Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata

- Frana de mana inainte de pozitia PARK
- Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
- O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Chiar daca inca in Romania masinile cu o transmisie manuala sunt predominante, clientii de masini automate sunt in crestere. Pentru ca o cutie automata a inceput sa fie foarte performanta si nu mai are niciun dezavantaj fata de una manuala, ci are numai avantaje. Oricum, nu strica sa stim cum trebuie sa conducem o masina dotata cu o cutie automata.
Multi romani se sperie inca de cutiile automate pentru ca le considera defectuoase si lipsite de fiabilitate. Lucruri total neadevarate. Problema este cu acei soferi care circula cu o masina automata in mod necorespunzator. Asta duce la uzura cutiei si ne trezim ca avem o transmisie care schimba vitezele bruscand masina. Iata cum se conduce corect o masina dotata cu o cutie hidramata.
1. Frana de mana inainte de pozitia PARK
Incepem cu felul in care trebuie parcata o masina dotata cu o cutie automata. In momentul in care punem levierul in pozitia P, adica Park, transmisia este blocata de un pin metalic. Nu de putine ori se intampla, atunci cand vrem sa plecam si scoatem masina din P, ca miscarea levierului se face mai greu si se aude o bruscare zgomotoasa. Asta pentru ca dupa ce a fost pusa in Park, masina si-a schimbat cativa centimetri pozitia, fie de la o panta, fie de la o groapa. Pentru a nu forta cutia, trebuie sa oprim si sa parcam masina astfel: cu piciorul pe frana incetam miscarea masinii, dupa care tragem frana de mana, dupa care punem in Park si abia la final scoatem cheia din contact. Frana de mana preia toata sarcina pe care altfel, un pin metalic minuscul ar fi preluat-o prin cutie.
2. Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
Daca la o cutie manuala obisnuim sa scoatem cutia din viteza si sa o lasam sa curga la vale, ca sa economisim carburant, in cazul cutiei automate acest lucru nu este benefic. Pentru ca o cutie automata functioneaza pe baza de conexiuni hidraulice care depind de turatia motorului. Cand schimbam pozitia levierului, din D in N, in R sau in P, presiunea hidraulica trebuie sa fie una mica, adica motorul sa fie la ralanti. Daca noi mutam levierul in mers, cand turatia este mare, o sa ne trezim ca avem in timp o uzura mai mare a conductelor si a pompei, ceea ce va duce in scurt timp la bruscari in momentul in care treptele sunt schimbate. Asadar, schimbati pozitia levierului doar cand masina sta pe loc.
3. Din marsarier in Drive, numai pe loc
Stii bine ca daca ai o viteza prea mare cu spatele, la o masina cu o cutie manuala, si vrei sa bagi brusc in prima treapta, cutia o sa caraie. Pentru ca sincronizarea nu s-a facut corect. Daca totusi la o cutie manuala putem face acest lucru, cand mergem cu spatele cu maximum 5-7 km/h, la o cutie hidramata nu este indicat sa facem asa ceva. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: fortam piesele interne ale cutiei. Trebuie sa oprim total masina, dupa care sa o punem din R in D fara probleme. Daca facem acest lucru din mers, o sa auzim niste zgomote ciudate si in scurt timp ramanem fara cutie.
4. Frana de motor sincronizata cu frana de picior
O cutie automata nu va avea niciodata o forta de franare a motorului la fel ca una manuala. Pentru ca functioneaza total diferit si pentru ca transmisia in cazul manualei este mecanica si actioneaza direct asupra rotilor. Cand avem o cutie automata, putem sa facem frana de motor. Insa o sa ne dam seama ca masina nu incetineste asa de mult cum ne-am dori. Pentru ca doar o singura piesa din cutia hidramata actioneaza asupra transmisiei spre roti. Chiar daca cele mai moderne cutii automate sunt mai eficiente si franeaza mai bine masina, nu trebuie sa uitam ca mereu, cand vrem sa incetinim, trebuie sa utilizam atat frana de motor, daca avem si optiunea de schimbare manual a treptelor, cat si cea de picior. Franele sunt pentru oprirea masinii in timp ce schimbarile vitezelor sunt pentru... schimbarea treptelor.
5. O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Din punct de vedere mecanic, daca stam in Drive la semafor, cu piciorul pe frana, in afara de putina presiune hidraulica in sistem, fapt care se vede si pe turatia motorului care scade, nu avem nicio problema. Cutia poate ramane in Drive, la ralanti, mult si bine. Insa ideal este sa o scoatem de fiecare data cand ne oprim de tot si stim ca urmeaza sa asteptam ceva timp. Pentru ca daca o lasam in Drive, trebuie sa tinem mereu piciorul pe frana. Au fost situatii in care soferul a uitat ca este in Drive, a ridicat piciorul si a lovit masina din fata. In plus, cand stam cu piciorul pe frana, ii deranjam pe soferii din spatele nostru cu stopurile puternice. Asadar, in cazul in care nu este panta sau masina nu se poate misca, la semafor este bine sa o scoatem in Neutral si sa bagam in Drive atunci cand se face verde.
6. Incet cu acceleratia cand motorul e rece
Orice lubrifiant, ca este ulei de motor, de cutie manuala sau de automata, este fabricat sa functioneze optim la un anumit nivel de temperatura. Daca o cutie manuala agata sau este mai zgomotoasa atunci cand motorul este rece si, automat, si cutia este rece, o cutie automata se comporta putin mai diferit. Mai exact, o sa observi ca schimbarea automata a treptelor, cu motorul rece, se face la o turatie mai mare decat normal. Daca tinem la economia de carburant, atunci cand motorul este rece si vedem ca schimbarea vitezelor se face la turatie mare, putem sa apelam la schimbarea manuala. Oricum, in decurs de vreo 10 minute de la pornire, motorul si cutia se incalzesc, uleiul hidraulic devine lichid si schimbarile se fac normal. In afara de faptul ca avem un consum crescut cu motorul rece, din cauza turatiilor mai mari, creste si uzura pieselor din interior. Tot ce putem face, pentru a spera la o viata lunga a cutiei de viteze, este sa evitam acceleratiile bruste pana cand se incalzeste motorul.
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei


