Masinile autonome de la Google, victime in 11 accidente rutiere
- 11 accidente in 6 ani
- Controverse si critici
- Masinile fara volan si pedale
Masinile fara sofer sunt urmatorul pas in industria auto, iar Google pare sa aiba un avantaj considerabil in cursa catre producerea lor. Compania americana a nascut insa numeroase controverse legate de acest proiect, deoarece rezulatele tesetelor care au inceput in 2009 au ajuns extrem de rar in presa.
11 accidente in 6 ani
Neincrederea legata de masinile autonome dezvoltate de Google pare sa porneasca din secretomania companiei si lipsa informatiilor referitoare la testele pe care le desfasoara pe drumurile publice din SUA.
Gigantul IT prezinta ca principal obiectiv al acestui proiect reducerea numarului de accidente si scoate la iveala cateva statistici menite sa combata criticile numeroase cu care s-a confruntat in ultima perioada.
Chris Urmson, inginerul responsabil de dezvoltarea masinii autonome, a dezvaluit recent ca prototipurile Google au fost implicate in numai 11 accidente minore pe parcursul ultimilor 6 ani de teste pe strazile si soselele din SUA. Si toate cauzate de neatentia celorlalti participanti la trafic.
Din 2009 incoace, automobilele in cauza au parcurs aproximativ 2,7 milioane de kilometri, dintre care 1,5 au fost strabatuti in modul "fara sofer".
Conform aceluiasi Chris Urmson, prototipurile Google au suferit 8 coliziuni pe drumurile din orase si alte 3 in afara lor. In toate cele 11 cazuri, masinile au fost atinse in lateral sau spate de soferi care fie nu respectau distanta dintre automobile, fie au trecut pe rosu.
"In niciunul dintre cazuri masina fara sofer nu a fost cauza accidentului", a subliniat responsabilul proiectului.
Controverse si critici
Un articol publicat de Associated Press scotea la iveala faptul ca incepand cu luna septembrie, de cand legea din California ii obliga pe cei care testeaza vehicule autonome sa raporteze toate accidentele, masinile fara sofer au fost implicate in patru accidente.
Dupa publicarea articolului, Delphi Automotive, care avea in testare doua astfel de prototipuri, a dezvaluit ca un Audi SQ5 de-al sau a fost parte a unei coliziuni in Palo Alto, facand cunoscute si conditiile in care s-a produs incidentul si explicand ca un alt sofer a fost de vina.
Celelalte trei accidente au fost atribuite automobilelor Google, iar reactiile nu au intarziat sa apara. Raspunsul a venit odata cu scuza ca toate coliziunile au fost provocate de alti soferi.
Desi pare a fi mai sigura din cauza ca nu este supusa erorii umane, masina fara sofer a gigantului IT are o multime de detractori - printre care si legea care in unele state nu permite politiei sa faca publice rapoartele cu privire la incidentele auto, majoritatea dintre ei scotand in evidenta faptul ca cifrele date publicatii nu sunt concludente.
In plus, criticii spun si faptul ca publicul nu este capabil sa monitorizeze introducerea pilotului automat din cauza lipsei de transparenta a celor de la Google considerand ca cei care testeaza tehnologia in cauza ar trebui sa dea date exhaustive cu privire la accidente.
Dintre acestia, organizatia americana non-profit Consumer Watchdog pare cea mai vehementa. Directorul John Simpson a trimis chiar si o scrisoare deschisa catre gigantul IT, in care sublinia faptul ca este ironic ca Google, a carei misiune este sa "organizeze informatia lumii si sa o faca accesibila tuturor", tine secrete detaliile incidentelor.
In acelasi timp, cei de la Watchdog, spun ca gigantul IT se afla in prezent intr-o campanie de relatii publice care vorbeste numai despre avantajele masinii.
Masinile fara volan, pedala de acceleratie si frana
In mai 2014, Google a dezvaluit primele prototipuri ale masinii fara volan si pedale, pe care intentioneaza sa le construiasca in peste 100 exemplare pentru teste.
Prezentat ca o "gondola pe roti", (imaginea cu) autoturismul a facut inconjurul lumii, insa si de data aceasta au aparut critici. Majoritatea lor sunt legate de faptul ca daca exista o eroare soferul nu va putea interveni pentru a evita un accident.
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €