Cum se conduce CORECT o masina cu transmisie manuala: 7 lucruri de evitat cu orice pret!

- NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
- NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
- NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
In Romania, scoala de soferi este obligatoriu sa fie urmata la bordul unui autoturism cu transmisie manuala. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca toti soferii stiu sa conduca astfel de masini cu o cutie de viteze manuala. Dar oricat de bine am crede noi ca stim sa conducem asemenea automobile, sunt cateva greseli pe care le facem cu siguranta.
1. NU circula cu piciorul stang pus pe ambreiaj
Majoritatea soferilor care conduc un automobil cu transmisie manuala fac o greseala mare: atunci cand merg mai intins, piciorul stang cu care se apasa ambreiajul, ramane proptit pe pedala de ambreiaj, in loc sa fie pozitionat in locul special numit "foot rest". Asta duce in timp la uzarea prematura a ambreiajului, deoarece, sistemul de actionare fiind hidraulic, orice presiune, cat de mica, face ca suprafata de contact dintre placa si volanta sa nu mai fie perfect etansa si apare o alunecare superficiala. Daca insa tinem la masina noastra, de fiecare data cand vom ridica piciorul de pe ambreiaj, il vom lasa sa se odihneasca in stanga, acolo unde este acea suprafata dreapta de... repaos.
2. NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
De multe ori, cand vrem sa plecam de pe loc, levierul cutiei refuza sa intre in prima treapta usor si natural ca de obicei. In acest caz avem tendinta sa il fortam pana cand intra, auzind o smucitura in timonerie. Acest lucru se intampla cand calcam ambreiajul, dar din diferite motive, in special la masinile vechi ce prezinta uzuri majore, placa nu se dezlipeste complet de volanta si astfel cutia refuza prima viteza. In asemenea cazuri, in loc sa fortam transmisia, trebuie sa ridicam piciorul de pe ambreiaj si sa il calcam din nou, de aceasta data prima treapta intrand foarte usor.
3. NU te grabi sa bagi in marsarier
Daca in treptele cutiei pentru mers inainte putem sa bagam levierul aproape simultan cu apasarea pedalei de ambreiaj fara sa auzim vreun zgomot ciudat, atunci cand cuplam marsarierul nu strica sa asteptam o fractiune de secunda intre apasarea pedalei si miscarea schimbatorului de viteze. De obicei, cutiile manuale nu au sincron pentru treapta de marsarier asa ca automobilul trebuie sa stationeze in totalitate pentru a face aceasta operatiune. Cel mai bine ne dam seama daca incetinim masina mergand cu fata, iar la 2-3 km/h, calcam ambreiajul si bagam in marsarier, o sa auzim un mare zgomot metalic care pare ne face sa adunam piesele din transmisie cu matura de sub masina...
4. NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
Nu putini sunt cei care stau la semafor, chiar daca acesta dureaza si 2 minute, cu ambreiajul calcat si cu levierul in prima treapta de viteza, gata de plecare. Mai ales taximetristii, care parca incearca sa-si strice cu tot dinadinsul masinile. Ce-i drept, aceasta practica des intalnita in Romania, nu face mare lucru pe termen scurt. Dar, pe termen lung, strica ambreiajul pentru ca uzeaza prematur rulmentul din kit. Insa dincolo de faptul ca strica masina, de ce ai vrea sa te chinui sa stai cu piciorul incordat asa de mult? Nu iti ajunge cat stai oricum in traficul din Bucuresti cu pedala de ambreiaj apasata la podea?
5. NU te sfii sa folosesti frana de mana in rampa
Extrem de multi soferi care au obtinut carnetul cu ceva ani in urma se cred... soferi. Sau chiar piloti. Si incep sa stearga, una cate una, lectiile invatate la cursurile de conducere care acum li se par puerile. E cazul si plecarii in rampa cu ajutorul franei de mana. In schimb, acesti soferi aparent experimentati aleg sa plece din anumite pasaje cu inclinatie foarte mare direct din ambreiaj. Ceea ce este o mare greseala, mai ales la masinile pe benzina cu motoare mici care nu au cuplu. Auzi peste tot cum se tureaza motoare si parca simti cu patineaza discurile de ambreiaj in tentativele unora de a pleca de pe loc. Asta atunci cand nu le moare motorul... Asta, din pacate, duce la stricarea ambreiajului. Asa ca, varianta cea mai buna pentru situatia in care avem o rampa cu inclinatie mare, este sa folosim frana de mana, asa cum ne-a invatat instructorul, pentru a nu tura degeaba motorul.
6. NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
Tehnica dublului ambreiaj se folosea pe vremuri la masinile cu o transmisie manuala cu viteze fara sincronizare. Dar ar putea fi folosita si in zilele noastre, la masinile moderne, atunci cand folosim frana de motor. Chiar daca noile cutii moderne nu mai scot sunetele metalice de roti dintate care se chinuie una pe alta, atunci cand retrogradam din viteza a 5-a in a 2-a, de exemplu, sincronizarea din transmisie se face ceva mai greu. Chiar daca nu auzim sunetele clasice de fier pe fier, asta nu inseamna ca nu exista o uzura prematura in cutie, mai ales la turatie mare. Aici intervine, daca situatia ne permite si nu discutam de o franare brusca, dublul ambreiaj. O data calcam ambreiajul ca sa scoatem levierul din viteza a 5-a, dupa care ridicam piciorul, apasam iar ambreiajul, turam putin motorul din acceleratie si abia apoi cuplam ambreiajul si bagam levierul in treapta a 2-a si ridicam pedala de ambreiaj. Pare o metoda dificila, dar sincronizarea turatiei motorului cu cea a cutiei se face mai bine daca ii oferim o tranzitie mai lina cand retrogradam asa de agresiv.
7. NU forta cutia cu motorul rece
Orice transmisie, manuala sau automata, are nevoie de cateva minute bune ca sa functioneze perfect, dupa pornirea motorului. Pentru ca la prima pornire, uleiul din cutie este rece si nu lubrifiaza fiecare roata si sincron. Nu degeaba, s-ar putea ca atunci cand avem motorul rece, mai ales iarna, sa simtim ca unele trepte agata sau ca schimbarea vitezelor se face ciudat. Daca uleiul de transmisie nu a ajuns acolo unde trebuie si noi fortam cutia la turatie mare cu schimbari agresive, ca pe circuitul de curse, riscam sa stricam ceva la interior. Asa ca e bine sa asteptam pana cand motorul se incalzeste, ceea ce inseamna ca si transmisia s-a incalzit si ca uleiul a ajuns la temperatura optima pentru o lubrifiere corecta.
Asadar, daca respecti aceste sfaturi de bun-simt, te vei bucura de cutia de viteze a masinii tale multi ani fara probleme. Unii mai recomanda sa NU conduci cu mana pe schimbatorul de viteze ca cica uzezi transmisia. Dar asta nu poate fi adevarat, mai ales daca doar stai cu mana pe schimbator, ca orice sofer care vrea sa simta automobilul, si nu incepi sa misti de el ca nebunul. Pentru ca de la levier, prin timonerie, este cale lunga pana in cutie. Iar greutatea mainii tale este preluata de o nuca rotunda, nu se duce spre cutie. Oricum, cu sau fara mana pe schimbator, e bine sa arunci un ochi la sfaturile de mai sus si, de ce nu, sa le retii si sa le spui si altora. Drum bun!
CITESTE SI 'CUM SE CONDUCE CORECT O MASINA CARE ARE CUTIE DE VITEZE AUTOMATA'
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei


