Cum se conduce CORECT o masina cu transmisie manuala: 7 lucruri de evitat cu orice pret!

- NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
- NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
- NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
In Romania, scoala de soferi este obligatoriu sa fie urmata la bordul unui autoturism cu transmisie manuala. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca toti soferii stiu sa conduca astfel de masini cu o cutie de viteze manuala. Dar oricat de bine am crede noi ca stim sa conducem asemenea automobile, sunt cateva greseli pe care le facem cu siguranta.
1. NU circula cu piciorul stang pus pe ambreiaj
Majoritatea soferilor care conduc un automobil cu transmisie manuala fac o greseala mare: atunci cand merg mai intins, piciorul stang cu care se apasa ambreiajul, ramane proptit pe pedala de ambreiaj, in loc sa fie pozitionat in locul special numit "foot rest". Asta duce in timp la uzarea prematura a ambreiajului, deoarece, sistemul de actionare fiind hidraulic, orice presiune, cat de mica, face ca suprafata de contact dintre placa si volanta sa nu mai fie perfect etansa si apare o alunecare superficiala. Daca insa tinem la masina noastra, de fiecare data cand vom ridica piciorul de pe ambreiaj, il vom lasa sa se odihneasca in stanga, acolo unde este acea suprafata dreapta de... repaos.
2. NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
De multe ori, cand vrem sa plecam de pe loc, levierul cutiei refuza sa intre in prima treapta usor si natural ca de obicei. In acest caz avem tendinta sa il fortam pana cand intra, auzind o smucitura in timonerie. Acest lucru se intampla cand calcam ambreiajul, dar din diferite motive, in special la masinile vechi ce prezinta uzuri majore, placa nu se dezlipeste complet de volanta si astfel cutia refuza prima viteza. In asemenea cazuri, in loc sa fortam transmisia, trebuie sa ridicam piciorul de pe ambreiaj si sa il calcam din nou, de aceasta data prima treapta intrand foarte usor.
3. NU te grabi sa bagi in marsarier
Daca in treptele cutiei pentru mers inainte putem sa bagam levierul aproape simultan cu apasarea pedalei de ambreiaj fara sa auzim vreun zgomot ciudat, atunci cand cuplam marsarierul nu strica sa asteptam o fractiune de secunda intre apasarea pedalei si miscarea schimbatorului de viteze. De obicei, cutiile manuale nu au sincron pentru treapta de marsarier asa ca automobilul trebuie sa stationeze in totalitate pentru a face aceasta operatiune. Cel mai bine ne dam seama daca incetinim masina mergand cu fata, iar la 2-3 km/h, calcam ambreiajul si bagam in marsarier, o sa auzim un mare zgomot metalic care pare ne face sa adunam piesele din transmisie cu matura de sub masina...
4. NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
Nu putini sunt cei care stau la semafor, chiar daca acesta dureaza si 2 minute, cu ambreiajul calcat si cu levierul in prima treapta de viteza, gata de plecare. Mai ales taximetristii, care parca incearca sa-si strice cu tot dinadinsul masinile. Ce-i drept, aceasta practica des intalnita in Romania, nu face mare lucru pe termen scurt. Dar, pe termen lung, strica ambreiajul pentru ca uzeaza prematur rulmentul din kit. Insa dincolo de faptul ca strica masina, de ce ai vrea sa te chinui sa stai cu piciorul incordat asa de mult? Nu iti ajunge cat stai oricum in traficul din Bucuresti cu pedala de ambreiaj apasata la podea?
5. NU te sfii sa folosesti frana de mana in rampa
Extrem de multi soferi care au obtinut carnetul cu ceva ani in urma se cred... soferi. Sau chiar piloti. Si incep sa stearga, una cate una, lectiile invatate la cursurile de conducere care acum li se par puerile. E cazul si plecarii in rampa cu ajutorul franei de mana. In schimb, acesti soferi aparent experimentati aleg sa plece din anumite pasaje cu inclinatie foarte mare direct din ambreiaj. Ceea ce este o mare greseala, mai ales la masinile pe benzina cu motoare mici care nu au cuplu. Auzi peste tot cum se tureaza motoare si parca simti cu patineaza discurile de ambreiaj in tentativele unora de a pleca de pe loc. Asta atunci cand nu le moare motorul... Asta, din pacate, duce la stricarea ambreiajului. Asa ca, varianta cea mai buna pentru situatia in care avem o rampa cu inclinatie mare, este sa folosim frana de mana, asa cum ne-a invatat instructorul, pentru a nu tura degeaba motorul.
6. NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
Tehnica dublului ambreiaj se folosea pe vremuri la masinile cu o transmisie manuala cu viteze fara sincronizare. Dar ar putea fi folosita si in zilele noastre, la masinile moderne, atunci cand folosim frana de motor. Chiar daca noile cutii moderne nu mai scot sunetele metalice de roti dintate care se chinuie una pe alta, atunci cand retrogradam din viteza a 5-a in a 2-a, de exemplu, sincronizarea din transmisie se face ceva mai greu. Chiar daca nu auzim sunetele clasice de fier pe fier, asta nu inseamna ca nu exista o uzura prematura in cutie, mai ales la turatie mare. Aici intervine, daca situatia ne permite si nu discutam de o franare brusca, dublul ambreiaj. O data calcam ambreiajul ca sa scoatem levierul din viteza a 5-a, dupa care ridicam piciorul, apasam iar ambreiajul, turam putin motorul din acceleratie si abia apoi cuplam ambreiajul si bagam levierul in treapta a 2-a si ridicam pedala de ambreiaj. Pare o metoda dificila, dar sincronizarea turatiei motorului cu cea a cutiei se face mai bine daca ii oferim o tranzitie mai lina cand retrogradam asa de agresiv.
7. NU forta cutia cu motorul rece
Orice transmisie, manuala sau automata, are nevoie de cateva minute bune ca sa functioneze perfect, dupa pornirea motorului. Pentru ca la prima pornire, uleiul din cutie este rece si nu lubrifiaza fiecare roata si sincron. Nu degeaba, s-ar putea ca atunci cand avem motorul rece, mai ales iarna, sa simtim ca unele trepte agata sau ca schimbarea vitezelor se face ciudat. Daca uleiul de transmisie nu a ajuns acolo unde trebuie si noi fortam cutia la turatie mare cu schimbari agresive, ca pe circuitul de curse, riscam sa stricam ceva la interior. Asa ca e bine sa asteptam pana cand motorul se incalzeste, ceea ce inseamna ca si transmisia s-a incalzit si ca uleiul a ajuns la temperatura optima pentru o lubrifiere corecta.
Asadar, daca respecti aceste sfaturi de bun-simt, te vei bucura de cutia de viteze a masinii tale multi ani fara probleme. Unii mai recomanda sa NU conduci cu mana pe schimbatorul de viteze ca cica uzezi transmisia. Dar asta nu poate fi adevarat, mai ales daca doar stai cu mana pe schimbator, ca orice sofer care vrea sa simta automobilul, si nu incepi sa misti de el ca nebunul. Pentru ca de la levier, prin timonerie, este cale lunga pana in cutie. Iar greutatea mainii tale este preluata de o nuca rotunda, nu se duce spre cutie. Oricum, cu sau fara mana pe schimbator, e bine sa arunci un ochi la sfaturile de mai sus si, de ce nu, sa le retii si sa le spui si altora. Drum bun!
CITESTE SI 'CUM SE CONDUCE CORECT O MASINA CARE ARE CUTIE DE VITEZE AUTOMATA'
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei


