Anvelope de iarna: ghidul soferilor pe intelesul tuturor

- Anvelopele de iarna trebuie montate cat mai urgent
- Avantajele unui pneu de iarna cand vremea este rece
- De ce anvelopele de vara nu sunt bune cand e frig?
In acest sfarsit de saptamana a nins in Romania, inclusiv la Bucuresti, un lucru care nu s-a mai intamplat de acum 26 de ani. Iar asta inseamna un singur lucru: o sa avem parte de o iarna care isi intra in drepturi mai devreme decat de obicei, iar noi, soferii, trebuie sa fim pregatiti. Problema noastra, a romanilor? Credem ca le stim pe toate. Iar zicala "lasa ca merge si asa" ne defineste.
1. Anvelopa de vara si anvelopa de iarna, doua anvelope complet diferite
Culoarea si forma sunt cam singurele trasaturi pe care le impartasesc pneurile de vara cu cele de iarna. In rest, sunt complet diferite. Adica, metodele de fabricare sunt diferite, compozitia cauciucului, profilul, temperatura de lucru si asa mai departe, toate sunt diferentiate. Trebuie sa ne intre bine in cap ca nu degeaba producatorii realizeaza doua tipuri de pneuri separate si ca fiecare este bun la utilizarea intr-un singur anotimp. Daca vrem sa ne credem mai destepti si sa mergem cu pneurile de iarna cand e cald sau cu cele de vara atunci cand e iarna, riscam foarte mult. Si, asa cum am mai spus-o de nenumarate ori, anvelopa de iarna trebuie instalata pe jante cand afara temperatura medie scade sub 7 grade Celsius. Si pneurile de vara trebuie montate inapoi cand afara se face mai cald de 7 grade, temperatura medie a lunii.
Stanga: anvelopa de vara, dreapta: anvelopa de iarna.
2. Anvelopa de iarna nu este o anvelopa de zapada
Lumea crede gresit ca trebuie sa-si puna pneurile dedicate sezonului rece doar cand vine zapada. Este cea mai mare eroare pe care o pot face soferii. Pentru ca, asa cum spun si producatorii, anvelopele de iarna nu sunt anvelope de zapada. Adica ele sunt utilizate in anotimpurile reci chiar daca nu ninge. Inainte de toate, un pneu de iarna este un pneu care se comporta bine pe carosabilul uscat sau umed cand temperatura este scazuta. De acest lucru se ocupa compozitia speciala, care foloseste compusi diferiti fata de cazul pneului de vara, mai moi, ce ii permit materialului sa isi pastreze elasticitatea la temperaturi negative, in timp ce un pneu de vara devine rigid. Asadar, nu trebuie sa ne luam dupa zapada, ci numai dupa temperatura. Nu trebuie sa ne luam initial dupa profil, ci dupa compozitie.
3. Profilul de iarna este special realizat pentru gheata, polei, zapada si umezeala
Dincolo de compozitia speciala care este eficienta cand afara sunt sub 7 grade Celsius, un pneu de iarna mai are si un profil specializat. Adica are suprafata de rulare astfel gandita incat sa faca fata cu brio diferitelor suprafate, cand afara este frig. Un pneu de iarna trebuie sa se comporte bine pe uscat, pe umezeala, pe polei, gheata sau zapada. De aceea, profilul unui pneu de iarna este mai pronuntat, pentru carosabilul acoperit de zapada, are blocurile de contact suprapuse si inegale ca sa faca fata mersului pe gheata, are o textura mai moale care nu se intareste ca sa faca fata franarii pe asfalt uscat si umed. Asadar, profilul pneului de iarna este cu totul special, dar gandit sa functioneze bine in conditii de frig. Asadar, si in acest caz, temperatura de lucru este principalul aspect.
4. Anvelopele scumpe nu fac aceeasi treaba ca cele ieftine
Suntem siguri ca romanii nu sunt cei mai bogati soferi din Europa si se uita la bani cand vine vorba de anvelope. Nu degeaba, marcile cele mai cautate sunt cele medii, precum Debica, Fulda, BF Goodrich, Klebber, Sava si asa mai departe. Pe locul doi in topul vanzarilor se afla, din pacate, marcile no-name sau chinezesti, marci care sunt foarte ieftine dar duc lipsa de calitate si siguranta. Abia pe locul 3 se afla pneurile marilor producatori, cum ar fi Michelin, GoodYear, Continental sau Pirelli. Si asta se intampla din cauza preturilor destul de mari. Insa trebuie stiut ca nu degeaba pretul este mare la un pneu care este produs de o marca cunoscuta. Un astfel de pneu este testat indelung, este realizat cu mijloacele de ultima generatie, cu materiale de calitate superioara, are un profil gandit de o armata de ingineri si rezista mult mai bine in orice conditii fata de un pneu ieftin. In schimb, o anvelopa ieftina are un pret mic pentru ca nu s-au investit multi bani in testare, in materiale sau in pregatirea angajatilor fabricii. Asadar, cine crede ca un pneu ieftin face acelasi lucru cu unul scump, cam greseste...
5. Pneurile all-season = anvelope de vara cu profil de iarna
Sunt destui cei care cred ca daca isi cumpara pneuri mixte, sau all-season, fac o afacere buna si economisesc bani. Nimic mai gresit. Un pneu mixt, cu care producatorul spune ca se poate merge si vara, dar si iarna, avand semnul M+S, este la origine un pneu realizat dupa standardele unuia de vara. Adica materialele sunt gandite sa fie eficiente cand afara este cald, peste 7 grade Celsius. Dar, ca sa fie utilizabil si iarna, are un profil special, care, de obicei, este impartit in doua zone, una fiind cu profil exclusiv de iarna, cu blocuri pronuntate si striatii in zig-zag. Prin urmare, cu aceste pneuri se poate merge si cand e frig, si pe zapada, insa la franare, la viteza mare, sau in alte situatii extreme, pneul se va comporta prost. Nu degeaba se zice ca o anvelopa mixta e buna la orice, dar e foarte proasta in orice situatie. Asadar, sfatul nostru este sa va bagati mintile in cap si sa va luati cate un set de pneuri pentru fiecare sezon.
6. Pneurile second-hand sunt bune de ceva?
Da, insa trebuie sa respecte doua trasaturi: sa nu fie mai vechi de 2-3 ani si sa aiba un profil mai mare de 5 mm. Mai precis, o anvelopa cu care s-a mers deja mai mult de 3 ani, este o anvelopa cu semne de intrebare. Nu stie nimeni cum a fost depozitata, cum s-a circulat cu ea, la ce temperatura a fost lasata pe timp de vara si asa mai departe. Un pneu incepe sa-si piarda din proprietati dupa 5 ani, dar, asa cum se intampla in cazul romanilor, daca acestea nu sunt depozitate vertical, in locuri cu temperatura constanta, pneul isi pierde din caracteristici si dupa 2-3 ani. Asadar, daca tot luam pneuri la mana a doua dorind sa facem o economie de bani, macar sa cautam niste pneuri vechi de maximum 2-3 ani. Si asta reusim sa deslusim uitandu-ne la DOT-ul pneului: ultimele doua cifre sa fie 11, 12 sau 13, adica fabricate in 2011, 2012 sau 2013. Si, de ce nu, chiar in 2014. In rest, cu privire la profil, acesta trebuie sa treaca testul monedei de 5 bani. Orice anvelopa de iarna care are mai putin de 5 mm in carne, nu mai este anvelopa de iarna!
In concluzie, trebuie sa stim aceste lucruri si sa ni le amintim cand vrem sa cumparam pneuri de iarna. E bine sa investim ceva mai mult in niste anvelope noi, intr-un set complet de 4 bucati, realizate de un producator de renume, ca sa avem garantia unei rezistente in timp indelungate, dar sa ne si bucuram de siguranta mai multa, de un comportament bun in conditii de ploaie, ninsoare sau gheata, de o franare buna si chiar de o economie de carburant la rulare. Stim, un set de pneuri noi nu este ieftin, dar daca ne gandim la siguranta noastra si a celor din masina, banii incep sa nu mai aiba valoare.
DACA VREI CEA MAI BUNA SI MAI LARGA OFERTA DE ANVELOPE DE IARNA DIN ROMANIA,
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Suport etrier chevrolet aveo 1.2 benzina 53kw / 71cp cod motor... 119 Lei
-
0445110111 55192534 55193808 bosch injector alfa romeo fiat... 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
A8-957 suport pompa servodirectie a4 a6 a8 passat superb 2,8... 100 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
55578075 dcri301030 295050-1030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 6400 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Covorase originale cauciuc audi sq5 (2017 - 2024) 750 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
042400-1100 88370-33040 88370-33050 esb27c compresor ac lexus... 1250 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Volan citroen c4 grand picasso (2006->) [ua_] 1.6 motorina... 150 Lei
-
Scaune auto vw eos eos - - (2006 2010) 1200 Lei
Mercedes 180 benzina 2010 3299 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei


