Cutie manuala vs. cutie automata: 6 avantaje ale automatei care ne fac sa uitam de manuala

- Cutiile automate, la fel de fiabile ca cele manuale
- Costuri mai mici pe termen lung
- Pretul de achizitie nu mai este o problema
Chiar daca in Romania ponderea automobilelor cu transmisie automata este de numai 1 din 10, soferii din tara noastra incep, usor-usor, sa descopere avantajele unei cutii de viteze care te scapa de ambreiaj. Oricum, cei care prefera cutia manuala sunt mai numerosi, dar nu strica sa observam unele avantaje ale automatei.
Cutiile automate au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, pot fi setate mai usor si sunt mai rezistente Acum, ca tot a lansat Dacia cutia automata Easy-R in Romania pe modelele din gama, numarul soferilor care se vor pune la volanul unor automobile fara pedale de ambreiaj va creste cu siguranta.
Insa cei care privesc cu scepticism acest tip de transmisie inca este mare si nu putini sunt acei care au gresita impresie ca cine conduca o automata este lenes si total lipsit de sportivitate. Fie din invidie, pentru ca strugurii sunt acri, fie in necunostinta de cauza, cert este ca, momentan, opinia publica nu este deschisa la asemenea transmisii pentru Romania.
Aici intervenim noi, alaturi de restul presei auto din tara noastra. Si incercam prin diferite metode, teste, articole si filme sa le demonstram romanilor blocati in epoca pre-decembrista care au crescut cu trei pedale ca masinile automate sunt viitorul si ca au doar avantaje in fata celor cu o cutie manuala. Daca lumea este sau nu de acord cu noi, e alta problema, dar speram ca cine are o alta parere sa ne-o expuna in comentariile de mai jos.
Cutie automata clasica cu mod manual de schimbare a treptelor
1. Cutiile automate, la fel de fiabile ca cele manuale
Extrem de multi soferi dezinformati spun ca transmisiile automate se strica mai usor ca cele manuale. Ceea ce este total gresit. Iar cel mai bun exemplu este cazul americanilor, acolo unde lucrurile stau invers decat in Romania: una din zece masini este manuala, restul automate. Si circula nestingherite sute de mii de automobile automate cu peste 500.000 de mile la bord, fara probleme, ca in prima zi.
Chiar si in Romania sunt destule automobile automate care au multi kilometri la bord si nu au avut niciodata probleme. De ce? Pentru ca au fost intretinute corespunzator. O cutie automata este la fel de fiabila ca una manuala daca ai grija de ea cum trebuie. Apropo: batranul are un Cielo cumparat de nou cu o cutie GM automata in 3 trepte. Are peste 200.000 de kilometri la bord, a vazut toata lumea si inca circula. Asadar, cine spune ca transmisiile automate se strica, este prost informat.
2. Costuri mai mici pe termen lung
Poate parea o surpriza, dar o masina automata are costuri mai mici de rulare si intretinere ca una manuala. De ce? Pentru ca nu ai kit de ambreiaj pe care sa-l schimbi. Care, de cele mai multe ori, in aglomeratia romaneasca, trebuie schimbat chiar si la 50.000 de kilometri, iar operatiunea nu este deloc ieftina. Adica un schimb de ambreiaj te va costa peste 1000 de lei cu tot cu manopera, orice ai face.
Si chiar daca la o cutie automata trebuie sa schimbi uleiul mai des ca la o cutie manuala, costurile tot nu vor fi aceleasi. Si o sa-ti dai seama singur ca, daca tragi linie dupa un rulaj mare, de sute de mii de kilometri, ai facut bine ca ai ales o cutie automata. Asta si daca ai intretinut-o bine si nu ti-ai batut joc de ea. Adica daca ai stiut cum sa mergi cu ea.
Renault 12 cu transmisie automata
3. Pretul de achizitie nu mai este o problema
Pana acum cativa ani, cine cumpara o masina automata, trebuia sa plateasca chiar si cu peste 1000 de Euro peste pretul aceluiasi model cu transmisie manuala. Adica o cutie automata era vazuta ca ceva exotic, ceva special, o dotare premium, asa ca era normal sa ii iei banii clientului. Intre timp insa, lucrurile s-au schimbat. Si aproape toti producatorii ofera la acelasi pret cutia automata sau pentru o suma modica in plus.
Cum este si cazul celor de la Dacia, care vor doar 500 de Euro, pret de telefon second-hand, pentru a-ti dota Loganul cu o cutie Easy-R. Adica merita fiecare leut. Unde mai pui ca sunt diverse branduri auto, majoritatea premium, de la care nu mai poti cumpara o masina, decat cu transmisie automata? Asta ne spune un singur lucru: automatele incep sa fie pentru toata lumea.
4. Performante identice sau mai bune ca ale unei cutii manuale
Inca sunt destui 'cunoscatori' care spun ca numai cutia manuala iti ofera sportivitate, feeling, te lasa sa simti masina si sa te crezi pilot. Serios??? Atunci de ce Maserati, Lamborghini, Ferrari nu iti mai vand niciun fel de masina cu cutie manuala, ci doar cu automate? Ca sunt proaste si fara performante? De ce nu e niciun Mercedes-Benz AMG manual? De ce BMW-urile M incep sa renunte si ele la automate?
De ce Porsche mai are doar pe cateva modele manuala si Aston Martin i-a spus adio manualei incepand cu anul acesta? Dintru-un singur motiv: cutiile automate au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, pot fi setate mai usor si sunt mai rezistente. Iar de aici noi, soferii de rand, care circulam zi de zi prin oras, putem sa tragem singuri concluziile...
Cutie automata cu padele la volan
5. Consum mai mic de carburant cu o cutie automata
Da, este adevarat ca, pana recent, masinile automate aveau un consum mai mare decat cel al manualelor. Pentru ca erau transmisii grele, care aduceau circa 50 de kilograme in plus unei caroserii, erau lipsite de performanta, schimbau treptele sus si nu era foarte eficiente. Dar acum lucrurile sunt diferite si, pe langa performante mai bune, cutiile automate reusesc sa le ofere soferilor un consum mai bun decat cel pe care il au cand conduc manuala.
Deoarece cutiile automate moderne sunt usoare si sunt controlate de computere care o fac sa aiba mereu turatia optima pentru un consum scazut. Adica nu vei tura niciodata aiurea motorul, schimbarile de viteza se vor face in momentul oportun si cand iei piciorul de pe acceleratie, cele mai multe revin cu turatia motorului la zero. Cu alte cuvinte, soferul primeste ajutor din plin ca sa aiba un consum redus, aceasta fiind una dintre targeturile principale ale producatorilor tot mai bombardati de legislatiile despre emisii si poluare.
6. Confortul fizic al soferului
La sfarsitul saptamanii se va uita in oglinda si isi va da seama ca la un picior are musculatura lui Floyd Mayweather si la celalalt cea a lui... Benone Sinulescu. Cea mai cunoscuta trasatura a cutiilor automate este comoditatea. Adica faptul ca ai doar doua pedale si ca piciorul tau stang va sta linistit si odihnit chiar daca e trafic aglomerat. Iar confortul fizic al soferului este ceva extrem de important, mai ales pentru femei sau pentru soferi trecuti de prima tinerete care nu prea au puterea necesara apasarii pedalei de ambreiaj de mii de ori pe zi in aglomeratia infernala a capitalei.
De fapt, nu cred ca este confortabil pentru niciun sofer, indiferent de varsta, sa petreaca ore in sir bara la bara si sa apese ambreiajul de atatea ori. La sfarsitul saptamanii se va uita in oglinda si isi va da seama ca la un picior are musculatura lui Floyd Mayweather si la celalalt cea a lui... Benone Sinulescu. Cert este ca multi ne-am cam saturat sa apasam pedala de zor, cand am putea sa ne odihnim mai mult. Nu ajunge cata energie irosim in aglomeratie?
Cutia automata are mai multe avantaje decat cele 6 subliniate de noi mai sus. Dar am mai scris in trecut despre avantaje, dezavantaje, despre comparatia cu o cutie manuala si alte subiecte legate de aceasta tema. Chiar si asa, multi sustin ca o cutie manuala este mai buna pentru sofer. Cert este ca ne-am bucura sa aflam si parerea ta: care este mai buna in conditiile de trafic din Romania si de ce? Lasa-ne mai jos un comentariu despre subiect. Multumim!
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €


