Ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza?
- Denumirea Hemi vine din engleza: hemispherical
- In ziua de azi Hemi a devenit mai mult un brand
- Numai motoarele masinilor de performanta mai sunt Hemi
Pasionatii de performanta si tuning vad mereu automobile americane sau motoare modificate pe care scrie Hemi. Insa foarte putini stiu ce inseamna si de unde vine. Ba chiar mai nimeni nu stie ca au existat si Dacii cu motoare Hemi in trecut, pe vremea cand se organizau raliuri cu modelele Dacia 1300. Daca te intereseaza ce este acela un motor Hemi, cum functioneaza si ce masini au astfel de propulsoare, citeste mai departe.
Am vazut in filme, pe strazi sau pe net. Multe din masinile americane in special, cu motoare V8, zgomotoase si care fac rotile din spate sa se invarta pe loc, aveau scris undeva, mic, HEMI. Si in filme, acolo unde un Muscle Car se lua la intrecere cu o masina "Import" japoneza, aparea din nou acelasi cuvant. Asadar, nu a fost greu pentru noi, romanii, sa asociem tot ce inseamna putere bruta de motor V8 cu aceasta denumire. Insa de unde vine numele Hemi?
Scurta istorie
La fel ca majoritatea "inovatiilor" pe care le regasim in masinile noastre de zi cu zi, si motoarele de tip Hemi au luat nastere acum mai bine de 100 de ani. Multa lume nu stie ca la inceputul anilor 1900 industria auto a avut cea mai mare explozie, iar experimentele erau la tot pasul. Lumea nu stie ca in 1901 s-a nascut primul autoturism hibrid, sau ca tot pe atunci aveam aer conditionat, geamuri electrice sau suspensii hidraulice. Ce-i drept, la un numar foarte restrans de automobile experimentale. Motoarele de tip Hemi insa au luat nastere tot ca un experiment care s-a propagat in randul automobilelor de curse de la inceputul secolului trecut.
Pistoane Hemi s-au folosit in motoare inca din 1901, la masinile europene. Se stie clar ca producatorul belgian Pipe folosea astfel de pistoane, la fel si Fiat in 1907 pentru modelul HP Grand Prix. Francezii de la Peugeot au folosit si ei in 1912 pistoane Hemi in masina lor de Grand Prix, la fel ca si Alfa Romeo in 1914. Au urmat cei de la Daimler, Riley si Stutz care nu doar au folosit astfel de pistoane, ci le-au incorporat in motoare cu 4 valve pe cilindru, la fel ca propulsoarele moderne.
Motorul Hemi asa cum il cunoastem noi de pe masinile americane s-a dezvoltat insa in anii '50 in curtea celor de la Chrysler. Americanii au denumit asa fiecare masina dotata cu un astfel de motor performant, a carui putere venea din aceasta inovatie a camerei de ardere, ca fiind un Hemi. De aici si asocierea pe care o cunoastem azi.
Ce inseamna un motor Hemi
Numele de Hemi vine de la Hemispherical. In romaneste, se traduce prin motor "emisferic". Si, asa cum deja ti-ai dat seama, e vorba de ceva rotund. Un motor Hemi are camera de ardere din chiulasa de forma concava. Adica este "scobita", spre deosebire de una obisnuita care este dreapta. La un motor Hemi si pistoanele sunt diferite. Daca la un motor normal, partea superioara a unui piston este plata, la Hemi pistoanele sunt convexe. Adica acele celebre "pistoane cocosate" de care auzeam in tinerete. Asadar, avand camera de ardere interna de forma scobita, rotunda, numele acestor motoare a devenit "Hemispherical Engines", adica motoare emisferice, prescurtat... Hemi.
Care sunt avantajele si dezavantajele?
Principalul avantaj al unei camere de ardere Hemi este cresterea puterii la turatie mare. Cum este posibil acest lucru? O camera de ardere normala, plata, isi limiteaza dimensiunea celor doua / patru valve la diametrul pistonului. Avand o suprafata concava, camera de ardere poate gazdui niste valve de admisie / evacuare mai mari. In plus, pentru ca gurile de evacuare / admisie ale valvelor sunt inclinate, circuitul amestecului de carburant cu aer este mai scurt si se evacueaza mai usor decat la o configuratie obisnuita. Toate aceste inovatii de design se traduc prin putere net superioara la o turatie mai mare.
Dezavantajele sunt insa la o turatie normala. Moment in care aceasta camera de ardere nu este foarte eficienta si arderea nu se face in totalitate, motiv pentru care consumul este destul de mare si emisiile de CO2 sunt uriase. Nu ca i-ar interesa acest aspect pe americani foarte mult, insa acesta este motivul pentru care nu mai intalnim asa ceva pe modelele europene. Un alt dezavantaj il constituie greutatea. Pistoanele sunt cam cu 25% mai grele decat pistoanele normale, ceea ce contribuie la un exces de consum al carburantului. Iar piesele, in special axul / axele cu came sunt mult mai complexe si mai grele.
Pe ce masini au fost montate motoare Hemi?
Brandul care a promovat cel mai mult motoarele Hemi este Chrysler. In anii '50 a realizat astfel de motoare pentru Nascar si ulterior a dotat diferite modele din gama cu propulsoare V8 cu ardere emisferica. Printre automobilele celebre se numara Dodge Charger, Dodge Dart, Plymouth Barracuda, Dodge Challenger si asa mai departe. Alti producatori americani de masini cu motoare Hemi au fost Ford si Chevrolet, care propuneau ca si optiune acest motor pe cele mai sportive modele din gama.
Si in Europa, producatorii de masini sportive au apelat la aceste motoare. De exemplu, Aston Martin in 1960 avea motorul de 5,4 litri V8 cu camere de ardere Hemi, acest motor reusind sa produca 315 cp. Alfa Romeo, Porsche, Jaguar si Lotus au fost alti producatori care au apelat la aceste motoare in perioada 1940-1999, dar e vorba de motoare Hemi in 6 cilindri, in V sau in linie. Cert este ca doar masinile sport aveau asa ceva, din cauza consumului mare de carburant.
Motoarele Hemi pe Dacia 1300 si 1310
Putem numi un motor Hemi orice motor, indiferent de numarul de cilindri, care are camera de ardere concava si pistoane cocosate. In anii '80, Dacia avea un departament specializat pe modificarea masinilor pentru competitii sportive. In aceste ateliere se realizau jante modulare din aliaje usoare, carburatoare custom, caroserii intarite si motoare speciale de competitie. Inginerii de la Dacia s-au inspirat din modelele Alpine de la Renault care avea motoare Hemi si au facut o serie de propulsoare emisferice. Nu aveau numai pistoane cocosate ci aveau si camera de ardere speciala, de forma concava, astfel incat pistonul sa intre etans in chiulasa pentru o combustie mai buna.
Si dupa Revolutie au mai existat pasionati care fabricau artizanal pistoane de tip Hemi pentru propriile Dacii. Problema era cu modificarea chiulaselor pentru a scobi camera de ardere, pentru ca multi uitau si de acest pas, montand doar pistoanele, iar rezultatul final nu era unul imbunatatit. Asadar, degeaba pui doar pistoane daca nu ai si camera de ardere speciala pentru ele.
Cam asta este povestea motoarelor de tip Hemi. Sunt niste motoare care au dat nastere mai multor feluri de camere de combustie de-a lungul timpului si care si-au dovedit eficienta in special in domeniul motorsportului. Sunt motoare mai pretentioase, care consuma mult si nu sunt foarte ecologice, dar care sunt pe placul iubitorilor de viteza. Asadar, daca pana acum nu stiai ce este acela un motor Hemi, acum stii.
- 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei Vw polo benzinar 2011 3500 € A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei
- Mazda cx-5 2,2 2017 16900 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
- Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 € 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel corsa 1.2i 2003 499 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Cablaj injectoare audi a4 b7 2.0 tdi a6 c6 bre blb passat b6... 100 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei 0445110589 33800-2a610 0445110588 bosch injector hyundai kia... 600 Lei 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei