Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata
- Frana de mana inainte de pozitia PARK
- Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
- O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Chiar daca inca in Romania masinile cu o transmisie manuala sunt predominante, clientii de masini automate sunt in crestere. Pentru ca o cutie automata a inceput sa fie foarte performanta si nu mai are niciun dezavantaj fata de una manuala, ci are numai avantaje. Oricum, nu strica sa stim cum trebuie sa conducem o masina dotata cu o cutie automata.
Multi romani se sperie inca de cutiile automate pentru ca le considera defectuoase si lipsite de fiabilitate. Lucruri total neadevarate. Problema este cu acei soferi care circula cu o masina automata in mod necorespunzator. Asta duce la uzura cutiei si ne trezim ca avem o transmisie care schimba vitezele bruscand masina. Iata cum se conduce corect o masina dotata cu o cutie hidramata.
1. Frana de mana inainte de pozitia PARK
Incepem cu felul in care trebuie parcata o masina dotata cu o cutie automata. In momentul in care punem levierul in pozitia P, adica Park, transmisia este blocata de un pin metalic. Nu de putine ori se intampla, atunci cand vrem sa plecam si scoatem masina din P, ca miscarea levierului se face mai greu si se aude o bruscare zgomotoasa. Asta pentru ca dupa ce a fost pusa in Park, masina si-a schimbat cativa centimetri pozitia, fie de la o panta, fie de la o groapa. Pentru a nu forta cutia, trebuie sa oprim si sa parcam masina astfel: cu piciorul pe frana incetam miscarea masinii, dupa care tragem frana de mana, dupa care punem in Park si abia la final scoatem cheia din contact. Frana de mana preia toata sarcina pe care altfel, un pin metalic minuscul ar fi preluat-o prin cutie.
2. Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
Daca la o cutie manuala obisnuim sa scoatem cutia din viteza si sa o lasam sa curga la vale, ca sa economisim carburant, in cazul cutiei automate acest lucru nu este benefic. Pentru ca o cutie automata functioneaza pe baza de conexiuni hidraulice care depind de turatia motorului. Cand schimbam pozitia levierului, din D in N, in R sau in P, presiunea hidraulica trebuie sa fie una mica, adica motorul sa fie la ralanti. Daca noi mutam levierul in mers, cand turatia este mare, o sa ne trezim ca avem in timp o uzura mai mare a conductelor si a pompei, ceea ce va duce in scurt timp la bruscari in momentul in care treptele sunt schimbate. Asadar, schimbati pozitia levierului doar cand masina sta pe loc.
3. Din marsarier in Drive, numai pe loc
Stii bine ca daca ai o viteza prea mare cu spatele, la o masina cu o cutie manuala, si vrei sa bagi brusc in prima treapta, cutia o sa caraie. Pentru ca sincronizarea nu s-a facut corect. Daca totusi la o cutie manuala putem face acest lucru, cand mergem cu spatele cu maximum 5-7 km/h, la o cutie hidramata nu este indicat sa facem asa ceva. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: fortam piesele interne ale cutiei. Trebuie sa oprim total masina, dupa care sa o punem din R in D fara probleme. Daca facem acest lucru din mers, o sa auzim niste zgomote ciudate si in scurt timp ramanem fara cutie.
4. Frana de motor sincronizata cu frana de picior
O cutie automata nu va avea niciodata o forta de franare a motorului la fel ca una manuala. Pentru ca functioneaza total diferit si pentru ca transmisia in cazul manualei este mecanica si actioneaza direct asupra rotilor. Cand avem o cutie automata, putem sa facem frana de motor. Insa o sa ne dam seama ca masina nu incetineste asa de mult cum ne-am dori. Pentru ca doar o singura piesa din cutia hidramata actioneaza asupra transmisiei spre roti. Chiar daca cele mai moderne cutii automate sunt mai eficiente si franeaza mai bine masina, nu trebuie sa uitam ca mereu, cand vrem sa incetinim, trebuie sa utilizam atat frana de motor, daca avem si optiunea de schimbare manual a treptelor, cat si cea de picior. Franele sunt pentru oprirea masinii in timp ce schimbarile vitezelor sunt pentru... schimbarea treptelor.
5. O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Din punct de vedere mecanic, daca stam in Drive la semafor, cu piciorul pe frana, in afara de putina presiune hidraulica in sistem, fapt care se vede si pe turatia motorului care scade, nu avem nicio problema. Cutia poate ramane in Drive, la ralanti, mult si bine. Insa ideal este sa o scoatem de fiecare data cand ne oprim de tot si stim ca urmeaza sa asteptam ceva timp. Pentru ca daca o lasam in Drive, trebuie sa tinem mereu piciorul pe frana. Au fost situatii in care soferul a uitat ca este in Drive, a ridicat piciorul si a lovit masina din fata. In plus, cand stam cu piciorul pe frana, ii deranjam pe soferii din spatele nostru cu stopurile puternice. Asadar, in cazul in care nu este panta sau masina nu se poate misca, la semafor este bine sa o scoatem in Neutral si sa bagam in Drive atunci cand se face verde.
6. Incet cu acceleratia cand motorul e rece
Orice lubrifiant, ca este ulei de motor, de cutie manuala sau de automata, este fabricat sa functioneze optim la un anumit nivel de temperatura. Daca o cutie manuala agata sau este mai zgomotoasa atunci cand motorul este rece si, automat, si cutia este rece, o cutie automata se comporta putin mai diferit. Mai exact, o sa observi ca schimbarea automata a treptelor, cu motorul rece, se face la o turatie mai mare decat normal. Daca tinem la economia de carburant, atunci cand motorul este rece si vedem ca schimbarea vitezelor se face la turatie mare, putem sa apelam la schimbarea manuala. Oricum, in decurs de vreo 10 minute de la pornire, motorul si cutia se incalzesc, uleiul hidraulic devine lichid si schimbarile se fac normal. In afara de faptul ca avem un consum crescut cu motorul rece, din cauza turatiilor mai mari, creste si uzura pieselor din interior. Tot ce putem face, pentru a spera la o viata lunga a cutiei de viteze, este sa evitam acceleratiile bruste pana cand se incalzeste motorul.
-
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
Citroen ds5 1.6thp 200cp 2012
7350 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen...
500 Lei
-
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
Vw bora 1600 2000
1000 €
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
-
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta...
3000 Lei
Plasa rulou separare portbagaj originala vw touareg (7l)
299 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
-
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230
300 Lei
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
-
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
-
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
Stop stanga dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
-
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
-
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
PieseAuto.ro
Bara fata auto: in ce situatii cumparam una noua sau o reparam pe cea veche?
PieseAuto.ro
Nu mai coboara geamurile: probleme cu macaraua de geam si rezolvarea lor
PieseAuto.ro
A venit iarna! 20 de piese auto care iti pot face probleme in sezonul rece
