Dacia robotizeaza linia de productie si plateste angajatii sa demisioneze

Dacia robotizeaza linia de productie si plateste angajatii sa demisioneze
  • Cat valoreaza o plecare voluntara
  • Robotizarea la Dacia
  • Disponibilizari compensate si la Ford
Distribuie pe Facebook

Renault isi propune sa mareasca productivitatea uzinei Dacia de la Mioveni prin modernizarea mai multor sectii. Aceasta robotizare inseamna, de fapt, preluarea unor atributii de la angajati, ceea ce inseamna ca unii vor fi nevoiti sa plece. Compania franceza ii impinge de la spate cu plati compensatorii destul de generoase.

Cat valoreaza o plecare voluntara

Odata cu aceasta modernizare, nivelul de robotizare a fabricii auto va ajunge la 20%, in comparatie cele 5 procente care se inregistrau anul trecut.

Cei care pleaca de buna voie vor fi rasplatiti cu sume cuprinse intre 10.000 si 100.000 de lei, au anuntat oficialii companiei. Majoritatea posturilor vor fi din sectia de presaj, acolo unde robotizarea va creste cu 20% fata de anul trecut - de la 10 la 30%.

Nu toti angajatii din sectiile modernizate vor parasi insa uzina; unii vor fi implicati in proiecte noi, pe care Dacia are de gand sa le demareze in scurt timp.

In prezent, producatorul de la Mioveni este al treilea cel mai mare angajator din tara, dar si cea mai mare companie din Romania in ceea ce priveste cifra de afaceri - reprezentand la nivelul anului trecut 2.8% din PIB.

Aici lucreaza 14.000 de persoane, 7.000 dintre ele fiind angajate in uzina, la presaj, caroserie, vopsitorie si asamblare. Varsta medie a salariatilor este de 38 ani, iar salariul mediu net este de aproximativ 3.300 de lei - angajatii primind in 2015 o marire de 150 de lei (brut).

Odata ce procesul de automatizare se va derula, vor fi disponibilizati intre 500 si 1.000 de angajati.

Robotizarea la Dacia

In acest program de modernizare este vizat departamentul de presaj al uzinei. Acesta este locul in care incepe productia propriu-zisa si este tranformata materia prima - tabla din otel - in piesa de caroserie.

Procesul implica elemente grele, astfel ca cei care lucreaza aici sunt predispusi la accidente mai mult decat colegii lor din alte sectii. Drept urmare, nu este deloc de mirare ca se incearca o reducere a personalului uman si o inlocuire a acestuia cu masinarii speciale.

Procentul de robotizare de la fabrica din Arges, desi a crescut cu 15 procente fata de anul trecut, nu se va opri aici. Planul oficialilor este sa ajunga la un nivel de automatizare pe sectia de caroserie de 60%, unul pe care uzina Renault din Bursa, Turcia, comparabila cu cea din tara noastra din punct de vedere al costurilor si al productiei, l-a atins deja.

Un proces de inlocuire a angajatilor cu masinariile computerizate a avut loc si in 2012, cand Dacia a investit 250 de milioane de euro la uzina pentru a aduce imbunatatiri in sectiile de caroserie, vopsitorie si montaj.

La Mioveni se produc 64 de autoturisme intr-o singura ora, respectiv 1.389 de masini pe zi, productia totala ajungand anul trecut la 339.000 de unitati. Cifrele vor creste odata ce fabrica va fi modernizata.

Disponibilizari compensate si la Ford

In urma cu doi ani, de la uzina din Pitesti au mai plecat 200 de angajati - tot printr-un program de salarii compensatorii, insa, de departe, cele mai drastice concedieri s-au facut la Ford.

Din cauza cererii scazute a modelului B-Max, produs in Banie, compania avea in plan sa micsoreze numarul angajatilor cu 680 de persoane.

Ford a introdus la finele anului trecut un program de plecari voluntare, prin care cei care paraseau fabrica primeau pana la 23 de salarii compensatorii. Oferta conducerii nu a fost insa foarte apreciata de angajati si numai 490 de persoane au acceptat aceste plati in schimbul plecarii.

Pentru ca sindicatele s-au opus concedierii celor 170 de persoane prin care se atingea pragul impus de conducere, s-a ajuns la o solutie de compromis - toti cei 2.700 de oameni care lucreaza la Ford vor avea salarii mai mici cu 8 procente, iar orele de lucru vor fi micsorate. De altfel, compania a trimis oameni in somaj tehnic in mai multe randuri, ultima data chiar in luna aprilie a acestui an.

In total, in industria auto din Romania lucreaza peste 110.000 de persoane, acest sector de piata fiind, de altfel, cel mai mare angajator. Cei mai multi dintre salariatii romani din industria auto activeaza in sectorul pieselor de masini.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 24 Iunie 2015