5 secrete despre transmisiile automate pe care sigur nu le cunosteai

- Cutiile automate au filtru de ulei
- Cutiile automate CVT sunt mai economice decat cele manuale
- Masinile automate polueaza mai mult
Pentru ca ne-am concentrat in ultima vreme pe cutiile automate, am decis sa-ti spunem azi cateva secrete pe care cu siguranta nu le cunosteai. Despre aceste transmisii automate care iti fac viata mai buna si mai confortabila in timp ce conduci.
1. Cutiile automate au filtru de ulei
Da, aproape toate cutiile automate moderne sunt dotate cu un filtru de ulei, la fel ca un motor. Filtrul este de cele mai multe ori o sita care trebuie schimbata din cand in cand sau curatata, pentru ca este metalica. Dar sunt si transmisii automate mai noi care au filtre aproape identice cu cele de la motor si care trebuie sa fie inlocuite la orice schimb de ulei. Mai ales masinile de performanta echipate cu transmisii hidraulice care functioneaza la turatii mari: acestea au un filtru de unica folosinta. El se schimba pe sub masina, desfacand partea inferioara a cutiei (baia), dupa care, se schimba garniturile si filtrul, inainte sa se introduca ulei nou. Cert este ca daca vei avea o masina cu transmisie hidramata trebuie sa vezi daca e nevoie sa schimbi si filtrul.
Filtrul cutiei este in carcasa de sub baia transmisiei automate
2. Cutiile automate au Overdrive
Pana nu demult, majoritatea cutiilor automate aveau 4 sau 5 viteze si o treapta suplimentara numita Overdrive. De fapt, overdrive este o treapta speciala a cutiei automate care ii permite soferului sa circule pe autostrada cu viteza constanta intr-o turatie mica. Overdrive este un sistem suplimentar care se ataseaza cutiei automate, actionat la buton, care face ca masina sa piarda din putere, deoarece turatia scade simtitor, insa consumul si poluarea scad. In momentul in care insa soferul calca acceleratia ca sa faca o depasire, overdrive-ul este dezactivat si turatia creste. In overdrive nu se poate atinge nici viteza maxima a masinii, pentru ca nu ii permite motorului sa atinga turatia maxima.
3. Cutiile automate CVT sunt mai economice decat cele manuale
Toata lumea crede ca in momentul in care iti cumperi o cutie automata, consumul o sa-ti creasca. In general, asa este, dar noile cutii automate sunt asa de performante si controlate de o multime de computere, incat consumul este mai mare decat in cazul manualei cu maximum 5%. Dar exista si o cutie automata care este mai economica decat orice manuala. E vorba de transmisia CVT, adica cea cu Transmisie Variabila (Continuously Variable Transmission), care ii permite motorului sa accelereze fara sa creasca turatia. Acest gen de cutii automate sunt extrem de eficiente in mediul urban, acolo unde o cutie hidramata s-ar tura foarte mult inainte de schimbarea urmatoarei trepte, la fel si o cutie manuala, care il face pe sofer sa schimbe de obicei pe la 2000 rpm, in timp ce un CVT ramane in permanenta pe la 1300-1500 rpm la viteza mica.
Cutia automata de tip CVT - Continuously Variable Transmission
4. Prin cutia automata se pierd mai multi cai
O cutie automata are un mod de functionare ceva mai complex decat una manuala si e nevoie de mai multe sisteme sa functioneze pentru schimbarea treptelor. De exemplu, in cazul unei cutii manuale, cuplarea si decuplarea ambreiajului se face prin energia soferului care apasa pedala cu piciorul. In schimb, la o cutie automata, convertizorul de cuplu necesita putere hidraulica pentru a face schimbarea treptelor in cutia automata. Asta inseamna ca pompa hidraulica lucreaza mai mult, ceea ce duce la un consum mai mare de curent, ceea ce duce la o pierdere minora a puterii. In plus, pentru ca sunt mai multe piese in miscare, sistemul de angrenaje planetare din interiorul cutiei automate face ca pana la roti, puterea de la motor sa scada mai mult decat in cazul unei cutii manuale. Evident, aici vorbim de pierderi mici, de cativa cai putere, probabil insesizabile, dar daca masuram pe un stand dyno, o sa vedem ca aceeasi masina, cu acelasi motor de aceeasi putere, la roti pierde mai mult in cazul atuomatei.
Cutia automata are mai multe piese in miscare decat una manuala
5. Masinile automate polueaza mai mult
Spuneam mai sus ca masinile automate de tip CVT sunt mai economice. Dar in realitate, aceste cutii cu geometrie variabila sunt destul de putine pe masini, majoritatea fiind cele de tip hidraulic, numite si hidramate. Aceste transmisii automate polueaza mai mult decat cele manuale din doua motive simple. In primul rand, o cutie automata este mai grea decat una manuala, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant, asadar o poluare mai mare. In al doilea rand, cutiile automate au tendinta sa schimbe treptele de viteza la o turatie mai mare, dar si sa tina motorul mai turat cand e vorba de o panta sau la viteza de croaziera. Nu degeaba, masinile care au o cutie automata conventionala consuma ceva mai mult si polueaza simtitor in plus fata de cele manuale.
Oricum, daca tragem linie, ne vom da seama ca in afara de un consum nesemnificativ mai mare si de o poluare in plus, avizul ecologistilor, transmisiile automate nu prea mai au dezavantaje in fata celor manuale. Ba chiar sunt mult mai performante, la fel de fiabile si mult mai confortabile. Nu degeaba, numarul masinilor comandate cu o cutie automata, inclusiv in Romania, este in crestere.
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei


