Ponturi de la profesionisti - la ce sa te uiti cand cumperi o masina?

Chiar daca vanzarile de auto noi nu au momentan cele mai bune perioade, cele din piata second-hand au crescut, datorita preturilor mici. De aceea, ne-am gandit sa oferim cateva ponturi de achizitionat o masina second-hand. La ce trebuie sa ne uitam atunci cand luam o masina folosita?
1. Anunturi mincinoase
Sunt doua feluri de anunturi mincinoase - cele care ne fac sa stam acasa si cele care ne fac sa mergem sa vedem masina. Un anunt cu fotografii, din care iti poti da seama usor de optiunile masinii, dar care nu se pupa cu descrierea, este un anunt care te face sa stai acasa. De exemplu, daca omul spune ca masina lui are dublu-climatronic digital si 4 geamuri electrice, dar din poza iti dai seama ca are instalatie simpla de AC si pe spate geamuri manuale, nu te mai duci s-o vezi. Omul isi incearca norocul cu masina lui "extra-full" si cauta un cumparator naiv.
Al doilea caz este atunci cand pozele si textul corespund si, aparent, masina pare ok. Mergem si o vedem, dupa ce, in prealabil, am intrebat la telefon tot ce aveam de aflat despre masina. Ne putem da seama daca masina nu este tocmai ca cea din anunt, asa de "impecabila", urmarind urmatoarele aspecte.
2. Seriile de sasiu si motor
Aceste doua serii sunt de obicei necesare spre verificare la masini mai "dubioase", ca sa zicem asa. In principal, masinile BMW din seriile E30 si E36 sunt predispuse la un astfel de "tuning" ilegal. Atunci cand aveti impresia ca ati gasit un pont, o masina buna la bani putini, trebuie sa verificati neaparat aceste serii. Seria de sasiu este poansonata sub capota, in diferite locuri, depinde de masina. La unele masini, scrie in talon la rubrica motor - fara serie motor. In acest caz, nu mai trebuie verificata seria motorului.
La ursulet, se ridica capacul negru de plastic din coltul stanga jos al pozei pentru a cauta eventuale suduri.
Nu ar fi rau sa mergeti cu un cunoscator in marca cu pricina a masinii pe care vreti s-o cumparati. Se intampla ca seriile unor masini nu tocmai regulamentare sa corespunda, asta pentru ca sunt sudate in locul celor originale. Insa, un cunoscator, stie sa isi dea seama daca este asa. De exemplu, la BMW E30 ursulet, se scoate grila neagra de plastic prin care intra aerul la aeroterma si cu mana se pipaie orice urma de sudura sau, cu oglinda se vede dincolo de tabla. Seria de caroserie este la exterior.
3. Lovituri frontale
Daca masina a suferit vreun accident frontal major, avem toate sansele sa ne dam seama de asta. In primul rand, ne folosim ochii de soim sa observam lonjeroanele masinii. Sunt doua si se afla in partea de jos, in spatele barii frontale. Daca acestea sunt ruginite sau au urme de suduri, masina a fost lovita destul de grav. Daca acestea sunt drepte si nu au urme de modificat, verificam partile care se afla spre extremitatea externa. Radiatorul - daca pare nou, inseamna ca a fost schimbat. Si, normal, nu a fost schimbat degeaba...
Lonjeroanele frontale sunt cele incercuite cu rosu.
In plus, ne uitam la tragger daca este stramb sau indreptat, daca are vopseaua originala sau nu - alt semn ca masina a fost lovita. Chestii mai marunte si de finete sunt farurile - daca au clemele rupte, daca stau la linie, etc. Bara fata la fel, daca e crapata sau fugita de la locul ei.
4. Airbaguri
De obicei, in urma unei lovituri mai sanatoase, airbagurile sar - ca doar asta e scopul lor. Problema este ca un airbag sarit, nu e tocmai usor de localizat. Sunt masini care au capace in zona airbagurilor si pot fi usor ridicate sa vezi daca mai este acolo cartusul de airbag - exemplu, BMW E36, la pasager. La volane, de obicei se schimba cu totul in caz ca a fost sarit, deci nu sunt probleme. Dar, daca o masina care are din fabrica airbag, are acum un volan fara, un volan sport, sunt sanse ca motivul schimbarii sa fi fost sarirea acestuia. In plus, la bord, trebuie cu atentie privit daca sunt urme de reparatie a crapaturilor.
5. Lovituri laterale
Aici e necesar un ochi putin mai estetic. Iti poti da seama de loviturile laterale privind linia masinii. Cum se aliniaza usile cu pragurile si plafonul, cum se inchid usile si daca pragurile sunt drepte si au o indoitura fireasca, originala. Nu e rau nici sa batem din 5 in 5 cm cu degetul in praguri sau caroserie, unde suspectam ca a fost reparata - tabla suna intr-un fel, chitul in alt fel.
Mai putem deschide toate usile si sa ne uitam la pragurile de interior, daca sunt la linie. La fel si la balamalele usilor si la tija de pe stalpi care tine usa inchisa.
Ca si la restul loviturilor externe, trebuie sa fim atenti si la vopsea. Daca o piesa pare vopsita, cu siguranta a fost lovita (o aripa de exemplu). Daca toata masina a fost vopsita, trebuie sa ne punem intreabarea de ce?
6. Rugina
Nu trebuie sa fim absurzi si sa ne asteptam ca o masina de 20 de ani sa fie impecabila, tipla, beton, asa cum am dori sau asa cum o promoveaza proprietarul. In primul rand, rugina apare la praguri si la contraaripi. Daca sunt niste pete de rugina, la suprafata, nu e problema. Cand insa sunt gauri ce necesita inlocuirea intregii piese, e mai grav. Locuri in care sa ne uitam dupa rugina sunt: pragurile laterale (si pe sub masina si lateral), contraaripile fata-spate, podeaua (sub mocheta originala si cand masina este pe elevator, din exterior), in portbagaj, compartimentul motor, marginile usilor, aripile, etc. Un alt loc important este sasiul sau lonjeroanele (pentru masinile fara sasiu) - daca acestea sunt ruginite masiv, siguranta si stabilitatea masinii este compromisa. Asta se poate vedea numai cu masina ridicata pe elevator.
7. Interiorul
La interior sunt doar cateva lucruri la care ne putem uita cand cumparam o masina. Este vorba de tapiterie, daca este roasa, rupta sau arsa de tigara, la bord sa nu aiba crapaturi, volanul sa nu fie mancat (daca e de piele), fetele de usi sa stea la locul lor fixe, fara sa scartaie sau sa aiba joc, parbrizul sa nu fie crapat, mocheta sa nu ascunda umezeala sau mucegai, etc. In general, un interior ingrijit se vede imediat, iar nimic nu incanta soferul atunci cand stie ca la interior este totul in regula, chiar daca pe ici pe colo mai are un gram de rugina.
8. Optionale functionale
Daca masina pe care vreti s-o cumparati se bucura de ceva optiuni, trebuie sa le verificati. De exemplu, daca masina are AC sau Climatronic, dati-i drumul, bagati si rece si cald, setati toate directiile de bagat aer, la toate tempereturile. Daca un climatronic nu functioneaza, sunt slabe sansele ca acesta sa mai fie reparat. Veti auzi scuza cu freonul si ca se incarca in 10 minute. Daca ar fi fost freonul, cu siguranta vanzatorul ar fi reparat chestia asta. In continuare, geamurile electrice sa mearga lin si frumos, asa cum trebuie, la fel trapa, ceasurile de bord, servodirectia, inchiderea centralizata si alarma, sistemul audio, scaunele electrice si incalzirea in scaune, decapotarea electrica (la cabrio), semnalele, farurile, etc.
9. Mecanica
Daca nu le aveti cu mecanica, este greu sa va dati seama de starea tehnica a masinii si este usor sa fiti inselati. Insa, chiar si pentru un necunoscator, sunt cateva linii mari in care se poate orienta: motor, cutie, articulatii. Un motor bun, "in mintile lui", cum zic vanzatorii, se aude frumos la relanti, nu vibreaza, se tureaza bine si nu scoate fum alb deloc. Pentru transmisie, daca este manuala, aceasta se verifica in mers, sa nu cumva sa sara dintr-o viteza si sa intre in toate vitezele bine, fara sa se auda vreun zgomot nefiresc. La automate, o problema este ca nu schimba cum trebuie, adica bruscheaza cand schimba vitezele. Despre articulatii, ne putem da seama pe piatra cubica la viteza de 40-60 km/h. Inchidem sistemul audio si ascultam masina sa nu bata sau sa nu troncane vreun amortizor, pivot, bascula, etc. In plus, mai putem verifica planetarele luand viraje maxime stanga-dreapta si facand un cerc. Daca se aude un zgomot, capetele de bara necesita schimbare (valabil pentru masinile cu tractiune fata sau 4x4). In plus, ce mai putem verifica usor, sunt franele - punem frana la viteza mai mare si daca vibreaza volanul, discurile sunt ovalizate. De starea discurilor si a placutelor ne dam seama chiar si cu roata pusa, daca se mai pot sau nu utiliza.
10. Acte
Daca masina nu este inmatriculata, trebuie sa avem grija ca ea sa aiba toate actele necesare inmatricularii in Romania. In cazul in care masina este inmatriculata, trebuie sa va asigurati ca are cartea de identitate, cu folia RAR si talonul original. In plus, pentru inmatriculare, mai este necesar si un certificat fiscal, fara de care, noul proprietar nu o va putea inscrie la circa financiara si, ulterior, la politie.
Asadar, daca aveti de gand sa cumparati o masina la mana a doua, nu ar fi rau sa urmati sfaturile noastre. In urma defectelor descoperite, va puteti hotari daca merita negocierea pretului initial sau va indreptati spre o noua oferta. Ideal ar fi sa mergeti cu un cunoscator sa vedeti masina, ba chiar sa o puneti pe tester si, de ce nu, pe un stand de evaluare. In aceasta perioada, vreti sa va asigurati ca banii dvs. sunt dati pe ceea ce cautati si, ca masina cumparata, corespunde cerintelor voastre. Pentru asta suntem noi, sa incercam sa va ajutam. Spor la cumparaturi!
Puteti incerca si sectiunea VANZARI AUTO de pe site!
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
-
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Motor mercedes 2,0 cdi 2018 cod 654920 w213 sau w205 2000 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei


