Am condus masina cu cea mai ieftina motorizare din Europa: Dacia SCe de 75 cp. Merita sau nu?

Am condus masina cu cea mai ieftina motorizare din Europa: Dacia SCe de 75 cp. Merita sau nu?
  • 75 cp are cel mai accesibil motor din Europa
  • 14,2 s timp de acceleratie pana la 100 km/h
  • 6.990 Euro cu TVA este pretul celui mai ieftin Logan SCe
Distribuie pe Facebook

Daca te-ai intrebat vreodata care este cea mai accesibila masina din Europa, aceasta este Dacia Logan. Si daca te-ai intrebat vreodata care este cea mai ieftina motorizare pe care o poti cumpara in Europa, aceasta este, evident, de la Dacia si se numeste 1.0 SCe de 75 cp. Un motor cu 3 cilindri aspirat, pe benzina, care ofera 75 de cai.

Marca Dacia este mult prea importanta pentru Romania ca sa facem un simplu test-drive. In schimb, am decis sa luam la bani marunti poate cea mai importanta motorizare din ultimii ani. Un motor accesibil care urmeaza sa devina preferatul soferilor europeni. E vorba de micul motor 1.0 SCe de 75 de cai putere, un motor ce deja echipeaza modelele Sandero si Logan. Noi am facut un drum prin tara cu Sandero SCe si ne-am lamurit cu privire la ce poate propulsorul cu 3 cilindri.

Ce inseamna 75 de cai putere?

Dupa standardele de azi, 75 de cai nu sunt foarte numerosi. Mai ales daca ne uitam la alte motoare cu 3 sau 4 cilindri tot de 1 litru capacitate fabricate de alti producatori. De fapt, daca ne gandim bine, in anii 90 unele Dacii 1310 cu motor de 1.4 produceau o putere similara, ceea ce ne duce cu gandul la o stagnare din partea producatorului de la Mioveni. Dar daca am gandi asa, am gresi. Pentru ca 75 de cai pusi pe masina potrivita pot face minuni. Evident, nu minuni demne de competitie sau de acceleratii violente, dar minuni la care nu te-ai astepta.

Dacia Sandero

Cum arata motorul SCe 75 pe hartie

Conform detaliilor tehnice, motorul de 1 litru produce 75 cp la o turatie de 6250 rpm si un cuplu de 97 Nm la 3500 rpm. Cu alte cuvinte, daca mergi cu o turatie mai joasa de 6250 rpm tu de fapt te bucuri de... mai putini cai. In plus, motorul este unul aspirat, fara un turbo-compresor asa cum are fratele mai mic, dar totusi mai mare, 0.9 TCe care ofera 90 cp. Si are numai 3 cilindri, cu unul in minus fata de motorul pe care il inlocuieste, cel de 1.2 litri care oferea tot 75 cp si un cuplu mai mare de 107 Nm. Dar tot cate 4 supape pe piston, asadar e un motor cu 12 supape in total. Mai mult, daca ne referim la Dacia Logan sau Sandero, acestea ating 100 km/h cu acest motor in 14,2 secunde si o viteza maxima de 158 km/h. Fie vorba intre noi, viteza maxima reala este ceva mai mare...

Cum este motorul in realitate?

Noi am condus o Dacia Sandero echipata cu motorul 1.0 SCe de 75 cp. Si, desi pana sa ne urcam in masina si sa plecam ne-am facut deja niste scenarii si niste idei despre cea mai slaba motorizare pe care o poti cumpara in Europa, dupa ce ne-am pus pe drum ne-am sucit. Prima si cea mai importanta impresie despre acest motor este ca pare sa fie mai puternic decat e pe hartie. Probabil ca nu este, insa datorita greutatii mici a masinii, de sub 1000 de kilograme, cei 75 de cai par a fi mai voinici decat credeam.

Dacia Sandero

Zgomotos sau nu?

Orice motor in 3 cilindri, fie ca este de Toyota, de Daewoo sau de Dacia, are aceeasi problema: nu este foarte echilibrat si este zgomotos. Adica la ralanti, de exemplu, o sa simti la interior niste vibratii suplimentare, ca si cum ai avea sub capota un motor diesel. Iar la viteza mai mare, desi insonorizarea a fost imbunatatita cu ocazia acestui facelift, trebuie sa ridici glasul ca sa te intelegi cu ceilalti pasageri. Nu o sa ragusesti, dar nu poti nici sa soptesti. Adica este exact ca oricare alt motor cu 3 cilindri de pe piata. Ba chiar cei care au avut in tinerete un Matiz, vor recunoaste sunetul facut de motor cand accelerezi mai tare... Eu l-am recunoscut.

Mersul in oras

Oricine isi poate da seama ca motorizarea asta e perfecta pentru mediul urban. Un motor mic, zgarcit cu consumul, care are putere moderata, nu poate fi decat ideal pentru oras. La acest motor e cuplata o cutie manuala cu 5 trepte, special gandita pentru oras, care iti va oferi putina bataie de cap. Ambreiajul este unul usor si este o placere sa fie apasat de orice domnisoara cu tocuri. Iar daca cumva vrei sa pleci primul de la semafor, o poti face foarte usor. Numai sa nu te sfiesti sa calci mai zdravan acceleratia.

Dacia Sandero

Poti sa pleci cu masina asta pana in Grecia?

Multi romani vor spune ca motorul acesta de 1.0 litru este doar pentru oras, ca nu poti sa te bagi cu un Sandero sau Logan 1.0 SCe pana la greci sau undeva departe, la drum intins. Nimic mai eronat. Chiar daca este un motor de putere redusa si performantele nu sunt cele mai bune pentru anul 2017, motorul se descurca fara probleme la drum intins. Nu trebuie sa uitam ca e vorba de un motor special gandit pentru turatie, asa ca nu avem cum sa ne asteptam ca la 130 la ora sa avem 2500 rpm ca in cazul unui diesel. Cu motorizarea asta, la 130 km/h ai cam 4100 rpm. Dar turatia mare nu inseamna ca motorul pateste ceva sau ca se strica, deoarece e facut sa fie turat si sa mearga in regim de turatie ridicata. Si, ghici ce: nici consumul nu e foarte mare la viteza asta!

Dacia SanderoLa 130 km/h si la 4100 rpm consumul a scazut de la 6.8 la 6.5

Cum sta cu consumul?

Apropo de consum, e cazul sa dam cartile pe fata. Eu, la fel ca multi altii, credeam ca 1.0 SCe ce initial mi se parea sub-motorizare, un fel de chintesenta a downsizingului dus la extrem, consuma foarte mult pentru ca e mereu chinuita. Poate ca este cazul altor marci, dar nu este cazul Daciei, care a pus motoarele astea pe niste caroserii foarte usoare. E ca si cum ai pune un ponei sa traga dupa el o remorca plina cu saci de ciment. Ei bine, in cazul Daciei, poneiul trage o sanie cu un copil mic dupa el - adica abia il simte.

In mediul urban, Sandero si Logan SCe consuma in jur de 7 litri/100 km parcursi, cu aerul conditionat pornit. Ceea ce nu este rau, daca ne gandim ca nu avem nici buton ECO, nici sistem Start/Stop si totusi, este un benzinar. Si aici ne referim la un consum in aglomeratia capitalei inainte sa inceapa vacanta elevilor! Partea buna este ca la drum intins, motorul consuma si mai putin. Adica atunci cand il turam, se pare ca se simte bine si ca este mai economic: de exemplu la 130 km/h, o viteza la care consumul ajunge la 6.5 litri. Daca la mersul in oras o sa ai un consum bun, la mersul in afara o sa ai un consum excelent! Daca opresti si aerul si daca circuli constant cu 80-90 la ora, o sa ai surpriza vietii tale: masina consuma undeva sub 4 litri de carburant la 100 de kilometri parcursi.

Dacia Sandero

Ce se intampla cand dam drumul la aerul conditionat?

O alta temera a romanului cand vine vorba de motorizari mici, este momentul in care trebuie sa dai drumul la aerul conditionat. Se simte o foarte mica pierdere de putere, dar infima, care nu merita mentionata, asadar nu trebuie sa apesi butonul de AC ca sa-l opresti cand vrei sa faci o depasire. Nicidecum nu e vorba ca masina se leneveste si ca nu mai trage neam, asa cum se intampla in cazul vechiilor Tico sau Matiz cu motoare similare.

Ai emotii la depasiri?

Apropo de depasiri, o alta intrebare des pusa de soferii din Romania cand e vorba de o motorizare foarte slaba este despre comportamentul masinii la depasiri. Asa cum spuneam si mai sus, motorul 1.0 SCe este surprinzator, in senzul bun. Adica te lasa sa traiesti cu impresia ca e mai puternic. Deoarece are si o greutate mica de tras dupa el. Poate ca nu o sa-ti bage capul adanc in tetiere cand calci acceleratia, poate ca nu o sa sperie pe nimeni demarajul, dar daca nu te sfiesti sa retrogradezi cateva viteze la cutie, astfel incat sa faci depasirea la o turatie zdravana de peste 5000 rpm, o sa simti si tu exact ce spun in repetate randuri: cei 75 de cai par a fi mai numerosi. In concluzie, raspunsul este ca NU trebuie sa ai emotii la depasiri daca stii sa te folosesti de cutie si de puterea maxima.

Dacia SanderoDacia SanderoDacia Sandero

Se poate pune GPL pe motorul asta?

Dupa ce ca 1.0 SCe de 75 cp consuma putin, mai vrei sa mergi si gratis, te pomenesti? Cu siguranta, modelele Logan si Sandero echipate cu motorul asta urmeaza sa fie preferatele taximetristilor. Acestia vor monta un GPL care, probabil va creste consumul foarte putin, sa spunem cu 1 litru in plus, dar costurile cu gazul vor fi sub jumatate. Si cum exista doar 3 cilindri, vorbim de 3 injectoare si o instalatie mai simpla si mai ieftina. Nu numai ca se poate pune GPL pe motorul acesta, dar sunt sanse ca Dacia sa-l ofere din fabrica cu GPL echipat pe masina.

Viata la 75 de cai

Viata la 75 de cai poate sa fie frumoasa. Daca nu te urci in masina asta sperand ca o sa rupa asfaltul. Si daca realizezi ca cei 75 de cai sunt pentru soferii care nu se grabesc si care vor sa ajunga de aici, acolo, cu cheltuieli minime. Nu degeaba avem convingerea ca va fi motorul cel mai cautat in viitor, inlocuind succesul motorizarii diesel 1.5 dCi. Poate ca este chiar cea mai buna motorizare pentru flotele de automobile care circula in orase, poate ca e cea mai buna masina pentru incepatori si tineri, poate chiar pentru femei. De fapt, atata timp cat ai trecut de etapa "jante, tuning, cat are pe bord?", poate ca este masina cea mai buna pentru tine.

Dacia Sandero

Dacia SanderoDacia Sandero

Dacia SanderoDacia Sandero

Dacia SanderoDacia SanderoDacia Sandero

Dacia SanderoDacia Sandero

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (30) Poze Dacia Sandero
mai multe