5 operatiuni mecanice pe care le poti face singur la masina ta

- Schimbul de ulei si filtre dureaza cam 2 ore
- Cand schimbam discurile de frana trebuie sa punem placute noi
- Radiatorul trebuie schimbat cand pierde antigel
Nu putini sunt cei care detin masini mai vechi sau care nu au incredere in atelierele de cartier si vor sa economiseasca niste bani. Asa ca nu strica sa ne facem anumite operatiuni la masina cu mana noastra, fie in curtea casei, fie la un prieten care are o rampa speciala. Singura cheltuiala pe care o vom avea va fi pe piesele auto, piese pe care avem sansa sa le cumparam la preturile corecte, alese de noi.
Schimbul de bujii
Poate cea mai facila operatiune pe care o poate face cineva asupra masinii personale este sa schimbe bujiile. Un lucru necesar la o anumita perioada de timp pentru orice automobil, mai ales daca ne gandim ca aprinderea este o parte importanta a unei bune functionari a motorului nostru. Si chiar daca masina nu este foarte veche, bujiile sunt considerate consumabile de care nu trebuie sa uitam si sa le schimbam din cand in cand. Pentru asta avem nevoie de o cheie pentru bujii si un set de bujii noi, model identic cu cele recomandate de producator. Mai avem nevoie si de o cheie tubulara (cel mai probabil de 10) pentru inlaturarea eventualelor capace de plastic ce acopera motorul si o carpa textila pentru stergerea spatiilor in care intra bujiile.
Se scot cu fermitate fisele din bujii, tinand cont de ordinea lor, dupa care se scot bujiile cu cheia speciala. E bine sa stergem si inainte si dupa scoaterea bujiilor vechi locul in care lucram astfel incat sa nu intre praf sau alte mizerii in motor cand scoatem bujia si ramane gaura goala. Ne asiguram ca montam o bujie identica pe care o strangem ferm, dar nu extrem de puternic ca sa fortam filetul, dupa care montam fisele la loc si suntem buni de drum.
Bujiile se acopera in timp cu calamina si aprinderea nu se mai face eficient, iar acest lucru inseamna un consum mai mare de carburant, motiv pentru care schimbarea bujiilor este extrem de importanta, dar destul de uitata, pentru noi, toti soferii.
Scule necesare: cheie bujii, cheie tubulara
Cost operatiune: intre 10 si 50 lei/bucata pe fiecare bujie normala, cele performante pot ajunge si la 25-90 de lei/bucata
Timp necesar: 20 de minute
Schimbul de ulei si filtre
Manopera pentru o revizie normala cu schimbul de ulei si filtre poate sa te coste si 200 de lei la un service autorizat. Dar de ce sa platesti acesti bani cand poti face asta singur la masina? Aici vorbim de schimbarea filtrului de aer, de carburant, de ulei si cel de polen, plus schimbul de ulei motor. Sunt operatiuni care nu dureaza mult, dar trebuie sa ai ceva cunostinte auto pentru a le face.
In timp ce schimbul filtrului de aer dureaza 5 minute iar cel de polen care este in habitaclu, undeva sub torpedou, circa 10 minute, mai complicat este cu schimbul de ulei si al filtrului de carburant. E bine sa te informezi din timp daca masina ta are filtru de carburant, pentru ca sunt destule masini cu motorizare pe benzina care nu au asa ceva, unicul filtru fiind incoporat in rezervor iar acesta nu se schimba. Dar sunt masini care au filtru, iar cele pe motorina au in general toate filtru de carburant.
Daca la masinile pe benzina cu filtru schimbarea acestuia se face relativ usor, acesta fiind undeva sub masina la vedere, eventual protejat de un scut metalic, la masinile diesel sunt sanse ca lucrurile sa fie mai dificile. De exemplu, la Dacia Logan, ca sa ajungi la filtrul de carburant trebuie sa scoti o protectie de la roata fata dreapta, sa virezi maxim stanga si sa te strecori cu grija pe langa bara de protectie. Sunt unele masini la care filtrul este mai accesibil, dar unele filtre sunt montate in locuri la care ajungi mai greu, dar cert este ca nu e nevoie de vizita intr-un service.
In ceea ce priveste schimbul de ulei si filtrul aferent, aici ai nevoie de ridicarea masinii pe suporturi speciale, astfel incat sa te poti baga sub motor ca sa ai acces la busonul de scurgere a uleiului. Iti trebuie neaparat o tava speciala de ulei in care sa lasi sa cada tot uleiul vechi, ulei pe care ulterior esti obligat de lege sa-l depui in locatiile care primesc ulei ars. Te rugam sa nu deversezi uleiul folosit in canalizarile de apa deoarece vei polua intregul circuit de tevi si canalizari!
Dupa ce ai lasat sa se scurga tot uleiul vechi, pui busonul inapoi, schimbi filtrul de ulei cu unul nou caruia i-ai lubrifiat membrana de cauciuc cu ulei, il strangi la mana si incepi sa pui ulei nou in motor. Cand nivelul de la joja este bun, treaba ta s-a terminat. Iti recomandam insa a doua zi sa mai verifici nivelul a doua zi, dupa ce motorul a stat oprit toata noaptea si uleiul a curs in baie.
Scule necesare: surubelnita stea, surubelnita dreapta, trusa tubulare
Cost operatiune: intre 150 si 450 de lei tot setul de revizie cu filtre si ulei, in functie de marca si model
Timp necesar: in jur de 2 ore
Schimbarea placutelor de frana
O alta operatiune destul de usoara pe care o poate face oricine este schimbul placutelor de frana. Ai nevoie de putine scule dar o cantitate mai mare de experienta si... forta fizica. In primul rand, trebuie sa dai jos rotile fata (sau spate, sau ambele) si sa asiguri bine masina pe cric (sau capre speciale). Ca sa ajungi la placute trebuie demontezi etrierul care se tine in doua suruburi, de obicei cu capete imbus. E bine sa ai la dispozitie o cheie cu clichet de forta, pentru ca ai toate sansele ca aceste doua suruburi sa fie destul de blocate. Dupa ce le scoti, etrierul iese usor si placutele uzate cad singure.
Ai grija sa nu pierzi tablitele de ghidaj in cazul in care cu placutele noi nu ai primit o pereche noua! Inainte sa le pui la loc, foloseste o perie de sarma pentru a inlatura orice depuneri de rugina, dupa care pui placutele de ghidaj si placutele noi de frana. E bine sa folosesti o vaselina speciala pentru temperaturi inalte acolo unde placutele culiseaza pe aceste placute metalice, astfel incat alunecarea sa se faca usor. Impinge pistonul de frana cu coada unui ciocan pentru ca placutele noi cu carne multa sa intre in locul lor, dupa care pui etrierul la loc, strangi suruburile si esti gata de drum.
Scule necesare: trusa tubulare, surubelnita dreapta
Cost operatiune: 80-100 de lei un set de placute de calitate
Timp necesar: 1 ora
Schimbarea discurilor de frana
Din cand in cand, fie ca se uzeaza sau ca vom cumpara o masina second-hand cu ele uzate, discurile de frana trebuie schimbate. Odata cu discurile, obligatoriu, trebuie sa schimbam si placutele de frana. Si, pe langa operatiunile mentionate mai sus, daca vrem sa schimbam si discurile de frana, trebuie sa mai facem cativa pasi.
Dupa ce scoatem etrierul prins in cele doua suruburi de care spuneam mai sus, trebuie sa scoatem si port-etrierul. Este o piesa metalica prinsa in doua suruburi mai mari, de 13 sau 14, direct de fuzeta. Dupa ce scoatem aceste doua suruburi, discul de frana se mai tine doar in micile suruburi de centrare. Sunt suruburi care ies de obicei greu, din cauza ruginii, motiv pentru care este bine, la montaj, sa pui vaselina pe ele ca la urmatoarea operatiune sa mearga lucrurile mai usor.
Dupa ce scoti discul vechi, fa putina curatenie cu peria de sarma ca noul disc sa intre usor, aliniaza-l cu gaurile de la prezoane, fixeaza-l cu suruburile mici, dupa care montezi la loc port-etrierul, etrierul cu placutele, strangi totul cum trebuie si montezi roata la loc. Nu este o operatiune grea, dar necesita niste forta fizica destul de zdravana, putin timp si un minimum de experienta.
Scule necesare: trusa tubulare
Cost operatiune: 200-300 de lei perechea de discuri + 80-100 de lei placutele
Timp necesar: 1,5 ore
Schimbarea radiatorului
Daca ai din pacate un accident frontal usor, nu destul de grav incat sa-ti sara airbagurile dar destul de serios incat sa-ti produca daune in partea din fata si sa-ti sparga radiatorul, partea buna este ca toata aceasta reparatie o poti face singur. Iti cumperi piesele necesare de la dezmembrari, pui faruri, bara, grila si ce mai e nevoie de la dezmembrari sau noi, direct pe culoare sau vopsite, iar partea "murdara" si migaloasa o poti face in doar cateva ore. Mai exact, inlocuirea radiatorului de apa sau a celui de aer conditionat.
Ca sa scoti radiatorul spart trebuie sa demontezi cateva elemente importante. De obicei, ca sa ajungi la radiator, trebuie sa scoti piesa metalica in care este broasca capotei de la motor, numita trager. De trager este fixat si radiatorul in partea superioara cu ajutorul unor bucse de cauciuc pentru minimalizarea vibratiilor, asa ca odata ce ai scos acest element de caroserie care uneste aripile, ai acces liber la radiator.
Trebuie sa scoti cu grija furtunele care intra si ies din radiator inainte de toate, dupa care sa decuplezi mufele de la electroventilator. In caz ca radiatorul tau de apa este unit cu cel de la clima, trebuie sa le scoti impreuna. Ai grija sa decuplezi si conductele de freon care sunt stranse de obicei cu cate un surub. Daca nu ai aer conditionat, lucrurile sunt mai usoare, pentru ca ai si mai mult spatiu de manevra.
Dupa ce scoti radiatorul cu tot cu electroventilator, acesta din urma trebuie scos cu tot cu suporturile din plastic. Montezi ventilatorul pe radiatorul nou, dupa care il pui pe pozitie, cuplezi furtunele, cuplezi mufele de la cablurile electrice, fixezi tragerul si te asiguri ca nu joaca excesiv radiatorul si treaba este aproape gata. Mai trebuie sa aerisesti si sa umpli cu antigel tot sistemul de racire, lucru deloc usor. Umpli radiatorul, vasul de expansiune, dupa care incepi sa dai drumul la motor cu clima pornita pe incalzire. Strangi furtunul superior de la radiator ca aerul sa iasa din instalatie si completezi in vasul de expansiune pana cand termostatul deschide traseul de cateva ori si te asiguri ca temperatura nu creste peste nivelul normal si ca termocuplajul da drumul la ventilator.
Scule necesare: surubelnita dreapta, surubelnita stea, trusa tubulare, antigel 50/50
Cost operatiune: radiator nou (circa 300-500 lei) sau radiator second-hand (100-300 lei) + antigel concentrat 25 lei/litru
Timp necesar: 3 ore
CAUTA PIESE AUTO NOI SI DIN DEZMEMBRARI LA PRETUL ALES DE TINE PE WWW.PIESEAUTO.RO
-
Difuzor bara spate + ornament esapament toba compatibil audi... 1120 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
-
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐ 100 Lei
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004... 100 Lei
Telescop fata dreapta opel tigra z14xep - (2004 2010) 75 Lei
-
Broasca haion smart forfour incuietoare portbagaj 150 Lei
Pachet filtru particule cnh original audi a4, a5, a6, q5 2.0... 8000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Folie faruri / stopuri premium ppf lights black negru 60cm x... 1225 Lei
-
Stop stanga / dreapta ford fiesta mk6 2010 2011 2012 2013 100 Lei
Conducta frana mini one r50 (ra3) 1.6 2003 250 Lei
Usita rezervor 3g9809857a vw passat b8 sedan (3g2, cb2) 2.0... 250 Lei
-
Egr vw passat b6 2.0 tdi an 2009 2010 2011 2012 298 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31000 Lei
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012 100 Lei
-
Set praguri stanga / dreapta dacia logan fab. 2004 -... 640 Lei
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5... 3600 Lei
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp 339 €
-
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Ford focus benzina 2013 4690 €
-
Stop stanga aripa citroen c4 picasso 1.6 motorina 2015 387 Lei
Vw bora 1600 2000 1000 €
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua 160 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Tripla lampa stop stanga skoda octavia 1997-2000 noua... 165 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
G-g02085 macara pentru camionete 450kg 897 Lei
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6... 100 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90... 100 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei


