Ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza?

- Denumirea Hemi vine din engleza: hemispherical
- In ziua de azi Hemi a devenit mai mult un brand
- Numai motoarele masinilor de performanta mai sunt Hemi
Pasionatii de performanta si tuning vad mereu automobile americane sau motoare modificate pe care scrie Hemi. Insa foarte putini stiu ce inseamna si de unde vine. Ba chiar mai nimeni nu stie ca au existat si Dacii cu motoare Hemi in trecut, pe vremea cand se organizau raliuri cu modelele Dacia 1300. Daca te intereseaza ce este acela un motor Hemi, cum functioneaza si ce masini au astfel de propulsoare, citeste mai departe.
Am vazut in filme, pe strazi sau pe net. Multe din masinile americane in special, cu motoare V8, zgomotoase si care fac rotile din spate sa se invarta pe loc, aveau scris undeva, mic, HEMI. Si in filme, acolo unde un Muscle Car se lua la intrecere cu o masina "Import" japoneza, aparea din nou acelasi cuvant. Asadar, nu a fost greu pentru noi, romanii, sa asociem tot ce inseamna putere bruta de motor V8 cu aceasta denumire. Insa de unde vine numele Hemi?
Scurta istorie
La fel ca majoritatea "inovatiilor" pe care le regasim in masinile noastre de zi cu zi, si motoarele de tip Hemi au luat nastere acum mai bine de 100 de ani. Multa lume nu stie ca la inceputul anilor 1900 industria auto a avut cea mai mare explozie, iar experimentele erau la tot pasul. Lumea nu stie ca in 1901 s-a nascut primul autoturism hibrid, sau ca tot pe atunci aveam aer conditionat, geamuri electrice sau suspensii hidraulice. Ce-i drept, la un numar foarte restrans de automobile experimentale. Motoarele de tip Hemi insa au luat nastere tot ca un experiment care s-a propagat in randul automobilelor de curse de la inceputul secolului trecut.
Pistoane Hemi s-au folosit in motoare inca din 1901, la masinile europene. Se stie clar ca producatorul belgian Pipe folosea astfel de pistoane, la fel si Fiat in 1907 pentru modelul HP Grand Prix. Francezii de la Peugeot au folosit si ei in 1912 pistoane Hemi in masina lor de Grand Prix, la fel ca si Alfa Romeo in 1914. Au urmat cei de la Daimler, Riley si Stutz care nu doar au folosit astfel de pistoane, ci le-au incorporat in motoare cu 4 valve pe cilindru, la fel ca propulsoarele moderne.
Motorul Hemi asa cum il cunoastem noi de pe masinile americane s-a dezvoltat insa in anii '50 in curtea celor de la Chrysler. Americanii au denumit asa fiecare masina dotata cu un astfel de motor performant, a carui putere venea din aceasta inovatie a camerei de ardere, ca fiind un Hemi. De aici si asocierea pe care o cunoastem azi.
Ce inseamna un motor Hemi
Numele de Hemi vine de la Hemispherical. In romaneste, se traduce prin motor "emisferic". Si, asa cum deja ti-ai dat seama, e vorba de ceva rotund. Un motor Hemi are camera de ardere din chiulasa de forma concava. Adica este "scobita", spre deosebire de una obisnuita care este dreapta. La un motor Hemi si pistoanele sunt diferite. Daca la un motor normal, partea superioara a unui piston este plata, la Hemi pistoanele sunt convexe. Adica acele celebre "pistoane cocosate" de care auzeam in tinerete. Asadar, avand camera de ardere interna de forma scobita, rotunda, numele acestor motoare a devenit "Hemispherical Engines", adica motoare emisferice, prescurtat... Hemi.
Care sunt avantajele si dezavantajele?
Principalul avantaj al unei camere de ardere Hemi este cresterea puterii la turatie mare. Cum este posibil acest lucru? O camera de ardere normala, plata, isi limiteaza dimensiunea celor doua / patru valve la diametrul pistonului. Avand o suprafata concava, camera de ardere poate gazdui niste valve de admisie / evacuare mai mari. In plus, pentru ca gurile de evacuare / admisie ale valvelor sunt inclinate, circuitul amestecului de carburant cu aer este mai scurt si se evacueaza mai usor decat la o configuratie obisnuita. Toate aceste inovatii de design se traduc prin putere net superioara la o turatie mai mare.
Dezavantajele sunt insa la o turatie normala. Moment in care aceasta camera de ardere nu este foarte eficienta si arderea nu se face in totalitate, motiv pentru care consumul este destul de mare si emisiile de CO2 sunt uriase. Nu ca i-ar interesa acest aspect pe americani foarte mult, insa acesta este motivul pentru care nu mai intalnim asa ceva pe modelele europene. Un alt dezavantaj il constituie greutatea. Pistoanele sunt cam cu 25% mai grele decat pistoanele normale, ceea ce contribuie la un exces de consum al carburantului. Iar piesele, in special axul / axele cu came sunt mult mai complexe si mai grele.
Pe ce masini au fost montate motoare Hemi?
Brandul care a promovat cel mai mult motoarele Hemi este Chrysler. In anii '50 a realizat astfel de motoare pentru Nascar si ulterior a dotat diferite modele din gama cu propulsoare V8 cu ardere emisferica. Printre automobilele celebre se numara Dodge Charger, Dodge Dart, Plymouth Barracuda, Dodge Challenger si asa mai departe. Alti producatori americani de masini cu motoare Hemi au fost Ford si Chevrolet, care propuneau ca si optiune acest motor pe cele mai sportive modele din gama.
Si in Europa, producatorii de masini sportive au apelat la aceste motoare. De exemplu, Aston Martin in 1960 avea motorul de 5,4 litri V8 cu camere de ardere Hemi, acest motor reusind sa produca 315 cp. Alfa Romeo, Porsche, Jaguar si Lotus au fost alti producatori care au apelat la aceste motoare in perioada 1940-1999, dar e vorba de motoare Hemi in 6 cilindri, in V sau in linie. Cert este ca doar masinile sport aveau asa ceva, din cauza consumului mare de carburant.
Motoarele Hemi pe Dacia 1300 si 1310
Putem numi un motor Hemi orice motor, indiferent de numarul de cilindri, care are camera de ardere concava si pistoane cocosate. In anii '80, Dacia avea un departament specializat pe modificarea masinilor pentru competitii sportive. In aceste ateliere se realizau jante modulare din aliaje usoare, carburatoare custom, caroserii intarite si motoare speciale de competitie. Inginerii de la Dacia s-au inspirat din modelele Alpine de la Renault care avea motoare Hemi si au facut o serie de propulsoare emisferice. Nu aveau numai pistoane cocosate ci aveau si camera de ardere speciala, de forma concava, astfel incat pistonul sa intre etans in chiulasa pentru o combustie mai buna.
Si dupa Revolutie au mai existat pasionati care fabricau artizanal pistoane de tip Hemi pentru propriile Dacii. Problema era cu modificarea chiulaselor pentru a scobi camera de ardere, pentru ca multi uitau si de acest pas, montand doar pistoanele, iar rezultatul final nu era unul imbunatatit. Asadar, degeaba pui doar pistoane daca nu ai si camera de ardere speciala pentru ele.
Cam asta este povestea motoarelor de tip Hemi. Sunt niste motoare care au dat nastere mai multor feluri de camere de combustie de-a lungul timpului si care si-au dovedit eficienta in special in domeniul motorsportului. Sunt motoare mai pretentioase, care consuma mult si nu sunt foarte ecologice, dar care sunt pe placul iubitorilor de viteza. Asadar, daca pana acum nu stiai ce este acela un motor Hemi, acum stii.
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Ford focus benzina 2014 4650 €


