Mit sau realitate: trebuie schimbat vreodata uleiul din cutia de viteze?
- Cutia automata foloseste lichid de servo-directie
- Temperatura maxima atinsa de cutia manuala poate fi de 90 de grade
Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul. Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?
Nu exista sofer in lumea asta care sa nu stie ca la masina, poate cea mai importanta activitate, este schimbul de ulei. Pentru ca motorul functioneaza la temperaturi uriase, acolo este cea mai mare uzura mecanica si tot la motor au loc si o multime de alte actiuni ce duc, ulterior, la alte mecanisme si sisteme functionale. Nu degeaba, uleiul este cea mai cunoscuta consumabila, care trebuie sa fie mereu in stare buna, ca sa faca fata cu succes la temperaturile si solicitarile cerute de un motor care merge mult.
Fie ca il inlocuim la 10.000 de kilometri, fie ca ii facem schimbul asa cum cere cartea tehnica, la 25.000 sau chiar 30.000, cert este ca uleiurile de motor sunt consumabile care au un rol bine determinat si extrem de important: asigura lubrifierea pieselor de motor, fara de care un motor nu ar putea sa se invarta, asigura o curatare a pieselor interne si chiar are functie de racire. Acelasi principiu este, de fapt, la orice lubrifiant din componenta masinii.
Un autoturism are nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. Chiar si freonul din instalatia de climatizare, care, de fapt, nu mai este freon ci o alta solutie ecologica, are in compozitia sa un ulei care unge compresorul de clima si pastreaza garniturile in stare buna.
Dar, in timp ce toti soferii schimba uleiul motorului, uneori isi mai aduc aminte si de cel de servo sau de frana, uita cu desavarsire de uleiul cutiei de viteze. Indiferent ca ai o transmisie manuala sau automata, cert este ca o cutie poate sa lucreze doar daca are ulei la interior. Dar acesta trebuie si el schimbat?
La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.
Un ulei de cutie incepe sa-si piarda din proprietati numai cand este supus unui stres termic. Adica atunci cand cutia de viteze incepe sa aiba o temperatura foarte mare, ba din cauza ca exista o frecare, ba din cauza motorului incins si asa mai departe. Insa, daca totul merge cum trebuie, o cutie manuala merge mereu la o temperatura joasa, cam de 60-70 de grade Celsius, iar in cazuri extreme, de aglomeratie si canicula uriasa, poate ajunge si la 80-90 de grade. Insa chiar si asa, este cu mult sub limita la care uleiul isi pierde din proprietati.
Asadar, daca uleiul nu este niciodata supus unui stres termic, inseamna ca isi pastreaza proprietatile la infinit. Si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.
Dar uleiul cutiei de viteze trebuie schimbat in doua cazuri: daca a fost contaminat cu pilitura metalica in urma unei probleme mecanice si daca nivelul este scazut. Daca vreo piesa metalica s-a uzat si au avut loc contaminarea cu span, atunci, dupa reparatie, e clar ca trebuie inlocuit uleiul. Si, in cazul in care verificam nivelul si acesta este scazut, pentru ca sunt slabe sansele sa stim ce ulei a fost pus initial, trebuie schimbat cu totul.
La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
In cazul unei cutii automate, exista o pompa care impinge cu presiune lichidul, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului. Asta inseamna ca temperatura de functionare este si ea alta, mai ales din cauza pompei care se incinge, asa ca stresul asupra lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.
Daca avem o masina cu transmisie automata, va trebui sa schimbam uleiul in ea o data la circa 50.000 - 70.000 de kilometri, conform specificatiilor date de producator. Evident, daca vorbim de o masina performanta, cum este un Nissan GT-R, intervalul de schimb va fi mult mai mic, pe la 20.000 de kilometri. Si daca avem o masina obisnuita, fara pretentii, putem ajunge si la 70.000 de kilometri intre schimburi.
Partea buna la cutiile automate este ca iti spun cand au nevoie de alt ulei. Daca schimbarea treptelor nu se mai face lin, fara sa-ti dai seama, daca la schimbarea treptelor se simte o bruscare, daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat, atunci e momentul sa-l schimbi. La fel si atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste.
In concluzie, o cutie manuala este si mai ieftina la achizitie, si mai ieftina la intretinere. Teoretic, nu este nevoie sa schimbi niciodata uleiul la cutia ta de viteze manuala. Doar daca exista depuneri de span si daca nivelul scade, ceea ce nu prea se intampla, decat daca apare o scurgere in garnituri. Dar daca avem o cutie automata, un element auto de care si asa se cam sperie soferul roman ca a auzit el zvonuri cu transmisii automate stricate, trebuie sa fim ceva mai atenti si sa inlocuim uleiul la timp.
- Skoda fabia diesel 2010 3880 € Dacia duster 4x4 2020 9990 € Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Dacia sandero stepway tce 2014 5950 € Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 €
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 € Skoda karoq diesel 2019 13730 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 € Ford focus 1.4 2000 100 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 €
- Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 €
- Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei Bmw x5 m57 2008 9350 €
- Vw golf 1.6d 2011 4300 € Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Mercedes vito 220-116 2017 12600 € Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei
- Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 €
- Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47... Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei