Serial in prag de frig: de ce sunt bune anvelopele de iarna?
Care e diferenta dintre niste anvelope normale si unele de iarna? De ce sa mai scot din buzunar intre 1000 si 2000 de lei pentru un set nou de anvelope speciale pentru frig? Incercam sa gasim raspunsuri la aceste intrebari si sa convingem lumea care pana acum statea cu indoieli ca anvelopele de iarna au multe avantaje in sezonul rece.Mai ales acum, cand se anunta cea mai grea iarna din ultimii 1000 de ani.
Anvelopele de iarna sunt pentru sezonul rece in primul rand, nu pentru zapada
Cand temperatura de afara scade sub 7 grade, este foarte important sa avem anvelope de iarna. Acestea au alta compozitie fata de unele de vara sau mixte. Cand vine frigul, o anvelopa normala se intareste si nu mai are aderenta buna. Mai precis, distanta de franare se poate chiar dubla in caz de urgenta, cand franam pe vreme rece cu anvelopele inadecvate. Asta duce nu doar la riscul crescut de accidente, dar si la uzarea prematura a placutelor de frana, risc de pierdere a stabilitatii, etc. O anvelopa de iarna, prin textura sa mai moale, se comporta pe timp de iarna asa cum se comporta o anvelopa de vara la 30 de grade. Adica bine - aderenta maxima, franare buna, etc. Asadar, chiar daca traim intr-o zona in care iarna nu aduce deloc zapada, este foarte bine sa utilizam astfel de anvelope!
Anvelopele mixte au numai aceasta trasatura pentru iarna, adica au o consistenta mai moale si sunt aderente si la frig, insa nu respecta si urmatoarele caracteristici pentru sezonul rece!
Anvelopele de iarna sunt in al doilea rand mai bune pe zapada
In afara de faptul ca niste anvelope de iarna sunt mai bune pe timp friguros, daca dam si de zapada, ne scot din necaz. Toata lumea a vazut ca anvelopele de iarna sunt ceva mai cramponate decat unele de vara. Crampoanele mai mari sunt destinate unei aderente crescute pe zapada. La majoritatea anvelopelor de iarna o sa observam ca zbaturile nu sunt egale ci au o aranjare aleatorie. Scopul acestora este de a sapa in zapada - daca acestea ar fi uniform, roata s-ar ingropa singura. Deci la aderenta pe frig mai adaugam si aderenta mai buna pe zapada.
Pe gheata se comporta mai bine
Consistenta mai moale a anvelopelor de iarna dar si profilul mai agresiv al acestora lucreaza bine si atunci cand dam de gheata sau polei. Materialul mai moale se muleaza bine pe gheata, iar crampoanele proeminente sparg mai usor gheata si ajung la asfalt. Daca gheata este intr-adevar groasa, niste anvelope de iarna vor calca pe aceasta mult mai bine, iar daca avem pe toate cele 4 jante montate gume de iarna, nu vom pierde deloc controlul si vom frana satisfacator. Oricum, prima masura de siguranta pe gheata este viteza mica. In plus, in trafic, cu un set potrivit de anvelope, nu vom fi injurati de cei care asteapta la semafor, pentru ca noi, cu gume de iarna, vom pleca linistiti, in timp ce cei care au ramas cu cele de vara vor avea probleme cu derapajul pe gheata si zapada.
Daca vrem sa fim siguri ca nu ne deranjeaza nici gheata mai serioasa, putem apela la un set de gume cu tinte de metal. Acestea se folosesc doar cand e zapada si gheata afara, pentru ca pe asfalt sunt zgomotoase si se tocesc repede.
Deci, ce se intampla iarna? Frig, zapada si gheata. Anvelopele de iarna rezolva toate aceste trei aspecte prin caracteristicile lor speciale. O masina este de preferat sa aiba pe toate cele 4 roti anvelope de iarna. Multa lume se gandeste sa puna gume de iarna doar pe fata la o masina cu tractiune pe fata, din motive economice. Asta ajuta la tractiune si aderenta, insa masina franeaza pe toate cele 4 roti si exista riscul ca spatele sa derapeze. Deci daca exista buget, n-ar fi rau sa investim in 4 anvelope de iarna.
Si pe timp de vara, anvelopele de iarna sunt bune, au mai mare aderenta decat unele de vara, fiind mai moi, iar la 40 de grade chiar se inmoaie serios, ca niste slick-uri. Insa marea problema a acestora este ca se uzeaza prematur daca sunt folosite la temperaturi constante mai mari de 7 grade. Deci este bine sa avem 2 seturi separate, de iarna si de vara, fiecare cu utilizarea sa.
Spor la pregatiri de iarna!
Daca vrei sa intampini iarna cu un set de anvelope adecvate, poti sa vezi oferta de pe SHOP 4TUNING.
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €