu reprezentantul de vanzari. Directia e buna, scaunele excelente, pozitia la volan este ideala, dotari multe, pret care te incanta, toate bune si frumoase. Dar se aude un zgomot suparator si persistent de undeva din bord, de sub torpedou. Intrebi ce sunet este, dar nu stie nici omul de la vanzari. Deschizi torpedoul, aranjezi obiectele prin el, il inchizi mai puternic. Sunetul persista. Te uiti cati kilometri are la bord masina si vezi ca are doar 5600 km, adica e noua. Daca dupa 5600 de kilometri, interiorul incepe sa scoata sunete, e clar ca peste vreo 2 ani va fi un adevarat concert in interior. Multumesc de plimbare, daca ma hotarasc, revin cu un telefon.

Daca te-am convins cat de important este un test-drive pe care sa-l faci personal, atunci ne-am atins scopul. Dar iata si cateva sfaturi despre ceea ce trebuie sa faci odata ajuns la reprezentanta sau dealerul de la care te gandesti sa iti cumperi viitoare masina.

1. Priveste atent exteriorul la imbinari si la vopsea in zonele cele mai "chinuite", adica pe capota si in jurul rotilor. Iti dai seama daca acel producator pune accent pe controlul calitatii daca imbinarile sunt egale si continue, iar spatiile (lufturile) dintre elemente sunt inexistente. Cat despre urmele de zgarieturi de pe vopsea, acestea iti vor spune daca s-a folosit vopsea de calitate, care nu se zgarie asa usor, sau una mai ieftina, in care lasa urme si cel mai fin nisip de pe sosea.

2. Pozitia la volan este extrem de importanta. Nu te grabi deloc. Aseaza-te pe scaunul soferului si regleaza-l din toate manetele, rotitele sau butoanele pana cand iti vine manusa. Nu vrei sa stai nici cocosat, nici chinuit si nici prea departe de volan sau consola. De fapt, tu iti stii cel mai bine locul ideal la volan. Simte scaunul, daca te sustine lateral, daca iti ofera vizibilitate buna in oglinzi, daca vezi ceasurile de bord cum trebuie, daca volanul iti cade bine in maini. Sa stii ca masinile sunt ca femeile: unele ti se potrivesc, altele nu. Poti sa dai de o masina in care orice ai face, oricum ai regla scaunul, ai impresia ca stai prost, ca pe ghimpi. Si nu ai vrea sa dai banii pe o masina care nu te lasa sa te simti confortabil.

3. Tinuta de drum. Odata ce te-ai pus in miscare, da sistemul audio pe mut. Incearca sa gasesti drum drept, pe care sa mergi cu minim 100 km/h, dar si ceva mai denivelat, cum ar fi o strada cu piatra cubica. Tu singur trebuie sa-ti dai seama daca suspensiile sunt prea rigide, prea moi sau potrivite, daca masina e silentioasa si daca se comporta bine in viraje. Iar de toate aceste lucruri te vei convinge cand vei mai fi facut inca 2-3 teste cu modele concurente. Dar nu uita sa fii atent la zgomote, raspunsul directiei din volan, la cum se comporta cutia de viteze, acceleratie si franare si la felul in care se simte si se aude caroseria pe teren putin mai accidentat (gropi, canale, piatra cubica, sine de tramvai, limitatoare de viteza, etc.)

4. Sistemul audio (pentru cine e pasionat) are si el o oarecare importanta. Mai ales daca esti tanar si iti place muzica. E simplu insa aici: dai setarile de bass si treble la nivelul mijlociu si dai muzica mai tare, pana la un nivel la care trebuie sa tipi. Daca nu e distorsionat nimic, e bine. Eu unul am fost surprins extrem de placut de gama Dacia, care are sisteme audio foarte bine echilibrate si calitative, in ciuda pretului redus. Evident, si alte masini testate, care aveau sisteme audio serioase, de sute de cai putere, cum ar fi BMW sau Mercedes-Benz, mi-au placut. Insa au existat si dezamagiri, in care sunetul, nici macar dat spre maximum, era distorsionat. Un astfel de exemplu negativ, ciudat chiar, fiind destul de orientat catre tineri, este noul Renault Clio. Are un sistem audio ce reda sunetul mai distorsionat decat un radio Lira pe lampi din 1958.

Degeaba spune un redactor din presa care a condus in urma cu 2 zile un Porsche, ca noua Kia Cee'd GT de 204 cp este lenta, daca tie ti se pare un avion supersonic. Testeaz-o cu mana ta. 5. Spatiul si modularitatea trebuie si ele verificate in amanunt. Fie ca te uiti inainte de testul de drum, fie ca te uiti ulterior, cert este ca nu strica sa investesti 5 minute din timpul tau si cel al vanzatorului pentru a privi in interior. Atat la spatiile de depozitare, din portiere, console, torpedou si portbagaj, cat si la felul in care se lasa scaunele si bancheta. Uita-te atent in portbagaj, nu te sfii sa ridici capacul podelei, sa vezi cum e inclinata podeaua cand bancheta e rabatata, sa intrebi ce volum ai la dispozitie, daca mai sunt locuri si compartimente ascunse care iti pot fi utile. Nu strica deloc sa-ti cunosti masina din timp, inainte sa o platesti.

6. Motorul si consumul sunt si ele importante. De consum nu prea ai cum sa-ti dai seama realist vorbind, in doar 20-30 de minute de test-drive in strada. Consumul insa il regasesti in testele facute de presa, care nu prea mint la acest capitol. Dar despre motor, e musai sa-ti faci o impresie. Cum raspunde la acceleratie, in diferite trepte de viteza, cum pleaca masina de pe loc si asa mai departe. Numai conducand personal iti dai seama daca este o masina buna pentru tine, daca este rapida sau lenesa. Degeaba spune un redactor din presa care a condus in urma cu 2 zile un Porsche, ca noua Kia Cee'd GT de 204 cp este lenta, daca tie ti se pare un avion supersonic. Testeaz-o cu mana ta.

Mai sunt si alte elemente pe care trebuie sa le iei in calcul, la fel de importante. Dotarile masinii pe care o conduci la test-drive este posibil sa fie total diferite fata de masina configurata de tine in final. Aici, o discutie cu reprezentantul de vanzari e mai utila, ca sa intelegi ce ai nevoie si ce nu. Despre siguranta, la fel. Informatiile le iei de la EuroNCAP, doar nu vrei sa testezi pe propria piele cat de bine te apara masina in caz de accident. Cat despre costul masinii, de intretinere si taxe anuale, se presupune ca ti-ai facut temele de acasa: doar nu ai de gand sa te duci sa faci un test-drive cu o masina pe care nu ai de gand sau nu ti-o permiti sa o cumperi.

Concluzia este aceeasi ca si la inceput. Citeste presa auto, cea pe care o preferi tu, fie ca e online, scrisa sau la televizor. Fa-ti o parere, retine lucrurile care iti ridica semne de intrebare. Dar niciodata nu-ti cumpara o masina pe nevazute si fara sa o fi condus inainte, pe ea si pe principalele sale concurente din clasa. Numai conducand masini din aceeasi gama poti sa-ti dai seama care ti se potriveste cel mai bine. Programeaza-te la un test drive, urmeaza sfaturile noastre de mai sus cu toate modelele pe care vrei sa le iei in calcul, dupa care vei fi sigur ca ai facut alegerea corecta, si implicit investitia cea mai buna.

Distribuie pe Facebook
mai multe