Putere la turatie mare!? Nu imi aduc aminte sa fi vazut vreun motor HEMI de 5/6 litri cu turatie mare... In schimb nimic tehnic in articol, cam ce putere in plus poate dezvolta aceeasi cilindree la un HEMI fata de unul clasic si alte chesti de genu. Oricine cauta pe google HEMI gaseste pistoane emisferice.
@ Marian Tirgovetu
Asta sti tu, stiu eu si înca o mîna de tehnicieni auto dar marea majoritate habar-nau ce înseamna HEMI, ca este defapt caracteristica tehnica a unui motor si este notatia prescurtata care vine de la (hemispherically-shaped combustion chambers), ci cred ca HEMI este prescurtarea unui moft de marketing.
Oricum are dreptate omu. Un muscle car rareori trece de 5000 RPM. Charger-ul initial are red line-ul undeva la 3800 si viteza normal se schimba incepand de la 2500. Chiar daca multi dintre noi habar nu au ce e un HEMI, ar fi putut totusi sa dea niste info de referinta. ex un motor de 5L normal are 200 CP la 3000 RPM pe cand unul HEMI are 220 CPH la 3000 RPM. Detalii mici dar de valoare si pentru pasionati.
SI sincer nu prea pot sa vad de ce ar fi mult mai complicat sa faci un ax cu came pentru un HEMI decat pentru un motor normal. E de inteles ca pentru a face acea "scobitura" e necesara mai multa munca de precizie si desigur si pistonul necesita mai multe operatii si mai precise. Insa timpul valvelor nu ar trebui sa fie mare filozofie.
Infected, esti cam "infectat". Redline-ul muscle-urilor predomina intre 5000 și 6000!!!
Motorul 426HEMI din 1969 facea 425CP la exact 5000RPM, si exact la 5000 era redline-ul, nu la 3800. Redline la 3800 au deja DIESEL-urile frate.
Axul cu came e mai complicat fiindca, un motor DOHC european foloseste la un motor "V", 4 axe cu came. Iar motoarele HEMI sunt OHV, adica au UN SINGUR ax cu came.
Ai auzit de termenul "pushrod V8" ?
PS
Putere din turatie mare se poate scoate dintr-un motor HEMI dar numai cu conditia ca acesta sa fie de MIC LITRAJ cu mai putin de 2 litri (2000 cmc), motor de..... PIPETAR :-)
Ai auzit de HEMI sub 2L? :)))) Ca toate americanele cu HEMI adevarat pornesc de la 4.0L in sus, cel mai faimos fiind modelul de 5.7L. Si iar..... turatie mare......... aici vbim de maxim 4000 RPM.
Personal sunt fan turbo. 2.0L de la 180 CP in sus.... Blow off, furtune din silicon, presiune de minim 1.2 bari, red line la 6200+........ poa sa treaca orice tractor "muscle", capul meu se va invarti dupa placutul shuierat al BOV-ului. E doar personal. Pentru altii stiu ca sunetul de tractor agresiv e Simfonia a 9-a.
Da ! Exista motoare HEMI de 1,2 L si 1,4 L facute pt. export, pt. zona asiatica în numar limitat.
Clar, si pt. mine HEMI începe de la 5 Litri si nu se termina nici la 7,7 Litri daca se poate biturbo sau chiar triturbo cu 2 compresoare rotative pt. fiecare grup de 4 cilindri + blower central care sa-i dea restul asa ca sa..... "cînte muzica" cum trebuie si sa vad 8 pistoane jucause fericite :-)
Revenind la tema, articolul mi se pare excelent pt. începatori care astfel învata cum se transpun visele în realitate.
Bv pentru schimbarea facuta oferind astfel de informatii folosind si un limbaj apropiat de cel normal fara cuvinte exagerate in detrimentul limbajului tehnic. Un sfat, folositi cuvantul SUPAPA in loc de VALVA, poate asa cei care citesc mai invata putina mecanica romaneasca.
Ati omis un avantaj important, suprafata sferica e mai mare decat o suprafata plana, la acelasi diametru => din formula F=Presiune*suprafata ca forta preluata de piston dupa ardere este mai mare.
http://www.darrylsgarage.com/911/930.gif idee similara intalnita si azi in motorsport si la motoare de performanta, nu e hemi, dar tot pe un piston cu o cap "cocosat/inclinat" se bazeaza
Forța nu este mai mare din cauza că ea este perpendiculara pe tangenta suprafeței pistonului IN ORICE PUNCT. Astfel cind se integreaza cosinus/sinus ajungi tot la suprafața cercului cu diametrul pistonului!
Suprafata capului pistonului sigur e mai mare decat in cazul unei suprafete circulare plate. Intr-adevar, datorita descompunerii pe axe, forta care ajunge la biela nu este decat un procent din forta totala generata dupa ardere, daaaar tot este mai mare decat in cazul fortei dezvoltate daca folosim un piston plat.
Cu scuzele de rigoare, sunteti diletanti. Oltcitul era un HEMI, dar asta nu spune ca ar fi fost super sport car. Este drept ca la anumite regimuri de sarcina si turatie au performante bune, dar nu putem spune ca asta este secretul puterilor mari. Un motor cu camera emisferica cu doua supape per cilindru este clar inferior, la performante de putere, fata de unul cu camera diedrica cu patru supape. Atunci va intreb, cine a scris articolul? Si cel mai important, cine a facut motorul? Cu stima, Necalificatul!
Una e camera emisferica si cu totul alta pistonul bombat! Marele avantaj este la circulatia gazelor si diametrul supapelor care pot fi mai mari, iar camera emisferica poate avea si piston plat.
Extrem de "tehnic" articolul, ca de obicei...
Am alergat la asa zisele curse a anilor 73-76 pe o DACIA 1300 la care se faceau cele mai nastrusnice modificari ce puteau fi permise inr-un mic atelier .Printe altele am montat si un set de pistoane cocosate fara a modifica si chiulosa asa c um ar fi fost normal Citind articolul mi-am adus aminte de toate acestea si ma intreb a fost un inceput de HEMI ? Apar permanent motoare din ce in ce mai sofisticate si ar fi foarte interesant ca din cand in un baiat DESTEPT sa ne m-ai lumineze si noua mintea ,celor nascuti mai devreme.
Stai putin,cu cat creste turatia puterea creste pana la o anumita turatie,dupa se plafoneaza.
In spusele documentarului spune asa.cu cat maresti turatia cu atat creste puterea,dara pan cand creste?
Puterea = Momentul de rotatie x Turatia. Deci puterea o sa creasca atit, cit cresterea in turatie "o sa bata" scaderea cuplului. Adica produsul dintre momentul de rotatie si turatie trebuie sa fie maxim, iar de la un moment dat, in pofida faptului ca turatia creste, cuplul scade prea mult, si per total scade produsul acesta, adica puterea.
Cuplul maxim depinde de Forta CE APASA pistonul in jos. Forta se obtine (din benzina+aer) ars. Astfel, cuplul e maxim acolo unde e cel mai mare amestec, adica unde intra cea mai mare cantitate de aer (respectiv se injecteaza benzina mai multa) in motor. Asta deja depinde de constructia motorului per total.
Daca mai citesti articole despre tuning, tre sa fi auzit de asa ceva ca "CNC ported heads". Asta de fapt inseamna modificarea "drumului" parcurs de aer pana la intrarea in cilindri, pentru un mai bun "air-flow".
Iar "faza" cu "cuplu constant" si "putere constanta" se obtine MAI USOR cu supraalimentare fiindca poti modifica mai usor eficienta volumetrica. La natural aspirate nu sunt sigur inca, dar cred ca se poate, insa pe o plaja mai restrinsa de turatii, dar nu-s sigur.