Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

- Curatenia de la motor
- Uzura interioara si kilometrii falsi
- Linia stalpilor si a pragurilor cu usile deschise
Am scris in nenumarate randuri articole menite sa te scape de tepe, despre lucrurile la care sa fii atent la masinile folosite, despre tepele care se dau si despre actele false cu care se comercializeaza unele automobile puse la vanzare in targuri sau online. Acum iti povestim noile amanunte pe care trebuie sa le iei in considerare cand vrei un automobil la mana a doua, asa cum ne sfatuieste un samsar.
1. Anuntul la prima vedere
Daca vrem sa cumparam o masina gasita intr-un anunt online, cea mai buna impresie despre masina in sine ne-o putem face citind anuntul si fiind atenti la cateva detalii din el. De exemplu, ne uitam la poze si comparam ce vedem cu dotarile enumerate. Daca in anunt este mentionata clima digitala, dar in poze vedem un aer conditionat manual, daca in anunt sunt scrise 4 geamuri electrice, dar intr-o poza de la interior vedem in spate geamuri manuale, si asa mai departe, e clar ca vanzatorul minte si nu este de incredere. Adica daca ne minte cu niste informatii asa minore, de ce nu ne-ar minti cu numarul de kilometri sau cu actele? Pe langa eventuale minciuni, trebuie sa fim atenti si la formulari: "full fara piele", "adusa recent", "kilometri reali", "nerulata in tara" sau "impecabila, ireprosabila, ca noua" sunt formulari care, de fapt, in realitate spun exact pe dos.
2. Numerele de inmatriculare cenzurate
Automobilele care apar in anunturi cu numere cenzurate au ceva de ascuns. Fie au ramas pe numele unui proprietar mai vechi, fie nu au ITP sau RCA valabile, fie sunt probleme cu actele. Altfel, de ce ai vrea sa cenzurezi placutele de inmatriculare daca masina e curata si cinstita? Oricum se vor vedea la vizionarea LIVE, atunci cand pot fi verificate fara probleme. Oricum, iti recomandam sa il intrebi la telefon pe vanzator de ce a ascuns numerele, ca sa nu faci un drum degeaba pana acolo daca primesti raspunsuri de genul "pai nu vreau sa o vada fostul proprietar".
3. Masina lovita si reparata?
Una din principalele temeri ale unui cumparator este sa nu cumpere o masina lovita grav si reparata prost. Nu putine sunt cazurile de automobile aduse de afara, cumparate pe bani de nimic deoarece erau lovite sau declarate chiar daune totale, dupa care reparate, carpite, si vandute drept "impecabile" sau "niciodata lovite" la bani supraevaluati. Dar ne putem da seama destul de usor daca o masina a fost lovita si reparata prost, daca suntem atenti la cateva detalii pe care vi le enumeram mai jos.
Airbagurile sarite (si reparate), o alta dovada a masinii lovite
4. Linia stalpilor si a pragurilor cu usile deschise
Ca sa ne dam seama daca o masina a suferit lovituri laterale grave, trebuie in primul rand sa deschidem toate cele 4 usi. Dupa care urmam, centimetru cu centimetru, urmarind cu degetul lipit pe caroserie, orice urma de denivelare, chit, sudura sau alte defecte. O masina fara lovituri trebuie sa aiba linii continue, drepte, fara defecte, pentru ca sudurile din fabrica sunt ascunse sub chedere. O masina lovita si reparata, oricat de bine a fost facuta, se cunoaste daca ne uitam cu atentie. Urmam astfel linia pragurile, acolo unde se inchide usa, a stalpilor, urcam spre plafon, coboram din nou spre balamale, dupa care repetam acest traseu la fiecare usa.
5. Sub capota din fata se ascund loviturile frontale
Daca masina a fost lovita in fata, usor sau mai tare, ne putem da seama usor si de acest lucru. Ca la portiere, urmarim linia traggerului si a aripilor pe interior, unde vine capota, ne uitam la oalele amortizoarelor, la tampoanele de bara, acolo unde sunt capetele lonjeroanelor, dar si la faruri daca au urechi rupte, la radiator daca e indoit si la alte elemente de plastic cu prinderi rupte. Oriunde vedem urme de suduri, indoituri, rugina, vopsea umflata sau aplicata prost, acolo a avut loc o interventie. Adica masina a fost lovita si reparata. In primul rand, daca un vanzator ne spune ca masina nu a fost lovita niciodata, dar gasim urme de reparatii, plecam si nu mai privim inapoi: e clar ca avem de-a face cu un vanzator mincinos care, probabil, nu spune adevarul la niciun detali al masinii.
6. Uzura interioara si kilometrii falsi
Daca nu avem relatii la importator oficial care are acces la baza de date, unde poate introduce o serie de sasiu ca sa verifice numarul de kilometri reali ai unui automobil, ne putem da seama dupa cateva detalii daca masina e sincera sau nu. Daca masina arata pe bord 130.000 de kilometri dar scaunul soferului e uzat si rupt, volanul e tocit, schimbatorul e si el zgariat, e clar ca masina are peste 250.000 de kilometri. Sau chiar si 500.000... Mai putem sa aruncam un ochi si spre pedale, daca au cauciucul uzat, la presuri, la mocheta si chiar la clantele exterioare, daca au urme de zgarieturi de la unghii. Orice masina prezinta multe semne de uzura, trebuie sa ridice cateva semne de intrebare cu privire la numarul real de kilometri.
7. Partea mecanica
Ideal ar fi sa duci masina la un mecanic care sa o ridice pe un elevator si sa-ti spuna ce se ascunde sub ea. Adica sa verifice articulatiile, suspensiile, starea franelor si locurile in care este rugina. Dar daca nu poti beneficia de acest lux, te poti descurca si singur daca esti atent la cateva detalii. Poti sa iti dai seama daca sunt probleme la articulatii dupa o scurta plimbare, inclusiv pe un drum pietruit sau trecand peste sinele de tramvai. Daca se aude o bataie, trebuie ceva schimbat. La frane, poti sa te uiti prin jante, la uzura placutelor si la cea a discului de frana, daca are sau nu santuri adanci. Foarte importanta este si verificarea unor eventuale scurgeri de lichide, daca se vad sub motor.
8. Seria de sasiu si de motor
Importanta este si verificarea seriilor de sasiu si de motor, pentru ca se mai intampla sa dai peste automobile dubioase, fie cu seriile sudate, fie cu motorul inlocuit. Si atunci cand ajungi la RAR sau la un service de ITP, o sa te trezesti ca ai probleme majore. Asa ca nu te sfii sa ii ceri vanzatorului cartea masinii si sa confrunti seria din acte cu cea care este stantata sub capota. La motor nu este din pacate la fel de usor, dar sunt automobile mai noi, care au seria de motor la vedere. Nu strica sa investesti cateva minute ca sa verifici ambele serii.
9. Curatenia de la motor
Daca tot ne aflam sub capota, iti mai spunem un amanunt care trebuie tinut minte. Si anume, cat de curat este un motor. Dar aici ne referim la scurgeri de lichide, ulei mai exact, nu la praf sau cine stie ce ramasite de frunze si fulgi de la pasari. Cand ridicam capota motorului, trebuie sa ne uitam in jurul vasului de la servodirectie, pe blocul motorului, langa garnitura capacului de la tacheti, pe langa pompa de frana, acolo unde se imbina cutia de viteze cu motorul, in cautarea oricarei urme de scurgere. E clar ca daca un motor pierde diverse lichide, nu a fost ingrijit cum trebuie.
10. Rugina
Nu conteaza daca masina are 20 de ani vechime sau doar 5 ani. Pentru ca am vazut si automobile aproape noi cu urme serioase de rugina. Dar este normal in Romania, o tara cu 4 anotimpuri, sa apara rugina, pentru ca soferii nu prea au grija de masini si nu le duc la spalatorie foarte des. Rugina se instaleaza de obicei primavara, dupa o iarna lunga, in care s-a circulat mult cu autoturismul in mediul urban, acolo unde soseaua a fost stropita des cu solutie de dezghetare, cu sare si cu nisip. Pentru ca nisipul zgarie vopseaua, dupa care solutia si sarea ajung la tabla curate si incep sa lucreze, apare rugina care ulterior se intinde si la tabla curata, sub vopseaua neafectata. De obicei, rugina apare la praguri, la arcadele rotilor si la stalpii dintre portiere, in partea de jos. Trebuie sa verificam atent vopseaua si sa pipaim cu mana eventuale umflaturi de la rugina. Poate sa nu fie ceva greu, ci ceva care se repara usor, dar e bine sa stim dinainte cu ce ne confruntam, inainte sa platim banii pe automobil.
11. Actele
La fel ca starea masinii sunt importante si actele. Trebuie sa ne asiguram ca avem la masina talon, carte, fisa fiscala si, eventual, dovada platii taxei auto la ANAF. Niciodata nu trebuie sa ne luam dupa spusele unui vanzator care incearca sa ne convinga ca taxa e platita, dupa care, cand vrem adeverinta, ne trezim ca nu e platita si ca trebuie sa scoatem din buzunar inca 1000 de Euro... Trebuie retinut si ca talonul masinii nu trebuie sa aiba inscris pe spate, la mentiunea 'Instrainat catre', spatiile completate. Aici vom completa noi, cumparatorul, cand ducem actele la politie. Mai mare atentie trebuie acordata masinilor care sunt aduse de afara, neintmariculate. Acestea trebuie sa aiba mai multe acte, a caror lista completa se poate gasi pe site-ul oficial al DRPCIV. Nu trebuie sa platesti niciun Euro inainte sa te convingi ca masina are toate actele in regula, altfel te-ai putea trezi cu probleme, cu acte false, fisa fiscala inexistenta sau cine stie ce surprize neplacute.
-
Ornament switch maner deschidere haion ford s max wa6 6m21r43404a 200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Cotiera toyota auris 2008 hatchback 2.2 d-cat 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
Calculator cutie viteze mercedes-benz s-class (2005-2009)... 500 Lei
Cutie de viteze 5+1 f17 opel corsa e 2014-2019 1.4 ecotec 90cp... 2660 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 6500 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Motor renault clio 2 1.2 16v benzina,twingo,kangoo 1000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
Bara fata ford focus 3 facelift- (model cu 6 senzori) titanium 1500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Presuri originale - audi a6 / 4f ( 06' - 11' ) 100 €
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230 300 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Kit contact chei honda pantheon 2t (98-02) 125-150cc - honda 150 Lei
Eleron bmw seria 6 m6 f06 f13 gran coupe 2011-2018 v2 330 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Jante noi originale audi a8 19 inch 1200 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei


