5 secrete despre transmisiile automate pe care sigur nu le cunosteai

5 secrete despre transmisiile automate pe care sigur nu le cunosteai
  • Cutiile automate au filtru de ulei
  • Cutiile automate CVT sunt mai economice decat cele manuale
  • Masinile automate polueaza mai mult
Distribuie pe Facebook

Pentru ca ne-am concentrat in ultima vreme pe cutiile automate, am decis sa-ti spunem azi cateva secrete pe care cu siguranta nu le cunosteai. Despre aceste transmisii automate care iti fac viata mai buna si mai confortabila in timp ce conduci.

1. Cutiile automate au filtru de ulei

Da, aproape toate cutiile automate moderne sunt dotate cu un filtru de ulei, la fel ca un motor. Filtrul este de cele mai multe ori o sita care trebuie schimbata din cand in cand sau curatata, pentru ca este metalica. Dar sunt si transmisii automate mai noi care au filtre aproape identice cu cele de la motor si care trebuie sa fie inlocuite la orice schimb de ulei. Mai ales masinile de performanta echipate cu transmisii hidraulice care functioneaza la turatii mari: acestea au un filtru de unica folosinta. El se schimba pe sub masina, desfacand partea inferioara a cutiei (baia), dupa care, se schimba garniturile si filtrul, inainte sa se introduca ulei nou. Cert este ca daca vei avea o masina cu transmisie hidramata trebuie sa vezi daca e nevoie sa schimbi si filtrul.

5 secrete ale cutiilor automateFiltrul cutiei este in carcasa de sub baia transmisiei automate

2. Cutiile automate au Overdrive

Pana nu demult, majoritatea cutiilor automate aveau 4 sau 5 viteze si o treapta suplimentara numita Overdrive. De fapt, overdrive este o treapta speciala a cutiei automate care ii permite soferului sa circule pe autostrada cu viteza constanta intr-o turatie mica. Overdrive este un sistem suplimentar care se ataseaza cutiei automate, actionat la buton, care face ca masina sa piarda din putere, deoarece turatia scade simtitor, insa consumul si poluarea scad. In momentul in care insa soferul calca acceleratia ca sa faca o depasire, overdrive-ul este dezactivat si turatia creste. In overdrive nu se poate atinge nici viteza maxima a masinii, pentru ca nu ii permite motorului sa atinga turatia maxima.

3. Cutiile automate CVT sunt mai economice decat cele manuale

Toata lumea crede ca in momentul in care iti cumperi o cutie automata, consumul o sa-ti creasca. In general, asa este, dar noile cutii automate sunt asa de performante si controlate de o multime de computere, incat consumul este mai mare decat in cazul manualei cu maximum 5%. Dar exista si o cutie automata care este mai economica decat orice manuala. E vorba de transmisia CVT, adica cea cu Transmisie Variabila (Continuously Variable Transmission), care ii permite motorului sa accelereze fara sa creasca turatia. Acest gen de cutii automate sunt extrem de eficiente in mediul urban, acolo unde o cutie hidramata s-ar tura foarte mult inainte de schimbarea urmatoarei trepte, la fel si o cutie manuala, care il face pe sofer sa schimbe de obicei pe la 2000 rpm, in timp ce un CVT ramane in permanenta pe la 1300-1500 rpm la viteza mica.

5 secrete ale cutiilor automateCutia automata de tip CVT - Continuously Variable Transmission

4. Prin cutia automata se pierd mai multi cai

O cutie automata are un mod de functionare ceva mai complex decat una manuala si e nevoie de mai multe sisteme sa functioneze pentru schimbarea treptelor. De exemplu, in cazul unei cutii manuale, cuplarea si decuplarea ambreiajului se face prin energia soferului care apasa pedala cu piciorul. In schimb, la o cutie automata, convertizorul de cuplu necesita putere hidraulica pentru a face schimbarea treptelor in cutia automata. Asta inseamna ca pompa hidraulica lucreaza mai mult, ceea ce duce la un consum mai mare de curent, ceea ce duce la o pierdere minora a puterii. In plus, pentru ca sunt mai multe piese in miscare, sistemul de angrenaje planetare din interiorul cutiei automate face ca pana la roti, puterea de la motor sa scada mai mult decat in cazul unei cutii manuale. Evident, aici vorbim de pierderi mici, de cativa cai putere, probabil insesizabile, dar daca masuram pe un stand dyno, o sa vedem ca aceeasi masina, cu acelasi motor de aceeasi putere, la roti pierde mai mult in cazul atuomatei.

5 secrete ale cutiilor automateCutia automata are mai multe piese in miscare decat una manuala

5. Masinile automate polueaza mai mult

Spuneam mai sus ca masinile automate de tip CVT sunt mai economice. Dar in realitate, aceste cutii cu geometrie variabila sunt destul de putine pe masini, majoritatea fiind cele de tip hidraulic, numite si hidramate. Aceste transmisii automate polueaza mai mult decat cele manuale din doua motive simple. In primul rand, o cutie automata este mai grea decat una manuala, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant, asadar o poluare mai mare. In al doilea rand, cutiile automate au tendinta sa schimbe treptele de viteza la o turatie mai mare, dar si sa tina motorul mai turat cand e vorba de o panta sau la viteza de croaziera. Nu degeaba, masinile care au o cutie automata conventionala consuma ceva mai mult si polueaza simtitor in plus fata de cele manuale.

Oricum, daca tragem linie, ne vom da seama ca in afara de un consum nesemnificativ mai mare si de o poluare in plus, avizul ecologistilor, transmisiile automate nu prea mai au dezavantaje in fata celor manuale. Ba chiar sunt mult mai performante, la fel de fiabile si mult mai confortabile. Nu degeaba, numarul masinilor comandate cu o cutie automata, inclusiv in Romania, este in crestere.

Distribuie pe Facebook
mai multe