Mit sau realitate: trebuie schimbat vreodata uleiul din cutia de viteze?

- Cutia automata foloseste lichid de servo-directie
- Temperatura maxima atinsa de cutia manuala poate fi de 90 de grade
Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul. Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?
Nu exista sofer in lumea asta care sa nu stie ca la masina, poate cea mai importanta activitate, este schimbul de ulei. Pentru ca motorul functioneaza la temperaturi uriase, acolo este cea mai mare uzura mecanica si tot la motor au loc si o multime de alte actiuni ce duc, ulterior, la alte mecanisme si sisteme functionale. Nu degeaba, uleiul este cea mai cunoscuta consumabila, care trebuie sa fie mereu in stare buna, ca sa faca fata cu succes la temperaturile si solicitarile cerute de un motor care merge mult.
Fie ca il inlocuim la 10.000 de kilometri, fie ca ii facem schimbul asa cum cere cartea tehnica, la 25.000 sau chiar 30.000, cert este ca uleiurile de motor sunt consumabile care au un rol bine determinat si extrem de important: asigura lubrifierea pieselor de motor, fara de care un motor nu ar putea sa se invarta, asigura o curatare a pieselor interne si chiar are functie de racire. Acelasi principiu este, de fapt, la orice lubrifiant din componenta masinii.
Busonul de verificare si incarcare cu ulei la o cutie manuala
Un autoturism are nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. Chiar si freonul din instalatia de climatizare, care, de fapt, nu mai este freon ci o alta solutie ecologica, are in compozitia sa un ulei care unge compresorul de clima si pastreaza garniturile in stare buna.
Dar, in timp ce toti soferii schimba uleiul motorului, uneori isi mai aduc aminte si de cel de servo sau de frana, uita cu desavarsire de uleiul cutiei de viteze. Indiferent ca ai o transmisie manuala sau automata, cert este ca o cutie poate sa lucreze doar daca are ulei la interior. Dar acesta trebuie si el schimbat?
La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.
Un ulei de cutie incepe sa-si piarda din proprietati numai cand este supus unui stres termic. Adica atunci cand cutia de viteze incepe sa aiba o temperatura foarte mare, ba din cauza ca exista o frecare, ba din cauza motorului incins si asa mai departe. Insa, daca totul merge cum trebuie, o cutie manuala merge mereu la o temperatura joasa, cam de 60-70 de grade Celsius, iar in cazuri extreme, de aglomeratie si canicula uriasa, poate ajunge si la 80-90 de grade. Insa chiar si asa, este cu mult sub limita la care uleiul isi pierde din proprietati.
Busonul de alimentare si cel de scurgere cu ulei la cutia manuala
Asadar, daca uleiul nu este niciodata supus unui stres termic, inseamna ca isi pastreaza proprietatile la infinit. Si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.
Dar uleiul cutiei de viteze trebuie schimbat in doua cazuri: daca a fost contaminat cu pilitura metalica in urma unei probleme mecanice si daca nivelul este scazut. Daca vreo piesa metalica s-a uzat si au avut loc contaminarea cu span, atunci, dupa reparatie, e clar ca trebuie inlocuit uleiul. Si, in cazul in care verificam nivelul si acesta este scazut, pentru ca sunt slabe sansele sa stim ce ulei a fost pus initial, trebuie schimbat cu totul.
La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
In cazul unei cutii automate, exista o pompa care impinge cu presiune lichidul, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului. Asta inseamna ca temperatura de functionare este si ea alta, mai ales din cauza pompei care se incinge, asa ca stresul asupra lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.
Uleiul transmisiei automate este de cele mai multe ori rosu
Daca avem o masina cu transmisie automata, va trebui sa schimbam uleiul in ea o data la circa 50.000 - 70.000 de kilometri, conform specificatiilor date de producator. Evident, daca vorbim de o masina performanta, cum este un Nissan GT-R, intervalul de schimb va fi mult mai mic, pe la 20.000 de kilometri. Si daca avem o masina obisnuita, fara pretentii, putem ajunge si la 70.000 de kilometri intre schimburi.
Partea buna la cutiile automate este ca iti spun cand au nevoie de alt ulei. Daca schimbarea treptelor nu se mai face lin, fara sa-ti dai seama, daca la schimbarea treptelor se simte o bruscare, daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat, atunci e momentul sa-l schimbi. La fel si atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste.
In concluzie, o cutie manuala este si mai ieftina la achizitie, si mai ieftina la intretinere. Teoretic, nu este nevoie sa schimbi niciodata uleiul la cutia ta de viteze manuala. Doar daca exista depuneri de span si daca nivelul scade, ceea ce nu prea se intampla, decat daca apare o scurgere in garnituri. Dar daca avem o cutie automata, un element auto de care si asa se cam sperie soferul roman ca a auzit el zvonuri cu transmisii automate stricate, trebuie sa fim ceva mai atenti si sa inlocuim uleiul la timp.
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei


