Anvelope de iarna: ghidul soferilor pe intelesul tuturor

Anvelope de iarna: ghidul soferilor pe intelesul tuturor
  • Anvelopele de iarna trebuie montate cat mai urgent
  • Avantajele unui pneu de iarna cand vremea este rece
  • De ce anvelopele de vara nu sunt bune cand e frig?
Distribuie pe Facebook

In acest sfarsit de saptamana a nins in Romania, inclusiv la Bucuresti, un lucru care nu s-a mai intamplat de acum 26 de ani. Iar asta inseamna un singur lucru: o sa avem parte de o iarna care isi intra in drepturi mai devreme decat de obicei, iar noi, soferii, trebuie sa fim pregatiti. Problema noastra, a romanilor? Credem ca le stim pe toate. Iar zicala "lasa ca merge si asa" ne defineste.

1. Anvelopa de vara si anvelopa de iarna, doua anvelope complet diferite

Culoarea si forma sunt cam singurele trasaturi pe care le impartasesc pneurile de vara cu cele de iarna. In rest, sunt complet diferite. Adica, metodele de fabricare sunt diferite, compozitia cauciucului, profilul, temperatura de lucru si asa mai departe, toate sunt diferentiate. Trebuie sa ne intre bine in cap ca nu degeaba producatorii realizeaza doua tipuri de pneuri separate si ca fiecare este bun la utilizarea intr-un singur anotimp. Daca vrem sa ne credem mai destepti si sa mergem cu pneurile de iarna cand e cald sau cu cele de vara atunci cand e iarna, riscam foarte mult. Si, asa cum am mai spus-o de nenumarate ori, anvelopa de iarna trebuie instalata pe jante cand afara temperatura medie scade sub 7 grade Celsius. Si pneurile de vara trebuie montate inapoi cand afara se face mai cald de 7 grade, temperatura medie a lunii.

Anvelope de iarna 2014Stanga: anvelopa de vara, dreapta: anvelopa de iarna.

2. Anvelopa de iarna nu este o anvelopa de zapada

Lumea crede gresit ca trebuie sa-si puna pneurile dedicate sezonului rece doar cand vine zapada. Este cea mai mare eroare pe care o pot face soferii. Pentru ca, asa cum spun si producatorii, anvelopele de iarna nu sunt anvelope de zapada. Adica ele sunt utilizate in anotimpurile reci chiar daca nu ninge. Inainte de toate, un pneu de iarna este un pneu care se comporta bine pe carosabilul uscat sau umed cand temperatura este scazuta. De acest lucru se ocupa compozitia speciala, care foloseste compusi diferiti fata de cazul pneului de vara, mai moi, ce ii permit materialului sa isi pastreze elasticitatea la temperaturi negative, in timp ce un pneu de vara devine rigid. Asadar, nu trebuie sa ne luam dupa zapada, ci numai dupa temperatura. Nu trebuie sa ne luam initial dupa profil, ci dupa compozitie.

3. Profilul de iarna este special realizat pentru gheata, polei, zapada si umezeala

Dincolo de compozitia speciala care este eficienta cand afara sunt sub 7 grade Celsius, un pneu de iarna mai are si un profil specializat. Adica are suprafata de rulare astfel gandita incat sa faca fata cu brio diferitelor suprafate, cand afara este frig. Un pneu de iarna trebuie sa se comporte bine pe uscat, pe umezeala, pe polei, gheata sau zapada. De aceea, profilul unui pneu de iarna este mai pronuntat, pentru carosabilul acoperit de zapada, are blocurile de contact suprapuse si inegale ca sa faca fata mersului pe gheata, are o textura mai moale care nu se intareste ca sa faca fata franarii pe asfalt uscat si umed. Asadar, profilul pneului de iarna este cu totul special, dar gandit sa functioneze bine in conditii de frig. Asadar, si in acest caz, temperatura de lucru este principalul aspect.

Anvelope de iarna 2014Pneurile de iarna se remarca prin blocuri profilate inegale, separate de santuri in zig-zag si santuri mai departate, menite sa evacueze apa si zapada mai eficient.

4. Anvelopele scumpe nu fac aceeasi treaba ca cele ieftine

Suntem siguri ca romanii nu sunt cei mai bogati soferi din Europa si se uita la bani cand vine vorba de anvelope. Nu degeaba, marcile cele mai cautate sunt cele medii, precum Debica, Fulda, BF Goodrich, Klebber, Sava si asa mai departe. Pe locul doi in topul vanzarilor se afla, din pacate, marcile no-name sau chinezesti, marci care sunt foarte ieftine dar duc lipsa de calitate si siguranta. Abia pe locul 3 se afla pneurile marilor producatori, cum ar fi Michelin, GoodYear, Continental sau Pirelli. Si asta se intampla din cauza preturilor destul de mari. Insa trebuie stiut ca nu degeaba pretul este mare la un pneu care este produs de o marca cunoscuta. Un astfel de pneu este testat indelung, este realizat cu mijloacele de ultima generatie, cu materiale de calitate superioara, are un profil gandit de o armata de ingineri si rezista mult mai bine in orice conditii fata de un pneu ieftin. In schimb, o anvelopa ieftina are un pret mic pentru ca nu s-au investit multi bani in testare, in materiale sau in pregatirea angajatilor fabricii. Asadar, cine crede ca un pneu ieftin face acelasi lucru cu unul scump, cam greseste...

5. Pneurile all-season = anvelope de vara cu profil de iarna

Sunt destui cei care cred ca daca isi cumpara pneuri mixte, sau all-season, fac o afacere buna si economisesc bani. Nimic mai gresit. Un pneu mixt, cu care producatorul spune ca se poate merge si vara, dar si iarna, avand semnul M+S, este la origine un pneu realizat dupa standardele unuia de vara. Adica materialele sunt gandite sa fie eficiente cand afara este cald, peste 7 grade Celsius. Dar, ca sa fie utilizabil si iarna, are un profil special, care, de obicei, este impartit in doua zone, una fiind cu profil exclusiv de iarna, cu blocuri pronuntate si striatii in zig-zag. Prin urmare, cu aceste pneuri se poate merge si cand e frig, si pe zapada, insa la franare, la viteza mare, sau in alte situatii extreme, pneul se va comporta prost. Nu degeaba se zice ca o anvelopa mixta e buna la orice, dar e foarte proasta in orice situatie. Asadar, sfatul nostru este sa va bagati mintile in cap si sa va luati cate un set de pneuri pentru fiecare sezon.

Anvelope de iarna 2014Pneu mixt: partea din stanga este pentru mers pe carosabil acoperit de zapada, partea din dreapta este pentru mers pe carosabil uscat.

6. Pneurile second-hand sunt bune de ceva?

Da, insa trebuie sa respecte doua trasaturi: sa nu fie mai vechi de 2-3 ani si sa aiba un profil mai mare de 5 mm. Mai precis, o anvelopa cu care s-a mers deja mai mult de 3 ani, este o anvelopa cu semne de intrebare. Nu stie nimeni cum a fost depozitata, cum s-a circulat cu ea, la ce temperatura a fost lasata pe timp de vara si asa mai departe. Un pneu incepe sa-si piarda din proprietati dupa 5 ani, dar, asa cum se intampla in cazul romanilor, daca acestea nu sunt depozitate vertical, in locuri cu temperatura constanta, pneul isi pierde din caracteristici si dupa 2-3 ani. Asadar, daca tot luam pneuri la mana a doua dorind sa facem o economie de bani, macar sa cautam niste pneuri vechi de maximum 2-3 ani. Si asta reusim sa deslusim uitandu-ne la DOT-ul pneului: ultimele doua cifre sa fie 11, 12 sau 13, adica fabricate in 2011, 2012 sau 2013. Si, de ce nu, chiar in 2014. In rest, cu privire la profil, acesta trebuie sa treaca testul monedei de 5 bani. Orice anvelopa de iarna care are mai putin de 5 mm in carne, nu mai este anvelopa de iarna!

Anvelope de iarna 2014Ca sa testati profilul unei anvelope de iarna second-hand verificati adancimea cu moneda romaneasca de 5 bani. Profilul trebuie sa fie pana la linia orizontala de pe moneda.

In concluzie, trebuie sa stim aceste lucruri si sa ni le amintim cand vrem sa cumparam pneuri de iarna. E bine sa investim ceva mai mult in niste anvelope noi, intr-un set complet de 4 bucati, realizate de un producator de renume, ca sa avem garantia unei rezistente in timp indelungate, dar sa ne si bucuram de siguranta mai multa, de un comportament bun in conditii de ploaie, ninsoare sau gheata, de o franare buna si chiar de o economie de carburant la rulare. Stim, un set de pneuri noi nu este ieftin, dar daca ne gandim la siguranta noastra si a celor din masina, banii incep sa nu mai aiba valoare.

DACA VREI CEA MAI BUNA SI MAI LARGA OFERTA DE ANVELOPE DE IARNA DIN ROMANIA,

INTRA PE WWW.PIESEAUTO.RO!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Anvelope de iarna 2014
mai multe