Cutie manuala vs. cutie automata: 6 avantaje ale automatei care ne fac sa uitam de manuala

- Cutiile automate, la fel de fiabile ca cele manuale
- Costuri mai mici pe termen lung
- Pretul de achizitie nu mai este o problema
Chiar daca in Romania ponderea automobilelor cu transmisie automata este de numai 1 din 10, soferii din tara noastra incep, usor-usor, sa descopere avantajele unei cutii de viteze care te scapa de ambreiaj. Oricum, cei care prefera cutia manuala sunt mai numerosi, dar nu strica sa observam unele avantaje ale automatei.
Cutiile automate au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, pot fi setate mai usor si sunt mai rezistente Acum, ca tot a lansat Dacia cutia automata Easy-R in Romania pe modelele din gama, numarul soferilor care se vor pune la volanul unor automobile fara pedale de ambreiaj va creste cu siguranta.
Insa cei care privesc cu scepticism acest tip de transmisie inca este mare si nu putini sunt acei care au gresita impresie ca cine conduca o automata este lenes si total lipsit de sportivitate. Fie din invidie, pentru ca strugurii sunt acri, fie in necunostinta de cauza, cert este ca, momentan, opinia publica nu este deschisa la asemenea transmisii pentru Romania.
Aici intervenim noi, alaturi de restul presei auto din tara noastra. Si incercam prin diferite metode, teste, articole si filme sa le demonstram romanilor blocati in epoca pre-decembrista care au crescut cu trei pedale ca masinile automate sunt viitorul si ca au doar avantaje in fata celor cu o cutie manuala. Daca lumea este sau nu de acord cu noi, e alta problema, dar speram ca cine are o alta parere sa ne-o expuna in comentariile de mai jos.
Cutie automata clasica cu mod manual de schimbare a treptelor
1. Cutiile automate, la fel de fiabile ca cele manuale
Extrem de multi soferi dezinformati spun ca transmisiile automate se strica mai usor ca cele manuale. Ceea ce este total gresit. Iar cel mai bun exemplu este cazul americanilor, acolo unde lucrurile stau invers decat in Romania: una din zece masini este manuala, restul automate. Si circula nestingherite sute de mii de automobile automate cu peste 500.000 de mile la bord, fara probleme, ca in prima zi.
Chiar si in Romania sunt destule automobile automate care au multi kilometri la bord si nu au avut niciodata probleme. De ce? Pentru ca au fost intretinute corespunzator. O cutie automata este la fel de fiabila ca una manuala daca ai grija de ea cum trebuie. Apropo: batranul are un Cielo cumparat de nou cu o cutie GM automata in 3 trepte. Are peste 200.000 de kilometri la bord, a vazut toata lumea si inca circula. Asadar, cine spune ca transmisiile automate se strica, este prost informat.
2. Costuri mai mici pe termen lung
Poate parea o surpriza, dar o masina automata are costuri mai mici de rulare si intretinere ca una manuala. De ce? Pentru ca nu ai kit de ambreiaj pe care sa-l schimbi. Care, de cele mai multe ori, in aglomeratia romaneasca, trebuie schimbat chiar si la 50.000 de kilometri, iar operatiunea nu este deloc ieftina. Adica un schimb de ambreiaj te va costa peste 1000 de lei cu tot cu manopera, orice ai face.
Si chiar daca la o cutie automata trebuie sa schimbi uleiul mai des ca la o cutie manuala, costurile tot nu vor fi aceleasi. Si o sa-ti dai seama singur ca, daca tragi linie dupa un rulaj mare, de sute de mii de kilometri, ai facut bine ca ai ales o cutie automata. Asta si daca ai intretinut-o bine si nu ti-ai batut joc de ea. Adica daca ai stiut cum sa mergi cu ea.
Renault 12 cu transmisie automata
3. Pretul de achizitie nu mai este o problema
Pana acum cativa ani, cine cumpara o masina automata, trebuia sa plateasca chiar si cu peste 1000 de Euro peste pretul aceluiasi model cu transmisie manuala. Adica o cutie automata era vazuta ca ceva exotic, ceva special, o dotare premium, asa ca era normal sa ii iei banii clientului. Intre timp insa, lucrurile s-au schimbat. Si aproape toti producatorii ofera la acelasi pret cutia automata sau pentru o suma modica in plus.
Cum este si cazul celor de la Dacia, care vor doar 500 de Euro, pret de telefon second-hand, pentru a-ti dota Loganul cu o cutie Easy-R. Adica merita fiecare leut. Unde mai pui ca sunt diverse branduri auto, majoritatea premium, de la care nu mai poti cumpara o masina, decat cu transmisie automata? Asta ne spune un singur lucru: automatele incep sa fie pentru toata lumea.
4. Performante identice sau mai bune ca ale unei cutii manuale
Inca sunt destui 'cunoscatori' care spun ca numai cutia manuala iti ofera sportivitate, feeling, te lasa sa simti masina si sa te crezi pilot. Serios??? Atunci de ce Maserati, Lamborghini, Ferrari nu iti mai vand niciun fel de masina cu cutie manuala, ci doar cu automate? Ca sunt proaste si fara performante? De ce nu e niciun Mercedes-Benz AMG manual? De ce BMW-urile M incep sa renunte si ele la automate?
De ce Porsche mai are doar pe cateva modele manuala si Aston Martin i-a spus adio manualei incepand cu anul acesta? Dintru-un singur motiv: cutiile automate au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, pot fi setate mai usor si sunt mai rezistente. Iar de aici noi, soferii de rand, care circulam zi de zi prin oras, putem sa tragem singuri concluziile...
Cutie automata cu padele la volan
5. Consum mai mic de carburant cu o cutie automata
Da, este adevarat ca, pana recent, masinile automate aveau un consum mai mare decat cel al manualelor. Pentru ca erau transmisii grele, care aduceau circa 50 de kilograme in plus unei caroserii, erau lipsite de performanta, schimbau treptele sus si nu era foarte eficiente. Dar acum lucrurile sunt diferite si, pe langa performante mai bune, cutiile automate reusesc sa le ofere soferilor un consum mai bun decat cel pe care il au cand conduc manuala.
Deoarece cutiile automate moderne sunt usoare si sunt controlate de computere care o fac sa aiba mereu turatia optima pentru un consum scazut. Adica nu vei tura niciodata aiurea motorul, schimbarile de viteza se vor face in momentul oportun si cand iei piciorul de pe acceleratie, cele mai multe revin cu turatia motorului la zero. Cu alte cuvinte, soferul primeste ajutor din plin ca sa aiba un consum redus, aceasta fiind una dintre targeturile principale ale producatorilor tot mai bombardati de legislatiile despre emisii si poluare.
6. Confortul fizic al soferului
La sfarsitul saptamanii se va uita in oglinda si isi va da seama ca la un picior are musculatura lui Floyd Mayweather si la celalalt cea a lui... Benone Sinulescu. Cea mai cunoscuta trasatura a cutiilor automate este comoditatea. Adica faptul ca ai doar doua pedale si ca piciorul tau stang va sta linistit si odihnit chiar daca e trafic aglomerat. Iar confortul fizic al soferului este ceva extrem de important, mai ales pentru femei sau pentru soferi trecuti de prima tinerete care nu prea au puterea necesara apasarii pedalei de ambreiaj de mii de ori pe zi in aglomeratia infernala a capitalei.
De fapt, nu cred ca este confortabil pentru niciun sofer, indiferent de varsta, sa petreaca ore in sir bara la bara si sa apese ambreiajul de atatea ori. La sfarsitul saptamanii se va uita in oglinda si isi va da seama ca la un picior are musculatura lui Floyd Mayweather si la celalalt cea a lui... Benone Sinulescu. Cert este ca multi ne-am cam saturat sa apasam pedala de zor, cand am putea sa ne odihnim mai mult. Nu ajunge cata energie irosim in aglomeratie?
Cutia automata are mai multe avantaje decat cele 6 subliniate de noi mai sus. Dar am mai scris in trecut despre avantaje, dezavantaje, despre comparatia cu o cutie manuala si alte subiecte legate de aceasta tema. Chiar si asa, multi sustin ca o cutie manuala este mai buna pentru sofer. Cert este ca ne-am bucura sa aflam si parerea ta: care este mai buna in conditiile de trafic din Romania si de ce? Lasa-ne mai jos un comentariu despre subiect. Multumim!
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei


