Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata
![Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata](https://www.4tuning.ro/images/cum-se-conduce-corect-o-masina-care-are-cutie-de/cum-se-conduce-corect-o-masina-care-are-cutie-de-fe439285740d033e7f-940-0-1-95-1.jpg)
- Frana de mana inainte de pozitia PARK
- Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
- O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Chiar daca inca in Romania masinile cu o transmisie manuala sunt predominante, clientii de masini automate sunt in crestere. Pentru ca o cutie automata a inceput sa fie foarte performanta si nu mai are niciun dezavantaj fata de una manuala, ci are numai avantaje. Oricum, nu strica sa stim cum trebuie sa conducem o masina dotata cu o cutie automata.
Multi romani se sperie inca de cutiile automate pentru ca le considera defectuoase si lipsite de fiabilitate. Lucruri total neadevarate. Problema este cu acei soferi care circula cu o masina automata in mod necorespunzator. Asta duce la uzura cutiei si ne trezim ca avem o transmisie care schimba vitezele bruscand masina. Iata cum se conduce corect o masina dotata cu o cutie hidramata.
1. Frana de mana inainte de pozitia PARK
Incepem cu felul in care trebuie parcata o masina dotata cu o cutie automata. In momentul in care punem levierul in pozitia P, adica Park, transmisia este blocata de un pin metalic. Nu de putine ori se intampla, atunci cand vrem sa plecam si scoatem masina din P, ca miscarea levierului se face mai greu si se aude o bruscare zgomotoasa. Asta pentru ca dupa ce a fost pusa in Park, masina si-a schimbat cativa centimetri pozitia, fie de la o panta, fie de la o groapa. Pentru a nu forta cutia, trebuie sa oprim si sa parcam masina astfel: cu piciorul pe frana incetam miscarea masinii, dupa care tragem frana de mana, dupa care punem in Park si abia la final scoatem cheia din contact. Frana de mana preia toata sarcina pe care altfel, un pin metalic minuscul ar fi preluat-o prin cutie.
2. Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
Daca la o cutie manuala obisnuim sa scoatem cutia din viteza si sa o lasam sa curga la vale, ca sa economisim carburant, in cazul cutiei automate acest lucru nu este benefic. Pentru ca o cutie automata functioneaza pe baza de conexiuni hidraulice care depind de turatia motorului. Cand schimbam pozitia levierului, din D in N, in R sau in P, presiunea hidraulica trebuie sa fie una mica, adica motorul sa fie la ralanti. Daca noi mutam levierul in mers, cand turatia este mare, o sa ne trezim ca avem in timp o uzura mai mare a conductelor si a pompei, ceea ce va duce in scurt timp la bruscari in momentul in care treptele sunt schimbate. Asadar, schimbati pozitia levierului doar cand masina sta pe loc.
3. Din marsarier in Drive, numai pe loc
Stii bine ca daca ai o viteza prea mare cu spatele, la o masina cu o cutie manuala, si vrei sa bagi brusc in prima treapta, cutia o sa caraie. Pentru ca sincronizarea nu s-a facut corect. Daca totusi la o cutie manuala putem face acest lucru, cand mergem cu spatele cu maximum 5-7 km/h, la o cutie hidramata nu este indicat sa facem asa ceva. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: fortam piesele interne ale cutiei. Trebuie sa oprim total masina, dupa care sa o punem din R in D fara probleme. Daca facem acest lucru din mers, o sa auzim niste zgomote ciudate si in scurt timp ramanem fara cutie.
4. Frana de motor sincronizata cu frana de picior
O cutie automata nu va avea niciodata o forta de franare a motorului la fel ca una manuala. Pentru ca functioneaza total diferit si pentru ca transmisia in cazul manualei este mecanica si actioneaza direct asupra rotilor. Cand avem o cutie automata, putem sa facem frana de motor. Insa o sa ne dam seama ca masina nu incetineste asa de mult cum ne-am dori. Pentru ca doar o singura piesa din cutia hidramata actioneaza asupra transmisiei spre roti. Chiar daca cele mai moderne cutii automate sunt mai eficiente si franeaza mai bine masina, nu trebuie sa uitam ca mereu, cand vrem sa incetinim, trebuie sa utilizam atat frana de motor, daca avem si optiunea de schimbare manual a treptelor, cat si cea de picior. Franele sunt pentru oprirea masinii in timp ce schimbarile vitezelor sunt pentru... schimbarea treptelor.
5. O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Din punct de vedere mecanic, daca stam in Drive la semafor, cu piciorul pe frana, in afara de putina presiune hidraulica in sistem, fapt care se vede si pe turatia motorului care scade, nu avem nicio problema. Cutia poate ramane in Drive, la ralanti, mult si bine. Insa ideal este sa o scoatem de fiecare data cand ne oprim de tot si stim ca urmeaza sa asteptam ceva timp. Pentru ca daca o lasam in Drive, trebuie sa tinem mereu piciorul pe frana. Au fost situatii in care soferul a uitat ca este in Drive, a ridicat piciorul si a lovit masina din fata. In plus, cand stam cu piciorul pe frana, ii deranjam pe soferii din spatele nostru cu stopurile puternice. Asadar, in cazul in care nu este panta sau masina nu se poate misca, la semafor este bine sa o scoatem in Neutral si sa bagam in Drive atunci cand se face verde.
6. Incet cu acceleratia cand motorul e rece
Orice lubrifiant, ca este ulei de motor, de cutie manuala sau de automata, este fabricat sa functioneze optim la un anumit nivel de temperatura. Daca o cutie manuala agata sau este mai zgomotoasa atunci cand motorul este rece si, automat, si cutia este rece, o cutie automata se comporta putin mai diferit. Mai exact, o sa observi ca schimbarea automata a treptelor, cu motorul rece, se face la o turatie mai mare decat normal. Daca tinem la economia de carburant, atunci cand motorul este rece si vedem ca schimbarea vitezelor se face la turatie mare, putem sa apelam la schimbarea manuala. Oricum, in decurs de vreo 10 minute de la pornire, motorul si cutia se incalzesc, uleiul hidraulic devine lichid si schimbarile se fac normal. In afara de faptul ca avem un consum crescut cu motorul rece, din cauza turatiilor mai mari, creste si uzura pieselor din interior. Tot ce putem face, pentru a spera la o viata lunga a cutiei de viteze, este sa evitam acceleratiile bruste pana cand se incalzeste motorul.
-
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
Kia rio 1.3i 2003 499 €
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
-
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
-
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
-
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
Opel astra z18xe 2001 2900 €
-
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
-
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
-
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
-
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
![Bara fata auto: in ce situatii...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-ee846f31fd6284f516-400-300-2-95-1.jpg&h=uzLDvn62qxmDjotUQdSFLBV6caMGx-UeYhnNHg&d=400x300)
![Vehiculele Bradley americane fac...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172205088267172000.jpg&h=TOVc_bs_QFGJqZ8HqlEdUndC0vFXF7_nAPtVqg&d=400x300)
![Importanta farurilor pentru masina ta](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fimages%2Fdefault%2Ficon_no_photo_2_196x146.png&h=k_usr80GS38ysGoFsdSB10kWYDC2ODVkpvCu-A&d=400x300)