Mit sau realitate: trebuie schimbat vreodata uleiul din cutia de viteze?

- Cutia automata foloseste lichid de servo-directie
- Temperatura maxima atinsa de cutia manuala poate fi de 90 de grade
Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul. Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?
Nu exista sofer in lumea asta care sa nu stie ca la masina, poate cea mai importanta activitate, este schimbul de ulei. Pentru ca motorul functioneaza la temperaturi uriase, acolo este cea mai mare uzura mecanica si tot la motor au loc si o multime de alte actiuni ce duc, ulterior, la alte mecanisme si sisteme functionale. Nu degeaba, uleiul este cea mai cunoscuta consumabila, care trebuie sa fie mereu in stare buna, ca sa faca fata cu succes la temperaturile si solicitarile cerute de un motor care merge mult.
Fie ca il inlocuim la 10.000 de kilometri, fie ca ii facem schimbul asa cum cere cartea tehnica, la 25.000 sau chiar 30.000, cert este ca uleiurile de motor sunt consumabile care au un rol bine determinat si extrem de important: asigura lubrifierea pieselor de motor, fara de care un motor nu ar putea sa se invarta, asigura o curatare a pieselor interne si chiar are functie de racire. Acelasi principiu este, de fapt, la orice lubrifiant din componenta masinii.
Busonul de verificare si incarcare cu ulei la o cutie manuala
Un autoturism are nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. Chiar si freonul din instalatia de climatizare, care, de fapt, nu mai este freon ci o alta solutie ecologica, are in compozitia sa un ulei care unge compresorul de clima si pastreaza garniturile in stare buna.
Dar, in timp ce toti soferii schimba uleiul motorului, uneori isi mai aduc aminte si de cel de servo sau de frana, uita cu desavarsire de uleiul cutiei de viteze. Indiferent ca ai o transmisie manuala sau automata, cert este ca o cutie poate sa lucreze doar daca are ulei la interior. Dar acesta trebuie si el schimbat?
La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.
Un ulei de cutie incepe sa-si piarda din proprietati numai cand este supus unui stres termic. Adica atunci cand cutia de viteze incepe sa aiba o temperatura foarte mare, ba din cauza ca exista o frecare, ba din cauza motorului incins si asa mai departe. Insa, daca totul merge cum trebuie, o cutie manuala merge mereu la o temperatura joasa, cam de 60-70 de grade Celsius, iar in cazuri extreme, de aglomeratie si canicula uriasa, poate ajunge si la 80-90 de grade. Insa chiar si asa, este cu mult sub limita la care uleiul isi pierde din proprietati.
Busonul de alimentare si cel de scurgere cu ulei la cutia manuala
Asadar, daca uleiul nu este niciodata supus unui stres termic, inseamna ca isi pastreaza proprietatile la infinit. Si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.
Dar uleiul cutiei de viteze trebuie schimbat in doua cazuri: daca a fost contaminat cu pilitura metalica in urma unei probleme mecanice si daca nivelul este scazut. Daca vreo piesa metalica s-a uzat si au avut loc contaminarea cu span, atunci, dupa reparatie, e clar ca trebuie inlocuit uleiul. Si, in cazul in care verificam nivelul si acesta este scazut, pentru ca sunt slabe sansele sa stim ce ulei a fost pus initial, trebuie schimbat cu totul.
La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
In cazul unei cutii automate, exista o pompa care impinge cu presiune lichidul, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului. Asta inseamna ca temperatura de functionare este si ea alta, mai ales din cauza pompei care se incinge, asa ca stresul asupra lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.
Uleiul transmisiei automate este de cele mai multe ori rosu
Daca avem o masina cu transmisie automata, va trebui sa schimbam uleiul in ea o data la circa 50.000 - 70.000 de kilometri, conform specificatiilor date de producator. Evident, daca vorbim de o masina performanta, cum este un Nissan GT-R, intervalul de schimb va fi mult mai mic, pe la 20.000 de kilometri. Si daca avem o masina obisnuita, fara pretentii, putem ajunge si la 70.000 de kilometri intre schimburi.
Partea buna la cutiile automate este ca iti spun cand au nevoie de alt ulei. Daca schimbarea treptelor nu se mai face lin, fara sa-ti dai seama, daca la schimbarea treptelor se simte o bruscare, daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat, atunci e momentul sa-l schimbi. La fel si atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste.
In concluzie, o cutie manuala este si mai ieftina la achizitie, si mai ieftina la intretinere. Teoretic, nu este nevoie sa schimbi niciodata uleiul la cutia ta de viteze manuala. Doar daca exista depuneri de span si daca nivelul scade, ceea ce nu prea se intampla, decat daca apare o scurgere in garnituri. Dar daca avem o cutie automata, un element auto de care si asa se cam sperie soferul roman ca a auzit el zvonuri cu transmisii automate stricate, trebuie sa fim ceva mai atenti si sa inlocuim uleiul la timp.
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei


